رواية فيروزتي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زولة وحيدة
رواية فيروزتي الجزء السادس والعشرون
رواية فيروزتي البارت السادس والعشرون
رواية فيروزتي الحلقة السادسة والعشرون
عند زياد كان بيضرب آدم جامد وطارق كمان معاه لحد ما اغمى ع آدم
زياد لطارق :دلوقتي تاخده ع الشرطة وتقولهم ع رسايل التهديد وعن كل حاجة عملها الو.سخ دة
طارق :تمام انت دلوقتي ارجع البيت وانا هعمل معاه الواجب وزيادة
زياد حط ايده ع كتف طارق :شكرا يارفيقي
طارق :عيب هو احنا في بينا كدا.
زياد :با بس بجد انت ساعدتني كتير الإنسان دة كان آخر واحد واقف في طريق ساعدتنا انا وعيلتي وانت نجحت في انك تقبضه
طارق حضن زياد
عند فيروز
زياد دخل ع الاوضة وهي كانت ماشية جاية فيها بقلق
زياد راح حضنها من ورا
زياد :حبيبتي مالها قلقانة كدا ليه
فيروز بخضة :زياد
زياد وهو بيبوسها في خدها :ومين غيره يتجرأ يدخل هنا
فيروز وهي بتحط ايدها ع وشه وايدها التانية ع بطنها :دة هيدخل
زياد :اممم دة هنديه يومين تلاتة ونروحه ع اوضة لوحده
فيروز بضحك :ياااه بتغير من ابنك ولا ايه
زياد :اه بالمناسبة ماقولتيلي انتي عايزاه ولد ولا بنت
فيروز :اللي يجي من عند ربنا كله كويس
زياد :صحح يروحي انتي
فيروز :انت قولي كنت فين
زياد بعد عنها :كان عندي شوية شغل خلصته وجيت
فيروز بعدم تصديق :والله
زياد بتوتر :احم اه
فيروز :زياد انا اكتر حاجة بكرهها الكدب… كنت فين
زياد بعصبية:كان عندي شغل يافيروز بطلي تسألي كتير
فيروز قامت بغضب :ماشي
وطلعت وقفلت الباب بقوة
زياد :اقفلي الزفت براحة
فيروز راحت ع أوضة تالا لقتها نايمة راحت غيرت ملابسها ونامت جنبها
زياد طلع من الأوضة بعد ساعة
زياد :ماما انتي شوفتي فيروز
فتحية باستغراب:لا يمكن مع تالا أو مع علياء
زياد راح ع أوضة تالا وابتسم لما شافها حاضنة تالا ونايمة
راح نام جنبهم وحضنها
فيروز بنوم :ابعددد
زياد وهو بيشدد ع حضنها :القميص بتاعك حلو
فيروز بخضة :ابعد ياسافل
زياد :مش هبعد انتي مراتي وهنام جنبك امتى ما اعوز
فيروز وهي بتحاول تزقه بغضب :ابعد يازفت
زياد ومتحركش ولا اتأثر بضربات ايديها :حبيبتي انتي حامل مش ينفع تعملي اللي بتعمليه دة
فيروز بدموع :ليه بتكدب عليا
زياد وهو بيمسح دموعها :عارف انه دماغك راحت شمال ومفكراني بخونك علشان ريحة النسوان اللي في هدومي
فيروز :طب فهمني
زياد بتنهيدة :مش هينفع نتكلم هنا تالا بدأت تفوق
فيروز بصت لها وفعلا كانت بتفوق
فيروز :طب انت روح ع الاوضة وانا هقعد معاها شوية وهاجي
زياد قام :ماشي بس اوعك تطلعي بالقميص دة
فيروز :طبعا مش هطلع بيه
زياد شدها من وسطها والتهم شفتيها بقبلة عميقة
فيروز زقته بغضب
فيروز :لحد ما تحكيلي حصل اي اوعى تقرب مني
زياد حاصرها مع الحيط وحط ايدو جنب رأسها ع الحيط
زياد :مش زياد السيوفي اللي مراته هتتحكم فيه
فيروز :والله
زياد باسها بوسة خفيفة
فيروز بصت ع تالا اللي قعدت ع السرير وبتفرك عينها
فيروز :زياد تالا فاقت
زياد :حلو خليها تشوف ابوها بيبوس مامتها ازاي
فيروز :زيااااد
زياد وهو لسة محاوط فيروز مع الحيط :تالا حبيبتي
تالا بصت ع ناحية الصوت
زياد :شوفي انا ازاي بسكت مامتك وقرب من فيروز
فيروز حطت ايدها ع بوقه بخجل وغيظ
فيروز بغيظ وصوت منخفض:عايز اي وانا هنفذه
زياد همسلها :عايزك
فيروز بكسوف اكتر :زياد اطلع
تالا :بابا ماما في ايه هو انتو بتتخانقو
زياد :لا بس انا…. فيروز حطت ايدها ع بوقه
فيروز بصوت منخفض:استنى هاجي بعد نص ساعة
زياد باس ايدها اللي ع بوقه
فيروز بعدت بخجل
زياد وهو طالع :طب هستنى نص ساعة وإذا…
فيروز بمقاطعة وكسوف :حبيبي خلاص
زياد طلع وقفل الباب وكان ع وشه ابتسامة النصر
فيروز راحت قعدت جنب تالا وهتموت من الكسوف
تالا :ماما هو بابا كان عايز يقولي ايه
فيروز :كان عايز يقولك عن هدية هو جابهالك بس نا قولتله خليها مفاجئة
تالا وهي بتنطط ع السرير:يااااي مفاجئة
فيروز بضحك :خلاص ياروحي يلا علشان احضرلك الاكل
تالا طيب
فيروز لبست عباية وحجاب وراحت ع المطبخ وجهزت الاكل ل تالا واكلتها واخدتها ع الحديقة
فيروز :حبيبتي العبي هنا واوعى تطلعي من هنا اوكي
تالا :اوكي
فيروز راحت كلمت ليلى تخلي بالها منها
ليلى :حاضر يامدام
فيروز دخلت الاوضة
زياد قام من السرير بسرعة وراح محاصرها مع الباب وقفله
زياد :اتأخرتي دقيقة
فيروز :كلها دقيقة مش اكتر
زياد وهو بيفكلها الحجاب :وحشتيني
فيروز :طب قولي انت روحت فين
زياد :هقولك بعدين وعد
فيروز :لا انا عايزة اعرف
زياد وهو بيفتح العباية :شششش
فيروز بغضب زياااد
زياد :انا عايز الثقة يافيروز ومش هقولك غير لما اعمل اللي في دماغي وقلعها العباية
والتهمها بقبلة شغف وشوق وحب حتى احس بطعم الدماء في شفتيها فابتعد عنها لتأخذ انفاسها
فيروز بغيظ :زياد مش بيبوسو كدا
زياد وهو بيشتم رائحة البرفان بتاعها:ششش
فيروز بغيظ:زياد
زياد التهم شفتيها بقبلة حب وهي اتجاوبت معاه
بعد وقت
فيروز فاقت بتعب وراحت اخدت دوش زياد دخل الاوضة وهي كانت طالعة من الحمام بتنشف شعرها
زياد :صباحية مباركة ياعروستي
فيروز بكسوف :انا هوريك يازفت
زياد بابتسامة :ماشي وريني بس بعدين علشان دلوقتي جايبلك هدية
فيروز بغيظ :مش عايزة
زياد :تؤ تؤ لازم تقبلي لأنها من حبيبك جوزك العاشق
فيروز :اه عاشق فعلا الليلة اثبتلي دة
زياد قرب منها وطلعلها سلسلة جميلة عليها اسمه
راح واقف من ورا ولبسها السلسة زياد وهو بيبص عليها بحب في المرايا :انا اتخلصت من الواد آدم متقلقيش تاني وبالنسبة للبرفان دة علشان كان في بنت معاه وانا وطارق انقذناها منه والبت بالغلط حضنتني
فيروز بغيرة :حضنتك ليه.
زياد :بالغلط والله زي مانتي عملتي لما كنا في الكافي هي كانت خايفة لأنه كان عايز يغتـ.ـصبها
فيروز بصدمة :بجد
زياد :اه والله طلع ابن كلـ.ـب حبيبك القديم دة
فيروز :هو اصلا كدا انا مش عارفة ازاي حبيته اصلا كان عايزني علشان فلوسي وانا فكرته بيحبني وطبعا كان وقتها بيهتم فيني اوي وانا كنت محتاجة حد يهتم بيا لأنه امي الله يرحمها مش معايا وطبعا ابويا كان مش بيهتم بيا وانا للأسف فكرته حب بس لما خاني انا اتقهرت وحياتي صارت مش بتعنيلي بس لما لقيتك كل حاجة اختلفت صرت عايشة عشانك يازياد ارجوك متسبنيش في يوم من الايام لاني مش عارفة اي ممكن يحصلي وقتها
كانت بتقول كلامها وهي بتعيط
زياد حضنها :مستحيل افكر في كدا ودة وعد شرف من راجل انتي مع راجل يا فيروز مستحيل يفكر في غيرك لأنه بيعشقك بجنون انا بقيت مهووس بيكي
فيروز :شددت ع حضنه اكتر :انا بحبك
زياد :وانا بعشقك #يافيروزتي
#تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزتي)