رواية التضحية الفصل الأول 1 بقلم إسراء هاني
رواية التضحية الجزء الأول
رواية التضحية البارت الأول
رواية التضحية الحلقة الأولى
يعني ايه تجوزت صاحبي ازاي ازاي اكيد في حاجة غلط مستحيل ليه لييييه
ندى بدموع : كفاية يا حبيبي ما تستاهلكش و الله هيا من زمان كانت طماعة فلوس الحمد لله خدت اللي شبهها
كريم بصراخ : عشان الفلوس كانت جاتني كنت كتبتلها كل الفلوس باسمها ليه ما حدش حبها قدي انا كنت مستعد اضحي بعمري عشانها و مين اللي خاني صاحب عمري ضربتين في الرأس بيوجعوا اوي اوي
ندى : عشان خاطري كفاية حيجرالك حاجة
كريم : ياريت اموت و ارتاح من القهر اللي انا حاسه دلوقتي انا قلبي بينزف قهر و وجع
ندى ” بعد الشر عنك يا روحي انت تستاهل الأحسن ست ستها .
. كريم : انا مش عايز اعرف حد و لا اشوف حد جنس خاين طماع
ندى : طيب حبيبي اطلع نام عشان ترتاح و حاول ما تفكرش
راح اوضته يبكي بقوة كان بيحبها اوي و بيعملها كل اللي هيا عايزاه لكن هيا اختارت الفلوس سابت الحب الحقيقي
تذكر كيف عرفها
فلاش باااك
دنيا : صباح الخير
كريم : صباح النور
دنيا : هو حضرتك صاحب المكتبة دي كنت عايزة كتاب اسمه
…. _ كريم باشا تفضل طلبك طلع فيها و ضحك
دنيا بتلبك : انا اسفة ما كنتش اعرف
كريم : ما فيش مشكلة
وقف على الباب المكتبة يستنى السواق راح يعبي بنزين
كريم لنفسه : انت فين يا غبي كل ده
دنيا بابتسامه : ممكن اوصلك على فكرة
كريم : انتي معاكي عربية
دنيا : صراحة مش عربيتي بس حوصلك و اكسب فيك ثواب
ضحك عليها و قال : ماشي يا ستي و انا مش حاضيع عليكي الثواب
ركب معها و صاروا يتكلموا و عرف انها بتشتغل بمحل ملابس
كريم : متشكر يا …
دنيا بخجل : دنيا
كريم : اسمك حلو زيك بعدين صار يروحلها كأنه صدفة لغاية ما قويت علاقتهم و صار يحبها بل يعشقها
لكنها كانت طماعة تطلب حاجات كتير و غالية تعمل تمثليلات عشان تاخد منه فلوس لكنه كان بيكذب نفسه لغاية ما لقت الأغنى و تجوزته
كريم و هو بيكلم نفسه : مش قادر انسى يمكن لو رجعتلي ندمانة حسامحها حبيتها اوي اوي ما فيش عندي اغلى منها ليه بعتني ليه و مع مين مع اعز صحابي عشان ايه عشان الفلوس ليه عمرها ما طلبت مني حاجة و قولتلها لا انا اللي غبي ازاي ما خدتش بالي انها طماعة و ما بتبشعش كرهتني بكل الجنس قدرت تخدعني سنة كاملة يااااه ده انا كنت مغفل اوي
مر اسبوع و هو بغرفته مش راضي يقابل حد امه تعبت جدا من حزنها عليه لهيك حاول يبان انه كويس لكن جرح القلب صعب اوي أنه يخف بسرعة
ندى ” صباح الحب
كريم بابتسامه : قلبي ازيك
ندى : انت كون كويس انا بكون كويسة
كريم : ان شاء الله
ندى : هيا الخسرانة الغبية خسرت حب لا يمكن تلاقي زيه عشان خاطر الفلوس بكرة تلاقي اللي تستاهل أطيب قلب بالدنيا
كريم : لا طبعا مش عايز متشكر انا خلاص قفلت قلبي بالمفتاح
ندى : اخص عليك ما تقولش كدة ازعل منك
كريم : قولي عايزة ايه
ندى بابتسامه صفراء : عايزة فلوس
كريم : قولي كدة داخلة تحبي فيا مصلحة عايزة كام
ندى : انت كريم و احنا بنستاهل
كريم : ما حدش محلي دنيتي غيرك
ندى و هي تعدل فستانها : احم احم عشان تعرف يلا هات فلوس بسرعة
ام كريم : بقى كدة ما حدش محلي دنيتك غيرها
كريم : ست الكل
قام من مكانه و باس ايدها و راسها
كريم : انا عايش غير بحسك يا ام كريم ده انتي احلى حاجة في حياتي
ام كريم : ربنا يحميك و يفرح قلبك
كريم : و يخليلي اياكي يا ست الكل ام كريم : و يسعدك و تحققلي امنيتي كريم بنرفزة : تاني يا امي
ام كريم : تاني و تالت و رابع و عاشر انت ابني الكبير اول فرحتي و نفسي افرح فيك و اجوزك و اشوف عيالك قبل ما اموت مش علشان وحدة ز’بالة زي دي ترفض انك تتجوز و تعيش راهب انا عايزة افرح فيك يا ابني
كريم بصوت باكي : يا أمي خلاص ابوس ايدك خلاص انا تعبان مش حاقدر اتجوز وحدة اظلمها معي لاني عمري ما ححب وحدة تانية خلاص قلبي تقفل بالضبة و المفتاح
تركها و خرج فضل يلف في عربيته و قلبه بينعصر كأن الجرح جديد
كريم : مش حاقدر يا أمي مش حاقدر انا لسة بحبها
ندى: الحقني يا كريم ماما مش بترد
رجع عالبيت بسرعة و هو بيجري من خوفه و اتصل بالدكتور اللي اجى بسرعة اول ما كلمه
كريم : خير يا دكتور
الدكتور : للأسف ده من الزعل لازم نبعدها عن الضغط العصبي لأنه بيأثر عالقلب انت جيب الدوا ده و ان شاء الله حتبقى احسن
كريم : ان شاء الله متشكر يا دكتور اتفضل معايا
راح مع الدكتور و وصله للباب و رجع لوالدته
كريم : كدة يا ست الكل تقلقيني عليكي
لفت وجهها جهة تانية بعيد عنه
كريم : دي مخصماني بقى حقك عليا يا ست الكل اللي انتي عايزاه انا حعمله
ام كريم بسعادة ” بجد
كريم ” طبعا بجد هو انا عندي اعز منه احطه بعيوني يا عيوني عندك عروسة و لا ادور انا
ام كريم : ربنا يجبر بخاطرك و يسعدك و يريح بالك و قلبك عندي عروسة قمر
باس ايدها و قال بحب : إذا شبهك موافق تكوني قمر زيك مش شبهك خلاص
ام كريم : بس بكش ياد حاخد معاد معاهم بكرة
كريم : لا يا أمي انت تعبانة خليها الخميس حبيبتي
ام كريم : حاضر يا قلبي
فعلا راحوا الخميس تقدموا كانت جميلة لكنه ما كنش يهموا الجمال لأنه قلبي مقفول قعدت معه لابساه جيبة قصيرة و بلوزة بحمالات
بصت له ندى و كتمت ضحكتها …. بعدها رجعوا بيتهم
دخلوا البيت لينفجر بالضحك هو و ندى
ام كريم : بس ياد انت و هيا
كريم : دي طالعالنا لابسة قميص نوم يا أمي من اول زيارة ده تاني زيارة حاشوف كل حاجة
ندى ابسط يا عم
ام كريم بت عيب انتي و هوا
ندى انا اعرف بنت جميلة نروح بكرة
كريم بغيظ بكرة ايه استنوا عليا افوق من الصدمة اوعك تكون دي حتتطلعلي عر’يانة
ضحك هو و ندى لدرجة نزلت دموعهم و أمه ضحكت معاهم على هبلهم
ندى بفخر اطمن يا حبيبي انا معقول ادبسك ده انا حبهرك
رد كريم و هو يضحك .. ربنا يستر ههههه
……………..صلوا على النبي…………..
_ ابعد عني يا حيو’ان ابعددددد
= ابعد ايه انا بقالي سنتين بستنى في اليوم ده لما روحي طلعت
صارت تخبطه على صدره و كتفه عشان تحركوا فش امكانيه
_ بصوت عياط و حزين جدا : ابوس ايدك ابعد عني
= كان لسة بيحاول يبوسها و يشيل ملابسها و هي بتقاوم بكل الطرق
_ بقولك ابعد
زقته و هربت على غرفة حاولت تسكرها لكنه كان بيدفع فيها دفعه و هي فضلت ترجع لورى برعب و عيونها بتبكي و هو بيقرب عليها و ببصلها بشهوة و تحدي
_ بتعمل كدة ليه يا كرم حرام عليك
= بضحكة قوية بقالي سنتين داخل عليكي بقصة الحب و انك حياتي مستحمل زنك و نكدك عشان اللحظة دي
_ بصدمة يعني ايه ….. انت بتهزر صح
= يعني عجبتيني اوي عرفت انك مش بتاعة صحوبية و لا جواز عرفي و انه سكتك صعبة دخلت عليك بلعبة الحب تعبتيني بالأول بعدها بقيتي زي الخاتم بصباعي و ما صدقت ترضي تيحي البيت عندي عشان اعضعض فيكي و مش سايبك النهاردة غير و انا عامل كل اللي نفسي فيه ما انكرش اني حبيتك
كانت بتطلع فيه بصدمة كانت بتحبه فعلا لكنه كان بيلعب فيها و عايز يوصل لجسدها
= بنبرة مستفزة و هو قريب منها جدا: ايه رايك تطاوعيني ده انتي حتنبسطي جامد جربي لاني مش سايبك غير لما اخد اللي انا عايزه يا مزة عشان كدة حاولي تتبسطي
بنهجة و قلق مدت يدها على زهرية بجانبها و همست بابتسامه : على جثتي تلمس من شعرة يا زبا’لة
خبطته على راسه و طلعت تجري و دموعها بتنزف و مش مصدقة اللي حصل معها ك’سرة قلبها كانت قوية
اما هو فكان سايح في دمه بيحاول يقوم من مكانه يكلم الدكتور بيعض اسنانه غيظ انها كانت بين ايديه و ضيعها
= بنبرة تحدي : مش سايبك يا بيسان على جثتي
رجعت البيت منهارة و تذكرت ازاي قدر يقنعها انها تروح معاه و هي بغبائها و ثقتها فيه و حبه اللي عميها راحت معاه و كان مستقبلها حيضيع
فلاش بااااك
بيسان : بقالنا 3 سنين مع بعض يا كرم بحبك اوي و كل يوم حبي بزيد
كرم : و أنا كمان يا بيسو بعشقك
بيسان بلهفة : فاضلنا الفاينل ده و نخلص و نخطب
كرم صار يسعل و قال بتوتر : اه اه ان شاء الله يا حبيبتي
بعدها راحت بيسان البيت و كلمت صاحبتها و قالتلها قديش بتحب كرم و انهم بعد الفاينل راح يتخطبوا كانت بتنام و بتصحى تحلم باليوم ده
تاني يوم كان كرم بيستناها قريب من البيت زي كل يوم
كرم بشغف : واحشتيني ردت بيسان : و انت كمان اوي
فضلوا ساكتين شويا بعدها وقف كرم
كرم بتمثيل : انا كلمت ماما برة و قولتلها ترجع عشان تيجي تخطبك .. بيسان بسعادة : بجد ي قلبي ربنا ما يحرمنى منك انا مبسوطة اوي ..كرم : بس
بيسان : بس ايه همس كرم باصطتناع الحزن : ما وافقت بدها اخطب بنت صاحب بابا
بيسان بصدمة و هي بتبكي: ايه طيب و انا خلاص كدة
كرم : لا لا طبعا لا انا لا يمكن اسيبك انا بحبك اوي
بيسان : و انا كمان اوي انا ما اقدرش اعيش من غيرك
كرم لنفسه : فكيها بقى
طمنها و راحوا المحاضرة و طول الوقت يفكر ازاي يقنعها
بعد المحاضرات
كرم بتردد : ريم ايه رأيك تيجي عندي ندرس شويا
بيسان باستغراب : عندك فين ؛ كرم : البيت
بيسان بصدمة : و انا من امتى باجي عندك البيت يا كرم
كرم بضيق : شو يا بنتي مالك قلبتي انا بس مخنوق و عايزك تكون جمبي انتي مش واثقه فيا
بيسان بحب : لا ابدا بس بقدرش اروح مع حد بيته انا أسفة
كرم لنفسه : و بعدين بقى اجيبها ازاي دي اخطفها
سابته و راحت فضل كذا يوم يقنعها بس شويا وبعد محايلات و نشف ريقه راحت
فاتت البيت كان طبعا مكركب
كرم : معلش بيت عازب بكرة اتجوز اللي تخلي جنة… و قرب عليها بشهوة و جنون
بيسان بخوف : ايه ارجع مكان ما جيت ؛ كرم : لا لا خلاص انا اسف .. فاتت حاولت ترتب البيت شويا وكرم جاب الكتب و قعدوا
كرم : تشربي شاي .. بيسان لا قهوة و انا اللي حعملها
راحت تعمل القهوة
كرم بصوت خافت : شكلك مش سهلة
راح بعدها المطبخ و حضنها من ضهرها
بيسان حست قلبها انقبض
كرم : بحبك و خبى وجهه بين شعرها
بيسان برعب : كرم احنا اتفقنا على ايه
كرم : مش قادر وحشاني و انتي حتصير مراتي يعني …
بيسان : يعني لما ابقى اصير ساعتها عمل اللي انت عايزه
بعدته بايدها و قالتله انا عايزة أمشي و خدت شنطتها تمشي … كرم :هه تمشي على فين ده انا ما صدقت ده انا طلعت عين عيني
بيسان برعب: يعني يعني ايه ،رد كرم : يعني انا حموت عليكي و مستحيل اسيبك تمشي
بيسان بدموع : بعد عني و اياك تقرب عليا .كرم :ما تيجي ي حلوة اأزز فيكي شويا
باااك
بيسان : غبية غبية ربنا ينتقم منك .. كلمت صاحبتها نورا و جتلها بسرعة
نورا : خير يا حبيبتي مال صوتك قلقني
بصت ليها بيسان و انفجرت في البكاء و بدت تحكي الها اللي حصل
نورا بصدمة : اوعك يكون حصل حاجة
بيسان بدموع : الحمد الله ربنا ستر
نورا : الحمد الله انا من الاول ما ارتحتله و حذرتك منه يا قلبي
بيسان : كان معاكي حق انا اللي كنت عمية
نورا : خلاص انسي و اهدي
بيسان بدموع : مش قادرة أصدق اللي عمله فيا
رجعت الجامعة منطفية بتحاول تخلص الفصل باي طريقة
لغاية ما سمعت انه خطب هنا قلبت وحش و ما فيها بحياتها غير الانتقام
نورا : اهدي حيجرالك حاجة
بيسان : خطب خطب حب سنتين و بيضحك عليا اللي حبوا فيا جسمي بس ليه
نورا : اهدي اللي حبه مش عندك
بيسان بعدم فهم : يعني ايه
نورا : يعني حب الفلوس كلنا عارفين انه بتاع فلوس لما عجبتي و لقى سكتك صعبة دخل معاكي بلعبة الحب مالهاش حل تاني
بيسان بتحدي : و انا حفرجي مين هيا بيسان
نورا بقلق ” ناوية على ايه
سكتت و لم تجب لانها كانت تخطط لشئ ما
______________________________________
ندى : لقتلك بنت ايه حكاية
رد كريم بضيق : انتي ما صدقتي ..
.ضحكت ندى : اه عايزاك تتجوز و البس فستان
كريم : البسي بدون ما اتدبسيني ،،
ندى : حندهلك فاطمة
كريم : خلاص يا غل’سة كفاية هيا مين
ندى : مفاجأة بكرة نروح نشوفها
قال كريم : ربنا يستر قلبي مش مطمن
ندى بضحكة : و لا انا ههههههه
جري وراها و هما بيضحكوا جامد لانها ندى فعلا الوحيدة اللي بتقدر تخرج كريم من حزنه
و فعلا راحوا اتقدموا كانت جميلة أهلها حالتهم المادية
كويسة دخلت عليهم بنظام السهوكة و اقتنعوا انها بنت كويسة
اسمها ميرفت ملامحها جميلة لكن حنشوف لقدام ايه اللي حيحصل منها
رجع البيت و هو مرتاح انه ريح والدته اهي خطوبة و السلام
كريم : اومال سيف فين … سيف : انا هنا يا بوص
كريم : غور يلا كدة ما تجيش خطوبة اخوك
سيف بهمس : حسستني انك طاير بالخطوبة كويس انك انت روحت ،، كريم : على رأيك
ام كريم : بتتوددوا تقولوا ايه انت
سيف بفزع : بقولك ست الكل تقول صبية كنت المفروض خطبتها
ام كريم بضحك : ياد يا بكاش ماشي حاعمل نفسي مصدقة
سيف : و انا مش حتجوزيني يا فطوم
كريم : شوف الواد خلص جامعتك الأول و اشتغل و انا ساعتها حافكر شوف انت حافكر اجوزك
سيف : حيكونوا عيالك قدي ساعتها
ام كريم : شوف الواد مستعجل على ايه
سيف : عشانك يا ست الكل عايز اجبلك عيال يملوا عليكي البيت ،
ام كريم بضحك : متشكرين يا اخويا روح خلص جامعتك الأول
قعد في شرفة بيتوا يتذكر حبه ليها دموعه نزلت غصب عنه مش قادر ينسى
ندى : سرحان في ايه
كريم و هو بيحاول يمسح دمعته ” لا يا حبيبتي و لا حاجة
ندى : ايه ده انت بتعيط
كريم : لا بس في حاجة دخلت في عيني
ندى : يا حبيبي إنت لسة بتفكر فيها
كريم : ياريت اقدر انسى ياريت انا حبيتها بجد
ندى بدموع : حعيط ان فضلت كدة
كريم و هو يسحبها لحضنه : خلاص مش حفكر فيها تاني ابدا
ندى ” ربنا يسعد قلبك و يبعتلك اللي تخليك اسعد واحد في الدنيا
كريم : حبيبة اخوها يا ناس
راح شغله حاول يركز فيه ما فايدة
راح على مكان دايما صاحبه بيكون فيه لمحه واقف حس بخصة بقلبه
مشي ناحيته وحط ايدو على كتفه
كريم ” ايمن ازيك مبروك يا راجل
ايمن بتلبك و وقع منه الكأس : ك … كريم
كريم بابتسامه : ايه مالك زي ما تكون شوفت عفريت
ايمن : لا لا ابدا
كريم : مش تعزمني يا جدع ده انا افرحلك كدة تعمل فرح بدون ما تعزم اعز صاحب ليك
ايمن : كريم انت فاهم
كريم : قصدك فهمت انك زبا’لة مثلا و انك خا’ين انك طعنتني في ضهري و خدت حب عمري ازاي ازاي قدرت تعمل فيا كدة
ايمن : هيا حبتني و اختارتني انا
كريم : قصدك حبة اللي معاه فلوس اكتر بس اوعدك يا ايمن مش حتشوف يوم حلو حعلنها حرب و حتشوف
ترك أيمن بقهره و طلع يسوق بأقصى سرعة
” الحكاية مش حكاية قلب خاين سابني في وسط الطريق … اللي أصعب من الخيانة لما تيجي من الصديق
شكلك ايه لما الدنيا بحالها تقول انك غشاش و اما تبيع صاحبك علشان وحدة ما تسواش بس ياريتك بعته بتمن و مابعته بلاش ”
كان ساييق بسرعة لغاية ما وقف فجأة عشان بنت كانت معدية قدامه
كريم : يوووه
نزل من سيارته معصب و هو بزعق : مش تفتحي
كانت بنت بعيون عسلي و ملامح بريئة بصلها شويا قبل ما تصرخ هيا كمان : انا اللي افتح انت اللي طاير كانه ما فيش غيرك ماشي في الدنيا
كريم : انتي مين يا بت
اسراء : بت لما تبتك اتكلم عدل يا جدع انت
كريم : كمان لسانك طويل
اسراء بغل : ما تحترم نفسك يا جدع انت انت قليل *** الادب
كريم : عارفة لو ما كنتيش بنت كنت فتحت دماغك
اسراء : جرب كدة و شوف ان ما لميت عليك الدنيا و صورت قتيل النهاردة
كريم و هو بيلف لعربيته : يوووه هو انا ناقصك انتي كمان هو يوم باين من أوله
تركها و راح شغله و هو مش طايق حاله كانت خطيبته ميرفت بترن عليه طول الوقت كان بيرد من بين كل مية مرة مرة غصب عنه و يتكلم كلمتين و يقفل
كريم بخنقة : ايه اللزقة دي اخلص منها ازاي ربنا يسامحك يا امي
كانت أيامه شبه بعض و لسة مش ناسي و جرح قلبه جديد
ميرفت : يوووه ايه الراجل الخنقة ده انا اللي ورطني بيه
رجع البيت لقى وحدة جديدة بترتب البيت
كريم باستغراب : مين حضرتك
احلام : ازيك يا فاندم انا احلام اللي كنت اشتغل هنا من قبل كام سنة
كريم : ايوة ايوة افتكرت ازيك يا خالة
احلام : ربنا يسعدك يا ابني
كريم : حضرليلي الاكل و هاتيلي اياه اوضتي واقع من الجوع
احلام : حاضر يا استاذ كريم
جهزت الأكل بس رجليها ما ساعدوها تطلع فوق
… : انا حطلعه يا ماما
احلام : حبيبتي يا بنتي ربنا يسعد قلبك
طلعت الاكل و خبطت عالباب كان لابس تيشرت بحمالات و شورت
كريم : ادخل فاتت و معها الأكل بصلها بصدمة
كريم : انتي .. اسراء : انت
كريم : ايه اللي جابك هنا انتي ماشية و رايا
اسراء : ليه ان شاء الله عاشقاك … كريم : ردي بأدب
اسراء : لما تتكلم انت كويس الأول .. كريم : انتي جاية هنا ليه …
ردت اسراء : انا بنت ام خالد …كريم بسخرية : ايوة الشغالة الجديدة
بصتله بغل و سكتت كمل هو باستهزاء
كريم : حطي الأكل و أخرجي
اسراء و هي بتقلدوا : حطي الأكل و اخرجي
كريم بعصببة : انتي يا ز’فتة تكلمي كويس مع اسيادك اللي انتي بتشتغلي عندهم و بتقبضي منهم
اسراء ” انا ماليش اسياد و الشغل على قفى مين يشيل
طلعت و رزعت الباب بقوة
كريم بغيظ : يا بنت الايه انا حفرجيكي شكلك قد حالك و انا بحب اللعب
دخلت ندى البيت لقت اسراء بتوضب الصالة
ندى باستغراب : انتي مين
اسراء : انا بنت خالة احلام
.. ندى : اهلا بس انتي لسة صغيرة
اسراء بابتسامه : لقمة العيش مدت ندى ايدها تسلم و هي مبسوطة انه في حد حيسليها هنا
ندى : واضح اننا حنصير صحاب .
. اسراء : ده يشرفني
ندى ” بعد اذنك تخليهم يجهزوا الأكل واقعة من الجوع
اسراء : تمام ٥ دقايق
كانت ندى سعيدة بوجود أحد يسليها في البيت فقد كانت تتمنى ان يكون لديها اخت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية التضحية)