رواية فرسان الصعيد الفصل السابع 7 بقلم رنا أحمد
رواية فرسان الصعيد الجزء السابع
رواية فرسان الصعيد البارت السابع
رواية فرسان الصعيد الحلقة السابعة
في المستشفي …
في غرفه رعد …
كانت تجلس شذا وهي تمسك يده بدموع لا تتوقف لتشعر بعيناه الساحره تنتفتح ببطئ لتقترب منه بلهفه وعشق .
/حمد لله على سلامتك ي رعد أن شاء الله انا .
رعد بابتسامه حنونه وتعب /بعد الشر عليكي المهم انك بخير .
شذا بدموع وخوف /انا بخير طالما انت بخير ي رعد ده انا كنت هموت لما اتخنقت مع العيال دول و الزفت ده خبطك بالمطوه كانت روحي هتتطلع .
رعد بابتسامه ساحره/بعد الشر عليكي.
الدكتور بابتسامه /حمد لله على السلامه ي بشمهندس رعد .
رعد بابتسامه/الله يسلمك ي دكتور .
الدكتور بجديه /اطمن جرح بسيط في دراعك أما الي عملوا كده فتقبض عليهم وهياخدوا جزائهم باذن الله.
شذا بغيظ شديد/ربنا ينتقم منهم ويتحرقوا حريقه بجاز زي ماحرقوا قلبي عليك .
الدكتور بابتسامه/ربنا يخليكم لبعض عن اذنكم .
رعد بابتسامه ساحره/الصبح بقا هنرجع باذن الله وانا هكلمم ابوي أقوله اتاخرنا لاي سبب لازما نرجع علشان تجهيزات الفرح .
شذا بسخريه /هو فين الفرح ده ي اخويا وانت مشلفط كده .
رعد بضحك وتعب /هههههه ي بت الملافظ سعد مش كده .
شذا بتنهيده عاليه/انا اسفه ي رعد بس خوفي عليك كان رعابني كنت عماله افكر ده انا اموت لو جرالك حاجه انا .
ليتوقف الكلام في حلقها لتتذكر عشقه لاخري لتقف بارتباك شديد.
/انا اسفه ي رعد نسيت انك مش من حقي حمد لله على سلامتك مره تانيه ي ابن عمي عن اذنك هنام في الاوضه الي جنبيك دي لو عوزت حاجه هجيلك جري لتهرب شذا سريعا قبل أن يراه دموعها .
رعد بتنهيده وجع/انت جرالك ايه ي رعد خلاص نسيت حبك وعشقك ل حوريه بقيت بتحب اوقاتك مع شذا كنت حاسس النهارده أن روحك هي الي هتتاذا ارجع ل عقلك ي رعد انت مجبتش غير حوريه حوريه وبس .
في الغرفه المجاوره…..
كانت تبكي بحرقه وقهره من ذلك العشق الأليم .
/اه ي ربي ساعدني يارب قلبي خلاص بقا بيوجعني اوي قويني يارب قويني بحبك ي رعد بحبك اوي.
****************.
في قصر حامد …
في غرفه فرحه…
كانت تجلس وهي تفكر في حديثها مع سليم ماذا تفعل هل ستتزوج بدون علم أهلها هل ذلك ستكون النهايه .
/لا لا ي فرحه مش انتي الي تعملي كده وتتزوجي بدون علم اهلك اوعاكي تقلي من نفسك ي فرحه حتي لو روحي فيك ي سليم بس مستحيل اكسر اهلي واصل .
لترسل رساله الي سليم لتخبرها بعدم موافقتها علي الزواج منه بذلك الطريقه لتسير الي الاسفل لتنصدم من ذلك الذي يجلس مع والدها لتنظر إليه بضيق شديد..
**************.
في الاسفل …
حامد بترحيب/نورت ي صقر بيه .
صقر بنظره خبيثه/بنورك ي جناب العمده مشاء الله القصر فخم فعلا .
حامد بغرور وثقه/قصر حامد القناوي ي صقر بيه انا غير اني عمده عندي شركاتي الي بأخذ منها ملايين .
صقر بخبث ومكر/حلو اوي انا كمان عندي مشاريعي الخاصه ويشرفني أني سعادتك نكون شركاء في المشاريع الي جايه ولا ميزانيه جنابك متسمحش .
حامد بغرور وثقه /كلام ايه ده ي حضره الظابط انا عندي ملايين كتير جوي تكفي الف مشروع.
صقر بشر وخبث /حلو اوي بكره إن شاء الله هنتفق علي كل حاجه ي جناب العمده أن شاء الله تكون فتحه خير علينا .
اسد بصدمه وضيق /صقر الدميري .
صقر بغرور وثقه/اسد القناوي مش ممكن ده الدنيا صغيره ي جماعه معقوله اتنقل الصعيد نفس البلد الي انت فيها .
اسد بسخرية/غريبه دي معقوله مفيش غيرك يبعتوه الصعيد بصراحه اختيار مش موفق خالص .
حامد بحده /ايه الكلام الماسخ بتاعك ده انا متاكد ان صقر باشا هو الي هيمشي البلد دي علي العجين ميلخبطوش .
صقر بضيق /شكرا ي جناب العمده عن اذنكم اه صحيح ي اسد مقابلتنا هتبقا كتير اوي الفتره الجايه عن اذنكم .
كانت تقف فرحه وهي تنظر إليه بغيظ شديد وتوعد لتخرج لمقابلته من الباب الخلفي .
*************.
في الجنينه …
فرحه بغيظ شديد/صقر باشا .
صقر بنظره اعجاب/معقول القمر بنفسه بينطق اسمي ده كتير عليا اوي .
فرحه بحده وكره/احسالك تحترم نفسك واوعاك تفتكر اني اللعيبك دي اني هصدقها .
صقر ببرود واستفزاز /انا بموت في الستات العنيفه علشان كده انتي دخلتي دماغي والي تتدخل دماغ صقر الدميري متخرجش منه ابدا جهزي نفسك ي عروسه علشان هتبقي حرم صقر الدميري قريب اوي سلام ي حلوه .
فرحه بدموع ورعب /يبقا كده سليم عنده حق انا لازم اتصرف مش هسيبك تحقق غرضك ابدا انا طول عمري كنت ل سليم وهفضل طول عمري ل سليم وبس ..
*************.
في القصر ….
حامد بحده /انت اتجننت ولا ايه ولا فاكر اني هفضل ساكت علي طوله لسانك كده .
اسد بغضب /انا بقول الحقيقه صقر الدميري ده اوسخ بنادم علي وجه الارض أبا من فضلك اوعا تورط نفسك معاه في حاجه ده زي التعبان متدخلوش وسطينا ي ابوي .
حامد بغضب جحيمي/اسمعني زين خليك في حالك ي حضره الظابط وفي جوازتك العره دي مش حامد القناوي الي ياخد نصائح من شويه عيال سامع .
***************.
في المستشفي …
صباحا …
في غرفه شذا ….
كان يسير رعد بهدوء لينظر إليها بجمالها الساحر ليفيق سريعا ليتحدث بجديه .
/شذا شذا .
شذا بفزع /رعظ انت كويس فيك حاجه فيه حاجه وجعاك .
رعد بجديه /لا انا خلاص بقيت احسن يالا علشان هنرجع الصعيد .
شذا بجديه وتصميم /مش هنمشي قبل متفطر وتاخد علاجك وعلي فكره احنا هناخد عربيه بالاجره علشان انت مش هتسوق وانت تعبان عن اذنك اشوف الفطار .
******************.
في الجامعه …
كانت تجلس فله مع رامي وماريا .
رامي بنظره خبيثه/لا بصراحه عندك حق ي ماريا قمر منور .
ماريا بخبث ومكر/شوفت مش بقولك ي رامي انها بنت جميله .
فله بسعاده لا توصف/بجد عجبتك .
رامي بنظره خبيثه/ولسه هتعجبيني اكتر لما تسمعي كلامي وتنفذيه .
فله بسعاده/انا من ايدك دي ل ايدك دي كل الي تامرني بيه هنفذه .
حازم بغضب جحيمي/هو ايه ده أن شاء الله الي هتنفذيه ي ست فله .
فله بغيظ شديد/عايز ايه ي حازم هو مفيش فايده فيك خليك في حالك ي اخي .
حازم بحده /اخرسي ي بت انتي مش عايز اسمع صوتك.
رامي بحده /جرا ايه انت معندكش دم ليه هي بنفسها بتقولك ملكش دعوه بيها خالي عندك دم ي اخي .
حازم بغضب وهو يسدد إليه اللكمات /انا عندي دم غصبن عن عين اهلك بس مش هسيبك تقرب منها ي حيوان لأنها تخصني .
فله بحده وغيظ/اخصك في ايه أن شاء الله كنت مرائتك علشان تتحكم فيا كده .
حازم وهو يصفعها بغضب ليصرخ بحده افزعت الجميع .
/اذا كان انك تكوني مرائتي هو الحل اني احميكي من نفسك ي فله فأنا هتجوزك حتي لو غصبن عنك واي كلب في الجامعه دي هيفكر يقرب منك هدفنه مكانه .
ليدفع الجاكت في وجهها لكي تخفي جسدها العاري لياخذها الي الخارج بغضب تحت نظرات رامي المتوعده له .
*****************.
في قصر حامد …
كانت تجلس رباب وهي تشاهد التلفاز ليسيرون رعد وشذا الي الداخل .
رباب بفزع /رعد قلب امك ايه الي جرالك ي ولدي .
رعد وهو يقبل يدها بحنان/متقلقيش ي ست الكل دي خبطه صغيره كده انا بخير اطمني .
رباب بحنان /حمد لله على سلامتك ي ولدي حمد لله على سلامتك ي شذا ي بتي .
شذا بتعب شديد/الله يسلمك ي مرات عمي عن اذنكم هطلع ارتاح شويه .
حازم وهو يدفعها بغيظ /ادخلي تغيري حالا الزفت ده انتي فاهمه ولا لا .
فله بدموع وخوف /حاضر حاضر.
رباب باستغراب /ايه ي واد انت ايه الي عامله في البت ده .
حازم بضيق وغيره /امال عيزاني اعمل ايه ي أما والست نازله الجامعه كده وكل من هب ودب عمال يبحلق فيها لما فورا دمي .
رعد بنظره خبيثه/وانت دمك يفور ليه ي سي حازم .
حازم بثقه وشموخ /لاني بحبها ي رعد والراجل لو دمه مفارش علي عارضه والي يخصه هيغير علي مين ي ولد ابوي .
رعد وهو يربت علي كتفه بفخر /جدع يالا هو ده الكلام .
**************.
في غرفه فرحه ..
اسد بصدمه /انتي بتقويلي ايه ي فرحه.
فرحه بدموع وخوف /قسما بالله ي اسد هو ده الي حصل سليم قالي كده بالحرف وانت خابر زين أن سليم مستحيل يقولي اي كلام وانا لما وجهت الشيطان ده مانكرش ده هو واخته متفقين يدمرونا وابوك انت خابر يبعنا علشان مصلحته .
اسد بجديه /محدش يقدر يمس شعره منك وانا موجود .
فرحه بتوسل ورجاء /انت لوحدك متقدرش تقف قصاد ابوي لو للشيطان ده لعب في دماغه ساعتها هيبعني ليه من غير تمن وتبقا نهايتي الا في حل واحد نكسر بيه صقر وكل خططه.
اسد بانتباه /حل ايه ده .
فرحه بجديه /اني اتجوز سليم وانت الوكيل بتاعي ي اسد وكل بموافقتك انت بس عمري مهقدر اكون لحد غير سليم ساعتها للموت اهون عليا .
اسد وهو يحتضنها بحنان/متخافيش ي حبيبتي كل الي انتي عايزاه انا هنفذهوللك المهم انك تعيشي مبسوطه وسعيده .
*****************.
في شركه سليم .
في مكتبه …
كان يجلس بحزن شديد علي فراقها فهو لايريد سؤاها في تلك الحياه ليفيق من حزنه بتلك الكلمات التي تفوه بها اسد .
/ايه ي عريس في حد يوم كتب كتابه يكون حزين كده ولا خلاص صرفت نظر من جوازك من فرحه .
سليم وهو ينظر إليها بعشق وسعاده لا توصف .
/احلف ي اسد قول والله العظيم.
اسد بضحك /ههههه اللحقي ده اتجنن .
سليم بعشق /الا اتجننت ده انا مجنون بيها من زمان جوي زي فرحه حياتي .
اسد يجديه /طب يلا ي اخويا مفيش وقت بس طبعا مش هوصيك عليها ي سليم وخود بالك أن ابويا مش هيعرف حاجه واصل فاهم .
سليم بسعاده وعشق/اطمن ي اسد ده انا هاحافظ عليها اكتر من روحي .
**************.
عند المأذون ..
بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير ❤️❤️❤️.
سليم بسعاده وعشق/الف مبروك ي فرحتي.
فرحه بعشق /الله يبارك ي حبيبي…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فرسان الصعيد)