روايات

رواية خادمة الصقر الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم يوستينا سامي

رواية خادمة الصقر الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم يوستينا سامي

رواية خادمة الصقر الجزء الثاني الجزء الأول

رواية خادمة الصقر الجزء الثاني البارت الأول

رواية خادمة الصقر
رواية خادمة الصقر

رواية خادمة الصقر الجزء الثاني الحلقة الأولى

صقر بحده كان واقف بيرمي فازة علي نغم بغل بسبب كلامها المستفز ليه
نغم و هي بتتلاشي الفازة وبتبصله بصدمة / يا نهارك اسود انت عايز تموتني يا صقر ، طب ده انا هخرب بيتك والله
صقر بحده قرب منها / باقولك ايه اوعي تكوني فاكره علشان جوزك مسافر اليومين دول انا مش هاعرف اخذ معاكي حق ولا باطل سامعة يا نغم
و بعدين مش كفاية تربيتكم للعيال بوظتوهم .. حسبي الله و نعم والوكيل
نغم وهي بتبعد عن صقر بحذر و بتحط ايدها علي راسها بصدمة / انت بتحسبن عليا يا ابن الحديدي طب والله لاقول لخالد اول ما يرجع يشوفلي حل معاك .. و بعدين مالها تربية عيالي . ما هم زي القمر
شوف كارمن مجتهدة و شاطرة
صقر بغييظ / كارمن بس علشان انا لحقتها منك لكن فهد ده اني نظامه هاااا ، ابنك يا هانم بقي معروف في القسم اكتر من الظباط نفسهم من كتر مشاكله وانتي مش بتعملي حاجة غير انك تدافعي عنه و بس ، طب بذمتك ده شكل ام …
قمر خرجت من المطبخ / يووه انتوا مش بتتعبوا من خناقكم ده . انا بجد زهقتلكم مش كدة .. استهدي بالله يا صقر و ادخل مكتبك و نغم مش هتضايقك تاني

 

 

نغم بغيظ و كانت علي وشك العياط/ طب ايه رايك بقي اني هضايقه و اعمل اللي انا عايزاه .. ده بيت جوزي و لو مش عاجبك امشي
صقر بيغيظ / شايفة البجاحة .. شايفة 😑
روح يا خالد الله يخربيتك كان لازم تتعمي و تتجوزها تصدقي و تامني بالله تلاقيه بيسافر كتير طفشان منك يا شيخة ..
…دخل صقر مكتبه علشان يتابع الشغل و نغم فضلت واقفة متضايقه وبتفكر في كلام صقر وهل فعلا ممكن يكون خالد بيخونها .
قمر قربت منها و حطت ايديها ع كتفها / متزعليش صقر عصبي شوية بس والله بيعزك .. انا يعني اللي هقولك بس قوليلي اي سبب الخناق النهاردة بقي .
نغم بتركيز / والله من كتر الخناقات مبقتش اركز ع السبب .. سيبك انتي جوزك ده بومة انا هطلع اطمن علي كارمن احسن اتخانقت مع بنتك النهاردة جامد
________________________________________________
تعالو نتعرف بقي علي ابطالنا الجديدة و نشوف خلفة خالد و نغم 😂❤️
في الجامعه 🏢
…فهد الحديدي كان واقف ماسك تليفونه بيتكلم مع والدته و كان لابس تيشرت اسود عكس لون بشرته فهو شبه نغم بدرجة كبيره لكن واخد عصبية عمه صقر الحديدي وبخفه دم والده خالد
فاجاه قربت نسمه من فهد
( وهي زميلة فهد مجتهدة جدا و اولي علي دفعتها لكن مش مهتمية تماما بشكلها و فهد بيعامها كواحد صاحبه )
نسمة بعصبية خضت فهد / كل ده تاخير يا استاذ فهد
فهد اتخض جامد و بدا يزعق / يا منجي من المهالك .. في ايه يا ماما انتي مش هترتاحي الا لما تجيبي اجلي في يوم يا نسمة مش كدة

 

 

