روايات

رواية قلب من حجر الفصل السادس عشر 16 بقلم سارة بكر

رواية قلب من حجر الفصل السادس عشر 16 بقلم سارة بكر

رواية قلب من حجر الجزء السادس عشر

رواية قلب من حجر البارت السادس عشر

رواية قلب من حجر الحلقة السادسة عشر

صعق سراج عندما سمع كلام عبدالله و قال له
بذهول:(انت انت بتقول اي ) __ رد عليه بدموع (اه يا سراج انا بحب قمر بحبها من صغري و كنت بتمنا انها تكون ليا بس كنت بموت من جوايا عشان عارف انها بتحبك انت و عمرها مهتحبني و لما انت سافرت قولت خلاص الطريق بقي قدامي خالي بس انت رجعت يا سراج)…. نزلت دمعه و قال بكسره قبل ان يخرج (ياريتك مكنت رجعت يا سراج) ___ خرج عبدالله من الاوضه و كانت دموعه تنزل منه انهار ، نظرة له نغم وهو خارج نزلت خلفه هي الاخري و اوقفته (استني يا عبدالله انت رايح ) __ مسح عبدالله دموعه بيديه و نظر لها و قال بحزن:(مش هقدر امشي الجوازه دي يا نغم مش هقدر ) ___ شعرة نغم بألم في قلبها وقالت وهي تبلع ريقها و تبتسم:( متقلقش الجوازه دي مش هتم أبداً متشلش هم ) ___ ابتسم عبدالله وقال لها:(متشكر اوي يا نغم ) ___ كتمت نغم دموعها بداخلها و قالت:(احنا أخوات و صحاب يا عبدالله بس انا مش عوزاك تتعشم إني قمر هتكون ليك قمر هتتجوز سراج متنساش انه حب عمرها ) ___ نظر عبدالله الي السماء و قال:(مفيش حاجه بعيده عن ربنا يا نغم ) ___ نظرة له نغم و تركته و ذهبت الي البيت و بداخلها الف صرخه و الالف من الدموع و الألم
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في شقه نجمه
اتا الي وليد فيديو علي هاتفه ، خرجت نجمه علي صوت الرساله وجدت وليد فتحه و ينظر له، سحبت نجمه الهاتف من يديه بسرعه قبل ان ينظر له و قالت بتوتر:(ااااا انت انت بتعمل اي يا وليد ) __ استغرب وليد من سحبها للهاتف و قال لها:(مفيش واحد صحبي بعتلي فيديو تدريبي انت مالك في اي شديتي التلفون كده لي ) __ عقدة نجمه حاجبها و نظرة الي الهاتف وجدت انه فيديو تدريبي حقاً، ابتلعت نجمه رقها و قالت في سرها (الف حمد و شكر ليك يا رب الف حمد و شكر ليك ) ___ سحب وليد منها الهاتف (ينفع يا اوزعه متتدخليش في الميخصكيش تاني ) ____ ابتسمت نجمه و قالت:(ماشي انا هدخل انام بقي تصبح علي خير)
دخلت نجمه الغرفه و هي تشعر بقليل من الراحه و نامت وهي تدعي الله ان يكون بجانبها
______________________________
مر اليوم و في من ابطالنا من ينام من التعب ولا يشعر بمن حوله و من ينام وهو يبكي بسبب ألم الحب و من ينام و قلبه يدعو ان الله يجمعه مع حب عمره ، كل منهم كان في دنيا مليئه بالتعب و الحزن لكن جميعم تغلب عليهم شخص واحد و هو السلطان (النوم)
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اتا صباح جديد
في المستشفي
استيقظت مليكه وجدته امامها.. عقدة حاجبيها و قالت بستغراب:(انت هنا لي ) ___ جلس امامها بهدوء و قال:(انا كنت جاي عوزك في كلمتين و خلاص تسمحيلي ولا اي ) __ اشارة له مليكه لكي يجلس و قالت:(اتفضل قول عاوز اي )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اما في القصر
استيقظ فارس و ارتدي ملابسه ونزل لكي يذهب الي مليكه لكنه صدم عندما نزل ووجد ميسون تجلس بالأسفل.. نظر له فارس و قال بتوتر:(ااا اهلا ميسون) ___ ردت عليه:(ازيك يا فارس ) ___ رد فارس وهو ينظر الي حور التي كانت تقفد (انا الحمد الله انتي في حاجه ولا اي جايه بدري كده ) ____ ابتسمت ميسون وقالت:(انهارده عيد ميلاد مليكه حبيت اجي و اخدها نخرج انا و هي شويه نشتري حاجات بس هي فين منزلتش لي ) ___ زاد توتر فارس خصوصاً بعد معرفته ان عيد ميلادها انهارده وقال بهدوء:(بصراحه مليكه في المستشفي بس هي كويسه ) __ قامت ميسون من جلستها بلهفه و قال:(اي مستشفي اي و لي اي الحصلها ) ___ حاولت ان تهدءها حور (متقلقيش هي كويسه) ___ ردت ميسون بزعيق:(مقلقش اي بتقوليلي اختي في المستشفي و مقلقش اي الحصلها ) ___ رد فارس:(حاله تسمم و نقلناها المستشفي ) ___ نظرة له ميسون بجمود و قالت بشر :(فين يوسف ) ___ رد فارس بغضب عندما استمع اسمه: (معرفش فين مجاش من امبارح علي العموم انا كنت رايح لها دلوقتي تيجي معايا) ___ ردت ميسون بسرعه:(طبعاً انت بتاخد راي يلا ) …
خرج كل من ميسون و فارس وفي طريقهم الي المستشفي
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اما في المستشفي
قبل ان يخرج عدل من هيئته وهو يقول لها:(احنا كده متفقين يا مليكه ) ___ هزت راسها وهي تقول له:(متفقين)
خرج من عندها و هي رجعت مره اخري الي النوم… و بعد قلقيل فاقت علي صوت سحبت الكرسي نظرة الي مصدر الصوت بغضب و عندما وجدته قالت:(انت… انت اي الجابك ) ___ رد عليها ببرود:(مش جوزك المفروض اجي اطمن عليكي ) ___ قالت بصرامه:(تقتل القتيل و تمشي في جنازته يعني ) ___ رد يوسف ببرود اكتر:(تؤتؤتؤ لسه مقتلتش ) ___ رد مليكه بغضب من بروده:(لو كنت استنيت اكتر كان زمانك قاتلت ) ____ يوسف ببرود اكتر و اكتر:(و مستنتش و الدليل انك عايشه قدامي اهو ) ___ نزل من مليكه دموع وقالت:(معلش المره الجايه ارميني من البلكونه عشان ترتاح ).. ____ عندما وجد يوسف دموعها قام من جلسه و ذهب لها و جلس بجانبها و بدأ يمسح دموعها بيديه و هو يقول بحنان:(مين قالك يا مليكه اني راحتي في موتك ) ___ نظره مليكه بعيناها الباكيه في عيونه و قالت زي الاطفال:(تصرفاتك هي القالت انك عاوز تموتني و اني راحتك في موتي ) ___ رد يوسف بحنان:(لا يا مليكه راحتي مش في موتك بلعكس راحتي في وجودك و في حيات) … ثم تحولت نبره صوته من الحنان الي الشر و قالت:(طول ما انتي عايشه هقدر اعذب فيكي براحتي و راحتي في عذابك ) ___ نظرة في عيناه و قالت:(بتعمل معايا كده لي انا مش وحشه اوي كده… و مسكت يديه و اكملت، يوسف انا مش زنبي حاجه في اي حاجه بتحصل متظلمنيش يا يوسف و تخليني اكرهك انا حساك كويس و مش عوزه اكرهك بلاش تخليني اكرهك ) ___ دق قلب يوسف و نظر في الجهه الاخري و سحب منها يديه وهو يقول:(اكرهيني يا مليكه اكرهيني ) ___ بعد ما قال كلمته الأخيره خرج و تركها خلفه تبكي
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
وصل فارس و ميسون الي المستشفى..
وجد فارس يوسف يقف مع الدكتور يتحدثوا سوياً.. دخل ومر من جانبه ولم ينظر له او يتحدث إليه حتي __ دخلت ميسون و ذهبت الي يوسف و قالت له بعصبيه:(عملت اي في مليكه يا يوسف ) __ نظر لها ببرود و قال:(انا معملتش ف اختك حاجه ) __ رفعت ميسون حاجبها وقالت:(والله امال هي هتسمم من اي لوحدها كده ) __ رد يوسف بعصبيه:(بقولك اي انتي ملكيش دعوه بيها اصلا هي مراتي و انا حر فيها ماشي ) __ سحب فارس ميسون من يديها و دخلوا غرفه مليكه..
