روايات

رواية حبيب الروح الفصل السادس 6 بقلم منال عباس

رواية حبيب الروح الفصل السادس 6 بقلم منال عباس

رواية حبيب الروح الجزء السادس

رواية حبيب الروح البارت السادس

رواية حبيب الروح الحلقة السادسة

يستكمل عامر حديثه مع علاء
عامر : روح تبقي بنت زهرة الله يرحمها
علاء : زهرة مين ؟؟ ..انا مش فاهم حاجه
عامر :دى غلطه عمرى انت عارفنى كويس يا علاء وعارف اخلاقى ..وعارف انا بخاف ربنا اد ايه …بس لكل واحد مننا ماضي .. انا هحكيلك
فلاش باااك
عامر : حبيبتى وحشتينى اوووى
زهرة : وانت كمان يا عمرى أنا عندى ليك خبر حلو
عامر : أحلى من أن أشوفك كدا أمامى ما افتكرش
اليوم اللى بعيشه معاكى يا زهرة بالعمر كله ..
زهرة : انا بعد الايام والليالي وبنتظرك يوم كل اسبوع …بس يوم بالعمر كله …

 

 

عامر : قوليلى بقي ايه هو الخبر الحلو
زهرة : انا حامل …وهتبقى بابي ولم تكمل حديثها
ليقطع حديثها عامر
عامر بعصبيه : حامل ازاى انتى اتجننتى انتى عارفه أن زواجنا فى السر .واحنا اتفقنا مفيش حمل لحد ما اظبط ظروفى ..
زهرة بحزن لرده : بس دا أمر ربنا ..
عامر : الحمل دا لازم ينزل
زهرة : حرام عليك يا عامر ..دا حته منك …
عامر : وانا مش هغير رأيي اختارى بينا
الحمل ينزل أو هطلقك …
زهرة : ارجوك يا عامر ..ما تتسرعش …ودا رزق ربنا لينا …وانا مش هغير حاجه في حياتك
هنفضل فى السر وموافقه على يوم فى الأسبوع بس خلينى اكمل الحمل
عامر بعصبيه اكبر : وانا قولت اللى عندى ..وخلاص صديتى نفسي انا ماشي والاسبوع اللى جاى اجى الاقيكى خلصتى من الحمل دا أو اختارى انا ولا هو ….
زهرة : للاسف يا عامر انت اللي. اخترت مش انا
فكرتك بتحبنى اد ما بحبك …وانا خلاص مش هنزل الحمل ودا قرار
عامر : تمام يبقي كدا انتى طالق
عودة من الفلاش

 

 

كنت عارف انها ليها الحق في الاحتفاظ بيه …بس انا وقتها مشيت ورا شيطانى ..ماكنتش عايز اخسر حاجه …زوجتى واولادى ووضعى الاجتماعى ..
وكمان زهرة السكرتيرة اللى قلبي عشقها …
عدى الاسبوع وروحت ليها مالقيتهاش ..لقيت جواب منها بتودعنى ..وانها قررت تخرج من حياتى
بس هتحتفظ بالحمل لانه حته منى …اتوجعت على فراقها …ودورت عليها كتير بس ملقتهاش ..وانقطعت اخبارها ..لدرجه انى فكرت أنها ماتت…
علاء بتأثر : معقول انت عامر العاقل الطيب تعمل كدا ….طب كنت شاركنى مشكلتك ..المهم عرفت ازاى إن حور بنت زهرة ..
لما روحنا امبارح انا وسامر من عندك وصلنا الفيلا
لقيت ست غريبه منتظرانى وصممت تكلمنى على انفراد …
اخدتها ودخلنا المكتب
عامر : اتفضلى ..يا حاجه زينب
الحاجه زينب : انا عارفه انك مستغربنى وما تعرفش انا مين ..
عامر : الحقيقه لا
الحاجه زينب : انا صديقه زهرة …فاكرها
وقف عامر بذهول : زهرة !! هى فين
الحاجه زينب : زهرة الله يرحمها… وقعت الكلمه عليه بصدمه
عامر : زهرة ماتت
الحاجه زينب : ايوا الله يرحمها …زهرة كانت تاركه معايا أمانه من سنين طويله …وطلبت منى لو حصل ليها حاجه أسأل عليك واسلمك الظرف دا …
والحقيقه زهرة ..البيت وقع عليها وعلى أسرتها
وللاسف انا ماكنتش موجوده ..كنت مسافرة عند ابنى فى اسكندريه ولسه راجعه …وعرفت اللى حصل …ليهم من الجيران …

 

 

افتكرت الامانه اللى طلبتها منى وانا دلوقتى بوصل ليك الامانه دى ..واعطت له ظرف كبير واستأذنت للمغادرة
فتحت الظرف وانا ايديا بترتعش …من وجعى أن زهرة اول ما اعرف عنها حاجه يكون خبر وفاتها
فتحته ولقيت رسائل كتير وصور لطفله
زهرة : يوم ما هتستلم الظرف دا هيكون انا قابلت رب كريم ….ولازم تعرف مين بنتك …علشان اكون برأت ذمتى أمام ربنا …
من بعد ما تركت البيت وقررت الاحتفاظ بالحمل ..وعرفت شخص ابن حلال …وعرف حكايتى ….و اتزوجنا وعشت معاه معززة مكرمه .وسترنى وكتب اسم البنت على اسمه
وكانت كاتبه على كل صورة للبنت عيد ميلادها
ومع الصور شهادة الميلاد للبنت
وكانت المفاجأة أن البنت دى نفس الاسم اللى مكتوب على البطاقه …
عامر : دبرنى يا علاء ..اعمل ايه
علاء : انت لسه بتفكر …دى بنتك اللى اتحرمت منك ومن حنانك ..وعاشت بعيدة عنك …
عامر : بس انت عارف وضعنا الإجتماعى دلوقتى
وكلام الناس واولادى
علاء : لازم تعوضها يا عامر حرمانها منك ولم يكمل كلامه ليسمعوا صوت عالى من الخارج
هنا : انتى ياللى جايه من الشارع متخيله أن رأيك هو اللى يمشي ..بدر وسامر وكل اللى هنا
بيعاملوكى كويس شفقه على وضعك
يخرج عامر وعلاء ويجتمع الجميع
بدر : هو فى ايه

 

 

هنا : البنت دى يا بيبي .بقولها ممكن اجيب ليها دريس من ملابسي تلبسه فى الحفله بدل مظهرها دا .وانت عارف المدعوين كلهم من الطبقه العاليه
ترد عليا انا وتقولى وفرى ملابسك لنفسك
عامر : هنا اتكلمى كويس ..اكيد ضايقتيها بأسلوبك
هنا : انا يا بابي !!
علاء : فعلا وفرى ملابسك يا هنا وملابس روح اللى هتحضر بيها ..انا خلاص حجزتها ليها
روح بصوت مخنوق : اسفه لحضرتك ..بس انا مش هحضر ..ولو سمحت عايزة أمشي من هنا
عامر : وان قولت ليكى حقك عليا يا بنتى وما تزعليش
كان بدر يقف وقلبه مفطور على روح
علاء : خلاص يا روح علشان خاطرنا كلنا
روح : حاضر ..أستاذنكم اطلع فوق لحجرتى
علاء : اتفضلى
بدر وهو ينظر بغيظ ل هنا : انتى هتفضلى طول عمرك صداميه كدا
هنا : هو ايه دا كلكم عليا ولا ايه
سامر : الحقيقه يا هنا ..انا سمعت كل حاجه وانتى فعلا احرجتيها …حد يحرج القمر الملاك دا
شعر بدر بالغيرة
بدر : انا هطلع اظبط شويه شغل
هنا : هو دا يوم شغل
بدر : مش قولتى أن الميكب ارتيست هتوصل حالا اسيبك بقي معاها وتركهم وصعد ..
علاء : تعالى يا عامر نكمل كلامنا …
عاد مرة أخرى للمكتب
علاء : انا عندى فكرة اعتقد انها مناسبه للوضع دا
عامر : قول بسرعه

 

 

علاء : ……………………. ……………………
……………………….. …………………….
عامر : تفتكر الموضوع دا هيعدى بسهوله
علاء : مفيش حل تانى غير كدا ..لانك هتتحاسب أمام ربنا ..
عامر : خلاص اللى تشوفه ..وربنا يعديها على خير
عند روح
تجلس روح على السرير وتبكى للإهانة التى تعرضت إليها …كما أنها ستحضر خطوبه بدر وهذا يؤلمها أكثر
مر بدر بجانب حجرتها وسمع صوت بكائها …
فتح بدر الباب دون استئذان
روح بخضه : انت ايه اللى جابك هنا ..عايز منى ايه
ليقترب منها بدر ويحتضنها بقوة
بدر : انا مش قادر اسكت اكتر من كدا
انا ……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيب الروح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى