رواية دحيحة الدفعة الفصل الثامن عشر 18 بقلم يارا عبدالسلام
رواية دحيحة الدفعة الجزء الثامن عشر
رواية دحيحة الدفعة البارت الثامن عشر
رواية دحيحة الدفعة الحلقة الثامنة عشر
مدت ايديها على الكوميدينو وجابت الكوبايه وكسرتها ومسكت القطعه المتبقيه في ايديها وقطعت بيها شريينها
في الوقت دا دخلت الداده وصوتت ونادت على ابوها وهوا جه بسرعه ونقلوها على المستشفى…
الدكتور:دي لازم تتعرض على دكتور نفساني دي مش طبيعيه
الاب بزعيق:عالجها وانت ساكت أنا بنتى مش مجنونه..
الدكتور:وانا مضطر ابلغ البوليس وهم يتصرفوا لأنها حقيقي بتعمل تصرفات مش طبيعيه..
الاب بحزن:ارجوك يا دكتور بلاش اوعدك انى هاخدها من هنا وهنسافر على برا على طول مش هنقعد…
الدكتور بأسف:دا بدل متقول انك هتعالجها بس تمام اللي انت شايفه صح اعمله دي في الاول وفي الاخر بنتك وانا مليش دخل عن اذنك..
وسابه ومشي..
دخل على بنته لقاها قاعده ودموعها نازله..
_سما
سما بدموع وقهره:لسه فاكرنى لسه فاكر انك عندك بنت دلوقتى مبقاش عندك اجتماع مهم ولا عندك سهره للصبح ولا اي حاجه
الاب بدموع:سامحيني يا بنتى أنا عارف انى قصرت ..
سما بزعيق:أنا بقيت مجنونه يا بابا بقيت مجنونه محدش بيحبنى محدش بيحبنى..
قرب منها وحضنها :أنا معاكى ومش هسيبك
_مش عوزا افضل هنا خدنى من هنا
_حاضر بس أهدى
وبالفعل خدها وسافروا امريكا لبدايه حياه جديده ورحله جديده ..
فهل من الممكن أن تعود إلى أرض الوطن مرة أخرى!؟
بعد مرور تلات شهور..
عمر طلب ايد مريم من عمها وعمها طبعا وافق بس بشرط متتحوزش الا لما تكمل تعليمها الاول ويتطمن عليها ..
عمر كان قاعد جنب مريم في الكوشه:والله عمك لو بيعذبنى وبيعلمنى الادب من اول وجديد دا غلب مراد!!
مريم بضحكه:معلش يا حبيبي من اللى كنت بتعمله بقى استحمل التلات اربع سنين دول ..
عمر بحزن:يا غلبك يا عمر وانا كان مالى ومال الحب ما كنت في حالى مع دى شويه ودى شويه ..
مريم بحزم:بتقول حاجه يا عمر .
عمر بتوتر:لا يا حبيبتى بقولك بحبك يا عيونى ما تجيبي بوسه..
مريم :اتلم احسن انادى لعمو ومراد..
عمر:فيها اي يعنى مبتهددش وبعدين اي مراد يعنى..
سمع صوته من بعيد:في حاجه يا عمر
_لا يا حبيبي منستغناش
وبصلها:شوفتى بيخاف منى ازاي…
مريم ضحكت عليه وعلى منظره :المهم انى خدت حقى منك ..
عمر:ماشي مسيرك تقعى تحت ايدي وساعتها مش هحلك
_يييييي كمان كام سنه كدا هتكون عجزت
_انتى بتعايريني علشان بحبك
وبصلها بحزن وتأثر
مريم بشفقه:خلاص يا حبيبي ما تزعلش حقك عليا
_طب هاتى بوسه طب علشان التصالح
_طق يا عمر ها وقامت من جنبه :قليل الادب ..
_ماشي يا مريم عاوزك تتكبري اووي علشان في ضهرك مراد ماشي..
بليل ..
كانت واقفه قدام المرايا وبتسرح شعرها خلصت ومسكت اختبار الحمل اللى على التسريحه وأكد أنها حامل…
بصتله بفرحه ممزوجه بدموع وسرحت شويه وافتكرت ابوها وامها وشريط حياتها اتكرر قدامها وكم المعاناة اللى شافتها..
_اوعدك انك عمرك ما هنشوف اللى امك شافته علشان هيكون عندك اب حنين وبيخاف عليك زي بابا مراد..
فاقت من شرودها على دخوله الاوضه..
اتمفضت وخبت الاختبار..
مراد بخبث قرب منها:خبيتى اي وراكى..
_ممفيش
قرب منها وهى رجعت ورا ..
وبعدين بسرعه قرب منها وحاوطها من وسطها..
_مخبيه اي ورا ضهرك ..
فيروز ابتسمت بخبث :خمن كدا..
مراد :لا مش بخمن وانتى عارفه أنا بعرف على طول..
_طب غمض عينك..
مراد ضحك:أنتي هبله يا حبيبتي وبعدين سحب ايديها من ورا ضهرها وشاف الاختبار..
فضل متنح ثوانى ويبصلها ويبص للاختبار بذهول..
_اي دا
فيروز بخجل وهى بتدفن راسها في صدره:دا اختبار حمل هتبقى اب يا مراد ..
مراد مكنش مستوعب وثوانى وشالها وفضل يلف بيها بفرحه..
فيروز:مراد نزلنى..
كان متوتر جدا اول مره تشوفه متوتر كدا ..
فيروز بقلق:مالك
مراد ابتسم ابتسامه مهزوزه:مكنتش متخيل انها تحصل مكنتش متخيل أنه هييجي اليوم دا وهنكون فيه سوا وتقفى قدامى الوقفه دي وتقوليلي انك حامل في طفل منى ..
فيروز حضنته:وانا مكنتش أتخيل انى هكون مرتاحه وعايشه مرتاحه كدا معرفتش طعم الراحه غير في حضنك
مراد ضمها ليه وباسها من راسها:بحبك ربنا يديمك ليا يا اغلى من حياتى..
عند سلمى وعلى..
سلمى قربت من على وحضنته من ضهره وهوا ابتسم ولفلها…
سلمى:محضرالك مفاجأه
على :اي هى
غمض عينيك
على غمض عنيه:اهى يستي
سلمى :فتح
يصلها باستغراب قامت طلعت اختبار الحمل في ايديها ..
على بفرحه:انتى
سلمى بدموع فرحه:ايوا..
على قرب منها وحضنها بحب:بحبك يشيخه والله العظيم بحبك
اخيرا هبقى اب
سلمى كانت فرحانه لفرحته ..
على:أنا هنزل اقولهم..وفجأه سمعوا زغاريط امه
على يصلها.
سلمى :مهو مش انا لوحدي فيروز كمان.
على ضحك بسعاده ونزلو تحت يشركوهم الفرحه …
وبعد كدا عمر انضملهم
عمر بشوق:عقبالى بقى أنا ومريومتى حبيبتى..
لقى كف نازل على قفاه بص لمراد
_علشان تحترم نفسك
عمر بتذمر:والله لامسك عيالك اضربهم بس يجو بس
مراد:ابقى مد ايدك على حد منهم وانا اقطعهالك
_طب وعلى اي ابقى علمهم الضرب على قفايا اصله ملطشه
_هبقى افكر..
_يارب ما يطلعوا زيك أو يطلعوا كلهم بنات كيوت زي امهم
_بتقول حاجه يا عمر
_لا يا حبيبي تسلم تصبحوا على خير مبروك يا سلمى مبروك يا فيروز
كلهم ضحكوا عليه وكل واحد خد مراته وطلع أوضته..
بعد مرور سبع شهور…
_عاااااااا الحقنى يا مراد بولد
مراد صحى بفزع وقام متوتر اول مره يتحط في الموقف دا مش عارف يعمل اي..
_طب اعمل اي
_نادى لماما وهاتلى حاجه ألبسها بسرعه..
_حاضر حاضر..
وفجأه سمعوا صوت صويت جاي من برا
مراد بفزع:انتو كمان اتفقتوا في دي
فيروز بصويت:الحقنى يا مراد …
جابلها لبس ولبسها بسرعه وشالها ونزل وطلعوا كلهم عالمستشفى..
كانو واقفين بتوتر وعلى ومراد واحد رايح وواحد جاى..
عمر بشماته:يعيني عليكو كنتو شباب زي الورد مكنتش أتخيل في يوم أن مراد يقف الوقفه دي ولا على اللى كمية الرزانه فيه يعيني على دي دنيا ..
فجاه لقى البونيه اللى نازله على وشه..
مراد:اسمع صوتك تاني
_انا آسف يا كبير..
مريم بشماته:احسن
عمر:ماشي ناقصلك تلات سنين ونتجوز وساعتها مش هرحمك
مريم:يا شيخ اتنيل..
عمر :ماشي ماشي..
بعد شويه ..
الممرضه خرجت بسعاده ..
مدام فيروز ولدت توأم..ولد وبنت
ومدام ساره ولدت ولد زي القمر..
مراد بخوف:المهم فيروز كويسه..
_شويه وهننقلهم اوضه عاديه
مراد تتنهد بفرحه وعلى طبطب على كتفه بفرحه..
_الف مبروك يا اخويا
مراد:ومبروك ليك يا اخويا
حضنوا بعض وعمر جه..حضنهم
زقوه:على فكره دي مش اخوه..
على قرب منه :هتعمل اي يعنى..
عمر بابتسامه قرب منه وحضنه:هقولك مبروك بقيت اب وانا بقيت عم..
وقرب من مراد ووقف قدامه شويه مراد ابتسم وخده في حضنه..
عمر:هتسمى عمر صح
مراد رفع حاجبه:لا طبعا..
_شكرا يا اخويا وبص لعلى هتسمى عمر صح
على:آسف يا على بس مش عاوز ابنى يطلع زيك فاشل وعديم المسئوليه وبتاع بنات كمان..
عمر :والله بقت بنت واحده
مريم:وانا ايش عرفنى
_حتى انتى يا خاينه
الكل ضحك …
في اوضه فيروز وسلمى..
مراد قرب منها وباس ايديها ورأسها:حمد الله على السلامه يا حبيبتي
_الله يسلمك يا حبيبي
_ها هتسميهم اي..
فيروز بفرحه:مليكه ومالك
مراد فرح بالاسماء:جمال يا روحى..
على لسلمى:وانتى يا روحى
سلمى:معاذ
على :جميل يا روحى وباس راسها ..
وكلهم فضلو يتكلموا كتير وهم فرحانين….
مراد بص لفيروز بفرحه وهى بادلته الابتسامه:بحبك
_وانا كمان
بعد مرور تلات سنوات..
مريم كانت واقفه قدام المرايا بفرحه..
_كتبو كتابك يا نقاوة عيني .احلى كلام بينك يا حلوه وبيني لولولولولوى..
كانت فيروز وسلمى واقفين جنب بعض وكل واحده ماسكه ضهرها اثر الحمل ..
(اه يا جماعه عملوها تاني مع بعض😂)
مريم بصت الاتنين وبصت لبطنهم:اياك واحده فيكم تعملها النهارده دى ليلة العمر أنا بقولكوا اهو..
فيروز وسلمى:شكلها هتحصل يا مريم احنا اسفين..
مريم بصويت:لاااااا
بعد شويه كانت نازله في ايد عمها وهى بتبص لفيروز وسلمى بتحذير ..
عمر قرب منها ومسك ايديها وهمس:اخيرا ..
مريم:ربنا يستر اصل حاسه انها مش هتعدى على خير..
عمر:لى
شاورت على فيروز وسلمى:حاسه ان القنبلتين دول هيفرقعوا النهارده
عمر ضحك:وانا والله بس ان شاء الله مش هتحصل..
وبدأ الفرح وبداو يرقصوا بفرحه …
مراد قرب من فيروز لما لاحظ عليها التعب:انتى كويسه…
فيروز مسكت ايديه:حاسه انى تعبانه يا مراد حاسه حاسه انى بولد..
وبعدين بدأت تصوت وبعدها على طول سلمى وعلى قرب منها..
عمر بحزن:احيييه
بعد كام ساعه..
كانت فيروز ماسكه بنتها بين ايديها ومراد قاعد جنبها وبيحسس على رأسها..
وسلمى ماسكه ابنها وبصالها بحب وعلى محاوطها..
على:ها هتسميه اي
سلمى:محمد
على:حلو مبارك علينا محمد يا محمد..
وباس راسها..
مراد بص لفيروز من وقت ما جت بتضحك تفتكري هتكون دمها خفيف
_حاسه بكدا علشان كدا هسميها بسمه ..
وبصتلها:شبهى اوووي
مراد:فعلا
_بسمه مراد السيوفي
مراد ابتسم ..
_كدا تلاته ناقص تلاته شدي حيلك
فيروز:نعم!!
_اي!أنا عاوز منك دسته يا روحى
فيروز:ثبتنى ثبت
_متقلقيش كدا كدا هييجو..
فيروز زمت شفايفها باسها من خدها:بحبك
_وانا كمان..
وبكدا تكون النهايه نهايه سعيده لكل الأطراف اتمنى انها تكون نهايه مرضيه للجميع…
لو حابين اعمل منها جزء تاني أنا مستعده …
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دحيحة الدفعة)