روايات

رواية ملجئ اللطيف الفصل الأول 1 بقلم دنيا حسن

رواية ملجئ اللطيف الفصل الأول 1 بقلم دنيا حسن

رواية ملجئ اللطيف الجزء الأول

رواية ملجئ اللطيف البارت الأول

رواية ملجئ اللطيف الحلقة الأولي

علي: ها يستي أية الموضوع المهم اللي كُنتي عوزاني فيه

دنيا: أنا مش عاوزة أكمل ياعلي

علي: معلش! بس مش عاوزة تكملي أية

دنيا: مش عاوزة أكمل ياعلي أتفضل دبلتك

علي: معقول حُب ٤ سنين هانو عليكِ كده عادي !

دنيا: أنتَ مصدق نفسك! مصدق اللي أنتَ بتقوله دا بجد أنا مستغرباك!!

علي: فِـي أية يادنيا مالك ماتتعدلي

دنيا: أتعدل.. طيب في أن أنا مبقتش عوزاك ولا عاوزة أكمل حياتِي معاك وفوق ومتعش دور الضحية لأن محدش فينا ضحية سلام

وقامت دنيا وسابت علي ومشيت

(دنيا من أسكندرية ٢٣ سنة بكالريوس تجارة ليها اخ اسمه أسر اصغر منها بسنتين وريم أصغر منها بـ١٠سنين )

(علي من أسكندرية ٢٥ سنة كان مع دنيا في الكلية وحبو بعض وأتخطبو ولكن يشاء القدر انهم ينفصلو ليه دا اللي هنعرفه بعدين)

دنيا وصلت البيت

رانيا (والدة دنيا) أية دا مالك يادنيا في أية

دنيا: مالي ياماما

رانيا: أنتِ معيطة ؟

دنيا: لا

رانيا: كُنتِ مع علي ؟

دنيا: فضلًا يا أمي سيرة البني أدم دا مش عاوزة اسمعها تاني

رانيا: حبيبتي فكري كويس علي بيحب

دنيا:أمي فضلًا مش عاوزة أسمغ حاجه انا هدخل أستريح شوية

رانيا: ربنا يريح قلبك يابنتي

علي: محمود عامل أية

محمود: كويس الحمدلله فينك بتصل بيك من بدري

علي: أنزلي في ديلابيه عاوز اتكلم معاك

محمود: مالك في أية

علي: لما تيجي

محمود: مسافة السكة وهكون عندك

حسين: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رانيا: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

 ريم :بابااااااا عامل اية هات عشرة جني

حسين بيرفع حاجبه: انتو جاين تسلمو عليا ولا تقلبوني

ريم: قعدت على رجله وباسته من خده الاتنين ياصحبي

حسين :صحبيييي ؟؟ انا ابوكِ يابت

حسين بضحك بتك مالها يارانيا

رانيا: شدت ودن ريم يابت لمي لسانك دا ابوكي

ريم: أه أه شوفت يابابا شوفت مراتك المفترية دي بتعمل فيا أية

حسين بضحك :شوفت ياحبيبة بابا

رانيا: بص الراجل بيقوي بنته عليا

حسين طلع عشرة جنى ونزلت ريم من على رجله

حسين : امال أسر ودنيا فين

رانيا: أسر فالشغل ودنيا كانت مع علي ومن ساعه ماجت وهي نايمة

حسين: مش عارف مالها وليه مش عاوزة تكمل معاه مع انها هي اللي مختاره وكانت متمسكة بيه

رانيا: للأسف هي مش هتحكي دلوقتي غير لما تحس انها متقبلة الكلام وتتكلم دا انا النهاردة لسه بقولها انه بيحبها اتعصبت ودخلت اوضتها مردتش اضغط عليها

حسين: لا سبيها على راحتها متضغطيش عليها دنيا مبتخبيش عننا حاجة فَـ هي هتهدى وهتحكي لوحدها

رانيا: بالله ياحسين ماعاوزة اضغطها بس صعبان عليا حالها ملهاش حظ في حاجة

حسين: متقوليش كده نصيبها لسه مجلهاش يلا حضري الغدا وانا هدخلها

رانيا: حاضر ربنا يديمك لينا ياحسين ويديم حنيتك علينا

حسين: يارب ياحبيبتي

حسين بيخبط على باب اوضة دنيا

دودو انتِ صاحية

دنيا: اتفضل ادخل يابابا

حسين : دخل وقعد على سرير جنبها القمر بتاعي زعلان ليه

دنيا: طب بالله هو انا اقدر أزعل وانا قاعد جنبي القمر دا

حسين بضحك: بكاشة اوي يابت وبتكلي عقلي بكلمتين

دنيا: انااا ياحج اناااا وماله

حسين: بصي يانور عيني انا مش هضغط عليكِ ولا عاوزك تحكيلي أية اللي غيرك كده بس انا هسمعك في أي وقت تحتاجيني فيه ومنتظرك تيجي تحكيلي بنفسك ومش هخلي ماما تسألك تاني بس توعديني أنك ترجعي تاني وتعملي موڤ أون بسرعة

دنيا: ووووووووه ياحج انت عرفت الـ موڤ اون كمان

حسين: اومااااال يابت انا متابع

دنيا بغمزة: قعدتك على سوشيال بوظتك ياحوس

حسين: اتلمي يابنت

دنيا بضحك متحرمش منكم أبدًا

رانيا: الله الله ناس ليها دلع وناس ليها المطبخ

دنيا: يا أمي ياحبيبتي انا بنتك مش درتك صدقيني

رانيا: بت انتِ ابعدي عن جوزي

دنيا: يا أمرأه التي تزوجها أبي أنتِ دا ابوياااااا

رانيا: بص ياحسين البت بتقولي أية

حسين: دودو تقول اللي هي عوزاه

رانيا: بقى كدده طيب ياحسين دلوقتي ابني حبيبي يجيي ويجبلي حقي

حسين: أمك باينها اتقمصت

دنيا: تفتكر

حسين :هقوم ليها أحسن لو اتقمصت يبقى ينهارر نكددد

دنيا : اوبااااا انت طلعت منهم بتخااااف

حسين: بس يابت قال اخاف قال يلا عشان نتغدى

دنيا ماشي يا أبو صحاب

وطلعو لقوا رانيا وريم بياكلوة

دنيا وحسين :بتاكلو من غيرنا اية الخيانة دي

رانيا: خلي رغيكم ينفعكم

حسين :تعرفو يابنات أحلى حاجه في امكم ضحكتها وقعتني فيها بضحكة

دنيا وريم: تيرارارارارارارااا بوم بوم

الباب بيخبط

دنيا هقوم افتح

اسر:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الكل :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

رانيا:حماتك بتحبك ياحبيبي تعالا يلا عشان نتغدى سوا

دنيا: آه ننوس عين أمه وصل بقى

رانيا :بس يابومة انتِ ملكيش دعوة بيه

دنيا:المهم دلوقتي انا عاوزة أشتغل

رانيا: شغل ؟

حسين: انا موافق يادودو واهو تغيري جو بردو

اسر: وانا مع بابا قعدة البيت مش هتفيدك بحاجه

رانيا: بعني كلكم موافقين؟

دنيا: ماما حبيبتي انا عاوزة اعمل كرير لنفسي

رانيا: وماله أعملي كرير ياختي

دنيا: بكرة بإذن الله هنزل اقدم في كام شركة كده

 يوم جديد

دنيا نزلت وراحت كام شركه كده وسابت الc.v

وخلصت وراحت كافيه ديلابيه

دنيا:علي اية اللي جابك هنا

علي: جاي أتكلم معاكِ ولازم تسمعيني

دنيا:من فضلك أمشي

علي: اية دا ديوان لأخر مرة بكتبلك

دنيا: عاوز اية

علي: طيب تعرفي ديوان قمر ١٤ لأحمد نادر

دنيا: عاوز اية ياعلي

علي: شوفتيه لما قال

بيقولو أن صعب أبكي على مخلوق

طيب لية بكيت لما أنتِ سبتيني ؟

بفتكرك !

أسيبك ازيك ولمين ؟

بعقلي بقول كرهتك

بقلبي بقول وحشتيني !

” للشاعر أحمد نادر “

وأنت موحشتنيش

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملجئ اللطيف

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى