رواية الخادمة الفصل الرابع عشر 14 بقلم سناء صلاح
رواية الخادمة الجزء الرابع عشر
رواية الخادمة البارت الرابع عشر
رواية الخادمة الحلقة الرابعة عشر
بكي والد اميرة وقال لو أبوكي اكتشف فجأة أنك حامل من غير متكوني متجوزه وكمان لسه طالبه في سنه اولي كان هيعمل معاكي أيه، الكلمه وجعت سهيلة لانها عقيم ومبتخلفش لكن خبت احساسها وقالت كان هيسمعني وهيسألني ليه عملت كده، هيفيد بأيه واحنا ناس زي ما انتي شايفه في حارة ولينا عادات وتقاليد واقل كلمه بتتنشر زي البرق ، أنت كنت هتموت بنتك علشان كلام الناس ، سكت الراجل ومتكلمش ، مصطفي اتكلم وقال كلنا ظلمناها ودبحناها كل واحد ليه دور فينا، أبوها بصله وقاله انت ؟ مصطفي ايوه انا هخبي ليه زي مخبيت وكنت بحاول اهرب من جريمتي وأنفيها ايوه انا الي دمرتها وقضيت عليها غصبن عنها، والدة اميرة ببكاء وقهر ومش حرام عليك تعمل في بنتي وفينا كده مش حرام عليك تخلينا نقول أن بنتنا الوحيده ماتت قدام الناس ، انا مستعد لاي عقاب لو عاوزين تبلغوا عني الشرطه انا مستعد، سهيله قاطعته هي دلوقت مراتك يامصطفي وانت يعتبر صلحت غلطته، والد اميرة ووالدتها في صوت واحد مراته، ايوه مراته وام ابنه، والدة اميرة وهي فين دلوقت ، سهيله انا هحكيلكم كل اللي حصل لاني انا كمان ندمانه وعاوزه أصلح غلطي، وحكت سهيلة كل اللي حصل
مع اميرة طول الفترة اللي فاتت وازاي ظلمتها وقهرتها في المعامله، بكت والدة اميرة وقالت ليه الناس مبقتش عندها رحمة ياحبيبتي يابنتي وهي فين دلوقت ، محدش يعرف مكانها للاسف بس احنا ممكن نعمل اعلان في الجرايد وعلي وسائل الاعلان وأكيد هي هتشوف الاعلان وخاصة لو انتوا عملتوا الاعلان ده وحسستوها انكم سامحتوها وأنكم عرفتوا الحقيقة ونفسكم تشوفوها ،بكي والد اميرة وبكت والدتها ….اميرة انا مش فاهمه انتي ازاي أتحملتي كل الظلم ده والقهر ولسه ساكته، مقدميش غير اني أسكت انا مش عاوزه افضح اهلي كفايه اللي حصل، انتي ضيعتي حقك وحق بنات تانية كتير ممكن يحصلها زي اللي حصلك وهتسكت خوفا من الفضيحة ، اميرة ببكاء علياء هانم انا مش ناقصة انا تعبانه وعشت مقهوره ومظلومه الظروف طول الوقت كانت اقوي مني أهلي ورايا وأبني قدامي يستاهلوا التضحية، هو ده أبنك، بصتلها اميرة ، علياء انا مراقباكي وبشوفك كل يوم وأنتي بتروحي تشوفي الولد ده ، اميرة هزت رأسها، علياء لكن مش غريبه انه يعيش هنا وميعيشش مع ابوه، اميرة اتنهدت اكيد ده كان عقابه لما عرفوا اللي حصل ، اكيد دول مش بشر عادين زينا لانهم بيتعاملوا بالقسوة دي ، ربنا يسامحهم…انتي اكيد أتجننتي ياسهيله دكتور عزت قالها ، ارجوك يا بابا خليني اصلح من نفسي ومن البشاعه اللي اكتشفتها فيا فجأة،انتي عارفه معني اللي عملتيه ده أيه، ان الخدامه دي لو رجعت هتاخد مكانك وهتاخد
جوزك منك ، سهيلة بحزن قدري كده، انتي مش ممكن تكوني سهيله جرالك ايه حصلك ايه ايه غيرك كده فهميني، فوقت يا بابا وأفتكرت امي الله يرحمها وحزنها وقهرها لما حضرتك انفصلت عنها وبعدتنا عنها ماما ماتت مقهوره لانك بعدتنا عنها، بعد كل اللي عملته علشانكم والتضحيات اللي ضحيتها جايه دلوقت تقوليلي اني السبب في موت أمك ، طول عمرك بتعلمني القسوة وان المشاعر ملهاش مكان في حياتنا وان الانسان اللي يتبع مشاعره بيخسر ، وده مش حقيقه ، اللي متعرفهوش أن أمك كانت خاينه واكتشفت خيانتها بنفسي فاهمه يعني أيه خاينه، لا يابابا ماما مكنتش خاينه ولا عمرها مفكرت في كده حضرتك طول الوقت كنت بتشك فيها من غير سبب وكنت بتضربها وتعذبها انا كنت كبيرة وعارفه كل حاجه وكنت معاها طول الوقت عمرها معملت شئ يضرنا ، انا مش عاوز اتكلم في الموضوع ده مش عاوز اسمع سيرتها، بابا انت عاوز تموت ضميرك من ناحيتها وتقول انك مظلمتهاش ياريت تعترف بغلطك مره واحده زي ما انا اعترفت بأخطائ ياريت أنجي متكنش زي ي ولا تكون حياتها زي حياتي ولا تزرع جواهت اللي زرعتوا فيا انجي مكنتش عاوزه تدخل طب وارغمتها وهي فاشله فيه ومش عارفه تستوعبه لانها مبتحبهوش، كنتي عوزاني أسيبها تدخل معهد فنون مسرحية، وماله معهد الفنون المسرحية يابابا طالما هي حابه كده، مهي امك كانت كمان كده كنتي عوزاني أشوف امك بتتكرر في اختك مره تانيه، حرام عليك بقي يابابا أنت خليتني زي ما انت عاوز سيب أنجي تكون زي مهي عاوزه بدل متفشل في كل حاجه ، اخرجي من هنا ومتدخليش البيت ده تاني ، حاضر يابابا انا همشي بس هقلك كلمه واحده اللي بيزرع شر بيلاقي شر وأحنا لقينا الشر ولسه هنلاقيه ، …مصطفي سهيلة بتبكي مالك ياسهيلة ، مفيش ، عمرك محكتيلي عن اوجاعك ولا عن اسرارك اتكلمي معايا احكيلي فضفضيلي، اتنهدت سهيلة وحكت كل اللي حصل بين امها وابوها زمان والمعاملة القاسية اللي كانت تتلاقاها من والدها وهي صغيرة ،مصطفي ياه كل ده حصل في حياتك وعمرك مجبتيلي سيره عنه، لو حكيتيلي علي الاقل كنت عرفت سبب جفاف مشاعرك من ناحيتي ومعاملتك الخشنه مع اللي حواليكي ، انا اسفه يامصطفي انا لازم الاقي اميرة انا ظلمتها لازم
اصلح ظلمي وارجعلها أبنها، أحنا نزلنا الاعلان وأوبوها وأمها في يوتيوب زي مطلبتي …، علياء بتتصفح الانترنت وبتشوف ايه الجديد وهي بتقلب في اليوتيوب، شافت راجل وست بيبكوا ومعاهم دكتوره سهيلة واقفه جنبهم وبيقولوا بس اميرة احنا عرفنا الحقيقة ارجعيلنا احنا ظلمناكي يابنتي، مين دول وسهيلة ليه ظاهره معاهم، معقول يكون دول والد ووالدة اميرة بس سهيلة ايه اللي ممكن يجمعها بيهم وهي اكيد عاوزه تمحيهم من علي وش الارض ، قامت علياء من مكانها وخدت التليفون وطلعت بيه خبطت علي اوضة اميرة ودخلت ، قالتلها اميرة في حاجه في التليفون عوزاكي تشوفيها ،اميرة حاجة ايه دي ، علياء الفيديو ده، مسكت اميرة التليفون، وبرقت عنيها وبكت وقالت أبويا امي وسهيله اكيد سهيله بتدبر ليهم مصيبه يارتني موت يارتني موت، اميرة انتي لازم تروحي لاهلك، اروح ازاي انا مش فاهمه ايه اللي بيحصل سهيله عاوزه تفضحنا قدام الناس، معتقدش انها هتعمل كده مهي كمان لو فضحتك هتفضح نفسها، انتي روحي وشوفيهم، انا لو روحت ابويا هيقتلني وازاي هقابل الناس لا لا مش هقدر اروح
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الخادمة)