نسمة بحده / والله وكمان ليك نفس تعلي صوتك يا بجح ..والله حرام عليك يا فهد بقالي نصف ساعه واقفه مستنياك المحاضره بدات .
فهد بضحك / اه قولتيلي محاضره .. انا بصراحة ماليش مزاج احضر .. وعايز اروح افطر
نسمة بصدمه / يا بارد بقي كدة يا فهد ماشي بس خليك فاكرها
و بعدت نسمة عنه و رجعتله تاني بغيظ
و قالتله /تصدق بقي ان انا بجد زهقت منك و من النهاردة ماليش دعوة بيك ابدا
….وفعلا مشيت نسمه وهي متعصبه جدا من فهد اللي كان واقف ورافع حاجبه بضحك وبيقول بينه وبين نفسه / اعرفها بقالي ثلاث سنين وكل يوم تقولي نفس الكلام لا مره بعدت سابتني في حالي
ولسه فهد هيمشي اتفاجئ بحد بيحط ايده على كتفه
________________________________________________
في اوضة كارمن 🏩
كارمن تبقي بنت خالد و نغم الكبيره و هي عصبية و مندفعة نسخة من نغم
قربت نغم بحذر علشان تتصنت عليها لكن لقت كارمن بتفتح الباب بسرعة و هي بتضحك / طب والله عيب يا ست ماما .. هو مش خالد قالك بطلي بقي العادة الزفت دي
نغم باحراج/ احم . عادة ايه اصلا انا كنت بخبط ع الباب بقالي ساعة بس انتي زي عادتك مش بتفتحي بسهولة..
و قربت منها و مسكتها من شعرها / و بعدين تعالي هنا يا بت انتي .. انتي ايه حكايتك بقي بتعاملي جميلة بنت عمك كدة ليه .. مش هتبطلي غلك ده

 

 

كارمن بوجع / اه شعري يا ماما في ايه .. و بعدين مين جميلة دي اللي اغل منها طب دي ماتجيش فيا حاجة .. طب دي ضالمة حتي ووشها يقطع الخميره من البيت ..ولا موتها في الكلام و سهوكتها يا ساتر يارب
نغم بتلقائية/ يا بت لاا هي مش بتتسهوك .. هي طبعها كدة زي امها ملزقين كدة في نفسهم. دي امها كانت بتنقطني كدة
و فاجاه لاحظت نغم اللي هي قالته / اي ده .. مقصدش كدة خالص .. بقولك ايه انتي اول ما ترجع هتعتزريلها .. سامعة يا بنت خالد ابوكي راجع النهاردة و انا مش عايزة مشاكل
….و خرجت نغم من الاوضة و كارمن قعدت علي السرير بحزن و فتحت موبايلها و حاولت تكلم ادهم لكنه مكنش بيرد
كارمن بغيظ / طبعا تلاقيه معاها و مش فاضيلي .. بس بعينك يا جميلة انك تخطفيه مني
________________________________________________
نرجع تاني للجامعة 🏢
التفت فهد و لقه شخص لابس بدله رمادي وكان واضح عليه جدا كريزمته الطاغية و قرب الشبه بينهم
فهد بخضه / حرام عليك يا معاذ خضتني في حد بيخض حد كده علي الصبح مش كفاية عليا ابوك
معاذ قلع النظاره وحطاها في شعره وقاله
وهو بيضحك /اتخضيتي يا بيضة .. حقك عليا معرفش
انك خفيف كدة
فهد بصله بقرف/ اديك عرفت يا اخويا .. عايز حاجة تاني ، اوعي بقي من طريقي ما انا مش مجبر اشوفك في البيت و الجامعة كمان علشان انت ابن عمي مثلا
معاذ مسكه من تيشرت بتاعه / تعال هنا ياض مش انا بكلمك.. بعدين في حد يبقي واقف يكلم نفسه كده
انا حسك متغير .. غريبة انك هادي و ساكت كدة
مش بتعمل مشاكل مع حد

 

 

فهد بضحك قرب و حط ايده علي كتف معاذ / عيب عليك يا يسطا مين ده اللي مبقاش يعمل الخناقات .. طب ده انا لسه بافكر ازاي ارخم على عمر واجر شكله النهارده بس بادور على طريقه كريتف
فجاه معاذ اتكلم بحديه ووشه كشر و زق ايد فهد
من عليه /شفت عمرك ما هتتغير انا عارف انك بتاع مشاكل وقلت الف مره لابوك انه يمشيك من الكلية هنا ..انا معيد و مينفعش كل يوم ابن عمي يتهزق و ياخد رفد
فهد كان واقف فاتح بقه بصدمة من تحول معاذ و تخيل انه شايف عمه صقر قدامه وقاله / يا ستار هو انا مش منبه عليك الف مره قبل كده تسيب صقر الحديدي في البيت قبل ما تيجي الكليه
انا مش هاستحملكم انتم الاثنين وبعدين يا عم سبق وقلتلك اي حد يقولك تعرفه قولهم لا وريح نفسك يا ابني وريحني معاك ، طب لعلمك بقى انا بتكسف اقول ان انت ابن عمي
معاذ بصدمه مسكه من التيشيرت بتاعه /نعم يا عين امك بقى انت تتكسف ان انا ابن عمك ليه بقى ان شاء الله
فهد بيبص حواليه بحراج / يا ابني انت بتستمع بالمسكة دي يعني ..نزل ايدك و اهدي انا هافهمك
انا لو قلتلهم ان انت ابن عمي هيفتكروني دمي ثقيل و معقد و و هيخمنوا أن في فرع في عيلتي برضو دمه ثقيل اللي هو ابوك يعني .. مش محتاج اوضحلك انت عارف لوحدك
وهما عارفين ان انا سكر و شربات .. و بعدين لما خالد بيجي الكلية كل الناس بتتجمع حواليه بيتاكدوا من المعلومه ولما يشوفوا امي بيحبوها موت ….فتخيل بقى تبقى انت ابن عمي هتبوظ مصير العيله فهمت يا معاذ .. ادركت المشكلة اللي انا بعاني منها
معاذ ضرب كف على كف وفضل يضحك من كلامه
وقال / يا ريتك ما كنت اتكلمت يا فهد
انا هافضل كده مش عارف اخذ منك لا حق ولا باطل عشان انت ابن خالد .. اكثر واحد باحبه في الدنيا دي كلها
ومشي معاذ و فهد كمان …
توضيح.. 💪😂

 

 

معلومه فهد يبقى ابن خالد الصغير واتولد بعد كارمن
ومعاذ اكبر منه بحوالي ثمان سنين
و من كارمن ب 5 سنين
_____________________________________________
في ورشة تصليح عربيات 🚒
…واقفة بنوتة اسمها لارا و هي تبقي بنت عساف الوحيدة و بتعشق العربيات و الفرهدة و رافضة تقتنع أن والدها لوااء و جدها مساعد وزير ..
رمزي/ صباح الفل يا اسطا لارا والنبي عسل الناس كلها بتشكر فيكي على فكره في الورشه
و بتقول ان يدك تتلف في حرير واحسن واحده تصلح عربيات في مصر كلها
لارا وهي بتطلع من تحت العربيه / صباح الفل يا عسل ..
و قربت منه و مسكته من قفاه / انت ياض مش انا سبق و قولتلك لما تيجي تصبح بلاش الشويتين دول مش انا اللي بيتاكل بعقلي حلاوه ده انا لارا
رمزي / طب والله وماليكي عليا حلفان … انا ما باكل بعقلك حلاوه انا اصلا ما باعرفش اضحك عليكي يا اسطا اه صحيح عم خيري كلمني وقالي ان ومحتاجك تنزلي من اول الصبح لحد بالليل مش بس ساعتين في اليوم
لارا / لا لا طبعا ما اقدرش اعمل كده انا باشتغل من وراء ابويا يا رمزي ولو عرف ان انا باجيء الورشه ثاني هتبقى مصيبه سودا وانا مش ناقصه الصراحه بقى ..باقولك ايه ما توريني جمال قفاك وتروح تجيبلي كوبايه قهوه عشان انا اظبط الطاسه علشان مش عارفه اكمل شغلي
….وفي اللحظه دي لارا شافت جميله.. وهي بنوته رقيقه جدا على النقيض لارا ….و جميلة تبقي بنت قمر وصقر الصغيره
لارا جريت علشان تحضنها بس جميله لحقتها و مسكت ايديها / انتي عبيطه هتحضنيني بالبس اللي انت لابسه دوت ..ده انتي كلك شحم
لورا بخنقه / اللهم طولك يا روح في ايه يا بنت الحديدي ما تصطبني كده قولي يا صبح انتي جاية تعكنني عليا … و بعدين انتي ايه اللي جابك هنا
جميله / ما فيش عربية باظت وقلت اجيبها عندك تصلحيها عشان الزفته اللي اسمها كارمن دي الصبح قعدت تلعب فيها بوظتها ليا انا مش فاهمة هي ليه بتكرهني قوي ليه كده
لارا بضحك و بتضربها في كتفها / يا سلام بذمتك مش عارفه بتكرهك ليه يا ست جميله يمكن يعني عشان لازقه لادهم اليومين دول
جميله باستغراب/ حتى انتي بتفكري فيا كده وبعدين هو فين ادهم اصلا ما اديكي شايفه حالته عامله ازاي
ده خلاص بينهار بقيت كل الاماكن اللي بيروحها مشبوهة يا اما المقابر لوالده و والدته .. و بعدين انتي عارفة كويس اوي أن كارمن بتغير مني في العموم

 

 

لارا بضحك / طب ما انتي كمان بتغيري منها اوي علشان معاذ اخوكي بيعاملها احسن منك و بينصرها دايما عليكي .. صح يا عسل ولا انا غلطانة
جميلة اتوجعت اوي من كلامها و قالتلها بحده / بطلي طريقتك دي بقي … و بعدين انا عارفة ان معاذ اصلا مش بيحبني و طول الوقت حاسس اني جيت الدنيا دي و اخدت كل الاهتمام منه ..بقولك اي بلاش تنكدي علياا و شوفي العربية
______________________________________________
في شركة الحديدي ..
في شاب واقف لابس بنطلون اسود و جاكت اسود و قميص ابيض و واضح علي ملامحه الصرامة و الحده .. واقف قدام عساف و كريم
يزن بعصبيه / يعني ايه ادهم بقاله اسبوع سايب البيت وما حدش يعرف عنه حاجه ايه يا بابا هو للدرجه دي هاين عليكم قوي كده هو مش ده ابن اعز صاحب عندك ولا ده كلام بتقولوه و خلاص ..
كريم بصله بعصبية وقاله /اول واخر مره تعلي صوتك عليا يا يزن سامع .. ولا انت علشان بقيت ضابط هتفتكر انك كبرت علينا ومن حقك انك توبخنا كمان
عساف / اهدوا يا جماعة .. معلش يا كريم هو اكيد ما يقصدش هو بس خايف على ادهم
يزن بحزن بص لعساف / انا مش بس خايف عليه يا عساف .. انا مرعوب ادهم حرفيا نفسيته بقت زي الزفت وخصوصا بعد موت أبوه كمان و مبقالهوش اب او ام .. يعني محتجني جمبه اوي
عساف ابتسم من مشاعر يزن وخوفه الشديد على ادهم وافتكر نصيحه صقر ليهم ان لازم يتربوا على حب بعض وخوفهم علشان يبقوا سند بعض في الدنيا
كريم بص ناحيه عساف وتفاجيء ان هو مبتسم قاله/ ايه عساف فرحان قوي ده عمال يزعق قدامنا وكان احنا السبب في موت جاسر و مراته
وبص كريم لابنه وحزن وقاله / واوعى تفتكر انك هتخاف عليه اكتر مني ده ابن اخويا بس غصب عني انا كمان مش قادر اقف علي رجلي بعد موت جاسر
انا باصبر نفسي و اقول ان دي سنة الحياه و لكن لما ببص لنفسي في المراية بفضل اكلم نفسي زي المجنون و اقول يا ترا الدور علي مين تاني بعد ما عزه ماتت وجاسر حصلها
يزن اتكسف اوي من نفسه و بصلهم بحزن / انا مش قصدي حاجه والله …بس انا خائف عليه جدا واديك شايف فهد مش واخذ باله من اي حاجه
ومازن مهتم بشغله و بس .. حقك عليا يا بابا انا و الله ما اقصد
و خرج يون من الاوضة و هو موجوع جدا من كلام والده ليه اول ما خرج يزن من الاوضه
كريم قعد على الكرسي وفضل يعيط بحسره وحزن على صاحب عمره واخوه اللي الموت خطفه وبص في صورته قال / مشيت يا جاسر واخذت معاك كل الذكريات الحلوه وسبتلي ابنك اللي رافض يتعامل مع الدنيا في غيابك ..يا خساره يا صاحب عمري كان نفسي تبقى جنبي

 

 

عساف ما قدرش يتحكم في اعصابه وبكى مع كريم
وقال / الله يرحمه .. وجعنا كلنا بغيابه بس متقلقش انا عارف مين هيقدر يحتوي ادهم الفتره دي .
استوووووب عارفة ان كتير هيزعل من موت جاسر و هيسالوا عن السبب بس اصبرواااا لسه كل حاجة بتوضح واحدة واحدة و البارت ده كبير علشان تعريفاااااات شوية
ركزوااااا 🎊🎊
معاذ و جميلة .. دول عيال صقر و قمر
فهد و كارمن .. دول عيال خالد و نغم
يزن ابن كريم و ياسمين
ادهم ابن جاسر و عزة
لارا بنت عساف و همس ❤️

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة الصقر الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى