رواية المحجبة الحسناء الفصل الثاني 2 بقلم سارة بكر
رواية المحجبة الحسناء الجزء الثاني
رواية المحجبة الحسناء البارت الثاني
رواية المحجبة الحسناء الحلقة الثانية
#المحجبه_الحسناء
بقلم / ساره بكر
______________________________________
الفصل الثاني
وصل الي الشقه و دخل الحمام لكي يغير ملابسه
بعد شويه
خرج اسر من الحمام وارتده قميص من اللون الجملي يبرز عضلات صدره وبنطلون من اللون الاسود وكوتش لون القميص وكان في غايه الوسامه دخل الاوضه لقي احمد نايم علي الكنبه: اي يبني انا خلصت هنروح نتغدا دلوقتي ولا حابب تريح شويه
رد احمد وهو بيتعدل: لا هنروح نتغدا وهنسهر كمان بكره الجمعه اجازه
اسر: طب تمام يلا بينا
______________________________________
وصلت كل واحده الي بيتها
بسنت كانت بتفكر في كلام سما ونورا: هما فعلا عندهم حق مش لازم اعلق نفسي بواحد كل يوم مع واحده انا مش هقدر اعيش كده فعلا في فرق كبير اوي بين مصطفي وعاصم مصطفي شخصيه مرحه ومحترمه وشكلوا مكلمش بنت خالص وغير دا كلوا شاطر في دراسه كانت تفكر في هذا الامر خرجها من شرودها صوت آذان العصر قامت اتوضت وصلت ودعت ربها ان يرشدها الي الطريق الصحيح وان يريح قلبها
______________________________________
نورا كانت بتفكر في الدكتور احمد هي فعلا معجبه بي جدا لكن خايفه ان يكون لا يقدر ذلك الحب هي في دوامه كبيره وصراع بين قلبها وعقلها ان القلب والعقل دائما عكس بعض لكن في النهايه يتقفوا علي امر يريحهم الاثنان قامت نورا وادت فريضتها وانتهت من الصلاه وراحت في سبات عميق تاركه الدنيا الواقع لكي تذهب الي دنيا الاحلام.
______________________________________
سما كانت تفكر في ذلك الشاب قامت وادت فريضتها ودعت ربها ان يهديها ويرشدها الي الصواب وان يكون معا ودعت ان الله يحفظ قلب صديقتها بسنت ويهديها الي الطريق الصحيح ودعت ان احمد يكون صادقاً في حبه لنورا ، وبعد ذلك راحت في سبات عميق وهي علي سجاده الصلاه.
______________________________________
في عربيه اسر
_ اسر اسر رد عليا ي رخم
اسر بنرفزه: عوز اي ي احمد
_ انا قولتلك بحب واحده معايه ف الكليه وهي مش مدياني وش خالص ولا حتي بتبص عليا
اسر بستهزاق: ياااااا هي حلوه اوي كده علشان تتكبر عليك هي مين اصلا وبنت مين مش بترضا حتي تبصلك هي حلوه
احمد بغضب: انت حمار يلا هي لازم تكون حلوه وبنت ناس تقيله ف البلد علشان تتكبر وبعدين في فرق بين التكبر والاحترام و التربيه و الاخلاق
اسر بتريقه: اي دااا ي شيخ احمد انتا من امتا الكلام دا دانت كانت احلي حاجه عندك انك تلعب ب البنات
احمد بندم: كنت غلطان ي اسر كنت صغير ومراهق وكانت البنات هي المشجعاني علي كده لكن البنت دي بجد محترمه جدا وانا فعلا بحبها اوي دي لما اي حد يبصلها انا بكون عاوز اخلع عيونه
اسر بتصفير: اوعااااااااااا وقعت ي فالح وقعت ههههههههههه
احمد ضربه في رجله: بس يلا انا هتصل علي مصطفي ابن خالتي يجي يقعد معانه
اسر: تمام انا اصلا كنت هتصل بي القعده وحشه اوي من غيره.
______________________________________
استيقظت سما علي صوت رنين هاتفها اجابت من غير ما تشوف اسم المتصل
السلام عليكم
بسنت: وعليكم السلام انتي نايمه ولا اي المغرب أذنت
_ اه كنت نايمه بس خلاص صحيت اي عوزه اي
* في واحده تقول لصحبتها عوزه اي
_ احنا اسفين ي صلاح.
* هههههههه انا هجيلك انا ونورا هنيجي نقعد معاكي شويه ممكن
_ تصدقي ي بنت انك بني ادمه مش كويسه في واحده تستاذن انها تيجي بيتها
*احنا اسفين يا صلاح واحده بواحده ههههههههههههههه.
_ماشي ي رخمه سلام.
* سلام
______________________________________
اخد مصطفي مفاتيح العربيه وخرج عشان يقابل احمد واسر وصل الي المكان احمد قام واحتضن مصطفي: اي يبني عاش من شافك فينك كل المده دي دا احنا في كليه واحده وانتا مش بتسال
مصطفي: مده اي بس احنا كل يوم خميس مع بعض
اسر: ايو اشمعنا بقا يوم الخميس لي يعني اي الفكره وكل واحد فينا بيبات بره بيتوا الناس تقول علينا اي و غمز لهم
احمد ومصطفي في صوت يشبه صوت النساء: يقليل الادب
اسر وهو يغمز لهم: اموت انا والتلته انفجرو ضحك ههههههههههههههههه
______________________________________
كانت في غرفتها تحاول ان تقظها
بسنت: يلا ي نورا اصحي بقا
نورا: صحيت انتي عوزه اي
_ يالههههههههوي هنروح لسما بقالي ساعه بقول كده
نورا في تكاسل: تمام انا هلبس اهو
بسنت ايوه كده
______________________________________
كانت في غرفتها تنظر الي الساعه ، هما اتاخرو كده لي دا كلو: ماما هي بسنت ونورا في الشارع شوفي كده
امها: لا ي سما، استني اه اهم ف الشارع.
سما: طب طلعيهم ي ماما
الام. اطلعي انتي وهي دا كلو تاخير
بسنت: خلاص بقا ي خلتي ام سما قلبك ابيض
نورا: هي سما فوق
الام: اه دي هتكلكوا علشان اتاخرتوا دي عوزه تتغدا معاكوا يلا اطلعوا.
______________________________________
اسر كانت قاعد لاحظ اني مصطفي متغير: مالك ي مصطفي
_مخنوق اوي اوي ي اسر
احمد: لي بس ي ابني
اسر: مين الواخد عقلك
مصطفي بحب: مش واخده عقلي بس لا دي واخده عقلي وروحي وقلبي وكل حاجه فيا.
اسر وهو يضحك، يااااااالهوي مين الحسناء بتعتك انتا راخر.
مصطفي بستغراب، انا راخر هو في حسناء عند حد تاني
احمد وهو يرفع، ايدو انا حاجز واحد يسطا.
مصطفي بمرح، هو احنا بنتكلم علي تلاجه ولا اي
. اسر بفضول: مين ي مصطفي
مصطفي: واحده معايه ف الكليه معجب بيها من سنه كل اما اجي اكلمها عادي خالص اني نبقا زمايل تصدني ودا كانت حاجه حلوه فيها انها محترمه اوي
اسر بتريقه: كلهم محترمين صح
مصطفي بحدي: متتريقش ي اسر في بنات محترمه وبنات مش محترمه بس في محترمين
اسر بصرامه: والله مش باين بص ي ابني هما البنات نوعين شمال وطماعين وبتوع فلوس لا وفي ده وده
احمد: يخربيت العقد اي العقد دي مش معنا انك عرفت واحده شمال يبقا الكل شمال
اسر وهو يزعق: احمد انا قولت محدش يجيب السيره دي
مصطفي وهو يحاول ان يهدا الحوار: خلاص ي جماعه بقا يلا علشان نخرج ب العربيه يلا
______________________________________
نرجع تاني في اوضه سما
_كل دا تاخير يا ابله انتي وهي انا لسه مكلتش ومستنياكوا
بسنت طب يلا ناكل يلا ي نورا
كانت نورا تفكر في ذالك الحلم الغريب افاقت علي صوت بسنت، نونو هتكلي نعمل حسابك
نورا: اه طبعا تمام يلا ناكل.
سما وهي تخرج من المطبخ: انا جبت الاكل اهو يلا ناكل
نورا: في حلم حلمتوا عوزه احكيلكوا عليه
سما و بسنت باهتمام: احكي
_ بصوا انا حلمت اني في مكان مظلم لوحدي وفجأه بقا في نور علي طريق واحد مستقيم مشيت في الطريق لاخره المكان ضلمه اوي الا الطريق دا علي نهايه الطريق لقيت شاب واقف ومنور مصباح في ايده جه عندي واداني المصباح وقالي انا هنور حياتك ي نورا انا نورك الهينور حياتك خليكي معايه ي نورا وحضني اوي كنت حاسه انو حضني حقيقي،
و اكملت وهي تضرب بسنت: وصحيت علي صوت الدكتوره بسنت
سما، حلم حلو علي فكره طب متعرفيش مين الكان منورك
_ هو الصوت مش غريب عليا لكن الملامح مش باينه
بسنت: تفتكري يكون مين مين
سما: المهم بسنت فكرتي هتعملي اي
_ احم انا علشان كده جيت انا مش عوزه واحد يضحك عليا ولا يلعب بقلبي انا عوزه واحد يحبني علشان انا لما هحب هحب بجد
* يعني اي انا مش فاهمه انتي فاهمه حاجه ي نورا
نورا: لا طبعا
سما: فهمينا ي بسنت
_ انا عوزه يحسسني انوه فعلا بيحبني وبيخاف عليا انا متعملتش معاه خالص غير زمايل بس
سما: خلاص سبوها عليا انا هتصرف
نورا: طب انا هعمل اي مع دكتور احمد.
بسنت: بصي ي نورا انتي كمان ادي لاحمد فرصه يعبرلك بحبوا
قالت سما وهي تضع يدها علي صدرها: انا هتصرف وسيبهوملي احنا هنريحوووهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المحجبة الحسناء)