بعد خروج يوسف من الغرفه بكت مليكه في صمت ثم قامت و ارتدة ملابسها و ظلت في انتظار يوسف لكنها اتفاجات بدخول ميسون و فارس
عندما دخلت ميسون الغرفه ذهبت و ارتمت مليكه في حضنها و بكت و كانت ميسون تربت علي ظهرها:(خلاص يا حبيبتي خلاص انا معاكي اهو معاكي ) __ دخل يوسف الغرفه وجدهم علي هذه الحاله و عندما شعره به مليكه خرجت من حضن ميسون و مسحت دموعها بظهر يديها زي الأطفال و قالت لها:(متسبنيش يا ميسون متسبنيش ) __ نظره ميسون ل يوسف بشر و قالت لها:(متخفيش يا كوكي انتي هتروحي معايا البيت ) __ ضحك يوسف و قال بسخريه:(ههههههه في المشمش يلا يا كوكي عشان تروحي معايا البيت )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اما في عياده مراد
ذهبت ڪ عادتها الي العياده في الصباح الباكر و قامت بنتظيفها و جلست تنتظرة
دخل مراد العياده وجدها تجلس و ترتدي نظارتها الطبيه الكبيره و شعرها القصير خصله منه نازله علي النظاره و كانت مشغوله بالهاتف ، قرب منها بهدوء و نظر في الهاتف من دون ان تشعر هي و وجدها تفتح الاكونت بتاعه و تنظر الي صورته.. شعر بسعاده في داخله لكن اخفاها و قال بصرام:(عجباكي الصوره اوي كده ) ــــــ استمعت حنه الي صوته و ارتجفت بداخلها و شعرة بتوتر شديد لكنها اخفت ذالك و قال بجمود:(متاخدش مقلب في نفسك يا حضرت ) ــــــــ رفع مراد أحد حاجبيه و قال:(تقدري تقوليلي فتحه صورتي لي ) ___ اتوترت حنه قليلا لكنها اتشجعت و قالت:(عادي يعني الأكونت جه قصادي فتحته فيها اي حب إستطلاع ) ___ قال مراد بسخريه:(حب إستطلاع ماشي هعديها بمزاجي و مش هقول إنك كنتي فتحه صورتي تتأملي جمالي مثلاً ) ___ ضحكت و قالت:(اي يا عم شاروخان اهدي كده علي نفسك ) ___ قرب مراد منها و قال بهدوء:(تنكري إني أنا احلي من شاروخان ) ___ نظرة حنه إلي وجه التي أصبح علي بعد سنتيمترات من وجهها و نظرة الي عيناه البني التي تزينهم رموشه السوداء الثقيله و الي شعره الاسود الناعم التي تنزل خصله منه علي جبهته و الي طابع الحسن التي يزين ذقته و معهم لحيته الخفيفه و قالت بداخلها:(كلنا عارفين انك احسن من شاروخان بس عمرنا منروح نقول ) ___ شعر مراد بانتصار بسبب سكوتها و قال:(سكوتك بيأكدلي معني كلامي يا حنه ) ثم ضربها ضربه خفيفه علي جبهتها و قال:(تاني مره متفتحيش صوري او قوليلي اعملك تابلوا )
حينما دخل مراد غرفته كتبت حنه علي موقع التواصل الاجتماعي (فيس بوك ) … ( دق قلبي رغماً عني لما تدق يا قلبي اصمت هل احببت المعناه او تكون تفتقد الأحزان اصمت ولا ترجع لاحزانك القديمه ارجوك )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
امام المستشفى
نزل فارس و ميسون و مليكه و نزل خلفهم يوسف
قال يوسف: اركبي يا مليكه يلا
ردت ميسون: لا مليكه هتركب معايا عربيه فارس عشان نروح
رد يوسف: وانا قولت مليكه هتروح معايا انا و وجه لها الكلام و قال بصوت عالي:(اركبي يا مليكه ) __ انتفضت مليكه من صوته و ركبت معه السياره و ركبت ميسون هي الاخري ثم قال ل فارس:(اركب انت كمان و واحد من الحرس يرجع عربيتك ) __ لم يرد عليه فارس و لم يعطي اهتمام و ركب سيارته و ذهب وهذا جعل يوسف يشعر بالحزن و الندم علي ضربه لاخاه ثم ركب هو الاخر سيارته وذهب
في العربيه بقي
كانت ميسون تجلس و بجانبها مليكه قالت لها بضحك:(مكنتش متوقعه يا مليكه اني هيحصل كده انهاردا انتي اي كل عيد ميلاد يحصلك حاجه ) ___ ضحكت مليكه وهي تقول:(ااه انهاردا عيد ميلادي تصدقي فعلا لازم يحصلي حاجه غريبه انهاردا و حصلت اهو اتسممت ) ___ قالت لها ميسون:(وانا كنت جايه و قولت هخلي يوم مميز ) ___ ابتسمت مليكه بسخريه من القدر و قالت:(وانا كمان كان نفسي انه يكون يوم مميز بس يلا بقي )
كان يوسف يتابع الحوار في صمت
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في مكان آخر
بعد خروجها من الكليه ذهبت وفي طريقها الي البيت لكن وقفت امامها سياره و خرج منها راجل و ذهب لها و قال:( نجمه هانم ياسر بيه عوزك ) __ قالت له نجمه بقرف:(انا مش هانم و ياسر الزفت دا انا معرفوش ماشي ) .. كانت هتمشي لكنه منع عنها الطريق:(يا هانم عندي اوامر لو مجتيش اخدك بالعفيه ) قالت بعصبيه:(اي انت اتجننت انت و هو بتتحكموا في الناس بامارت اي انا مش راحه في حته ) وكانت هتمشي مره اخري لكن الراجل حملها في لحظه و واضعها في السياره و ذهب
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في الصيدليه
كانت حلم تجلس و امامها الهاتف عليه صورتوا:(ااه لو تعرف ان بحبك قد اي من اول مره شوفتك فيها سحرتني و مقدرتش انساك ) .. رفعت حلم الهاتف و قبلته و انزلته مره اخري واذا ب هي صوره مراد التي تملاء شاشة هاتفها ثم فتحت الاكونت التي عملته جديد و كلمته _ اي يا دكتور عامل اي
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
عند مراد كان يجلس بعد خروج اخر كشف كان امامه و كان يسيطر علي عقله صوره حنه امامه.. افاقه من تفكيره صوت الرساله رد عليه وهو يفكر انها هي حنه
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
رجعوا القصر و طلعت مليكه لكي ترتاح قليلاً و نزلت ميسون و اتفقت مع فارس و حور علي تزين المكان للاحتفال بعيد ميلاد مليكه ال 23 و فعلا القصر اتزين بالكامل و ذهبت ميسون و احضرت لها فستان و طلعت غرفتها و ايقظتها لكي ترتدي و تركتها و نزلت
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
عند نجمه
انزلها الحارس امام الفيلا و سحبها الي داخلها و قال لها:(دي اوضه ياسر بيه ادخليلوا ) __ ردت بجمود:(وانا قولتلك مش هدخله ) __ رد عليها بزعيق:(وانا بقولك هو عوزك ) __ خرج ياسر علي صوت زعيق الحارس و قال له بزعيق:(انت ازاي تزعق لها كده انت اتجننت ) __ رد الحارس وهو ينظر في الارض:(اسف يا ياسر بيه بس هي مش بتسمع الكلام ) __ رد عليه بزعيق:(مره تانيه تكلم الهانم كده هتموت فااهم اتفضل ) __ نظر الي نجمه:(اخيراً جيتيلي ) __ ردت بجمود:(اسمع يا ياسر انا جايه هنا غصب و همشي انت فاهم ) __ قرب منها وقال:(بس انا عوزك تعالي ) .. دخل بها الي الغرفه تحت اعتراضها لكنها اتفاجات بالتي راته..
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في غرفة مليكه
كانت تضع لامستها الاخيره لكنها سمعت صوت في البلكونه ذهبت لكي تراه.. ظهر امامها راجل يرتدي اسود ضربها علي راسها و خرج بها و نزل من الباب الخلفي
طلعت ميسون لكي تراها لكنها لم تجدها نزلت بسرعه و قالت ل فارس حاول فارس ان يخرج لكن يظهر ان هناك من قفل عليهم باب القصر.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب من حجر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى