رواية المحجبة الحسناء الفصل الخامس 5 بقلم سارة بكر
رواية المحجبة الحسناء الجزء الخامس
رواية المحجبة الحسناء البارت الخامس
رواية المحجبة الحسناء الحلقة الخامسة
رفع اسر راسه وهو يقول بزعيق: لااااااااااااااااااا مستحيل.
انتبهت سما لذلك الشاب واردفت، لا مش معقول انتا اي الجابك هنا.
اسر: نعم انتي الدخله المكتب انتي هتستعبطي
سما: احترم نفسك واتكلم بادب فاهم ولا اعيد تاني
احمد: بااااااااااااااااس اسكتوا خلاص ممكن شويه هدوء بقا.
مصطفي براحه: تعالي ي انسه سما اقعدي ارتاحي
سما: شكرا ي استاذ مصطفى
احمد : ممكن ي انسه نتكلم شويه
سما: لو حضرتك ي دكتور هتكلمني في موضوع العربيه لو سمحت انا عوزه امشي
اسر بستفزاز : يكون احسن امشي
سما بنظره احتقار، هو حضرتك اسمك دكتور احمد ولا اي
اسروهو يشيط: حاجه متخصكيش
احمد بزهق: خلاص خلصتوا لعب عيال انسه سما انا دكتور احمد انتي عارفاني وده مصطفي اعتقد بردو عارفه وده اسر صحبي واحنا كنا عوزين منك خدمه بس الموضوع يفضل سر بينا احنا الاربعه تمام
سما: خير يا دكتور موضوع اي
مصطفي. حضرتك عارفه اني معجب بانسه بسنت
احمد: وانا بصراحه معجب بانسه نورا جداً
سما: طب انا اعمل اي
اسر بستهزاء: اذكي اخواتك بما انك انتي صحبتهم الوحيده فالموضوع باين جدا.
سما بغضب: لو سمحت انا موجهتش لحضرتك كلام.
احمد: بصراحه كده احنا عوزينك تسعدينا اننا نقرب منهم
سما: طب ممكن اسال سوال
احمد اتفضلي
سما قالت بتوتر: انتو فعلا عوزين تتجوزوهم ولا هنلعب يومين ونتسلي شويه وخلاص انا اسفه بس دول اكتر من اخواتي.
مصطفي: لا ي انسه والله احنا بنحبهم اوي احنا بس مش هنروح نتقدم كده لازم نعبر عن حبنا ليهم.
سما: انا حساك بصراحه انسان محترم ومصدقه انك بتحب بسنت
مصطفي في نفسه: والله انا مش بحبها بس انا كل حته فيا بتنبض بسمها بعشقك ي حسنائي
احمد: طب ي انسه افهم من كده انك هتسعدينا ولا اي
سما ببتسامه لفتت نظر اسر لها، هساعدكوا
احمد: طيب اسر صحبي هيكون معاكي علشان هو كمان هيساعدنا
سما، لا طبعا استحاله اكون معاه في مكان واحد
اسر، لا والنبي خليكي معايه والنبي مالك ي ماما فوقي.
مصطفي. اسر عيب انسه سما معلش تعالي علي نفسك شويه دا اخونا زي مانتي اختهم
سما بقلت حيله تمام
اسر تمام اسمعوا الخطه……………………..
سما بشك: هتنفع
احمد: انشاء الله
مصطفي. تمام انا رايح المدرج سلام
الكل سلام
في الكفتريا
نورا: هي سما فين دا كلو
بسنت: مش عارفه من اول اليوم وهي مش موجوده.
هاني: هاي ي بنات
بسنت: بعد ازنكوا انا همشي
نورا: انا هاجي معاكي.
سميره: متكبرين اوي البنات دي
هايدي: اه هما تلت متكبرين اوي
محمود: كل ب الحنين هيفك وهيحن
هايدي: معتقتش دول مش بيكلموا ولاد اصلا
هاني: والله انا شفت بسنت امبارح وهي قاعده مع مصطفي(ملحوظه هاني في نفس عمر مصطفي معجب ب بسنت من سنتين لكن هي مش بتديلو وش عيبوه انو ماشي مع بنات الدفعه كلها مدورها يعني 😂 )
سمير: لا كلو كوم ونورا دي كوم تاني موزه موزه يعني
هايدي: احم احم احنا واقفين
محمود: طيب ي بنات احنا عوزين منكوا خدمه انا عوز سما وهاني عوز بسنت وسمير عاوز نورا هتسعدونا
البنات: تمام هنتساله
وجدتهم جالسين علي سلم الكليه سما، اي انا روحت الكفتريا ملقتكوش روحتوا فين
نورا وهي رافعه احد حاجبيها، احنا الكنا فين انتي ي هانم كنتي فين
بسنت: ازاي اختفيتي كده ونورا بتقول انك محضرتيش محاضرتين كنتي فين داهيا
سما بعد تفكير، كنت في مكتب العميد
نورا وبسنت في لهفا، لي اي الحصل
سما، اصل اصل كان في رحله مطلعنها وعوزني انا اكون المشرفه بس انا قولت لا
بسنت بعدم تصديق، رحله وانتي المشرفه اممم
نورا: طب هنروح الرحله ولا اي
سما : هي مش رحله بمعني الكلمه هما اسبوعين اسبوع خروج ورحل والتاني هنروح شريكات نتدرب فيها فاهمين
بسنت ونورا: فاهمين
نورا : طب يلا نلحق محاضره دكتور احمد ولا اي
سما: اه يلا
بسنت . تمام انا راحه محاضرتي
في المحاضره
احمد: ي شباب في رحله طلعه اسكندريه دي مش اختياري دي اجباري علشان هنشتغل عملي في شريكات . اكمل وهو يطلع علي نورا في هيام مفهوم
نورا بخجل مفهوم
قام احد الطلاب، دكتور بعد ازنك ممكن نيجي با العربيات بتعتنا
سمل وهي تشير لهو بي لا لا
احمد وهو يرا سما، اه لا هنروح بالاتوبيس كلنا.
الطلاب اوك
في محاضره بسنت
بسنت وهي بتجمع جميع ما يلزمها من المدرج. ممكن اساعد حضرتك ي انسه
بسنت وهي تلف، حرام عليك خضتني
مصطفي ببتسامه سعيده، معلش انا اسفه انتي هتروحي دلوقتي ولا امتا
بسنت وهي سعيده علي اهتماموا بها، اه هروح دلوقتي.
مصطفي: طب يلا انا كمان هروح
بسنت: نعم وانا اعمل اي.
مصطفي: لا متفهمنيش غلط اقصد اني هركب موصلات يعني هنمشي سوه
بسنت. انا هروح مع نورا وسما
مصطفي: ماشي يلا
سما . نورا ابقي تعاليلي انتي وبسنت النهاردا نروح نشتري لبس للرحله تمام
نورا: تمام
احمد: نورا
نورا: نعم ي دكتوراحمد
احمد في ضيق: عوزك لحظه
سما: طب انا هستناكي علي الطريق سلام
احمد: انتي هتيجي الرحله صح
نورا اكيد دي حاجه مش بمزاجي
احمد بفرح: الحمد الله
نورا: نعم بتحمد ربنا لي
احمد: بغمزه اصل كنت ممكن اموت لو انتي مجتيش الرحله دي
نورا ببتسامه خفيفه، بلاش الكلام دا بقا يلا باي.
احمد: لا باي اي انا هروح معاكي موصلات يلا بينا
نورا: انا همشي مع صحابي سلام
احمد في استغراب، سلام خدي ي بت راحه فين هنمشي سوه
كانوا واقفين الاتنين ينتظروهم
سما. تفتكر الخطه هتنجح
اسر بغرور، طبعا ي بنتي دا انا المفكر فيها هو انا اي حد
سما بشمازاز، متكبر اوڨر يعني.
اسر. عارف
نورا يلا ي سما العربيه جت
سما لا اطلعي انتي انا جايه وراكي انتي وبسنت
ركبوا العربيه
بسنت. اي دا مفيش مكان
نورا لا في بس مش هينفع نقعد جمب بعض
بسنت. بس هما تلت كراسي وفي تلت شباب قاعدين يعني هنقعد جمب شباب.
سما، اي يلا كل واحده تروح تقعد وتحط الشنطه جمبها علشان ميكونش حرام مفهوم
الاثنان تمام ي فندم
نورا: السلام عليكم.
احمد وهو ينظر اليها وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته كيف حالك هههههههههههه
نورا: بخضه هو انتا ي دكت
احمد مقاطع لها احمد احمد بس احنا خرجنا من الكليه و ابتسم
نورا ابتسمت فقط
بسنت وهي تقعد، لو سمحت انا هحط الشنه مبنا متريحش عليها اوي معلش
الشاب حرام عليكي ي بنتي دنا راجل عجوز عاوز اريح علي الشنطه هههه
بسنت. هو انتا مش كنا نزلين سوه
مصطفي. اه انا شوفتي سبقناكوا و بعدين انا لما بقول كلمه بمشيها اهو هنروح سوه.
بسنت بحرج، صح هههههههه
سما وهي تنظر لهم، لا فعلا الخطه حلوه شكلهم كده لسه في مرحله انهم ياخدو علي بعض
اسر بثقه، انا دماغي دي اصلا تتوزن دهب
سما ، بس بس بس انا المخترعه حكايه الرحله ولا اي.
اسر. ماشي لكن بقي الخطه تبعي
سما، احنا لسه مخلصناش بص الانا هقولوا دا قولوا لمصطفي واحمد تمام………..
مصطفي. انتي هتنزلي دلوقتي
بسنت. اه.
مصطفي. هبعتلك ادد علي الفيس
بسنت. لو هقبل مش هكلمك خالص تمام
مصطفي بحزن، ممكن ساعه واحده في اليوم
بسنت، لا طبعا كتير
مصطفي، طب نص
بسنت ساعتين في الاسبوع حلو
مصطفي. اهم حاجه اني اكلمك واطمن عليكي
بسنت بخجل، سلام
احمد، يااا اول مره اكلمك كده وانتي بصالي زي الناس ومش بصه في الارض انا مش عاوز الطريق يخلص علشان مسبكيش
_. اكيد الطريق لزم يخلص
* طب ممكن رقم موبيلك
_ لي
* عادي يعني ي نورا
_ لا اسفه مش هينفع.
احمد بحزن طب ممكن ادد علي الفيس علشان خطري
نورا في خجل، ممكن سلام بقا
اسر: هاتي رقم الفون بقا علشان اكمل معاكي الخطه
سما، لازم يعني
_متخديش في نفسك مقلب انا هعمل كده علشان صحابي بس فاهمه
* علفكره انت مش محترم وانا هديك الرقم بردو علشان صحابي بس فاهم
اسر الرقم.
سما اتفضل……………
نورا: بسنت احنا هنروح نجيب لبس انا وسما النهاردا علشان الرحله هتيجي معانه
بسنت. انا عبد راشق ي قلبي
نورا وسما وبسنت. ههههههههههههههههههه
______________________________________
في منزل بسنت كانت تفكر في كلام مصطفي وعلي شفتيها ابتسامه خفيفه لا تعرف اي سبب تلك الفرحه التي تروض قلبها بسنت في نفسها، اهدي ي بسنت دي لسه اول خطوه هو يخطيها اهدي شويه
______________________________________
في منزل نورا: ماما انا عوزه اقولك اني هروح رحله اسكندريه اسبوعين دراسه.
الام . مدام دراسه خلاص روحي بكام
نورا . لا دي دراسه مجاني علي حساب الكليه بس انا هعوز فلوس علشان اصرفها هناك تمام
الام تمام
نورا، انا هخرج انا وبسنت وسما نجيب لبس ماشي
دخلت نورا غرفتها وقامت باداء فريضتها وذهبت في سبات عميق الي ارض الاحلام
______________________________________
سما ماما انا هخرج اجيب لبس علشان الرحله ماشي بس بليل مع نورا وبسنت
اتا سما اتصال من رقم غريب
سما.. السلام عليكم.
اسر. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انسه سما معايه
سما، اه حضرتك مين.
_ انا اسر ده رقمي هتخرجوا امتا وفين بظبط
سما.. الساعه 7وهنروح المول تمام
اسر. تمام سلام.
سما.. سلام
كانت سما تفكر في امر هذا الشاب غريب الطباع ساعات بيكون محترم جدا وساعات بيكون استغفر الله العظيم يلا انا هقوم اصلي العصر
كانت سما تدعي ان ربنا يوفقها ويهدي ذلك الشاب لا تعرف لما اتا ذلك الشاب في عقلها لكي تدعي له سما، يارب وفقني واهديني وريح قلبي واحفظوا واحفظ قلوب اخواتي بسنت ونورا وازرع في قلب كل واحده الحب. يارب اهدي اسر هو شكلوا كويس ومحترم اهدي وريح قلبوا اهدي يااااارب
______________________________________
في منزل اسر كان جالس يفكر في تلك الحسناء اه البت دي لسنها طويل اوي وعاوز حد يقطعهولها لكن فوق فوق ي اسر احنا مش حمل اي صدمه كان ياتي هذا الصوت من عقل اسر واتا صوت اخر من قلبه لا لا لا ي اسر مش من الصح انك تحبسني طول عمري انا عاوز اعيش حياتي. العقل انتا اي جرحك الاول نسيتوا انتا لسه بتعاني. القلب اه انا نسيت لزم اعيش حياتي لزم
كان في صراع كبير بين القلب والعقل لكن اسر وقف هذا الصراع وقام وتوضا وادي فريضته وذهب الي شركه الديكور
وفي المساء
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المحجبة الحسناء)