روايات

رواية قسوة الحب الجاهل الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مروة موسى

رواية قسوة الحب الجاهل الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مروة موسى

رواية قسوة الحب الجاهل الجزء التاسع والعشرون

رواية قسوة الحب الجاهل البارت التاسع والعشرون

رواية قسوة الحب الجاهل الحلقة التاسعة والعشرون

عيسي طلع وسابها تفوق عشان يشوف الاوضة بقت تمام ولا لاء
لكن سمع صوت اروي بتعلي في صوتها نزل ووجد اماني معاها وبيتخانقوا واروي واقفه متبهدلة
اروي: انتي واحدة قليلة الذو*ق والله
اماني وهي بتصقف بإيديها: بس مش خطافه رجاله ي حبيبتي عملاله اي ينام كل يوم معاكي ي بت ها
اروي: انتي اكيد هبلة انتي مش طبيعية
اماني: وديني لكون مخليه سيرتك في البلد زي الصاروخ اصبري عليا بس
عيسي نزل فوقها بالقلم : اخرسي
اماني: انت بتضربني بالقلم عشان بتكلم جد
عيسي جابها من شعرها وجرجرها وراه : انا هطلع كل اللي انا فيه عليكي
اروي وهي بتجري وراه: عيسي عيسي بلاش دي واحدة ومتستحملش اللي بتعمله دا
عثمان: شادد مراتك وعلي فين ي ابن الانصاري
عيسي: محتاجة شوية تربية فيها حاجة دي كمان ولا هتقف فيها

 

 

عثمان وهو بيسحب عيسي بسرعة لاتجاه: انت بقيت عمدة علي البلد لكن هتفضل كل*ب تحت جزمتي
عيسي: ليه عشان بطاوعك في كل حاجة ابقي عبيد ليك ولغيرك
انا قولتلك رغم أن كلامك نصه غلط في تصرفاتك معايا لكن بحترم كلامك مش خوفك منك لاء دا مجرد احترام وبس
عثمان من كتر غضبه بكلام ابنه خرج كرباك من جيبه
عثمان: عاصم عاصم
عاصم علي السلم جري : في اي خير ي ابوي
عثمان: خرج حريم البيت كله برا
عاصم بقلق: في اي بس
عثمان بضيق عين: في حساب واحد زاد حبين نعمل عليه تخفيضات انجز كله يطلع برا
اروي: عمي انا اسفه نيابه عنه هو هيعتذر صح ي عيسي
عيسي بتحدي: لاء
عثمان بعنف: وانا هعرفك كلمتي سيف علي رقبتك ازاي
عبير: والله زمان ي حج مشوفناش عقابك الجميل دا
عزة: يووه مش قال اطلعوا يلا ي حريم وانتي ي اماني كمان
اروي: انا مش هسيب جوزي ي عمي
عثمان زقهم لبرا كلهم وقفل الباب وحتي عاصم مبقاش غير عيسي وعثمان بس
عثمان واقف قدامه: بقيت راجل وشهم وعامل نفسك واحد قدام ابوك
عيسي: طول عمري راجل بس بسكت قدام كلمتك لكن حياتي كلها بقت في مصيبة بسببك وبسبب وجود اماني وعبير وعزة هنا في بيتي
عثمان نزل بالكرباك عليه: ومن امتي بقي بيتك انت نسيت انا مين انا عثمان الانصاري
عيسي: وانا حفيد الانصاري الكبير زيك زي
عثمان نزل بالكرباك عليه مرتين تلاته وجسمه بقي بينزل دم : هتحط راسك براسي
عيسي: العفو بس كلمة الحق تمشي
عثمان بالكرباك عليه: هتفضل كلمتي مسموعة ليك وعليك والجزمة فوق دماغك
عيسي: صدقني هبقي عيسي الأنصاري اللي بيمشي ورا حقه وورا مزاجه وورا الصح
عثمان نزل بالكرباك عليه: لسه علي وش الدنيا وبتقول كدا قدامي
عيسي: ربنا يديك العمر كله والصحة لكن مبقتش صغير اخد قراري في حياتي
عثمان وهو بيضربه وجسمه كله دم: طول ما انا هنا مفيش حد له كلمه غيري
عيسي بيجز علي سنانه: اللي بتعمله دا هيعمل فجوة بينا ومش هترجع الماية لمجريها تاني
عثمان رمي الكرباك وطلع برا البيت كله
عاصم دخل لقي عيسي مكانه واروي خافت من منظره
عيسي طلع علي فوق بس مش اوضته اوضة أمه الله يرحمها
عبير: والله الدنيا تراوه وحلوة النهاردة

 

 

أماني: والنبي اسكتي بقي مشوفتيش منظره
عزة: خالي بالكو من هنا وجاي لحسن كدا عيسي المكتوم هيتفجر وعثمان لدام مد ايده علي ابنه مبقاش هيهمه عزيز وغالي
عاصم: انتو عاوزين اي منه عشان مش ابنك بتكرهيه كدا انتي امي اهو انا بكرهك لان دا اخويا وعمر الدم ما يبقي ماية
وانتي ي عبير بتكرهيه عشان كنتي بتحبي واحد هو شايفه مش مناسب ليكي وحالا انتي متجوزة ومخلفة يعني متقبله جوزك ليه الكره دا
وانتي ي مرات اخويا ي غلبانه ايوا انتي ي اماني مفكرة اللي عملتيه دا عيسي هيبقي تحت ايدك دا انتي بتحلمي مراته الاول لو كان مجبور عليها فهو متقبلها
لكن مجبور عليكي ومش متقبلك بسبب عمايلك معاه وبتقوي عبير وعزة عليه بدل ما تحتويه وتخافي عليه فعلا بتعملي العكس محدش يندم علي اللي هيحصل له بعد كدا
بلال: ي ابويا ليه عملت كدا عيسي اول مرة قلبك يقسي عليه كدا
عثمان: لو مش عاجبك هتبقي زيه اخرس واوعي من طريقي
بلال: انت اللي كنت واخد عيسي صاحب ليك وكنت بتشاركه كل التفاصيل
عثمان رفع عصا في ايده علي بلال: امشي من قدامي
بلال وهو رافع راسه للعصايا: بقلم مروة موسي اضربني ي ابويا اخويا ميشلش الهم والحزن لوحده
عيسي هو اللي مربيني انا متربي علي ايده ليك الفضل في اني بقيت كدا في حياتي بس هو اللي محتويني وماسك بإيدي وعمره ما حرمني من حاجة سواء من مادة او من مشاعر
عثمان زق بلال بدراعه من قدامه ومشي
ليان: ممكن ادخل اوضة والدك واختك
زياد وهو بيكتب حاجات : في حاجة
ليان: لا مفيش بس حسيت فيها بشوية راحة
زياد وهو بيقوم وبيلم الورق: البيت بيتك ليكي الحق في كل حاجة انتي بقيتي واحدة من البيت وكل حاجة تحت ايدك
ليان: تسلم الصبح وانا بفتح الدولاب لقيت فلوس استغربت
زياد: انا اللي حاطتهم
ليان: طب مش خايف ليضيعوا او…
زياد: منا قولتلك انتي واحدة من البيت ومطمن والحاجة قدامك

 

 

ليان بحب: بتثق فيا !!
زياد بابتسامه هادية: واثق فيكي اكتر من نفسي ي ليان
ليان وهي بتقرب عليه وبتفرك في ايديها : شكرا بجد مش عارفه اقول اي غير انك راجل يعتمد عليه
زياد وهو بيحاوطها من وسطها: بتعمل اي ابعد
زياد بهمس: تؤ
ليان: زياد هنزل وهعرف مامتك
زياد بهدوء: عشان ماسك وسطك هتعرفي امتي
ليان بخجل: ابعد ي زياد لو سمحت
زياد وهو لسه محاوطها من وسطها: متنسيش تقوليلها اني عملت كدا وقام بايسها من رقبتها بهدوء مميت
أروي: عيسي افتح عيسي
عيسي من غير رد صادر منه
اروي خافت تفتح الاوكرة للباب لكن جمدت قلبها ودخلت
لقت عيسي قدامها وكشت في بعضها وووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحب الجاهل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى