روايات

رواية حب على متن سفينة الفصل العاشر 10 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الفصل العاشر 10 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة البارت العاشر

رواية حب على متن سفينة الجزء العاشر

رواية حب على متن سفينة
رواية حب على متن سفينة

رواية حب على متن سفينة الحلقة العاشرة

تتنهد نور وهى خايفة وما بين نفسها:
ربنا يستر إزاي يكشف عليا ده طيب لو اكتشف اني بنت هيعمل ايه
لكن ما باليد حيله
واتجهت الي المنصة الخاصة بالطبيب
وخلعوا ملابس الغوص
ودخل عليهم الدكتور فارس
بدأ الدكتور بزين ،وطلب منه
ارفع ايدك يا بشمهندس زين
رفع زين يده
ثم طلب منه وقال
ارفع رجلك
ولم اطمنى من الحراكة بد
يقيس الضغط
وبعد كده ساله :

 

 

حاسس بأي وجع في ظهرك
هز رأسه زين :
لا
ساله فارس :
طيب زراعك حسيت ب اي الم
هز زين رأسه بالنفي وقال:
تمام انا طول الوقت بجدف بايدي مفيش مشكلة
ابتسم فارس وقال:
الالم مش بيظهر في نفس الوقت لكن خد العلاج ده احتياطي
ثم اتجه نحو نور كانت مرعوبه رغم ان احتمال كبير مش تنكشف لكن قررت تقلد زين في كل تصرفاته والثقة الا كان فيه علشان محدش يكشفها حتى لو بتتالم
اقترب دكتور فارس وبدا يقيس الضغط ثم استغرب من ايدي والقياس
نظر فارس لها وقال:
غريبة جدا
اتكلمت نور بثقة وسالت :
ايه اللي غريب
ابتسم فارس وقال:
ايدك ناعمة جدا وكمان ضغطت الدم مش ضغط ولد
شعرت نور ب توتر وقلق وسألته :
إزاي يعني هو في ضغط للولد وضغط للبنت
ابتسم فارس وقال:
اكيد لكن مش مهم ضغط الدم منخفض عندك
أنقذها زين وقال:
احتمال من الخوف علشان أول مره يعيش مغامرة زي دي
هز فارس رأسه بدون اقتناع وقال:
تمام ارفع ايدك

 

 

هزت نور راسها :
حاضر
ورفعت ايديها نور لكن شعرت ب الم

كان رافت نايم وحلم ب نور
بتصرخ في وسط البحر وتنادي عليه
يفوق رافت من نومه مفزوع ينادى علي نور نور
كانت مديحة بجواره وسألته :
مالك يا رافت انت نسيت نور في البحر الأحمر
كان رافت متأثر من الحلم وقال
بنتي في خطر انا عايز اطمن عليها
نظرت مديحة على الساعة وقالت :
الساعة ٦ دلوقتى تلاقيها نايمة
سألها رافت وقال
هو الفجر اذن
هزت مديحة راسها :
اكيد قوم صلي واقراء شوية قران
هز رأسه رافت وقال
فعلا قرأة القران بترحي القلبي عشان
قلبي مش مطمن عليها
قامت مديحة وقالت:
ماشي اعملك حاجة تشربها
مسك رافت ايديها وقال:

 

 

ممكن اسالك سؤال
ابتسمت مديحة وقالت:
اكيد لكن اتوقع عارفه ايه سؤالك
اتنهد رافت وقال:
ازاي قدرتي تعيش العمر ده كله بعيد عن ابنك انا يوم مش قادر سامحيني
نظرت مديحة بحزن وقالت
عندك حق احساس صعب جدا
أن الواحد يتحرم من ابنه وهو عايش
اعتذر رأفت وقال :
انا آسف مكنتش اعرف ان الاحساس صعب
إلا لما بنتي بعدت عني ،بس نفسي افهم ايه إللي حصل ما بينك وبين ابوه علشان كل ده يحصل
ظهر على ملامح مديحة الغضب عندم تذكرت :
السبب في ده حماتي مكانتش راضية بيا
أنصدم رأفت :
يروح يطردك من البيت و يحرمك من ابنك اكيد في سبب قوى لكده ،انا فاكر لم انا وزوجتي الله يرحمها قابلنك لكن وقتها مش قدرنا نسألك وقت ما شفناك
كان يظهر على ملامح مديحة الحزن :
انا وقتها مقدرتش احكي إللي حصل معايا ومش عارفة أن كان ابني هو كمان صدق كلامهم ولا لأ
اتنهد رأفت وسألها :
هو انتي كنتى من فين
ردت مديحة:
من اسكندرية

 

 

سألها رأفت وقال :
وأهلك كان رد فعلهم ايه من كل الا حصل معاكي
اتنهدت مديحة وقالت:
انا مقطوعة من شجرة ابي وامي ماتوا
وللاسف دلوقتي انا ميته فى نظر الكل
وربنا يشهد ويعلم اني بريئة
استغرب رافت :
يعنى كنت متهمه بأيه بالظبط
اتنهدت مديحة :
ممكن احكي ليك بعد ما نخلص صلاتنا ونطمئن علي نور
شعر رأفت أنها محرجة وقال:
ولو مش عايزة تحكي مش هاجبرك انتى عارفه انا عمرى ما سالتك
ربطت مديحة على كتفه وقالت :
لا بالعكس نفسي احكي كل اللي حصل معايا
هز رأسه رأفت :
تمام اتوضي وصلي معايا ونقرأ شوية قرآن ونتصل بنور ولم أرجع من الشغل تحكيلي
………
عند نور لم رفعت كتفها لكن شعرت ان في حاجة بتنفك وانصدمت لأن طلع المشد إللي علي صدرها وما بين نفسها قالت
مش عارفة إزاي رغم اني كنت ربطها كويس بس اكيد الأكشن إللي انا كنت فيه هو السبب طيب الحل ايه مش هقدر اقول حاجة ولو كشفني الدكتور وهو اساسا من ساعة ما بدأ يكشف علي وهو يغمز ويلقح مرة الضغط ،ومرة ازاي مش عندك عضلات يارب انقذني كان الوقت تقريبا الساعة 8ونصف
لاقيت عمي سامي دخل علينا ورم السلام
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
استغرب زين من أسلوب سامى وخصوصا مع نور وقال:
وعليكم السلام خير يا استاذ سامي مش عندك شغل إلا الأستاذ نور
اعتذر سامي وقال:
آسف جدا لكن تليفونه بيرن من ساعة ووالده قلقان عليه
عندم سمع فارس صفر وهو بيضحك وقال:

 

 

الله يا كتموتوا يحلو يا بطوط هو انت من النوع ده تمام كدة مش استغرب من حاجة بعد كده
ضحك زين وقال:
فعلا بكر هنشوف
اتنهدت نور وقالت:
الحمد الله ربنا انقذني
اقترب سامي وقال:
اتفضل يا ابني أنت بخير صح
ابتسمت نور وقالت:
اه يا عمي لكن عايز أخرج من غرفة الكشف دي هتخنق
فهم سامي وطمنه وقال:
هبعت عمر هو إللي بيعرف يتصرف معاه
هزت راسها نور وشكرت ربنا:
أشكرك يا عمي وتاخد التليفون
واتكلمت ب صوت الشباب :
الو يا كبير ايه اخبارك
أتنفس رأفت وقال :
نور حبيبتي انتي بخير
كملت نور بنفسه اسلوبه :
كل تمام يا كبير بخير متقلقش علي
ساله رأفت وقال :
طيب ليه مش رديتي علي بسرعة
اكملت نفس الرد وقالت :
التليفون كان في الغرفة يا كبير وانا كنت في اجتماع مهم
ضحك زين وقال :
يابكاش اجتماع مهم الواد بيشتغل ابوه
ضحك فارس وقال:
فعلا وأبوه فرحان بيه كأنه مدير عام لو مش كان فافي وبتاع أمه كانوا عملوا ايه
كمل زين وقال :
القرد في عين أمه غزال تعالي نخرج ونسيبه يتكلم براحته ليتكسف الكتوكت
ضحك فارس :

 

 

اه والله ممكن يسأله لو شنبه كبر شوية او…. ولا بلاش
ضحك زين وضربه على كتفه وقال :
خلاص بقي كل واحد في حاله الهم هو
كويس صح
خرجوا مع بعض ووقفوا اقدم الغرفة وقال
ابتسم فارس وقال:
ده خرع اوي وايده طرية جدا مش ايد ولد
يعنى خرع مش يستحمل الشغل هنا مش عارف ازى جي ومين بعتوه هنا
ضحك زين وقال:
هو تخصص في الكمبيوتر والتقارير بس لكن لسانه طول شويه ،حبيت اربيه لكن كان هيوديني في داهيه وكان يروح فيها
أنصدم فارس وقال
واي داهيه كان ممكن يموت فيها لازم الواد ده يسترجل شوية
علي قدوم عمر
سمعهم عمر وضحك وقال:
متقلقش يا دكتور هو وقع في ايد الأسد يعني يسترجل هو كويس
ضحك زين وقال :
اه كويس متزفت جوى ، وقاعد يتكلم مع الكبير بتاع بابي ومامي ده……..
ضحك عمر وقال
تمام خليه بعد ما يخلص يروح يشوف المكتب الخاص بالحاسوب ويبدأ يسيف البرنامج
ضحك زين وقال:
مش بالسهوله دي لسه شويه لازم يسترجل
ضحك عمر وقال :
هو طول معاك مش انقلق لكن لازم في البداية نعرف هيعمل ايه ونبعت اوكى للشركة
تحدث زين واتكلم بعصبية
أهو عندك روح فرجه إلا عايز تفرجه انا رايح أشوف شغلي
هز عمر رأسه:

 

 

تمام يا كبير
هز زين رافض وقال:
اياك تقولها تاني من بعد ما سمعتها من الواد الفافي ده وانا كرهتها
ضحك عمر وقال:
ليه هو بيقولك كدة
اتكلم زين بجدى :
هو يستجري طبعا لأ سلام.
طلب فارس منه يهتم بنفسه وقال:
خلي بالك من نفسك ولو حسيت بألم بلغني فورا
ضحك زين وقال:
متقلقش احنا رجاله صح
ضحك فارس: فعلا مش بتوع مامي
شعر زين بحزن
فعلا…. سلام
اتحدثت نور مع ابوها :
مالك يا حج قلقان علي ليه بس
تتنهد رأفت :
خايف يا بنتي عليك لكون غلط أني وافقت انك تسافري، ما لو كنتي بهيئتك بنت الحقيقيه كان علي الأقل الكل يخاف عليكي ،اما دلوقتي انتي بتتعاملي زيهم بالظبط
ابتسمت نور وقالت
بالعكس كدة احسن يا بابا، بدل ما أكون مطمع للكل
سيبك مني أخبار بطوط ايه الفرصة قدامك تجدد شهر العسل
زعق رأفت وقال
واد اختيشي
ضحكت نور وقالت :
طيب يا كبير فين بطوط اسلم عليها
رد رافت وقال:
اهيه جانبي اتفضلي

 

 

اخدت مديحة من رافت التليفون وقالت:
ازيك يا نور عاملة ايه مع الرجالة
اتنهدت نور :
مطحونة يا ست الكل ادعيلي
ضحكت مديحة وقالت:
لكن انتي قدها وقدود يا قلبي
ابتسمت نور :
مش تربية ست الكل طبعا اكون قدها
ضحكت مديحة لكن تحدثت بحزن :
انا عارفه يا بنتي اني غلط انى لكنت بشوف فيكي ابني وكنت دايما اقولك انتى الرجل بتاعى
ابتسمت نور وقالت:
اوعي تقولي كدة انا عمري ما حسيت انك مرات بابا طول عمري بقول انتي امي وربتيني احسن تربية
علي دخول عمر وسمع الكلام
أنصدم عمر :
الواد ده عنده سر منين اللي رببته مرات ابوه ومنين الواد خرع كدة انا لازم اعرف السر

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب على متن سفينة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى