روايات

رواية شهد السلطان الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شهد السلطان الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شهد السلطان الجزء الثالث عشر

رواية شهد السلطان البارت الثالث عشر

رواية شهد السلطان الحلقة الثالثة عشر

هدى بحرج انا..انا..
قاطعهم بكري بدخوله القى السلام وتلقى التهاني من الجميع ليجذب هدى اليه بهدوء ممسكا يدها معلش هاخد عروستي عشان عايزه فوق…..
هاله لسعديه بصي مقدرش على بعدها .ربنا يخليكوا لبعض ويسعدكوا يابن بطني..
كانت عيشه تراقبه والدموع متجمعة في عينيها..
فور وصولهم الغرفة
أزاحت هدى يده بهدوء ..
بكري مالك زعلانه.. اياك..
هدى مش قولت مش هترجع قبل الليل
بكري نسيت ملف مهم ..رجعت اخذه..ايه مش عايزاني ارجع..والا ايه

 

 

هدى بضيق انا هنزل للناس تحت ..
بكري امسك يدها تنزلي فين انت تفضلي هنا..وانا خلاص هكلم عوض يجي ياخد الملف وهفضل معاكي.
هدى بسخرية كتر خير..
بكري انت بتتريقي اياك
هدى بهدوء اخذت ثيابها وذهبت للحمام و قالت اني هغير وانام لو مش عايزني انزل..
وبعد فتره خرجت من الحمام لتجده يتكلم على الهاتف ..استلقت على سريرها ووغطت نفسها واغمضت عينيها لتنام ..لتشعر بيديه تحيطها وهمس لها انتي اكويسه..
هدى بضيق ابعدت يديه.ايوه اكويسه بس عايزة انام..
ادارها إليه لتتهرب من النظر الى عينيه..
بكري ينفع الست تسيب جوزها وتنام أكده..
هدى بغصه اني..لم ينتظر أن تكمل كلماتها ليقبلها ووووو
_____
استيقظت لتجده نائم بجانبها نهضت واتجهت الى الحمام لتخرج بعد لحظات تسرح شعرها امام المرآة..وهي شاردة تفكر بامرا ما..
احتضنها سلطان بهدوء صباح الخير..
شهد ابتعدت عنه ولم تجبه….
سلطان مخصماني اياك..
شهد….
سلطان جذبها من يدها وحاوط خصرها بيديه..حقك عليا ..بس اتعصبت لما سمعتك تطرديها هي وسليم..وانتي خابره زين سليم كيف ابني ..ومقبلش حد يزعله..
شهد بدموع حاولت منعها والله مطردتهاشا ..
سلطان ابعد خصلات شعرها بحنو منا عارف..

 

 

شهد عارف كيف..
سلطان امينه سمعت كلامكم وجت بلغتني..وكمان سليم لما سالته..
شهد ابتعدت عنه بهدوء…
سلطان ايه هنفضلوا زعلانين اكده كتير..
شهد….
سلطان تبعها وهو يراها تلف شعرها بهدوء..لترتدي حجابها. هتنزلي..قبل مانتصالحواا..
شهد …
سلطان نزع عنها حجابها ونثر شعرها اكده احسن..
شهد بضيق بطل بقى عايز ايه..
سلطان جذبها لترتطم بصدره تفتكري اكون عايز ايه..
شهد بتوتر من قربه وقالت بسرعه انا عايزه ازور ابوي يومين اكده..
سلطان ضغط على خصرها بغيظ ورفع حاجبه باستنكار..تروحي فين..
شهد بخوف وتوتر وهي تتألم هروح… ازور… ابوي….
سلطان اغمض عينيه محاولا عدم الغضب انت لسه زعلانه اياك..انتي خابره زين انا مقبلش على سليم ..سليم ابن اخوي ويتيم..ولما سمعتك بتطرديهم اتضايقت منك..كان سوء فهم يعني متكبريش الحكايه..
شهد بتوتر حاولت الابتعاد عنه لكنها لم تستطيع انا مقولتش هغضب عند ابوي قولتلك هزوره..
سلطان وليه دلوقتي..
شهد عشان وحشني..
سلطان مش كان اهنيه من يومين..
شهد بتذمر مش عايز تصالحني يبقى تاخدني ازوره ..
سلطان هز رأسه بابتسامه ماشي هاخدك بس مفيش مبيت هناك تفضلي طول النهار ومع المغرب هجي اخدك.
شهد بس..
سلطان مبسش مفيش غير اكده والا مفيش مروح هاا قولتي ايه..
شهد بتذمر ماشي..
سلطان قبلها بحب ليضع جبينه على خاصتها يعني خلاص مش زعلانه..
اومات برأسها بحرج وهي تنظر الى الأرض..
_________

 

 

رباب خودي بالك منيها دي باينها عقربه..
شهد بدموع انا قولت لابوي اني مش حمل ضراير بس اقول ايه ربنا يسامحه..وياخده الحيه مراته..
رباب والتانيه عامله معاكي ايه..
شهد امينه ..لا مفيش منها .. دايما بتصالحنا على بعض..انا مرات انسى انها ضرتي ..من كتر متديني نصايح..هي بتعاملني كني اختها..
رباب بس معلش خودي بالك منيها هي كمان.. دي مهما كان ضرتك..
شهد بدموع انا كان مالي ومال الجوازه دي..
رباب لو مش مرتاحه افضلي هنيه ياشهد..انتي شايفه همام رجع ومحدش هيقدر يعملك حاجه بحضوره..
شهد مقدرش يارباب..
رباب ايه ياشهد قلبك مال لابن الحلازمه والا ايه..
شهد…نهضت تحاول تغيير الحديث هو ابوي وهمام مرجعوش لحد دلوقتي ليه..
رباب يبقى حبيتيه يابت منصور.
شهد بحرج اني…لتدخل عليهم ايمان وتقول بحده اي اللي جابك مش قولتلك معايزاش اشوف خلقتك اهنيه..في بيتي..
شهد اني جايه بيت ابوي ..مش جايه عشانك..

 

 

ايمان لا ده بيتي ..وانتي ارجعي بيت جوزك والا تلاقيه زهق منك ورماكي علينا….
رباب خبر ايه يامرات عمي انت بتكلمي شهد اكده ليه
ايمان اتكتمي يابت النجات ومتفتكريش برجوع جوزك يبقى ليكي كلمه بالبيت ده ..انتي فاهمه.
شهد بتحدي لا مش فاهمين وده بيت ابوي واجيله وقت منا عايزه ومحدش يقدر يفتح بقه بكلمه ..
ايمان انت نسيتي اقدر اعمل فيكي ايه ..اياك..
شهد لا منسيتش يامرات ابوي عشان المر مايتنساش..بس خلاص كان فيه وخلص ..لا انتي ولا ابنك ليكوا كلمه عليا..وان كنت ساكته زمان عشان ابوي ميزعلش انما دلوقتي ..خلاص همام رجع وهيوقف كل واحد عند حده….
دخل عليهم فايق بغضب طلعلك لسانك يابت ابوي ..بعد جوازتك اياك..بس لا انتي لازم تتربي من جديد ..وانا اللي هربيكي عشان شكلك..اكده .. ضرب اخوكي وحشك ليجذبها من شعرها وسط صرخاتها وتوسلات رباب بان يتركها دون جدوى..
ونظرات ايمان المتشفيه..
وووووو
___

 

 

عند سلطان في مكتبه..
سلطان بسعاده انت متاكد انكم لاقيتوه..
عوض ايوه يابيه هو رجع مالسفر من عشر تيام و فتح عياده بالقاهرة..
سلطان بلغ الرجاله يفضلوا يراقبوه واجمعوا كل المعلومات عنه..ومش عايز شوشره انت فاهم يا عوض.
عوض فاهم يابيه اني هبلغ رجالتي بالقاهرة ..انت اطمن..
تنهد الاخرى براحه ونهض من مكانه وووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شهد السلطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى