رواية هن (غرف مغلقة) الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم ياسمين النحاس
رواية هن (غرف مغلقة) الجزء التاسع والأربعون
رواية هن (غرف مغلقة) البارت التاسع والأربعون
رواية هن (غرف مغلقة) الحلقة التاسعة والأربعون
وليد شاف استوري ابراهيم وشادن ومعاهم ميار وكانت زي القمر وكان متعصب جدا وكلم ابراهيم بنرفزه
ابراهيم كان بينام ورد : ايه يا ليدو
وليد بحمقه : انا بحبها انت شوفت صورتها ! شوفت رقيقه ازاي؟؟ حرام عليك والله
ابراهيم اتعدل : حرام عليا في ايه يا وليد ! انا غلطان عشان خايف عليك؟! مش كل حاجه بالجمال يابني
وليد بنرفزه : والله ! يعني هي شادن مش قمر
ابراهيم بنرفزه : وليد اتعدل معايا !! انت عارف ليه ببعدك عن ميار هي مش شبهك وانت اعز اصحابي وخايف عليك
وليد استغرب : ليه؟؟ انا الفتره اللي فاتت كنت مش فاضي حتي لنفسي ومركزتش معاك ولرفضك بعلاقتي بيها بس انا فعلا مشدود ليها وعايزها
ابراهيم بتعجب : لاحول ولا قوة الا بالله ! هو الجواز دا لعبه ياوليد !! عموما براحتك اخطبها فتره ولو مرتاح كمل انت مش صغير وعارف مصلحتك
وليد : وانا مكنتش مستني الاذن منك يا ابراهيم
ابراهيم اتعصب من جملته : تصدق انت تستاهل ميار فعلا !! روحلها يالا وفكك مني انا غلطانلك
وليد قام بنرفزه : انت مستفز شايف صاحبك بيحب واحده وانت عمال تمنعه وتقول اسباب كتير مش مقنعه بالنسبالي وانت بنفسك قولت اتغيرت تبقي تبعدي عنها ليه بقق
ابراهيم اتنهد : براحتك يا وليد انا قولتلك انت مش صغير
وليد سكت وحاول يهدي : ماشي ابعتلي رقم مازن
ابراهيم : الاحسن انا اقوله الاول
وليد بهزار : انت مال اهلك
ابراهيم علي صوته وضحك : تصدق انا مهزأ عشان بفكر في شكلك، افرض لو هو رفضك هيبقي منظرك قدامه ايه؟ هتتحرج ودا اقل واجب ومش هتعرف تتعامل وانا خلاص فرحي قرب ومحتاجك في كل خطوه
وليد استوعب : اممممم طيب ماشي
ابراهيم برخامه : مش داخلك في حوار
وليد : انجز بقي
ابراهيم : ولا اعرفك
وليد : عشان خطري احنا بينا عشره وسنين
ابراهيم ابتسم : امممممم ممكن افكر
وليد ضحك : يا بارد
ابراهيم : والله ما ابرد منك دا انت سئيل
وليد بينكشه : خلاص بقي يا هيما خلي قلبك ابيض
ابراهيم ابتسم : ابيض من زمان ،هكلملك مازن دلوقتي .. انا حاسس اني خطبه
وليد ضحك : ليه؟
ابراهيم : من شويه احمد اعجب باخت سيف وقولتله و وافق واحمد هيكلم سيف بكرا وانت هكلملك مازن .. (سكت واتكلم بنرفزه خفيفه وبيضحك) والله لو عرتوني ولا اعرفكوا
وليد ضحك : احنا ! .. ابدا
ابراهيم ضحك : انا قلقان __________________________________
بعد اسبوعين
ده طلع فيه نهار وانا ليه بنهار
في الظلمة بعيد آه يا ليل مشوار
لو بس النور يدخل من السور
مكاني مش في طابور
ده انا مكاني بعيد
الاغنيه اشتغلت وشادن بتوضب شقتها وبتدندن معاها وكملت بكوبليه تاني
ده انا كنت بنام من غير أحلام
كده فجأة اصحيت على بلة ريق
واتاريه واتاريه كل اللي أنا فيه
سلم مكسور بعده السماء هيه
أنا مش مجنون
ده براح الكون بقى بيساعني
بقى بيساعني
وأكيد يا سنين هتضحكي بعدين
على وشك أهو في لمعة عين
حطيت اول رف من هدومها في دولابها .. ابتسمت بسعاده كبيره وكملت باقي الدولاب
ميار دخلت بصوت عالي : شااادن .. ماما بتقولك تعالي شوفي هتحطي حاجه المطبخ ازاي
شادن قامت وكشرت بهزار : فصلتيني منك لله .. جايه اهو
راحت المطبخ لرجاء وقالتلها تحط كل حاجه ازاي واي حاجه مش محتاجاها تحطها في الادراج العاليه وراحت لاوضتها وبتكمل في الدولاب لحد ما خلصته
الموبايل رن وكان ابراهيم وابتسمت
شادن : حبيبي حمدلله علي السلامه
ابراهيم بيحط شنطته في العربيه : لسا طالع حالا .. انتي في وحشتيني
شادن بسعاده : في بيتنا , وضبت كتير وكمان ظبطت دولابي فاضل حاجتك احطها فيه
ابراهيم بمكر : كل حاجه كل حاجه
شادن ضحكت باحراج : هتيجي امتي ؟
ابراهيم : هعدي علي البيت واشوف ماما واجيلك
شادن فتحت الاسبيكر وبيترتب التسريحه : تمام هات معاك مسك
ابراهيم : حاضر , عايزه حاجه ؟
شادن بحب : تسلملي
قفلت مع ابراهيم ويدوب هتكمل موبايلها رن وكانت ملك
شادن فتحت علطول : موكا عامله ايه ياحبيبتي
ملك بتعب : تعبانه يا شوشو
شادن بهزار : تاني شوشو يابنتي الدلع دا مبحبوش
ملك ضحكت ومسكت بطنها بالم : بحب اغيظك بيه .. اااه
شادن بقلق : مالك ليه تعبانه كدا الفتره دي ؟
ملك : الترجيع مبيخلصش والدوخه مبتنتهيش
شادن ضحكت : شكرا علي جرعه التفاؤل اللي علي الصبح دي
ملك ضحكت : عايزه اعرفك الدنيا من اولها يمكن ترجعي
شادن : انا لو رجعت ابراهيم هيوئدني
ملك ضحكت جامد : تصدقي صح , انا مصدقتش لما حكالنا انك طلبتي الطلاق بعد كتب كتابك
شادن : يييييه دي كتير اوي لسا متخانقين قبل ما يسافر وقولتله طلقني
ملك شهقت وضحكت : يخربيتك !! وعمل ايه ؟
شادن : خدني علي قد عقلي .. عارف اني عبيطه و وقت الجد بعيطله
ملك : ربنا يهديكي ليه ياشيخه .. بقولك , سيف لما يرجع هعدي عليكي انجز معاكي اي حاجه
شادن : لالا بالله عليكي اقعدي وارتاحي لحد الفرح خلينا مكالمات كدا احسن
ملك ابتسمت : لا انا اتفقت مع رقيه وامير هيجيبها ونجيلك بالليل بس بسألك الاول عشان لو وراكي حاجه
شادن اتنهدت : متأكده من الموضوع دا
ملك : طبعا
__________________________________
احمد واقف علي راس عبدالله وهو بيسقي زرع البلكونه وعبدالله خلاص صدع
احمد : انا اتعرفت عليها يابابا .. جميله اوي وطيبه
عبدالله باستماع : اممممم وايه كمان
احمد بحماس : بحسها خجوله ورقيقه زي رقيه , اوقات كتير بحس اني بتكلم مع رقيه مش مها
عبدالله بصله بملل : مش حاسس انك جبتلي كالو في دماغي
احمد ضحك باستفزاز : مين ! انا ؟! لا ياراجل متقولش كدا
عبدالله رشه بالمايه : امشي يالا من هنا
احمد جري : مفيش بينا تفاهم خالص
عبدالله : خالص (احمد بيقرب وهو رشه بالمايه تاني واحمد ضحك ) قولتلك لما اجيبلك شقه كويسه تناسبها هي وعيلتها اتقدملها براحتك لكن قبل كدا انساني ,, انا مش هصغرك ولا اصغر نفسي ونطلب ايدها وانت مش معاك شقه
احمد بجديه : يابابا نطلبها بس ونقري فاتحه علي الاقل
عبدالله بحزم : انسي .. ! الناس دي كبيره ولازم تبقي كبير زيهم وهما مش هيطلبوا حاجه غير ان بنتهم تبقي في نفس المستوي اللي اتربيت فيه
احمد اتنهد بضيق : انت شايف كدا
عبدالله : اه مفيش غير كدا اصلا وانت اهدي شويه , وبعدين انت قولتلي انك مش بتحبها امال لما تحبها هتعمل ايه
احمد نفخ بزهق : معرفش .. بس ملهوف عليها وعايز ابسطها واشوفها فرحانه .. يمكن حبيت اتعرف اكتر عليها لما رفضتني وفاكره ان سيف ميعرفش اني عايز اعرفها اكتر واقربلها
عبدالله قعد وبصله : غليت في عينك تقصد
احمد قعد : بالظبط
الباب رن واحمد قام يفتح ولقي امير وشه وكشر بهزاروبيقفل الباب : شكرا مش عايزين النهارده
عبدالله ضحك وزعق : ولد !!
امير زق الباب ودخل غصب عنه : شوف ابيوك بيزعقلك
احمد ضحك وبيقفل الباب : هو بيحبك معرفش علي ايه ؟!
امير ابتسم ودخل لعبدالله وسلم عليه باحترام وبص لاحمد : اطلع انت منها وهي تعمر
احمد رفع حاجبه : بس انت بق اصلا ومتقدرش تعيش من غيري
امير بهزار : ليه انت خطيبتي ولا ايه
احمد سكت باحراج وبص لعبدالله : هدف ولكن في مرمانا
امير ضحك بصوت عالي وسقف علي ايد احمد
نيره طلعت من الاوضه ورحبت بامير بحب : انا سامعه ان في هدف وحاجات كدا
امير بصلها : بصي يا ماما الاستاذ دا انا مستحلفله من زمان وبصلي قيام ليل مخصوص عشان ادعي عليه
احمد بصله بذهول وسكت لثواني واهله ضحكوا ورقيه بتضحك من جوا وسامعاهم
احمد اخيرا رد وشاور عليه : انت ! .. انت اللي عينك راشقه في حياتي ومش عارف اطلع خطوه قدام بسببها !!!
امير باعتراف هز راسه : اه (بص لعبدالله وغمزله ) ولا ايه يا حاج
عبدالله غمزله : مظبطهولك متقلقش
احمد بصدمه وبيهزر : هي بقيت كدا !! .. تمام اللي بعمله في الناس بيطلع عليا يعني
امير بتشفي : ايون بقولهالك بالامانه
احمد ضحك : بالامانه !!
عبدالله ونيره ميتين ضحك عليهم ورقيه طلعت من اوضتها بتضحك : حرام عليكم بقي اسكتوا شويه
امير بصلها وابتسم : ايه القمر دا
احمد خبط علي صدره : اتلم
امير سكت وبيضحك وهو عارف انه بيغير علي اخته جامد
رقيه بصيت لباباها : هنزل مع امير يابابا اشوف الشقه اللي قال عليها واحمد جاي معانا
احمد بذهول : مين دا اللي جاي (بصلهم )
امير همسله : هنشوفلك شقه معانا يا اهبل
احمد بابتسامه من الودن للودن وبص لباباه : اه انا جاي معاهم
امير ضحك وبص لرقيه : ثبات في الرأي
___________________________________
سيف وصل البيت ودخل بشنط كتير جدا من كترها قفل الباب برجله ونادي بصوت عالي : ملك .. يا ام سوكا
ملك طلعت وبصتله وضيقت عينها باستنكار : ايه حوار ام سوكا دا ( قربتله وخدت الشنط منه وقعدوا علي كنبه جنب بعض )
سيف : سوكا اسم جميل يمشي ولد وبنت
ملك بصتله وسكتت وسيف ضحك علي ريأكشنها وفتح شنطه وطلع منها سالوبيت اطفال لونه ابيض وصغير جدا
ملك بانبهار : الله .. ايه داااا (بصتله ) صغنن اوووي
سيف ابتسم : وانا ماشي في الشارع الاشاره وقفت قدام محل اطفال ركنت ودخلت المحل وطلعت بكل دا
ملك ابتسمت بسعاده ولحظه وكشرت : جايب كله لابنك وانا لأ !!
سيف نسيها فعلا وبصلها : انا عديت عادي ومفيش محلات تانيه جنبه لفتت نظري ليكي
ملك عارفه انه مش قصده وكملت هزارها : اه طبعا ازاي اجي علي بالك (اتنهدت بتمثيل ) عيني عليكي يا انا
سيف هزها بهزار وضحك : ملك فوقي يا حاجه انا جايبالك لبس كتير الاسبوع اللي فات
ملك ابتسمت : خلاص بهزر (خدت شنطه وفتحتها ولقيتها كوتشي صغير جدا ) ياروحي
سيف انبسط بشكلها : عجبوكي ؟
ملك بصتله بحب : اوي اوي .. انت هتبقي احن اب والله
سيف بصلها واتكلم من قلبه : ربنا كريم اوي .. كرمني بأكتر حاجه بتمناها في اكتر وقت انا محتاج عوضه فيه
ملك مسكت ايده : الحمدلله ياحبيبي ربنا يطمن قلبك ويريح بالك
سيف بصلها كويس وابتسم وتلقائي بص وراه وبصلها تاني : ايه الجمال دا ! .. قمرقاعد قدامي .. لبس جميل ولايق عليكي وبيت متروق واكل جاهز (علي صوته ) اييييه الحلاوه دي
ملك ضحكت من قلبها : اول مره تقولي كدا ! .. مبسوط بجد ؟!
سيف بجديه : جدا .. لما بدخل البيت بحس اني مرتاح وصوت القران سامعه ومريحني والبيت بجد مفيهوش غلطه ( ابتسم ) عرفتني تعلقيني بالبيت وبيكي
ملك ضحكت : انت متعلق من زمان !
سيف ضحك : يا واثق من نفسك انت , دي حقيقه انتي ست بيت شاطره
ملك ابتسمت وقامت : الحمدلله .. هحط الاكل قبل ما تديني مخالفه
سيف قام معاها : وانا هحط الشنط جوا
ملك غرفت الاكل وحطته علي السفره وناديت علي سيف وقعدت
سيف غير هدومه وغسل ايده وراحلها : جيت
قعد وبيتغدوا , ملك : كلمت شادن النهارده
سيف بصلها : فكرتيني عايز اكلم مازن .. خلصت شقتها ؟
ملك : قربت لسا حاجات بسيطه , بفكر اروحلها النهارده اساعدها شويه
سيف بصلها كتير وبص في طبقه وملك كملت : متفرضش لو سمحت , انا زهقت من البيت
سيف بقلق : انتي بتدوخي لما بتنزلي
ملك بجديه : وبدوخ وانا في البيت ! .. اكيد مش هحبس نفسي والبنات معايا هتخاف عليا من ايه ؟
سيف بصلها : لو علي الخوف فانا بخاف عليكي وانا برا وانتي هنا لوحدك
ملك اتنهدت وسكتت وكملت اكل من غير نفس , سيف حس بيها وعارف هي لوحدها كتير ومامتها اوقات تيجي وتونسها واوقات لا واغلب اليوم لوحدها
كمل : اوديكي امتي
ملك بصتله بفرحه : بجد ؟
سيف استغرب فرحتها وحس بتقصيره معاها ومسك ايدها : بجد .. اوديكي امتي ؟
ملك بتفكير : اممم ممكن كمان شويه .. ( جه في بالها فكره وقالت بسرعه ) ايه رأيك لو قولت لشادن تجيب مازن عندها وتقابله وتتكلموا براحتكوا وكمان هتبقي معايا وممكن ابراهيم يبقي هناك وتشوفه
سيف بصلها لثواني وضحك : فظيعه , انتي فظيعه بأفكارك ,, ماشي هكلمه
ملك كملت اكلها بسرعه واستنيت هو يخلص اكل وقامت شالت الاكل بسرعه وهو مستغرب وقالها بحده خفيفه : مالك يابنتي !! كل دا عشان تروحي لصحابك !!
ملك بصتله وحسيت بدوخه بسيطه وتجاهلتها : لا عشان هتبقي معايا وشوفهم بردو
وفي ثانيه اختفت من قدامه ودخلت الحمام
وقف بذهول وقال بصوت عالي تسمعه : بكاااشه ها انتي بكاشه
بعد ساعه كانت ملك عند شادن .. شادن استقبلتها كويس جدا وابتسمت لشكلها وبدا يبان الحمل عليها , رجاء سلمت علي ملك ودقايق وصلت رقيه وبقوا التلاته متجمعين مع بعض وصوتهم عالي
شادن : مازن علي صول وابراهيم كمان جاي
ملك ضحكت : شوفتوا انا شاطره ازاي
رقيه بصالهم ومش فاهمه وشادن فهمتها : الأروبه دي اقنعت سيف تيجي وبدل ما يقابل مازن برا يقابله هنا او تحت المهم انه هيبقي معاها ويطمن عليها
رقيه بصتلها : جدعه والله هتعلم منك
رجاء سمعتهم وميار قدمت عصير وقعدوا برا .. رجاء : اتعلموا الدنيا ياما هتعلمكوا
ملك بصيت لشادن : اعمل ايه معاكي ؟
رقيه : وانا كمان (بصيت حواليها ) تقريبا لسا اوضة الاطفال متفرشتش .. اظبطهالك انا ؟
شادن اتنهدت : سيبكوا من البيت دلوقتي (بصتلهم ) انا متوتره جدا وحاسه اني عايزه اهرب
رقيه ضحكت وملك ردت : كنت زيك كدا بس بصراحه سيف كان كويس معايا وبيحببني في البيت والجواز وكل حاجه يقولي هساعدك وهشاركك والكلام دا
رقيه بصتلها : وامير بردو بيقولي كدا
رجاء بصيت لشادن : جوزك ايه ؟
شادن بتوتر : هو كويس اوي اوي ودايما حاسه اني مش هسعده او
رقيه بسرعه : هششش ايه يابنتي هترجعي لمنطقك دا تاني ! ابراهيم مش بيشوفك كدا خالص ومتقبل منك اقل حاجه كمان
ميارموبايلها رن وهما قاعدين وبصيت فيه وابتسمت وقامت , خدوا بالهم وكلهم هللوا ليها وهي طلعت ترد علي وليد وبتهرب من صوتهم
ملك قامت : قومي معايا نخلص باقي الحاجه ان اصلا مش عارفه ازاي بارده كدا وفرحك الاسبوع الجاي
شادن قامت وباين عليها التوتر : بحاول اطول في الوقت
رقيه بصيت لملك : البت دي شكلها هبله
ملك ضحكت : شكلها ! مش متأكده !!
شادن : ااه اتريقوا بقي
رجاء بصيتلهم التلاته وشخطت فيهم وجريوا علي جوا وكل واحده بتخلص حاجه وبيتكلموا مع بعض وبيهدوا شادن
الباب خبط وشادن راحت تفتح وكان ابراهيم واول ما شافها ابتسم وغمزلها : عروستي
شادن ضحكت بكسوف : نعم
ابراهيم كشر بهزار : ايه نعم دي هو دا الاستقبال
شادن ضحكت : وحشتني طبعا .. سيف تحت
ابراهيم استغرب : بجد , مخدتش بالي .. انتي معاكي حد غير طنط
شادن : اه البنات معايا وميار .. مسك فيين ؟
ابراهيم ابتسم : ماما نزلت تجيبلها فستان
ابتسمت بفرحه : ياروحي ! هتبقي قمر
رجاء ناديت علي شادن .. ابراهيم : طب ادخليلهم وانا هنزل لسيف لو احتاجتي حاجه قوليلي
شادن : حاضر
ابراهيم بيبص وراها : ماتوريني البيت كدا
شادن بتقفل الباب : لا انزل يلا لسا فاضل كتير
ابراهيم ضحك : دا بيتي علي فكره لو مش واخده بالك
شادن كشرت عينها : نظري ضعيف
ابراهيم ضحك ونزل ومردش عليها وهي قفلت وكملت مع البنات
يوم ورا يوم بيعدي وحاجه بتخلص ورا التانيه لحد ما جه يوم الحنه !
سيف واحمد وامير و وليد وباقي اصحاب ابراهيم خرجوا معاه خروجه توديع العزوبيه
البنات وقرايب شادن في بيتها وكانت حنه ولا اروع وكلها تفاصيل جميله ومختلفه
.. كانت فرحتهم من قلبهم .. كأنهم عشرة سنين
شادن لابسه فستان قصير لونه فوشيا في بينك والبنات لابسين نفس الالوان واي بنت حاضره لابسه نفس اللون
وبعد وقت كبير العدد بدأ يقل وبيسلموا علي شادن ويمشوا ومش فاضل غير رقيه وملك وكام بنت من قرايبها
رقيه بصيت لملك والاتنين بصوا لشادن وخدوها علي جنب
شادن : ايه يابنات موديني فين ؟
رقيه بحب : انا وملك فكرنا في هديه نقدمهالك ويارب تعجبك
شادن اتفجئت من الفكره نفسنا وفرحت جدا وملك طلعت من شنطتها كيس متغلف بشكل جميل جدا ولونه دهبي
شادن قعدت وفتحته بحماس ولقيت حاجه متطبقه ولونها فيروزي فتحتها وطلعت منديل كبير جدا متطرز باللون الدهبي ومكتوب عليه ايه الكرسي
شادن بصيت للمنديل بسعاده وبصيت للاتنين : ايه دا !!! (بصيت للمنديل تاني وبصتلهم ) دا تحفه .. دا نفس لون الصالون عندي ! … فظيع بجد
قامت وحضنت الاتنين وقعدت وسطهم وملك كملت : فكرنا كتير نهاديكي بايه وحاجه تحبيها ولقينا دا حد عملهولنا هاند ميد وطلع كدا
رقيه باست شادن علي خدها : مبارك ياحبيبتي
شادن بصيت للاتنين : انتو احسن من مليون عشره سنين ! .. ربنا مايحرمني منكوا
رقيه وملك بابتسامه : ولا منك يارب .. انتي غاليه عندنا
___________________________________
تاني يوم ابراهيم راح الشقه بدري جدا .. فرحته كبيره , حاسس ان دا اهم واجمل حدث في حياته ! .. كمان ساعات هتبقي شريكه عمره .. شريكته ومراته وحبيبته واعز ما يملك
قلع شوزه ودخل وحاسس براحه جواه .. بص للصاله وشكلها جميل جدا ومبهج
دخل المطبخ و ووله بخور وشمع معطر وحطه في كل اوضه في الشقه والشمع المعطر في اوضتهم
ابتسم لشكل الاوضه وطلع الورد الاحمر اللي معاه وحطه بشكل مرتب علي السرير
وطلع هديه خاصه بشادن وسابها علي التسريحه ..
قفل كل البخور والشمع وطلع
راح علي بيته وبدأ يجهز .. شاف مامته مشغله قرأن وبتصلي وبتدعيله
ابتسملها ودخل لمسك وحضنها : هتلبسي فستان النهارده وهتبقي اميره من الاميرات
مسك عيونها قفلت من ابتسامتها وهو باسها علي راسها ودخل اوضته وبعت لشادن : عرووستي
شادن قاعده مع صحابها في البيوتي سنتر وردت علي ابراهيم : زوجي العزيز
البنات لفوا حواليها وعملوا فيديو و وقفوا مع شادن : حاسه بايه ؟
شادن بتوتر : مبسوطه اوووي
بصيلتهم : وانتو ؟
رقيه ضحكت : احنا الفرحه مش سيعانا وانتي عروسه يا احلي عروسه في الدنيا
رقيه جابت الكاميرا عليها : بتتمنيلها ايه ؟
ملك ابتسمت لشادن : السعاده والهنا وربنا يراضيها ويبعد عنها اي وحش
الميكب ارتست ابتسمت : هتبقي احلي عروسه اكيد .. اول مره اشوف حد عينه زرقا كدا
ملك ضحكت : اه لو تعرفي اللي فيها
الميكب ارتست انتبهت : ايه ؟
رقيه ردت وعينها علي شادن بسعاده : شادن عينها الشمال لونها طبيعي كدا والعين اليمين لينسيز اتعملت مخصوص ليها
الميكب ارتست بصيت لشادن بذهول : بجد ؟ انا اتكسفت اقولك ان الاتنين لينسز اصلا متوقعتش ان عينك طبيعيه ! .. طب عينك التانيه لونها ايه !؟
شادن ضحكت بفخر باختلافها : اسووود
البنت تنحت وسابت ايدها من وشها والبنات ضحكوا وهي كملت ومش مصدقه لحد ما شادن قلعت اللينسيز و وريتلها عينها الحقيقه وانبهرت بشكلها اكتر
الميكب ارتست : تبارك الله .. سبحان الله !! .. انتي حقيقيه بجد !
شادن بصيت في الساعه وبصتلها وابتسمت : والله اه (لبست اللينسز) ممكن نخلص عشان ابراهيم ميستعجلنيش
البنت كملت وكل شويه تقولها قد ايه جميله واختلافها اجمل من اللينسيز !
ّ~~~~~~~~~
سلم طويل زي سلم القصور .. بتنزل عليه درجاته ومع خطواته ديل الفستان بينزل معاها ببطئ
واخر السلم واقف ابراهيم وحاطط ايده ورا ضهره وعلي بعد منه اهله واهل شادن
*شغلوا الاغنيه وتخيلوها اسمها ادخلي عمري*
الف صلاة الف السلام . على الحبيب خير الانام
ادخلي عمري بخطوتك اليمين
اضوي ايامي وعتمات السنين
قرت عيوني بشوك مقبلة
يالملاك اللين العذب الرزين
اسمعي نبضي ورا صوت الدفوف
من لمحتك ضيع الشوق الحروف
شادن بتنزل وعينها بتلمع بدموع الفرحه وابراهيم عينه عليها وعلي جمالها ومش مصدق انها واخده قلبه كدا ! .. نبضات قلبه عاليه وحاسس ان الكل سامعها
نورتي نورة حياتي دنيتي
يا ضيا عيني والله ما تشوف
اضحكي يا نور عيني واسعدي
خلي الفرحة في عمري تبتدي
العمر قبلك وهن ما يحتسب
هذي الليلة ترى ها مولدي
في وسط قلبي حفرت اسمك هنا
نورا بن تركي تراها لي انا
نصفي الثاني وفرحة دنيتي
نزلت لأخر سلمه وابراهيم مد ايده ليها وباس ايدها وقربلها وباس راسها
بص في عينها وهمسلها بعشق : بحبك
ابتسمت وعينها دمعت ومسح دمعتها بسرعه ومشيوا لجوا وحبايبهم حواليهم وبيزغرطوا ليهم بسعاده
اشتغلت اغنيه اسمها اخيرا قالها
أخيرا قالها قال أحبك قالها
وأنا قلبي قلبي قلبي قلبي
نبضه توقف بعدها
أخيرا قالها قال أحبك قالها
أخيرا قالها قال أحبك قالها
وأنا قلبي قلبي قلبي قلبي
نبضة توقف بعدها
ابراهيم بيغنيها لشادن وهي متفاجئه من الاغنيه ومكنتش تعرفها وكلماتها لمستها جدا
وعند الكوبليه دا ابراهيم بعد عنها ومسك ايدها وبيقول من كل قلبه
الفرحة يمه لقيتها
صعب جدا وصفها
هو قلبي وهو نبضه
وأحلى نبضه قلبي يدقها
الفرحة يمه لقيتها
قال أحبك قالها
شالها ولف بيها وانوار حواليهم اشتغلت وشادن ضحكت من قلبها وابراهيم نزلها
إيه صحيح أني هويت
حتى إسمي أني نسيت
لما قال أي تعال احضني بوقتها
أدري مايكفي الكلام
جنن إحساس الغرام
وأني مغرم أنا أحبه
أني عاشق يحبني قالها
وأخيرا قالها قال أحبك قالها
الرقصه الاولي خلصت اشتغلت اغاني تانيه و وليد اول واحد انضم ليهم وبعده ميار واتفاعلوا معاهم وباقي اصحابهم قربوا وبيسقفولهم ويغنوا معاهم
اشتغلت اغنيه * في ليله * وشادن خدت ايد ابراهيم وبترقص معاه
في ليلة حلوة غير كل الليالي
عيونه فجآة نادت لي أنا
لا دريت أنا باللي شاغل لي بالي
ولا مين وإيه جابني هنا
لاقتني فجآة بتعود عليه
وإيه اللي جد في حياتي إيه
أتاري هو اللي غيّر لي حالي
ومكان ما يكون هروح أنا
حضنته بحب وقالت مع الاغنيه
عيني خذ عيني وجنبك ليلة خليني
ولا حاجة ترضيني غير إني معاك
قولها لي من ثاني حياتي الجاية وحشاني
ما خلاص غيرني يوم لقاك
بعدت عنه وشاورت علي عينها
عيني خذ عيني وجنبك ليلة خليني
ولا حاجة ترضيني غير إني معاك
قولها لي من ثاني حياتي الجاية وحشاني
ما خلاص غيرني يوم لقاك
اشتغلت اغنيه لرضا البحراوي ناس مني ومن دمي وصحاب ابراهيم شدوه من شادن يبقي معاهم وغنوا بعلو صوتهم وبيرقصوا معاه
مازن دخل جوا دايره صحاب شادن وبعدهم عنها ومسك ايدها وبيرقص معاها ودخلت اختها ومامتها وحماتها ومسك وكلهم حواليها وصحاب شادن انضموا ليهم وبيرقصوا معاها وهي فرحتها باينه جدا علي وشها والكل فرحان بيها وبعوضها
وبعد وقت كبير من التنطيط والفرحه اشتغلت اغنيه ومازن وصحابهم خلوا ابراهيم وشادن بس في النص وصحابهم حواليهم وبيسقفوا ليهم وبيغنوا معاها بسعاده
الحياه دى حكايه عشتها بحكايه
والحياه قدامى ليه هبص ورايا
كل ما قلبي معايا والحنين جوايا
كل شىء بيغنى يالا غنوا معايا
واحنا استنينا
يا حبيبى وكفايه اللى راح ننساه
ابراهيم ماسك ايد شادن وبيرقص معاها
ايدك فى ايديه
هات عينك فى عينيه
نرقص رقصه جديده
رقصه لاحلى حياه
صحابهم لفوا دايره حواليهم وابراهيم بيلف شادن
الحياه مواعدانى ايوه هقول تانى
هتيجنى دلوقتى ليه هعيد ثوانى
اللى فاتنى معايا واللى جاى ده بدايه
يا حبيبى تعالى نفسي تبقى معايا
* كلهم صوتهم علي وبيغنوا *
ولا نحزن ليله
يا حبيبى وكفايه اللى راح ننساه
ايدك فى ايديه
هات عينك فى عينيه
نرقص رقصه جديده
رقصه لاحلى حياه
الديجي بصلهم وقال يقعدوا شويه واللي حابب يتصور معاهم يتفضل
ابراهيم وشادن قعدوا وقبل ما هي تنطق قام وجبلها مايه وادهالها
شادن ابتسمت : شكرا انا هموت من العطش
ابراهيم بحب : بعد الشر عنك ياقلبي
كل قرايبهم قربوا واتصوروا معاهم
ملك لسا هتقوم سيف بصلها : ياحبيبتي ارتاحي شويه انا خايف عليكي
ملك باسته علي خده : متخافش انا تمام , يلا نتصور معاهم
امير بص لرقيه وضحك : بصي صاحبتك شاطره ازاي وباست جوزها قصاد الكل عادي
رقيه اتحرجت : هي حره بس انا اتكسف حتي لو متجوزين
امير قام واتنهد : هيييح عيني عليا لا طايل قبل وشكلي مش هطول بعد
رقيه ضحكت ومسكت ايد ملك وراحوا للكوشه
سيف قرب لابراهيم : يا عريييس
ابراهيم انتبه ليه وضحك وقام وحضنه .. ابراهيم بصله : ايه رايك في البدله
سيف ضحك : مش مختارينها سوا احنا !!
ابراهيم بضحك : لأ
ملك خبطت رقيه في ايدها : اعملي اللي قولتلك عليه
رقيه بصتلها وضحكت : فستانها كبير
شادن خافت بهزار : انتو عايزين ايه مني ؟!
ملك تجاهلت شادن وخبطت رقيه تاني وهي عملت نفسها بتعدل فستانها و وطت وقرصت شادن في ركبتها
شادن اتفاجئت وصوتت بصوت واطي وبصيت لملك : يا مجنونه !!!
ملك ورقيه ضحكوا والمصور بصلهم وفي ايده الكاميرا وامير شاورله يصورهم
وقفوا كلهم .. ابراهيم وشادن في النص ,علي اليمين سيف وايده في ضهر ملك, علي الشمال ورقيه ماسكه ايد شادن وامير جنبها
واتلقطت اجمل صوره في الدنيا ! .. صوره وراها الف حكايه !
المصور عملهم بايده اوك ومشي والسته مع بعض وبيهزروا ويضحكوا
سيف وامير لابراهيم : شرفنا بقي
ابراهيم عدل لياقه قميصه : عيب عليك
امير ضحك وخد رقيه ورجعوا مكانهم ورجع معاهم سيف وملك
وليد قرب لابراهيم وحضنه بقوه وبصله : مبروك ياصاحبي
ابراهيم بحب : الله يبارك فيك ياحبيبي عقبالك انت وميار
وليد بص لشادن وبيضحك : مبروك يا اخت مراتي
شادن ضحكت : عقبالكم بقي
وليد بص لابراهيم وهيتكلم ابراهيم شاور لميار وبصله : روح لعروستك يلا
وليد بصله وهبفتح بوقه ابراهيم زقه وبيضحك وبص لميار : خوديه انا مش عايزه
وليد مشي بيضحك و وقف مع ميار وابراهيم بص لشادن وبكل حنيه قالها : القمر دا بتاعي انا وبس !
شادن هزيت راسها بحب وابراهيم حضن ايدها بايده ولسا هيتكلم لقي واحد بيقرب عليهم
@ : الف مبروك ليكم (بص لشادن ) احنا جاهزين
ابراهيم بصلها ومش فاهم والولد اختفي وشادن قامت وابتسمت بحماس
ابراهيم بيكلمها وهي بصتله وحطيت ايدها علي شفايفه و وجهت وشه لشاشه كبيره قدامهم وبص ليها وثواني والشاشه نورت بصور لشادن وابراهيم وعلي الصور صوت شادن
_ النهارده احنا في فرحنا .. اجمل يوم في حياتنا .. اليوم دا مش عارفه افرحك فيه بطريقتي ازاي ؟ مش مجرد مفجأه ! هي بالنسبالي اكبر بكتير .. (ابراهيم بصلها ومتفاجئ ومسك ايدها) انت اجمل انسان ممكن اشوفه في حياتي ! .. حنيت الدنيا كلها فيك ! .. انت اغلي حاجه ليا واهم شخص في حياتي ! .. انت روحي وحبيبي وابويا (شادن بصتله وهو بصلها وقالت مع صوت الفيديو ) وكل حاجه ليا .. انا بحبك !
الفيديو خلص واشتغلت اغنيه لتامر حسني و وقفت قدام ابراهيم وغنيتها ليه من قلبها
*شغلوا الاغنية وحسوا ييها*
غيرت مشاعري بقيت بحب وعارفة أحس
بعد أما كنت رافضة فكرة الارتباط
بقى عندي أنت أغلى حد عندي بس
بقى عندي أنت خلاص بطل كل الحكايات
أنت اختيار من بعد صبر سنين
عيطت مع كلامها وكل كلمه حاسه بيها وماسكه ايده بحب
انت اختيار من بعد صبر سنين كتير
أنت السند والظهر والحب الكبير
أنت الرجولة كلها مفيهاش كلام
أنت اللي بتحسسني دايما باهتمام
قالت لي أنت مصدر سعادتي في الحياة
ابراهيم حضنها بسرعه وشاف حبها وضعفها قدامه
قالت عاملني إني بنتك لو غلطت
وأنا وعد مني إني عمري ما أزعلك
وعمري ما أزعل منك أنت مهما قلت
وأنا من البداية في كل حاجة هسألك
قبل ما تبقى لي حبيب أبقى لي أب
أحس بأمان في حضنه يدافع عن حياتنا
ولما أبقى أم هفضل أدعي وأقول يا رب
أعيش وأموت في حضنك وحضن ولادنا
أنت اختيار من بعد صبر سنين كتير
أنت السند والظهر والحب الكبير
أنت الرجولة كلها مفيهاش كلام
أنت اللي بتحسسني دايما باهتمام
قالت لي أنت مصدر سعادتي في الحياة
اختها واهلها قربوا ليها وحضنوها ومازن دمع مع كلامها وطبطب عليها من قلبه
ابراهيم مسح دموعها وضمها ليه وهمسلها : اوعدك والله .. انت بنتي وحبيبتي
مازن وميار خدوها من ابراهيم وبصوا للديجي يغير الاغنيه و شغل اغنيه ايه اليوم الحلو دا
ورقصوا معاها وغنولها وهي ضحكت وحضنت اخواتها ومازن مسك ايدها وبيرقص معاها
البنات والشباب قاموا ومازن شد ابراهيم يبقي وياهم وعملوا دايره كبيره فيها ملك ورقيه وميار ورجاء واسماء ومسك وامير وسيف ومازن و وليد
وقالوا بعلو صوتهم
ايه اليوم الحلو ده؟
إيه الناس الحلوة دي؟
إيه اليوم الحلو ده؟
وإيه الناس الحلوة دي؟
يا ملعلع الليلة جاي محلو لوحدي مدلع
هنولع الدنيا رقص ما خلاص يا نحس بتودع
في شياكة في أدائي، راسي والوش بتناكة
تلاجة أعصابي باردة ومش شاغلني ولا حاجة
إيه اليوم الحلو ده؟
إيه الناس الحلوة دي؟
إيه اليوم الحلو ده؟
وإيه الناس الحلوة دي؟
___________________________________________
خلصت حكايتنا ! .. حكايه هـن , …
كل بنت هي واحده من هـن , بتفاصيلها وحكايتها و وجعها و وفرحتها !.. مفيش حزن دايم بس في فرحه كبيره متشاله بعد الصبر ! .. بعد الدموع والاهات المكتومه ! .. بعد ما بتحس بالوحده هتلاقي ربنا معوضك بحاجه هي اجمل عوض ليك في حكايتك ! ..
كل الابتلاءات اللي اتحطينا فيها اذ كانت من صغرنا او مع عمرنا وبنكبر بيها .. هي عملتلنا شيئ مختلف ! .. ادتنا نضوج فكري وقلب لازم يتحمل الحياه ويعافر فيها
لما نرضي بقدر ربنا وحكمته هيعوضنا اكتر علي صبرنا .. واللي يقوينا نبقي واثقين في ربنا وحكمته ثم واثقين في نفسنا وقدرتنا اننا هنكمل وهنوصل للي بنتمناه ! ..
لما نحب نفسنا بوضعنا وحياتنا ونبقي خفاف علي اللي حوالينا ونكسب قلوبهم بكلمه طيبه الدنيا هتهون ! الدنيا لسا جميله بينا وبقلبنا الابيض .. حتي لو فيها وحش هنقدر نحليها في عيونا ونعيش ونكمل وننبسط ! ..
_ اخيرا , جوا كل بنت وست فينا جمال مختلف مميزها
مفيش ست وحشه ولا المفروض ان الجمال بالعيون والشعر الحرير !! ابدا ابدا .. ربنا خلقنا واخدين حقنا كامل
الجمال الحقيقي في الاالحلقه ( 49) والاخيره
وليد شاف استوري ابراهيم وشادن ومعاهم ميار وكانت زي القمر وكان متعصب جدا وكلم ابراهيم بنرفزه
ابراهيم كان بينام ورد : ايه يا ليدو
وليد بحمقه : انا بحبها انت شوفت صورتها ! شوفت رقيقه ازاي؟؟ حرام عليك والله
ابراهيم اتعدل : حرام عليا في ايه يا وليد ! انا غلطان عشان خايف عليك؟! مش كل حاجه بالجمال يابني
وليد بنرفزه : والله ! يعني هي شادن مش قمر
ابراهيم بنرفزه : وليد اتعدل معايا !! انت عارف ليه ببعدك عن ميار هي مش شبهك وانت اعز اصحابي وخايف عليك
وليد استغرب : ليه؟؟ انا الفتره اللي فاتت كنت مش فاضي حتي لنفسي ومركزتش معاك ولرفضك بعلاقتي بيها بس انا فعلا مشدود ليها وعايزها
ابراهيم بتعجب : لاحول ولا قوة الا بالله ! هو الجواز دا لعبه ياوليد !! عموما براحتك اخطبها فتره ولو مرتاح كمل انت مش صغير وعارف مصلحتك
وليد : وانا مكنتش مستني الاذن منك يا ابراهيم
ابراهيم اتعصب من جملته : تصدق انت تستاهل ميار فعلا !! روحلها يالا وفكك مني انا غلطانلك
وليد قام بنرفزه : انت مستفز شايف صاحبك بيحب واحده وانت عمال تمنعه وتقول اسباب كتير مش مقنعه بالنسبالي وانت بنفسك قولت اتغيرت تبقي تبعدي عنها ليه بقق
ابراهيم اتنهد : براحتك يا وليد انا قولتلك انت مش صغير
وليد سكت وحاول يهدي : ماشي ابعتلي رقم مازن
ابراهيم : الاحسن انا اقوله الاول
وليد بهزار : انت مال اهلك
ابراهيم علي صوته وضحك : تصدق انا مهزأ عشان بفكر في شكلك، افرض لو هو رفضك هيبقي منظرك قدامه ايه؟ هتتحرج ودا اقل واجب ومش هتعرف تتعامل وانا خلاص فرحي قرب ومحتاجك في كل خطوه
وليد استوعب : اممممم طيب ماشي
ابراهيم برخامه : مش داخلك في حوار
وليد : انجز بقي
ابراهيم : ولا اعرفك
وليد : عشان خطري احنا بينا عشره وسنين
ابراهيم ابتسم : امممممم ممكن افكر
وليد ضحك : يا بارد
ابراهيم : والله ما ابرد منك دا انت سئيل
وليد بينكشه : خلاص بقي يا هيما خلي قلبك ابيض
ابراهيم ابتسم : ابيض من زمان ،هكلملك مازن دلوقتي .. انا حاسس اني خطبه
وليد ضحك : ليه؟
ابراهيم : من شويه احمد اعجب باخت سيف وقولتله و وافق واحمد هيكلم سيف بكرا وانت هكلملك مازن .. (سكت واتكلم بنرفزه خفيفه وبيضحك) والله لو عرتوني ولا اعرفكوا
وليد ضحك : احنا ! .. ابدا
ابراهيم ضحك : انا قلقان __________________________________
بعد اسبوعين
ده طلع فيه نهار وانا ليه بنهار
في الظلمة بعيد آه يا ليل مشوار
لو بس النور يدخل من السور
مكاني مش في طابور
ده انا مكاني بعيد
الاغنيه اشتغلت وشادن بتوضب شقتها وبتدندن معاها وكملت بكوبليه تاني
ده انا كنت بنام من غير أحلام
كده فجأة اصحيت على بلة ريق
واتاريه واتاريه كل اللي أنا فيه
سلم مكسور بعده السماء هيه
أنا مش مجنون
ده براح الكون بقى بيساعني
بقى بيساعني
وأكيد يا سنين هتضحكي بعدين
على وشك أهو في لمعة عين
حطيت اول رف من هدومها في دولابها .. ابتسمت بسعاده كبيره وكملت باقي الدولاب
ميار دخلت بصوت عالي : شااادن .. ماما بتقولك تعالي شوفي هتحطي حاجه المطبخ ازاي
شادن قامت وكشرت بهزار : فصلتيني منك لله .. جايه اهو
راحت المطبخ لرجاء وقالتلها تحط كل حاجه ازاي واي حاجه مش محتاجاها تحطها في الادراج العاليه وراحت لاوضتها وبتكمل في الدولاب لحد ما خلصته
الموبايل رن وكان ابراهيم وابتسمت
شادن : حبيبي حمدلله علي السلامه
ابراهيم بيحط شنطته في العربيه : لسا طالع حالا .. انتي في وحشتيني
شادن بسعاده : في بيتنا , وضبت كتير وكمان ظبطت دولابي فاضل حاجتك احطها فيه
ابراهيم بمكر : كل حاجه كل حاجه
شادن ضحكت باحراج : هتيجي امتي ؟
ابراهيم : هعدي علي البيت واشوف ماما واجيلك
شادن فتحت الاسبيكر وبيترتب التسريحه : تمام هات معاك مسك
ابراهيم : حاضر , عايزه حاجه ؟
شادن بحب : تسلملي
قفلت مع ابراهيم ويدوب هتكمل موبايلها رن وكانت ملك
شادن فتحت علطول : موكا عامله ايه ياحبيبتي
ملك بتعب : تعبانه يا شوشو
شادن بهزار : تاني شوشو يابنتي الدلع دا مبحبوش
ملك ضحكت ومسكت بطنها بالم : بحب اغيظك بيه .. اااه
شادن بقلق : مالك ليه تعبانه كدا الفتره دي ؟
ملك : الترجيع مبيخلصش والدوخه مبتنتهيش
شادن ضحكت : شكرا علي جرعه التفاؤل اللي علي الصبح دي
ملك ضحكت : عايزه اعرفك الدنيا من اولها يمكن ترجعي
شادن : انا لو رجعت ابراهيم هيوئدني
ملك ضحكت جامد : تصدقي صح , انا مصدقتش لما حكالنا انك طلبتي الطلاق بعد كتب كتابك
شادن : يييييه دي كتير اوي لسا متخانقين قبل ما يسافر وقولتله طلقني
ملك شهقت وضحكت : يخربيتك !! وعمل ايه ؟
شادن : خدني علي قد عقلي .. عارف اني عبيطه و وقت الجد بعيطله
ملك : ربنا يهديكي ليه ياشيخه .. بقولك , سيف لما يرجع هعدي عليكي انجز معاكي اي حاجه
شادن : لالا بالله عليكي اقعدي وارتاحي لحد الفرح خلينا مكالمات كدا احسن
ملك ابتسمت : لا انا اتفقت مع رقيه وامير هيجيبها ونجيلك بالليل بس بسألك الاول عشان لو وراكي حاجه
شادن اتنهدت : متأكده من الموضوع دا
ملك : طبعا
__________________________________
احمد واقف علي راس عبدالله وهو بيسقي زرع البلكونه وعبدالله خلاص صدع
احمد : انا اتعرفت عليها يابابا .. جميله اوي وطيبه
عبدالله باستماع : اممممم وايه كمان
احمد بحماس : بحسها خجوله ورقيقه زي رقيه , اوقات كتير بحس اني بتكلم مع رقيه مش مها
عبدالله بصله بملل : مش حاسس انك جبتلي كالو في دماغي
احمد ضحك باستفزاز : مين ! انا ؟! لا ياراجل متقولش كدا
عبدالله رشه بالمايه : امشي يالا من هنا
احمد جري : مفيش بينا تفاهم خالص
عبدالله : خالص (احمد بيقرب وهو رشه بالمايه تاني واحمد ضحك ) قولتلك لما اجيبلك شقه كويسه تناسبها هي وعيلتها اتقدملها براحتك لكن قبل كدا انساني ,, انا مش هصغرك ولا اصغر نفسي ونطلب ايدها وانت مش معاك شقه
احمد بجديه : يابابا نطلبها بس ونقري فاتحه علي الاقل
عبدالله بحزم : انسي .. ! الناس دي كبيره ولازم تبقي كبير زيهم وهما مش هيطلبوا حاجه غير ان بنتهم تبقي في نفس المستوي اللي اتربيت فيه
احمد اتنهد بضيق : انت شايف كدا
عبدالله : اه مفيش غير كدا اصلا وانت اهدي شويه , وبعدين انت قولتلي انك مش بتحبها امال لما تحبها هتعمل ايه
احمد نفخ بزهق : معرفش .. بس ملهوف عليها وعايز ابسطها واشوفها فرحانه .. يمكن حبيت اتعرف اكتر عليها لما رفضتني وفاكره ان سيف ميعرفش اني عايز اعرفها اكتر واقربلها
عبدالله قعد وبصله : غليت في عينك تقصد
احمد قعد : بالظبط
الباب رن واحمد قام يفتح ولقي امير وشه وكشر بهزاروبيقفل الباب : شكرا مش عايزين النهارده
عبدالله ضحك وزعق : ولد !!
امير زق الباب ودخل غصب عنه : شوف ابيوك بيزعقلك
احمد ضحك وبيقفل الباب : هو بيحبك معرفش علي ايه ؟!
امير ابتسم ودخل لعبدالله وسلم عليه باحترام وبص لاحمد : اطلع انت منها وهي تعمر
احمد رفع حاجبه : بس انت بق اصلا ومتقدرش تعيش من غيري
امير بهزار : ليه انت خطيبتي ولا ايه
احمد سكت باحراج وبص لعبدالله : هدف ولكن في مرمانا
امير ضحك بصوت عالي وسقف علي ايد احمد
نيره طلعت من الاوضه ورحبت بامير بحب : انا سامعه ان في هدف وحاجات كدا
امير بصلها : بصي يا ماما الاستاذ دا انا مستحلفله من زمان وبصلي قيام ليل مخصوص عشان ادعي عليه
احمد بصله بذهول وسكت لثواني واهله ضحكوا ورقيه بتضحك من جوا وسامعاهم
احمد اخيرا رد وشاور عليه : انت ! .. انت اللي عينك راشقه في حياتي ومش عارف اطلع خطوه قدام بسببها !!!
امير باعتراف هز راسه : اه (بص لعبدالله وغمزله ) ولا ايه يا حاج
عبدالله غمزله : مظبطهولك متقلقش
احمد بصدمه وبيهزر : هي بقيت كدا !! .. تمام اللي بعمله في الناس بيطلع عليا يعني
امير بتشفي : ايون بقولهالك بالامانه
احمد ضحك : بالامانه !!
عبدالله ونيره ميتين ضحك عليهم ورقيه طلعت من اوضتها بتضحك : حرام عليكم بقي اسكتوا شويه
امير بصلها وابتسم : ايه القمر دا
احمد خبط علي صدره : اتلم
امير سكت وبيضحك وهو عارف انه بيغير علي اخته جامد
رقيه بصيت لباباها : هنزل مع امير يابابا اشوف الشقه اللي قال عليها واحمد جاي معانا
احمد بذهول : مين دا اللي جاي (بصلهم )
امير همسله : هنشوفلك شقه معانا يا اهبل
احمد بابتسامه من الودن للودن وبص لباباه : اه انا جاي معاهم
امير ضحك وبص لرقيه : ثبات في الرأي
___________________________________
سيف وصل البيت ودخل بشنط كتير جدا من كترها قفل الباب برجله ونادي بصوت عالي : ملك .. يا ام سوكا
ملك طلعت وبصتله وضيقت عينها باستنكار : ايه حوار ام سوكا دا ( قربتله وخدت الشنط منه وقعدوا علي كنبه جنب بعض )
سيف : سوكا اسم جميل يمشي ولد وبنت
ملك بصتله وسكتت وسيف ضحك علي ريأكشنها وفتح شنطه وطلع منها سالوبيت اطفال لونه ابيض وصغير جدا
ملك بانبهار : الله .. ايه داااا (بصتله ) صغنن اوووي
سيف ابتسم : وانا ماشي في الشارع الاشاره وقفت قدام محل اطفال ركنت ودخلت المحل وطلعت بكل دا
ملك ابتسمت بسعاده ولحظه وكشرت : جايب كله لابنك وانا لأ !!
سيف نسيها فعلا وبصلها : انا عديت عادي ومفيش محلات تانيه جنبه لفتت نظري ليكي
ملك عارفه انه مش قصده وكملت هزارها : اه طبعا ازاي اجي علي بالك (اتنهدت بتمثيل ) عيني عليكي يا انا
سيف هزها بهزار وضحك : ملك فوقي يا حاجه انا جايبالك لبس كتير الاسبوع اللي فات
ملك ابتسمت : خلاص بهزر (خدت شنطه وفتحتها ولقيتها كوتشي صغير جدا ) ياروحي
سيف انبسط بشكلها : عجبوكي ؟
ملك بصتله بحب : اوي اوي .. انت هتبقي احن اب والله
سيف بصلها واتكلم من قلبه : ربنا كريم اوي .. كرمني بأكتر حاجه بتمناها في اكتر وقت انا محتاج عوضه فيه
ملك مسكت ايده : الحمدلله ياحبيبي ربنا يطمن قلبك ويريح بالك
سيف بصلها كويس وابتسم وتلقائي بص وراه وبصلها تاني : ايه الجمال دا ! .. قمرقاعد قدامي .. لبس جميل ولايق عليكي وبيت متروق واكل جاهز (علي صوته ) اييييه الحلاوه دي
ملك ضحكت من قلبها : اول مره تقولي كدا ! .. مبسوط بجد ؟!
سيف بجديه : جدا .. لما بدخل البيت بحس اني مرتاح وصوت القران سامعه ومريحني والبيت بجد مفيهوش غلطه ( ابتسم ) عرفتني تعلقيني بالبيت وبيكي
ملك ضحكت : انت متعلق من زمان !
سيف ضحك : يا واثق من نفسك انت , دي حقيقه انتي ست بيت شاطره
ملك ابتسمت وقامت : الحمدلله .. هحط الاكل قبل ما تديني مخالفه
سيف قام معاها : وانا هحط الشنط جوا
ملك غرفت الاكل وحطته علي السفره وناديت علي سيف وقعدت
سيف غير هدومه وغسل ايده وراحلها : جيت
قعد وبيتغدوا , ملك : كلمت شادن النهارده
سيف بصلها : فكرتيني عايز اكلم مازن .. خلصت شقتها ؟
ملك : قربت لسا حاجات بسيطه , بفكر اروحلها النهارده اساعدها شويه
سيف بصلها كتير وبص في طبقه وملك كملت : متفرضش لو سمحت , انا زهقت من البيت
سيف بقلق : انتي بتدوخي لما بتنزلي
ملك بجديه : وبدوخ وانا في البيت ! .. اكيد مش هحبس نفسي والبنات معايا هتخاف عليا من ايه ؟
سيف بصلها : لو علي الخوف فانا بخاف عليكي وانا برا وانتي هنا لوحدك
ملك اتنهدت وسكتت وكملت اكل من غير نفس , سيف حس بيها وعارف هي لوحدها كتير ومامتها اوقات تيجي وتونسها واوقات لا واغلب اليوم لوحدها
كمل : اوديكي امتي
ملك بصتله بفرحه : بجد ؟
سيف استغرب فرحتها وحس بتقصيره معاها ومسك ايدها : بجد .. اوديكي امتي ؟
ملك بتفكير : اممم ممكن كمان شويه .. ( جه في بالها فكره وقالت بسرعه ) ايه رأيك لو قولت لشادن تجيب مازن عندها وتقابله وتتكلموا براحتكوا وكمان هتبقي معايا وممكن ابراهيم يبقي هناك وتشوفه
سيف بصلها لثواني وضحك : فظيعه , انتي فظيعه بأفكارك ,, ماشي هكلمه
ملك كملت اكلها بسرعه واستنيت هو يخلص اكل وقامت شالت الاكل بسرعه وهو مستغرب وقالها بحده خفيفه : مالك يابنتي !! كل دا عشان تروحي لصحابك !!
ملك بصتله وحسيت بدوخه بسيطه وتجاهلتها : لا عشان هتبقي معايا وشوفهم بردو
وفي ثانيه اختفت من قدامه ودخلت الحمام
وقف بذهول وقال بصوت عالي تسمعه : بكاااشه ها انتي بكاشه
بعد ساعه كانت ملك عند شادن .. شادن استقبلتها كويس جدا وابتسمت لشكلها وبدا يبان الحمل عليها , رجاء سلمت علي ملك ودقايق وصلت رقيه وبقوا التلاته متجمعين مع بعض وصوتهم عالي
شادن : مازن علي صول وابراهيم كمان جاي
ملك ضحكت : شوفتوا انا شاطره ازاي
رقيه بصالهم ومش فاهمه وشادن فهمتها : الأروبه دي اقنعت سيف تيجي وبدل ما يقابل مازن برا يقابله هنا او تحت المهم انه هيبقي معاها ويطمن عليها
رقيه بصتلها : جدعه والله هتعلم منك
رجاء سمعتهم وميار قدمت عصير وقعدوا برا .. رجاء : اتعلموا الدنيا ياما هتعلمكوا
ملك بصيت لشادن : اعمل ايه معاكي ؟
رقيه : وانا كمان (بصيت حواليها ) تقريبا لسا اوضة الاطفال متفرشتش .. اظبطهالك انا ؟
شادن اتنهدت : سيبكوا من البيت دلوقتي (بصتلهم ) انا متوتره جدا وحاسه اني عايزه اهرب
رقيه ضحكت وملك ردت : كنت زيك كدا بس بصراحه سيف كان كويس معايا وبيحببني في البيت والجواز وكل حاجه يقولي هساعدك وهشاركك والكلام دا
رقيه بصتلها : وامير بردو بيقولي كدا
رجاء بصيت لشادن : جوزك ايه ؟
شادن بتوتر : هو كويس اوي اوي ودايما حاسه اني مش هسعده او
رقيه بسرعه : هششش ايه يابنتي هترجعي لمنطقك دا تاني ! ابراهيم مش بيشوفك كدا خالص ومتقبل منك اقل حاجه كمان
ميارموبايلها رن وهما قاعدين وبصيت فيه وابتسمت وقامت , خدوا بالهم وكلهم هللوا ليها وهي طلعت ترد علي وليد وبتهرب من صوتهم
ملك قامت : قومي معايا نخلص باقي الحاجه ان اصلا مش عارفه ازاي بارده كدا وفرحك الاسبوع الجاي
شادن قامت وباين عليها التوتر : بحاول اطول في الوقت
رقيه بصيت لملك : البت دي شكلها هبله
ملك ضحكت : شكلها ! مش متأكده !!
شادن : ااه اتريقوا بقي
رجاء بصيتلهم التلاته وشخطت فيهم وجريوا علي جوا وكل واحده بتخلص حاجه وبيتكلموا مع بعض وبيهدوا شادن
الباب خبط وشادن راحت تفتح وكان ابراهيم واول ما شافها ابتسم وغمزلها : عروستي
شادن ضحكت بكسوف : نعم
ابراهيم كشر بهزار : ايه نعم دي هو دا الاستقبال
شادن ضحكت : وحشتني طبعا .. سيف تحت
ابراهيم استغرب : بجد , مخدتش بالي .. انتي معاكي حد غير طنط
شادن : اه البنات معايا وميار .. مسك فيين ؟
ابراهيم ابتسم : ماما نزلت تجيبلها فستان
ابتسمت بفرحه : ياروحي ! هتبقي قمر
رجاء ناديت علي شادن .. ابراهيم : طب ادخليلهم وانا هنزل لسيف لو احتاجتي حاجه قوليلي
شادن : حاضر
ابراهيم بيبص وراها : ماتوريني البيت كدا
شادن بتقفل الباب : لا انزل يلا لسا فاضل كتير
ابراهيم ضحك : دا بيتي علي فكره لو مش واخده بالك
شادن كشرت عينها : نظري ضعيف
ابراهيم ضحك ونزل ومردش عليها وهي قفلت وكملت مع البنات
يوم ورا يوم بيعدي وحاجه بتخلص ورا التانيه لحد ما جه يوم الحنه !
سيف واحمد وامير و وليد وباقي اصحاب ابراهيم خرجوا معاه خروجه توديع العزوبيه
البنات وقرايب شادن في بيتها وكانت حنه ولا اروع وكلها تفاصيل جميله ومختلفه
.. كانت فرحتهم من قلبهم .. كأنهم عشرة سنين
شادن لابسه فستان قصير لونه فوشيا في بينك والبنات لابسين نفس الالوان واي بنت حاضره لابسه نفس اللون
وبعد وقت كبير العدد بدأ يقل وبيسلموا علي شادن ويمشوا ومش فاضل غير رقيه وملك وكام بنت من قرايبها
رقيه بصيت لملك والاتنين بصوا لشادن وخدوها علي جنب
شادن : ايه يابنات موديني فين ؟
رقيه بحب : انا وملك فكرنا في هديه نقدمهالك ويارب تعجبك
شادن اتفجئت من الفكره نفسنا وفرحت جدا وملك طلعت من شنطتها كيس متغلف بشكل جميل جدا ولونه دهبي
شادن قعدت وفتحته بحماس ولقيت حاجه متطبقه ولونها فيروزي فتحتها وطلعت منديل كبير جدا متطرز باللون الدهبي ومكتوب عليه ايه الكرسي
شادن بصيت للمنديل بسعاده وبصيت للاتنين : ايه دا !!! (بصيت للمنديل تاني وبصتلهم ) دا تحفه .. دا نفس لون الصالون عندي ! … فظيع بجد
قامت وحضنت الاتنين وقعدت وسطهم وملك كملت : فكرنا كتير نهاديكي بايه وحاجه تحبيها ولقينا دا حد عملهولنا هاند ميد وطلع كدا
رقيه باست شادن علي خدها : مبارك ياحبيبتي
شادن بصيت للاتنين : انتو احسن من مليون عشره سنين ! .. ربنا مايحرمني منكوا
رقيه وملك بابتسامه : ولا منك يارب .. انتي غاليه عندنا
___________________________________
تاني يوم ابراهيم راح الشقه بدري جدا .. فرحته كبيره , حاسس ان دا اهم واجمل حدث في حياته ! .. كمان ساعات هتبقي شريكه عمره .. شريكته ومراته وحبيبته واعز ما يملك
قلع شوزه ودخل وحاسس براحه جواه .. بص للصاله وشكلها جميل جدا ومبهج
دخل المطبخ و ووله بخور وشمع معطر وحطه في كل اوضه في الشقه والشمع المعطر في اوضتهم
ابتسم لشكل الاوضه وطلع الورد الاحمر اللي معاه وحطه بشكل مرتب علي السرير
وطلع هديه خاصه بشادن وسابها علي التسريحه ..
قفل كل البخور والشمع وطلع
راح علي بيته وبدأ يجهز .. شاف مامته مشغله قرأن وبتصلي وبتدعيله
ابتسملها ودخل لمسك وحضنها : هتلبسي فستان النهارده وهتبقي اميره من الاميرات
مسك عيونها قفلت من ابتسامتها وهو باسها علي راسها ودخل اوضته وبعت لشادن : عرووستي
شادن قاعده مع صحابها في البيوتي سنتر وردت علي ابراهيم : زوجي العزيز
البنات لفوا حواليها وعملوا فيديو و وقفوا مع شادن : حاسه بايه ؟
شادن بتوتر : مبسوطه اوووي
بصيلتهم : وانتو ؟
رقيه ضحكت : احنا الفرحه مش سيعانا وانتي عروسه يا احلي عروسه في الدنيا
رقيه جابت الكاميرا عليها : بتتمنيلها ايه ؟
ملك ابتسمت لشادن : السعاده والهنا وربنا يراضيها ويبعد عنها اي وحش
الميكب ارتست ابتسمت : هتبقي احلي عروسه اكيد .. اول مره اشوف حد عينه زرقا كدا
ملك ضحكت : اه لو تعرفي اللي فيها
الميكب ارتست انتبهت : ايه ؟
رقيه ردت وعينها علي شادن بسعاده : شادن عينها الشمال لونها طبيعي كدا والعين اليمين لينسيز اتعملت مخصوص ليها
الميكب ارتست بصيت لشادن بذهول : بجد ؟ انا اتكسفت اقولك ان الاتنين لينسز اصلا متوقعتش ان عينك طبيعيه ! .. طب عينك التانيه لونها ايه !؟
شادن ضحكت بفخر باختلافها : اسووود
البنت تنحت وسابت ايدها من وشها والبنات ضحكوا وهي كملت ومش مصدقه لحد ما شادن قلعت اللينسيز و وريتلها عينها الحقيقه وانبهرت بشكلها اكتر
الميكب ارتست : تبارك الله .. سبحان الله !! .. انتي حقيقيه بجد !
شادن بصيت في الساعه وبصتلها وابتسمت : والله اه (لبست اللينسز) ممكن نخلص عشان ابراهيم ميستعجلنيش
البنت كملت وكل شويه تقولها قد ايه جميله واختلافها اجمل من اللينسيز !
ّ~~~~~~~~~
سلم طويل زي سلم القصور .. بتنزل عليه درجاته ومع خطواته ديل الفستان بينزل معاها ببطئ
واخر السلم واقف ابراهيم وحاطط ايده ورا ضهره وعلي بعد منه اهله واهل شادن
*شغلوا الاغنيه وتخيلوها اسمها ادخلي عمري*
الف صلاة الف السلام . على الحبيب خير الانام
ادخلي عمري بخطوتك اليمين
اضوي ايامي وعتمات السنين
قرت عيوني بشوك مقبلة
يالملاك اللين العذب الرزين
اسمعي نبضي ورا صوت الدفوف
من لمحتك ضيع الشوق الحروف
شادن بتنزل وعينها بتلمع بدموع الفرحه وابراهيم عينه عليها وعلي جمالها ومش مصدق انها واخده قلبه كدا ! .. نبضات قلبه عاليه وحاسس ان الكل سامعها
نورتي نورة حياتي دنيتي
يا ضيا عيني والله ما تشوف
اضحكي يا نور عيني واسعدي
خلي الفرحة في عمري تبتدي
العمر قبلك وهن ما يحتسب
هذي الليلة ترى ها مولدي
في وسط قلبي حفرت اسمك هنا
نورا بن تركي تراها لي انا
نصفي الثاني وفرحة دنيتي
نزلت لأخر سلمه وابراهيم مد ايده ليها وباس ايدها وقربلها وباس راسها
بص في عينها وهمسلها بعشق : بحبك
ابتسمت وعينها دمعت ومسح دمعتها بسرعه ومشيوا لجوا وحبايبهم حواليهم وبيزغرطوا ليهم بسعاده
اشتغلت اغنيه اسمها اخيرا قالها
أخيرا قالها قال أحبك قالها
وأنا قلبي قلبي قلبي قلبي
نبضه توقف بعدها
أخيرا قالها قال أحبك قالها
أخيرا قالها قال أحبك قالها
وأنا قلبي قلبي قلبي قلبي
نبضة توقف بعدها
ابراهيم بيغنيها لشادن وهي متفاجئه من الاغنيه ومكنتش تعرفها وكلماتها لمستها جدا
وعند الكوبليه دا ابراهيم بعد عنها ومسك ايدها وبيقول من كل قلبه
الفرحة يمه لقيتها
صعب جدا وصفها
هو قلبي وهو نبضه
وأحلى نبضه قلبي يدقها
الفرحة يمه لقيتها
قال أحبك قالها
شالها ولف بيها وانوار حواليهم اشتغلت وشادن ضحكت من قلبها وابراهيم نزلها
إيه صحيح أني هويت
حتى إسمي أني نسيت
لما قال أي تعال احضني بوقتها
أدري مايكفي الكلام
جنن إحساس الغرام
وأني مغرم أنا أحبه
أني عاشق يحبني قالها
وأخيرا قالها قال أحبك قالها
الرقصه الاولي خلصت اشتغلت اغاني تانيه و وليد اول واحد انضم ليهم وبعده ميار واتفاعلوا معاهم وباقي اصحابهم قربوا وبيسقفولهم ويغنوا معاهم
اشتغلت اغنيه * في ليله * وشادن خدت ايد ابراهيم وبترقص معاه
في ليلة حلوة غير كل الليالي
عيونه فجآة نادت لي أنا
لا دريت أنا باللي شاغل لي بالي
ولا مين وإيه جابني هنا
لاقتني فجآة بتعود عليه
وإيه اللي جد في حياتي إيه
أتاري هو اللي غيّر لي حالي
ومكان ما يكون هروح أنا
حضنته بحب وقالت مع الاغنيه
عيني خذ عيني وجنبك ليلة خليني
ولا حاجة ترضيني غير إني معاك
قولها لي من ثاني حياتي الجاية وحشاني
ما خلاص غيرني يوم لقاك
بعدت عنه وشاورت علي عينها
عيني خذ عيني وجنبك ليلة خليني
ولا حاجة ترضيني غير إني معاك
قولها لي من ثاني حياتي الجاية وحشاني
ما خلاص غيرني يوم لقاك
اشتغلت اغنيه لرضا البحراوي ناس مني ومن دمي وصحاب ابراهيم شدوه من شادن يبقي معاهم وغنوا بعلو صوتهم وبيرقصوا معاه
مازن دخل جوا دايره صحاب شادن وبعدهم عنها ومسك ايدها وبيرقص معاها ودخلت اختها ومامتها وحماتها ومسك وكلهم حواليها وصحاب شادن انضموا ليهم وبيرقصوا معاها وهي فرحتها باينه جدا علي وشها والكل فرحان بيها وبعوضها
وبعد وقت كبير من التنطيط والفرحه اشتغلت اغنيه ومازن وصحابهم خلوا ابراهيم وشادن بس في النص وصحابهم حواليهم وبيسقفوا ليهم وبيغنوا معاها بسعاده
الحياه دى حكايه عشتها بحكايه
والحياه قدامى ليه هبص ورايا
كل ما قلبي معايا والحنين جوايا
كل شىء بيغنى يالا غنوا معايا
واحنا استنينا
يا حبيبى وكفايه اللى راح ننساه
ابراهيم ماسك ايد شادن وبيرقص معاها
ايدك فى ايديه
هات عينك فى عينيه
نرقص رقصه جديده
رقصه لاحلى حياه
صحابهم لفوا دايره حواليهم وابراهيم بيلف شادن
الحياه مواعدانى ايوه هقول تانى
هتيجنى دلوقتى ليه هعيد ثوانى
اللى فاتنى معايا واللى جاى ده بدايه
يا حبيبى تعالى نفسي تبقى معايا
* كلهم صوتهم علي وبيغنوا *
ولا نحزن ليله
يا حبيبى وكفايه اللى راح ننساه
ايدك فى ايديه
هات عينك فى عينيه
نرقص رقصه جديده
رقصه لاحلى حياه
الديجي بصلهم وقال يقعدوا شويه واللي حابب يتصور معاهم يتفضل
ابراهيم وشادن قعدوا وقبل ما هي تنطق قام وجبلها مايه وادهالها
شادن ابتسمت : شكرا انا هموت من العطش
ابراهيم بحب : بعد الشر عنك ياقلبي
كل قرايبهم قربوا واتصوروا معاهم
ملك لسا هتقوم سيف بصلها : ياحبيبتي ارتاحي شويه انا خايف عليكي
ملك باسته علي خده : متخافش انا تمام , يلا نتصور معاهم
امير بص لرقيه وضحك : بصي صاحبتك شاطره ازاي وباست جوزها قصاد الكل عادي
رقيه اتحرجت : هي حره بس انا اتكسف حتي لو متجوزين
امير قام واتنهد : هيييح عيني عليا لا طايل قبل وشكلي مش هطول بعد
رقيه ضحكت ومسكت ايد ملك وراحوا للكوشه
سيف قرب لابراهيم : يا عريييس
ابراهيم انتبه ليه وضحك وقام وحضنه .. ابراهيم بصله : ايه رايك في البدله
سيف ضحك : مش مختارينها سوا احنا !!
ابراهيم بضحك : لأ
ملك خبطت رقيه في ايدها : اعملي اللي قولتلك عليه
رقيه بصتلها وضحكت : فستانها كبير
شادن خافت بهزار : انتو عايزين ايه مني ؟!
ملك تجاهلت شادن وخبطت رقيه تاني وهي عملت نفسها بتعدل فستانها و وطت وقرصت شادن في ركبتها
شادن اتفاجئت وصوتت بصوت واطي وبصيت لملك : يا مجنونه !!!
ملك ورقيه ضحكوا والمصور بصلهم وفي ايده الكاميرا وامير شاورله يصورهم
وقفوا كلهم .. ابراهيم وشادن في النص ,علي اليمين سيف وايده في ضهر ملك, علي الشمال ورقيه ماسكه ايد شادن وامير جنبها
واتلقطت اجمل صوره في الدنيا ! .. صوره وراها الف حكايه !
المصور عملهم بايده اوك ومشي والسته مع بعض وبيهزروا ويضحكوا
سيف وامير لابراهيم : شرفنا بقي
ابراهيم عدل لياقه قميصه : عيب عليك
امير ضحك وخد رقيه ورجعوا مكانهم ورجع معاهم سيف وملك
وليد قرب لابراهيم وحضنه بقوه وبصله : مبروك ياصاحبي
ابراهيم بحب : الله يبارك فيك ياحبيبي عقبالك انت وميار
وليد بص لشادن وبيضحك : مبروك يا اخت مراتي
شادن ضحكت : عقبالكم بقي
وليد بص لابراهيم وهيتكلم ابراهيم شاور لميار وبصله : روح لعروستك يلا
وليد بصله وهبفتح بوقه ابراهيم زقه وبيضحك وبص لميار : خوديه انا مش عايزه
وليد مشي بيضحك و وقف مع ميار وابراهيم بص لشادن وبكل حنيه قالها : القمر دا بتاعي انا وبس !
شادن هزيت راسها بحب وابراهيم حضن ايدها بايده ولسا هيتكلم لقي واحد بيقرب عليهم
@ : الف مبروك ليكم (بص لشادن ) احنا جاهزين
ابراهيم بصلها ومش فاهم والولد اختفي وشادن قامت وابتسمت بحماس
ابراهيم بيكلمها وهي بصتله وحطيت ايدها علي شفايفه و وجهت وشه لشاشه كبيره قدامهم وبص ليها وثواني والشاشه نورت بصور لشادن وابراهيم وعلي الصور صوت شادن
_ النهارده احنا في فرحنا .. اجمل يوم في حياتنا .. اليوم دا مش عارفه افرحك فيه بطريقتي ازاي ؟ مش مجرد مفجأه ! هي بالنسبالي اكبر بكتير .. (ابراهيم بصلها ومتفاجئ ومسك ايدها) انت اجمل انسان ممكن اشوفه في حياتي ! .. حنيت الدنيا كلها فيك ! .. انت اغلي حاجه ليا واهم شخص في حياتي ! .. انت روحي وحبيبي وابويا (شادن بصتله وهو بصلها وقالت مع صوت الفيديو ) وكل حاجه ليا .. انا بحبك !
الفيديو خلص واشتغلت اغنيه لتامر حسني و وقفت قدام ابراهيم وغنيتها ليه من قلبها
*شغلوا الاغنية وحسوا ييها*
غيرت مشاعري بقيت بحب وعارفة أحس
بعد أما كنت رافضة فكرة الارتباط
بقى عندي أنت أغلى حد عندي بس
بقى عندي أنت خلاص بطل كل الحكايات
أنت اختيار من بعد صبر سنين
عيطت مع كلامها وكل كلمه حاسه بيها وماسكه ايده بحب
انت اختيار من بعد صبر سنين كتير
أنت السند والظهر والحب الكبير
أنت الرجولة كلها مفيهاش كلام
أنت اللي بتحسسني دايما باهتمام
قالت لي أنت مصدر سعادتي في الحياة
ابراهيم حضنها بسرعه وشاف حبها وضعفها قدامه
قالت عاملني إني بنتك لو غلطت
وأنا وعد مني إني عمري ما أزعلك
وعمري ما أزعل منك أنت مهما قلت
وأنا من البداية في كل حاجة هسألك
قبل ما تبقى لي حبيب أبقى لي أب
أحس بأمان في حضنه يدافع عن حياتنا
ولما أبقى أم هفضل أدعي وأقول يا رب
أعيش وأموت في حضنك وحضن ولادنا
أنت اختيار من بعد صبر سنين كتير
أنت السند والظهر والحب الكبير
أنت الرجولة كلها مفيهاش كلام
أنت اللي بتحسسني دايما باهتمام
قالت لي أنت مصدر سعادتي في الحياة
اختها واهلها قربوا ليها وحضنوها ومازن دمع مع كلامها وطبطب عليها من قلبه
ابراهيم مسح دموعها وضمها ليه وهمسلها : اوعدك والله .. انت بنتي وحبيبتي
مازن وميار خدوها من ابراهيم وبصوا للديجي يغير الاغنيه و شغل اغنيه ايه اليوم الحلو دا
ورقصوا معاها وغنولها وهي ضحكت وحضنت اخواتها ومازن مسك ايدها وبيرقص معاها
البنات والشباب قاموا ومازن شد ابراهيم يبقي وياهم وعملوا دايره كبيره فيها ملك ورقيه وميار ورجاء واسماء ومسك وامير وسيف ومازن و وليد
وقالوا بعلو صوتهم
ايه اليوم الحلو ده؟
إيه الناس الحلوة دي؟
إيه اليوم الحلو ده؟
وإيه الناس الحلوة دي؟
يا ملعلع الليلة جاي محلو لوحدي مدلع
هنولع الدنيا رقص ما خلاص يا نحس بتودع
في شياكة في أدائي، راسي والوش بتناكة
تلاجة أعصابي باردة ومش شاغلني ولا حاجة
إيه اليوم الحلو ده؟
إيه الناس الحلوة دي؟
إيه اليوم الحلو ده؟
وإيه الناس الحلوة دي؟
___________________________________________
خلصت حكايتنا ! .. حكايه هـن , …
كل بنت هي واحده من هـن , بتفاصيلها وحكايتها و وجعها و وفرحتها !.. مفيش حزن دايم بس في فرحه كبيره متشاله بعد الصبر ! .. بعد الدموع والاهات المكتومه ! .. بعد ما بتحس بالوحده هتلاقي ربنا معوضك بحاجه هي اجمل عوض ليك في حكايتك ! ..
كل الابتلاءات اللي اتحطينا فيها اذ كانت من صغرنا او مع عمرنا وبنكبر بيها .. هي عملتلنا شيئ مختلف ! .. ادتنا نضوج فكري وقلب لازم يتحمل الحياه ويعافر فيها
لما نرضي بقدر ربنا وحكمته هيعوضنا اكتر علي صبرنا .. واللي يقوينا نبقي واثقين في ربنا وحكمته ثم واثقين في نفسنا وقدرتنا اننا هنكمل وهنوصل للي بنتمناه ! ..
لما نحب نفسنا بوضعنا وحياتنا ونبقي خفاف علي اللي حوالينا ونكسب قلوبهم بكلمه طيبه الدنيا هتهون ! الدنيا لسا جميله بينا وبقلبنا الابيض .. حتي لو فيها وحش هنقدر نحليها في عيونا ونعيش ونكمل وننبسط ! ..
_ اخيرا , جوا كل بنت وست فينا جمال مختلف مميزها
مفيش ست وحشه ولا المفروض ان الجمال بالعيون والشعر الحرير !! ابدا ابدا .. ربنا خلقنا واخدين حقنا كامل
الجمال الحقيقي في الافكار والقلب النضيف والعفه والحياء
كل ماتملكي واحده من الصفات دي كل ما هتبقي مختلفه ومميزه
مميزه باللي مفروض اصلا يكون فيكي في حين ان الاغلب متصنع او بيهرب من الحقيقه بالتزييف الظاهري
” هُـنَّ ” جميلات في حالاتهم واشكالهم وملامحهم .. جميلات بشكلهم العادي .
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هن (غرف مغلقة))