رواية بنت العز الفصل العشرون 20 بقلم ميرفت السيد
رواية بنت العز الجزء العشرون
رواية بنت العز البارت العشرون
رواية بنت العز الحلقة العشرون
فجأة جدي وقع عالارض
الكل جري عليه وانا مصدومة اتصلوا بالاسعاف وعمر ابن عمي عامر الي بيدرس طب طلب منهم يبعدو من حواليه وعمله الإسعافات الأولية ومفيش فايدة وبعد وقت ومحاولات لقى نبض
الكل بحالة صدمة والحمد لله الاسعاف وصلت واتنقل للمستشفي بحالة صعبة
واعمامي كلهم وولادهم معاه وخالي كمان واحنا هنا مستنيين اي خبر 🥺
كل مانتصل بحد من اعمامي يقولنا لسه مفيش جديد
اتصلت بخالي قالي انه لسة عايش بس دخل العمليات بسبب مشاكل بالقلب ولسة مفيش خبر
مفيش قدامنا غير الدعاء يارب كلنا كنا بندعيله
عزيز وولاد عمي رجعوا البيت بناء على طلب من اعمامي عشان يكونوا معانا مينفعش يسيبوا البيت بلا رجل
الكل جري عليهم يتطمن ونفس الي قاله خالي
عزيز طلب مننا منبلغش العرسان بأي حاجة لانهم لو عرفوا ورجعوا مش هايقدموا ولايأخروا شيء
علاء كان مخضوض وفجأة بدأ يعيط ويتشنج وانا بحاول أهديه مفيش فايدة عزيز اتدخل وفضل يكلمه ويهديه لحد مااستجاب وسكت
عزيز اخده معاه وقعده جنبه وفضل يطبطب عليه لحد مانام على كتفه شاله وطلع بيه وشاورلي اطلع افتح الباب
طلعت معاه فتحت الباب ودخله في سريره وغطاه
ولما طلع قالي: اسف كان ممكن ارن الجرس عالدادة بس خفت يقلق وعلياء تقلق
: ولايهمك ياعزيز
وقعدت مكاني وبدأت اعيط فضل واقف مكانه محتار وبالاخر جه جنبي وقالي : جدي هايبقى كويس متقلقيش دة انتي اخر واحدة متخيل انها تعيط
انا تعبت تعبت مش قادرة خلاص
وانا غصب عني انهرت من العياط وماحستش غير وانا باحضنه وهو من صدمته فضل دقيقة محتار وبالنهاية اخدني في حضنه وهو بيضمني ويملس على شعري
ماحستش بالوقت بس فوقت على فوني بيرن قومت زقيت عزيز وانا مصدومة من نفسي حريت عالفون لقيت خالي ورديت بلهفة
خالي طمني
:الحمد لله فاق هو بس بالعناية المركزة تحت الملاحظة و الحالة حرجة برضه ربنا يعديها على خير
يارب ياخالي
قفلت وعزيز قلقان حكيتله الي حصل
قالي؛ الحمد لله وان شاء الله هايقوم منها
يارب ياعزيز
انا هانزل
: لأ خليك معايا قصدي يعني ننزل سوا
ابتسم وقالي: لا نامي انتي وارتاحي
: مش جايلي نوم
طيب تحبي افضل معامي شوية يمكن تحسي بالملل مني وتنامي 😁
ضحكت وقلت له: هعملك قهوة
يااااه مش معقول دة تواضع كبير
: ماتخلنيش اغير رأيي😒
خلاص حقك عليا
وعملت قهوة وقولتله تعالى نشربها تحت ونتطمن عالباقيين
امرك
: عزيز ممكن اقولك حاجة
طبعا اتفضلي
: لأ خلاص
مالك مترددة ليه 🤔
: انا خايفة
من ايه بس🤔
:هو دة الي عاوزة اقوله انا لاول مرة أخاف
انا جنبك ياعلا ومش عيب تضعفي وتعيطي وتخافي انتي بشر كفاية مسئولية اخواتك
: عارف لو حد عرف اني عيطت هعمل منك شاورما 😒
مفيش فايدة دة انا الي هاعيط 😀
:تفتكر كلام جدي لما قالي اني باضيع عمري بتربية اخواتي كان صح
لا طبعا انتي بطلة ياعلا
: يعني تفنكر اقدر اوفق بين حياتي وبينهم
طبعا لو اخترتي صح انا شخصياً عمري ماكنت رافض ولا متضايق
: انت حاشر نفسك بالكلام ليه
امال انتي تقصدي مين
باتكلم بصفة عامة وبصفة خاصة عالعريس الي جدي كان جايبه
عنيه احمرت واتعصب: طب خلي حد كدة يقربلك وجدي كويس انه بالمستشفى 😒
كتمت ضحكتي من شكله وقلت ببرود: انا حرة 😒
هانشوف😡😡
:ياللا بينا 😁
نزلنا لقينا الخبروصلهم والكل بيدعي شوية وعزيز لم العيلة كلها وقالهم انه قرر يدبح صدقة بنية الشفاء
الشباب أيدوا رأيه
وقالهم انهم الرجالة لازم يتناوبوا على المستشفى والاعمام الكبار لازم يرتاحوا
وقال لمراتات اعمامي كل واحدة تطبخ لبيتها وجوزها عادي جدا وتحاول مع جوزها ياكل وعمي عامر ومعتز مسؤوليتك انتي ياعلا
ابتسمت وقولتله انا نفسي مش هقدر اكل
قال لأ لازم نبقى ايد واحدة لو استسلمنا للحزن هنخسر صحتنا واستقرارنا
الي بجامعات ومدارس يروحوا عادي ياجماعة جدي هايقوم منها بإذن الله ومش هايحب ييجي يلاقي البيت حاله مقلوب
وياللا كل واحدة ببناتها على بيتها
واحنا هانروح المستشفى ونبعت اعمامي
والشغل هايمشي زي ماهو انا وولاد عمي بالنهار بالشغل وبالليل بالمستشفى
اتفقنا ياجماعة ولاحد.عنده رأي تاني
الكل قال موافقين
كنت مبهورة بالقيادة الي عنده وباحترام الكل ليه بس طبعا مش انا إلي يبان عليا 😒
عزيز نفذ كلامه ورجع اعمامي البيت كانوا منهارين وفعلا محتاحين راحة وصممت على بقاء خالي معانا واكلته هو وبابا عافية وندهت عمي عامر وأكلته لان بنته لسة عروسة وهو مبيحبش ياكل من ايد اي حد بيقرف 😁
وطمنتهم ا وقلت لهم : يعني انا الي هاقولكم الكلام دة ولا انتوا عارفينه لوحدكم كل حاجة هاتبقى تمام وانه هايقوم منها انتوا بس ارتاحوا عشان تقدروا تقفوا انتوا محتاجين صحتكم وكلنا محتاجينلكم
وبعد الاكل الكل نام جسديا بس من الارهاق انما الكل خايف وقلقان
تاني وتالت يوم مفيش جديد الحال زي ماهو عزيز دبح ووزع عالغلابة وخالي صمم يرجع بيته بس كل يوم كان بيزور جدي
رابع يوم ولله الحمد اتحسن وبدأ يتجاوب ومرحلة الخطر عدت
كنت بالمح عزيز كدة لما يرجع من الشغل ينام ساعتين بس ويجري عالمستشفى ويشوف الناقص بكل بيت ويبعت يشتريه
وبخلال اسبوعين كان تعافى بشرط المتابعة وأنه ياخد علاجه بانتظام ومايرهقش نفسه
وخرج ولله الحمد وصل البيت كان مبهور ان كل شيء ماشي تمام ولما عرف ان عزيز ساب مكتبه واشتغل معاهم وانه ممشي الشغل والبيت زي الساعة كان مبسوط ومرتاح
كلنا رحبنا بيه وهو طلب ان محدش يعامله انه مريض والكل يعيش حياته عادي جدا
وبعد شهر عاد كل شيء لوضعه وجدي اتحسن جدا ورجع العرسان من شهر العسل
وطبعا زعلوا ان محدش بلغهم ولكن تفهموا الوضع
مكنتش باشوف عزيز بس كان واحشني مش هانكر 🥺 ولكنه نساني وبالتالي هادفن اشتياقي 🥺
التوأم طلعواحوامل بنفس التوقيت 😁 بصراحة كان خبر جميل
في يوم لقيت حركة مريبة بالبيت التوأم بيعطلوني عن النزول بأي حجة قاعدين معايا وكل مااقولهم هانزل الجنينة يقولوا لا اقعدي معانا شوية وتحيلهم مكالمات مريبة وبابا كل شوية يكلمني يشوفني بعمل ايه
🤔🙄 اتجننوا دول ولاايه
شوية وجالهم تليفون قالوا بنقولك ياللا ننزل 😳
جرا ايه ياولاد المجنونة😏
نزلنا لقيت الدنيا بالجنينة ضلمة
: النور قاطع ولاايه ياجماعة يابنات انتوا خاطفني
فجأة النور جه 😳😳😳😳😳
ايه ده 😳😳😳😳😱😳😳
تورتاية عليها صورتي والكل موجود حتى خالي و عاملين مفاجئة محضرين حفلة عيد ميلادي 😀
البنات حضنوني والكل اتلم عشان نحتفل واطفي الشمع
جدي قال: لا مش دلوقتي 😒
: ليه بس 🤔 انتوا عاملين حفلة ليا ولا لحد تاني
ليكي
: طيب وانا اهو وعاوزة اكل تورتة🙄
طب والي خطط لكل دة ميحتفلش معاكي
: طب ماالبنات التوأم المجنون اهم بيطفحوا جاتوه 😁
ردت قمر: لا احنامش الي عملناها
:يبقي بابا حبيبي 😘
بابا: ولاانا ياقلبي ❤️
:علاء 🤔
لأ
خالوووو 😁🤔
لأ
احنا هانلعب كتير 🤔
لأ 😁
خلاص وصل وصل وصل
لقيت هدية اكبر من البيت داخلة عليا 😒 🤔 الي شايلها مش باين🎁🎁
واخيرا ظهر 😳😱
انت 😊
ايوة زي ماتوقعتوا عزيز
ياكثوفي🤭😊
ابتسم وقالي كل سنة وانتي طيبة
وانت طيب تعبت نفسك
: اقل حاجة عشانك
كلك ذوق
: بس 😒
ايه طالب وسام تكريم
: لا طالب إيدك
كدة قدام الكل 😊🤭
:اه المرادي صراحة ووضوح
هافكر 😁
: لا والله هاتفكري في ايه قبل مااتهور😡
هافكر في تجهيزات الفرح قصدي🤣
لقيت جدي قام وقف بالنص مابينا وحضننا وقال: اظن المرادي اقدر اقول بقلب جامد
لاحب حفيدين لقلبي واكتر اتنين بعتمد عليهم مبروك ياحبايبي❤️
وتم الزفاف
الكل كانوا فرحانين بس مش اكتر مني
لأنه انسان غلب الصراع الي جوايا
المرادي اخترته بعقلي🧠 وقلبي 🫀💜❤️😘
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العز)