روايات

رواية ويشاء القدر الفصل الخامس 5 بقلم شيماء أبوزيد

رواية ويشاء القدر الفصل الخامس 5 بقلم شيماء أبوزيد

رواية ويشاء القدر الجزء الخامس

رواية ويشاء القدر البارت الخامس

رواية ويشاء القدر الحلقة الخامسة

فضلت انفال تبص يمين وشمال بتترجاه وهي خايفة من حاجة وحده رغم انه طلبه فصالحها
_ارجوك امشي كده مايصحش وانا هعمل نفسي مسمعتش كلامك ده
عينيه احمروا قبض على دراعها جامد بيزعق:
_انتي ليه بتعامليني كده مش فاهم اول مارجعنا اتقابلنا
كنتي مبسوطة بس اليومين دول فيكي حاجه انتي اتغيرتي ليه
غمضت عينيها صوته العالي وايده لي بتوجعها رجعتها لذكريات جاهدت تنساها زقته وبصوت عالي صرخت:
_ابعد عني سيبوني فحالي كلكم زي بعض تعرف ايه عني عشان تقولي اتغيرت انت ماحاربتش علشاني وفضلت تهرب وسيبتني ليه دمر حياتي وكرهني فصنف الرجالة كلهم
رفعت صباعها ليه بتهديد وهي بتتنفس بسرعة:
_ابعد عني ياسامر والا هقول لمراتك هبة ماتستحقش منك الغدر ده ارجعلها وحافظ عليها لاني مش هتجوز تاني فاهم لا انت ولا غيرك
قرب منها وهو متعصب مش هتنكر خافت من شكله بس لازم تحطله حد :
_هنشوف يا انفال وهتوافقي غصب عنك .
في الوقت لي كان سامر بيتكلم شافت انفال حد بيراقبهم من بعيد ووصلها مسدج من محامي جوزها وصاحبه لي لاحقها فكل حته :
_يااما تتنازلي عن كل حقوقك وتطلقه بالمعروف يا اما هتتفضحي .
سامر مكنش فاهم حاجة بدأت ترجف وتزق في سامر وهي بتشوف الصور المتفبركه بينها وبين سامر من اول مااتقابله تاني
_دمرتني دمرتني هعمل ايه دلوقتي يارب .

حاول يهديها عشان يفهم :
_مالك يا انفال ايه لي بيحصل بطلي بقا.
محستش بنفسها غير وهي رافعة ايدها وادتله قلم قوي
_هخسر قضيتي بسببك لو خسرتها مش هسامحك ابدا دي فرصتي الوحيدة وضاعت بسببك
بصلها جامد وسابها واقفه لوحدها ومشي لشغله كان مخنوق مش قادر يركز في شغله قرب منه صاحبه رأفت
_مالك يا صاحبي لسه عند رأيك
مسح وشه بعصبية يجاوبه :
_مش قادر يا رأفت قلبي عايز انفال وعقلي بيقول هبة اعمل ايه
قعد رأفت قصاده بهدوء:
_انت كده بتظلم مراتك يا سامر اسمع كلامي بلاش انفال بمجرد ماتنولها خلاص انبهارك هيختفي انت بس لانك اترفضت زمان ودلوقتي فعايز تثأر لكرامتك انت متجوز ومرتاح سيبها.
ضرب الطربيزة بإيده بغضب:
_هتقدملها هي مجبورة توافق وكمان باين هتخسر قضيتها لانه جوزها مش سهل وبيحاول يقلب الطربيزة عليها
فهتلجألي وهبه هتزعل شوية وترضى بعدها زمان اترفضت دلوقتي لاء
هز رأفت راسه بأسف :
_من امتى وانت اناني كده من امتى .
قام سامر وصاحبه همس:
_مش هسمحلك تدمر نفسك ولا البنتين معاك انا هقفلك يا صاحبي وكده كده ده فصالحي
وصلت انفال لبيت هبة وطول الوقت بتشتغل وهي سرحانه ودموعها فعينيها قربت منها هبة وهي مستغرباها
_حصل حاجة يا انفال دايقتك بكلمه .
مسحت انفال دمعة يتيمة هربت منها وقالت وهي بتهرب من عينين هبة :
_ مفيش مخنوقة شوية بس .
فضلت هبة بتفكر حال انفال مكنش عاجبها ابدا
_ايه رأيك نخرج منها نشم هوا ومنها اشتري حاجات .
خدت انفال نفس وجاوبتها بهدوء:

_الي تشوفيه يا هبة زي ماانتي عايزة كده كده انا خلصت
اتصلت هبة بسرعة بسامر فرد
_اهلا ياهبة محتاجة حاجة .
_انا يعني كنت عايزة اخرج مع انفال اجيب حاجات كده
ممكن .
_اكيد يا حبيبتي بس ماطوليش مش لازم تتعبي نفسك مفضلش كتير عالعملية .
قفلت وهي مبسوطة باهتمامه بيها وخرجت هي وانفال
_مالك يا انفال بتبصي وراكي ليه.
شافت هبة ايدين انفال لي بتترعش وهي ماسكه التيليفون وجاوبتها بتوهان:
_مافيش ماتشغليش بالك .
فضلت انفال مركزة مع الكام مسدج لي وصلولها
_انتي دلوقتي فمجمع **** قرري تتنازلي ولا اجيلك
القضية خسراها خسراها بس يا بالستر يا بفضيحة
_انفال انا بكلمك في حاجة .
كانت جملة هبة لي قلقت من وش انفال لي بقا اصفر
بعد ماشافت الصورة الجديدة لي وصلتلها تركيب ليها ولسامر
فهمت المحامي كان بيعمل ايه لي جالها راح تفكيرها لاهلها لي مستحيل يفهموها او يقفوا جمبها بالعكس .
_تعالى وخلينا نتفاهم وش لوش .
بعتت المسدج وكملت لف مع هبة قعدو في كافييه
_ايه لي حصل يا انفال انتي خايفة من ايه .

جاوبتها وصوتها بيرجف :
_شهور عايشة تحت التهديد وانا بكبر دماغي بس خلاص تعبت هتفهمي بعدين .
فجأة جه حد وسحب الكرسي لي قصاد انفال
_ايه الوقاحة دي وقلة الذوق.
شاورت انفال لهبة تسكت خايفة عليها وبصلته
_من الآخر عايز ايه يا رامي انا تعبت .
فضل يدق بصوابعه على الطربيزة وباصصلها بتفكير:
_تسحبي قضية الخلع ونطلق بالتراضي وتتنازلي عن كل حقوقك يا اما انتي عارفة لباقي .
ضغطت انفال عالمج لي كان بين ايديها وسمحت لدموعها تنزل
_والصور انا عايزاهم بلاش تفضحني اهلي مش هيسبوني ده انا كنت مراتك خلاص مش عايزة حاجه منك غير انك تخرج من حياتي
قالتها بضعف وهي بتترجاه وده خلى هبة تغلي من جواها
اما هو كان مبسوط وقال:
_اتصلي بالمحامي قدامي وخليه يبدأ الاجراءات
انفال عملت لي عليها وبمجرد ما ادالها الصور خبتهم فشنطتها بصت لهبة
_اسفة جبتك معايا كل المشوار ده .
ربتت عليها هبة وهي شايفة اد ايه تعبانه وروحوا
_انتي ليه اتنازلتي يا انفال حقك كده ضاع وصور ايه دي
جاوبتها بسرحان :

_ومن امتى حقي محفوظ فكك يلا هروح معاكي اجيب حاجاتي وامشي لبيتي .
روحت انفال بعد ماوصلت هبة و فضلت هبة مستنيه سامر جت تمشي شافت الكيس لي انفال اشترته
_ياخبر دي نسيته
قربت تاخدها وعلقتها فمكان تاني فكرت وراحت ناحيتها
وهي بتبص لظرف لي ف ايدها وافتكرت لما باعت حلق ليها الصبح
_دول هيساعدوها شوية .
راحت حطت ظرف الفلوس في الكيس وبعدين بصت لصور المقلوبة بحيرة
_دول طليقها الصبح اداهملها انا شفته .
مر الوقت ودخل سامر للبيت تعبان كانت الانوار كلها مطفية
_هبة انا جيت .
راح ناحية الاوضة لقاها مستنياه ووشها جامد مفهوش اي ملامح قرب منها
_انتي كويسة يا حبيبتي عارف اني اتأخرت حقك عليا
رمت الصور في وشه بتقول بهدوء:
_ايه ده يا سامر،.
اتخشب مكانه مش لاقي تفسير وهو بيبص ليها ولصور
عند انفال اول ما الباب دق راحت تفتح رجعت لورا بخوف وهي بتشوفه قدامها
_اهدى يا ابني ابوك لو عرف هيطين عيشتنا .
قالتها سوسن برجاء لمروان وهي بتشوفه بيكسر ويدور على حاجة
برقلها وزعق :

_عايز الفلوس دلوقتي حالا او اطلبي من الزفته بنتك.
حاولت تسايره
_حاضر زي ماادتني الاسبوع لي فات هتديني بكره عادي .
_بكره نروحلها
عند هبة وسامر
_ايه ده .
نطقتها بصرامة بتقاوم دموعها ماقدرش يرفع عينه فعينها بيحاول يستوعب مد ايده لي بترجف لصور ولسانه بيقول حاجة واحده كل همه في اللحظة دي انه ماينزلش كن عينها
_ده ده تركيب .
فضل كده كتير وهي ساكته
_هششش ماتعيطيش دموعك غالية تركيب وحياتك ماتسيبينيش انتي كمان انتي لي باقيالي
فهزت راسها ليه بتقول:
_ما انا عارفة انه تركيب .
عقد حواجبه مستنيها تكمل حاولت تبقى بالثبات لي هي فيه
_ايوه انت فاكر انه انا ممكن اقعدلك ثانية واحده هنا
لو كان ده حصل فعلا انا كنت معاها لما طليقها هددها بس فالاول مكنتش فاهمة ورحت معاها تتنازل عالقضية
خدت نفس وهي بتقرب ناحيته وابتسمت رغم عينيها لي بتعيط
_ انا واثقة فيك يا سامر وهفضل واثقة لاني عارفاك كويس حتى لو غلطت بس مستحيل تغلط الغلط ده وتكسرني او تهيني لانك اصيل .

خد نفس فضل باصصلها مش عارف اد ايه موقفها ده خلاه يفكر من تاني كل المواقف الحلوة لي بينهم عدت عليه في اللحظة دي وقوفها جمبه فضيقته وكل حاجة راح ناحيتها وخدها فحضنه بيهمس
_محتاجلك يا هبة ماتقوليش حاجة خليني كده وبس .
فضلت تمسح على راسه وسندت راسها على كتفه وهي ساكته زي ماطلب منها ايدها استقرت على قلبه كان قلبه
بيخبط جامد مسك ايدها وثبتها على قلبه وبصوت ثابت نطق :
_من اللحظة دي انتي هنا في القلب ده هعيش عشان اثبتلك ده هحبك يا هبة انتي لي باقيالي اديني فرصة اعرفك قربيني منك ساعديني انسى
ضمته ليها وحررت دموعها وهي فاهمة بيقصد ايه بيطلب منها تساعده عشان ينسى ماضيه
_حرر نفسك من ماضيك وانا هساعدك ياقلب هبة .
حاوط وشها بكفوفه عينيها لي بتلمع ليه شدته ثبت عينيه على ملامحها كأنه بيحفظهم بعد خصلات من شعرها
_انتي جميلة اوي ياهبة كنت هموت من الندم لو ضيعتك بسبب غبائي ولو ضعتي مني همو
_هششش .
حركت راسها بلاء وقاطعته لما حطت اصبعها على بقه
_بلاش سيره الموت دلوقتي .
مش عارفين عدا وقت اد ايه وهما فحضن بعض بس لي بيعرفوه انهم كانو محتاجين الوقت ده عشان يقربو من بعض اكتر.
جه الصبح فاقت هبة على حاجة طرية بتداعب وشها
ابتسمت وهي بتتمنى يكون تفكيرها صح فتحت عينيها وحدة وحدة وضحكتها علييت لما لقته مديها وردة ومجهزلها الفطار
_الورد للورد تعرفي انه فيكم شبه من بعض رقيقه زيه
باس خدودها بحب

_واهو خدودك الجوري بيحمرو زي الوردة دي .
خبت وشها بايدها بكسوف
_قرر صاحب البيت ولي هو انا يعني يديكي راحة انهارده
ادلعي براحتك خدت اجازة مخصوص .
فطرو مع بعض وهو بيحاول على قد مايقدر يكفر عن الغلط لي عمله فحقها هي بتتحب فعلا وده لي اكتشفه قرب منها ففركت ايديها وقاطعته وعينيها بتهرب منه :
_فاضل يومين عالعملية يا سامر .
بصلها بغيظ وسحب خصلة من شعرها :
_بتفصليني ليه يا فصيلة هانم .
مر اليوم عليهم بين ضحك ومناغشات وهزار واتمنت هبة
تدوم سعادتها دي جه سامر يطلع مسكت ايده وكان باين عليهل انها متوترة :
_ماتطلعش دلوقتي يعني انهاردة بس و
ضغط بشوية على ايدها وشبكها مع ايده
_ماتخافيش مش انتي واثقة فيا انا اخترتك انتي خلاص.
_خايفة عليك قلبي مش مطمن ومقبوض .
طبع بوسة على جبينها بيهمس
_مش احنا اتفقنا اروح اطمن عليها واديها قبضها واقولها تدور على شغل تاني واروح لاهلها وبحاول اصالحهم وتفضل عندهم
هزت راسها بأه وكملت بقلق:
_طب تفتكر الصور دي لو وصلت لاهلها هيحصلها ايه.
طول الوقت وهو بيهرب من التفكير ده طلع وهي حاطة ايدها على قلبها جت تقفل الباب لقت اخوها ومامتها فوشها .
وصل سامر لبيت انفال لقى الباب مفتوح بلع ريقه بيتمنى ميكونش حد من اهلها وصلها اول ما دخل اتفاجئ بالدم
الموجود عالارض خرج جري ودق على باب الجيران لي قصادها جامد اول مافتح قال :
_شوفته البنت لي ساكنه هنا قصادكم .

هز الراجل راسه بأسف :
_جه واحد جرها من شعرها وكانت غرقانه فدمها حاولنا ننقذها منه محدش قدرله و.
كمل يحكيله وطلع جري دخل البيت بيدور على اي حاجة وقدر يوصل لعنوان اهلها ركب اول تاكسي قابله واداله العنوان
_يارب الحقها يارب دول هيدبحوها .
نزل بسرعة بص لتيليفونه لي بيرن ففصل
_مش وقتك يا رأفت .
اول ما وصل قابله اخوها عند الباب فزعق :
_انفال فين عملت فيها ايه تاني انطق .
_اهلا اهلا يا****.
فضلوا يتخانقوا ده بيضرب ده لغاية اما وقعوا هما الاتنين
_الكلبة هربت مني وركبت مع حد معرفش هو مين بس وديني ومااعبد اول مالاقيها هشرب من دمها .
اول ما سمع كده اطمن شوية قرب من اخوها واداه بوكس وقعه عالارض وبزق عليه :
_حسابك معايا بعدين .
_والله وبقا ليكي بيت واتكبرتي علينا ومش تردي وتفصلي فوشنا جرى ايه يا بت انتي هتشوفي نفسك علينا وتنسي انتي ايه شايفة الغرز لي فراسي دي هطلعهم عليكي هعالجهم بفلوسك .
قالها اخوها وهو بيهوش بايده رجعت هي لورا خايفة من شكله باين شرب حاجة من لي متعود عليهم خدت نفس واسلم قرار انها تتجاهله:

_عاملة ايه يا ماما .
_جرا ايه يا واد يا مروان اهدى كده على اختك براحة .
ابتسمت سوسن وهي بتقرب من بنتها بتمسح عليها وقالت
_الصراحة الفلوس لي ادتهمني الاسبوع لي فاتت خلصه فكنت محتاجالك في حاجة كده وعارفة مش هتكسفيني .
غمضت عينيها حاسة بوجع في قلبها يعني ماجاتش تطمن عليها
_قولي ياماما ولو اقدر مش هقصر .
_تجيبيلي كده غويشتين دهب من بتوعك افك بيهم زنقتي وهرجعهملك اما يبقا معايا .
دموعها اتجمعت في عينها حاولت تتمالك اعصابها
_مش قبل اسبوع ادتلك خاتم من غير ما سامر يعرف كان جابهولي وانا قلتله بعته وجبت بيه دوا خليتيني اكدب على جوزي واحنا بنحاول نحوش قد مانقدر عشان العملية لاول مرة بحاول استحمل ظروفنا وبالعافية بنجيب ناكل بس مكنتش عايزة اكسفك مهما كان انتي امي لكن كده كتير والله لو كانوا عشانك ابيع كل حاجة املكها عشانك بس طالما لابنك عشان يجيب بيه السم لي بيطفحه مش هديلك حاجة تقدري تتفضلي .
هزت سوسن جسمها بطريقة مريبه وهي بتزعق :
_بتطرديني جرا ايه يابت انتي مصدقة نفسك ولا ايه جيبي دي .
نطقتها وهي بتسحب السلسلة من رقبة هبة لي اتجرحت
_خش جوا جيب اي حاجة عليها القيمة وخلينا نمشي.
فضلت هبة مصدومة لو كانت بتقدر تمشي عالاقل دافعت عن بيتها حاولت توقف اخوها فضربها بالالم وزقها فوقعت من الكرسي

احساس العجز صعب جدا سندت راسها عالارض وهي بتعيط حاولت تقوم مفيش فايده فضلت بتحسبن عليهم لغاية اما اختفوا ومابقتش تشوفهم حاولت اكتر من مرة تقوم بس ماقدرتش خدها وارم حاسة بجسمها مهدود .
_هب
بتر كلامه لما شاف حالتها قرب ناحيتها بقلق وهو بيتفقد
حالها واطمن نوعا ما
_حصل ايه مالك يا حبيبتي .
ماكنتش قادرة تتكلم صدمتها فأهلها كانت اكبر كل لي عمله انه خدها فحضنه بيهديها بيطمنها ويشيل عنها الخوف لي فملامحها وبس
عند انفال كان حالها مايختلفش كتير عن هبة بصت لاوضة لي هي فيها عشان تعرف هي فين بس ماقدرتش وللحظة افتكرت
قبل ساعات :
فتحت انفال الباب واتفاجأت بأخوها هجم عليهاوسحبها من شعرها ونزل فيها ضرب
_عايزة تجيبيلنا الع*ار يا رخيص*ة انا هربيكي بقا انا يجي طليقك لشغلي ويشمت فيا عشان كسب القضية بسبب وساختك فضحتيني يا حيوا*نة
نزل فيها ضرب كان بيضرب فيها بجنون حاولت تفتح عينها لي ورمت لكن فشلت بس فجاة اخوها وقع بعد ما حد ضربه على راسه وخدها معاه .
“عودة للوقت الحاضر”
اتفتح الباب فحاولت تعتدل وهمست وهي بتبص لايديها
لي فحجرها
_شكرا لحضرتك .
ابتسم بهدوء وماجاوبش حط قدامها الاكل وراح
مسك تيليفونه وبعت مسدج
“انفال عندي يا سامر تعال نتقابل “

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ويشاء القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى