رواية اسيرة ظلامي الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد
رواية اسيرة ظلامي الجزء الثاني
رواية اسيرة ظلامي البارت الثاني
رواية اسيرة ظلامي الحلقة الثانية
في غرفه أحدا الاوتيلات .
كان يجلس ادهم وهو ينظر لتلك التي ترقص أمامه بدلع ودلال لتقترب منه بدلع .
لولو /ايه ي باشا عجبتك .
ادهم بسخرية واستفزاز/مش سهل أن واحده تعجب ادهم الاسيوطي بس مش بطاله .
لولو وهي تقترب منه بدلال/وماله انا مش عايزه غير رضاك عليا ده انا هموت عليك من زمان .
ادهم بخبث ومكر/طب وجوزك .
لولو بزهق /اووف وليه السيره الي تعكنن دي ده عامل زي الطوبه لبيهش ولا ينش .
ادهم بحده وغيظ/وافرضي يستاهل ي عني انك تخونيه ولا الخيانه دي في دمكم عادي .
لولو بقلق وارتباك /فيه ايه ي باشا ده احنا عايزين ننبسط .
ادهم وهو يمسكها بغضب جحيمي/انتوا كلكم حشرات مفيش واحده فيكم تستحق تنول الشرف ده ي حساله .
ليدفعها أرضا ويسير الي الخارج ليركب سيارته ويذهب سريعا لعل تلك الهواء يريح قلبه المشتعل .
**************.
في الشارع …
كان يسير عثمان بواب عماره ادهم ومعه فتحيه زوجته .
فتحيه بابتسامه /ايه ي عثمان المصاريف دي كلها محسساني انك صاحب عمارت ليه .
عثمان بغيظ شديد/تصدقي ي وليه انا غلطان اني بفسحك .
فتحيه بضحك /ههههه خلاص خلاص متزعلش تسلملي ي سيد الرجاله.
كانت علي الجانب الآخر تسير تلك المسكينه بدموع وقهره لتقف امامهم بدموع ورجاء .
/ابوس ايديكم خبوني ربنا يسترها معاكم اعتبروني بنتكم .
فتحيه بحنان ولهفه /مالك ي ضنايا فيه ايه.
رباب بدموع وقهره /اخويا اخويا جوزني غصبن عني لراجل قد ابويا ومتجوز اتنين هربت منهم ابوس ايدكم خبوني .
عثمان بوجع /معقول فيه حد يعمل كده في أخته ده احنا في زمن العجب متخافيش ي ضنايا تعالي معانا ي بنتي .
********************.
في شقه سيد …
كان يتوعد لها بالموت فكيف استطاعت أن تفعل ذلك .
عزت بغضب جحيمي/ي عني ايه هربت ي سيد قسما بالله لاشرب من دمها .
سيد بحده /مش انت لوحدك ي معلم انا بس تقع في أيدي .
عزت بغضب /متنساش أنها مراتي لو انت معرفتش تجيبها انا هبلغ البوليس واجبها انا بمعرفتي وساعتها هدبحها سلام ي سيد الرجاله.
سيد بتوعد وغل/قدرتي تعملي كده ي بنت عديله قسما بالله لاشرب من دمك .
*****************.
في شركه الاسيوطي ..
في مكتب معتز ..
كان يجلس وهو يدون بعض الملفات الهامه لتسير نور بابتسامه هادئه .
/حضرتك طلبتني ي افندم .
معتز بجديه /ايوه ي نور انا صرفتلك شيك ب عشر الاف جنيه انتي تعبتي معانا كتير الفتره الي فاتت .
نور باستغراب /بس انا مش شايفه اني استاهل المبلغ ده ي مستر معتز .
معتز بجديه /بس انا قولت كده ي نور مش عايز نقاش واعملي حسابك انك هتسافري معايا اسبوع للمؤتمر شرم الشيخ.
نور بضيق شديد بداخلها /هقعد اسبوع مشافش ادهم ازي بس اوووف .
****************.
في شقه عم عثمان البسيطه .
فتحيه وهي تحتضنها بحنان /اشربي ي بنتي اشربي ربنا يجازي الي كان السبب .
عثمان بتنهيده حزن /المشكله ي ضنايا في الحقيقه الي بقت أمر واقع انك علي ذمه راجل دلوقتي .
رباب بدموع وصراخ /دي جوازه باطله ي عم عثمان انا مكنتش موجوده ولا وافقت ولا مضيت ولا اي حاجه خالص .
فتحيه بحزن /بس اخوكي الكبير هو وكيلك ي بنتي وتمم الجوازه ربنا ينتقم منه .
عثمان بحنان /انسي ي ضنايا كل ده انتي هنا باذن الله هتكوني في امان يلا ي فتحيه علشان هتقومي بكره الصبح بدري تنضفي شقه ادهم باشا انا هروح انضف السلم .
رباب وهي تمسح دموعها ببراءة /لا ي خالتي ميصحش انا هنضفها .
عثمان بخوف اب /لا طبعا اوعي ي رباب تتطلعي الشقه دي فاهمه ي ضنايا اوعي .
رباب باستغراب /حاضر ي عمي عثمان بس لو فعلا بتعتبرني زي بنتك سبني انا انضف السلم .
فتحيه بحنان /ربنا يباركلنا فيكي شكل ربنا بعتك لينا عوض عن عدم خلفتنا .
*****************.
في الخارج ..
علي سلم العماره .
كانت تقف رباب وهي تنظف السلم كان يسير ادهم ليستغرب من تلك الفتاه .
/انتي مين .
رباب بارتباك شديد/انا قريبه عمي عثمان البواب .
ادهم وهو ينظر إليها بخبث /معقول عثمان ليه قرايب حلوين كده اعتبري نفسك خدامتي انا من هنا ورايح فاهمه .
رباب بغيظ شديد/اه هو انت بقا ادهم .
ادهم بحده /ادهم كده حاف.
رباب بسخرية/امال ايه محشي ولا بالجبنه مكلنا ولاد تسعه ي اخويا .
عثمان بارتباك شديد/اهلا ي ادهم باشا نورت .
ادهم بحده /جرا ايه ي عثمان مش قبل متجيب حد يعيش في عمارتي تربيه الاول .
رباب بحده /انا متربيه كويس اوي واتكلم مع عمي عثمان بادب ده في مقام والدك .
ادهم بغضب /والدي انا بواب انت باين عليكي مجنونه ومش عارف بتكلمي مين .
رباب بغيظ شديد/وماله البواب راجل بيكسب بعرق جبينه مش زيك ي بتاع بابي ومامي يالي بتاخد منهم المصروف .
عثمان بفزع شديد/كفايه كده ي بنتي اسكتي بقا .
ادهم بحده افزعتهم /هي كلمه ومش هقرارها تاني ي عثمان البت دي من النجمه تكون فوق في شقتي فاهم .د
عثمان بخوف وهمس/ربنا يسترها عليكي ي ضنايا .
ليسرع ادهم الي الاعلي وهو يتوعد لتلك الفتاه بالمزيد .
في شقه عثمان …
كانت تجلس رباب وهي تحاول أن تغفا لتتذكر ذلك المغرور .
عثمان بابتسامه /تعرفي انا مش خايف عليكي لانك بت قويه .
رباب بابتسامه عذبه /انت ايه الي جابرك علي انك تشتغل في عماره واحد مغرور زي ده .
عثمان بابتسامه /لاني بعتبره ابني مش بس صاحب للعماره وانا واثق أن بوجودك فيه حاجات كتير هتتغير تصبحي علي خير ي بنتي.
*****************.
في الصباح الباكر..
في شقه ادهم …
كان يسير ناحيه باب الشقه بانزعاج شديد من تلك الطرقات .
ادهم بغضب وغيظ /فيه ايه علي الصبح .
رباب بغيظ /مش حضرتك الي طلبت اكون عندك من النجمه .
ادهم بغيظ شديد/ايوه بس مقصدتش الفجر ده ايه الغباء ده علي الصبح .
ليتجه ادهم لكي يشرب سيجاره ليتفاجا بتلك التي تنزعها بحده من بين شفتيه .
/علي فكره مينفعش الواحد يشرب علي سيجاره علي الريق كده .
ادهم وهو ينظر إلي شفتيها بإعجاب /تصدقي عندك حق مش السيجاره الي الواحد مفروض يبل ريقه عليها في حاجه احلا .
لياخذها سريعا بين أحضانه وووو …
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اسيرة ظلامي)