رواية بنت العز الفصل الخامس 5 بقلم ميرفت السيد
رواية بنت العز الجزء الخامس
رواية بنت العز البارت الخامس
رواية بنت العز الحلقة الخامسة
شوفي ياعلا زي مافهمتك انا صاحب القرار دايما بس اولادي استشارتهم واجب
قرارنا احنا مش ضد شغلك طالما مع خالك هايكون في عربية بسواق هاتكون معاكي باستمرار
علا بفرحة قبلت جدها وقالت: ربنا يخليك ليا يا جدو ياقمر انت 😁
ابوها قالها : احنا لسة مخلصناش كلامنا ياعلا
علا بحيرة: في ايه تاني 🤔🤔
الجد: احنا اغلب بنات وشباب العيلة اولاد عمك متجوزين ماعدا ٦ وانتي منهم
بعد اسبوع في فرح مزدوج قمر وورد بنات عمك علي هايتجوزوا عاصم وعمر ولاد عمك عامر
:ربنا يتمم على خير مبروك ياعمي علي مبرزك ياعمي عامر 🤗
المهم ياعلا إنتي
: مش فاهمة ياجدو
لما بيكون في فرح عندنا وبطبيعة الحال بنعمل افراح كبيرة عشان عيلتنا وحبيابنا الحريم بالعائلات التانية يتمنوا نسبنا ولما يشوفوكي ويعرفوا ان في بنت في عيلة عز وماتجوزتش خصوصا قمر زيك كدة
مش هنلاحق عالعرسان انتي متعرفيش مين بيتقدم لبنات عمك على السمع بس واي حد يتمنى يناسب عيلة العز
ويمكن حد من ولاد عمك عاوزك ودة طبعا بيكون اولى بيكي
ساعتها مفيش حاجة اسمها مش عاوزة اتجوز
فاهماني؟
علا : طب انا معاك ودة شيء طبيعي انا مش ضد الجواز انا بس مفيش حد لسة اقتنعت بيه
بس افترصوا محدش عجبني
علي قالها: لو في اسباب قوية محدش هايجبرك
ولكن صعب طبعا نقبل رفضك والسلام
الجد : ساعتها ياعلا مهما هددتي بانك تمشي مش هانسكت وممكن تتسببي بأذى لخالك وهو مش هايرضاه انك تعيشي كدة
علا: اذى إزاي 🤔😳
انتي مش مستوعبة عيلتك ووضعها انتي من حقنا مش من حق خالك ولا مخلوق تاني وهاقعدك بالبيت مع الحريم
الاذى بقى انك تدخليه معانا بمشاكل ونزاع 😒 فاهمة ؟
علا لنفسها مستحيل اسمح لخالي يتأذي بسببي 🥺
: جدو انا موافقة بس ليا حرية القبول والرفض في اي عريس اتفقنا
الجد: اتفقنا
🤝🤝
بعد اذنكم
خرجت علا من مجلس الرجال بصت على اخوها لقته في الجنينة بيلعب مع اولاد عمه بسعادة شاورلها ضحكتله
وقررت تتمشى في البيت شوية
لفت حوالين البيت. لقت زي اوضة صغننة كدة قربت منها لقت الباب مفتوح ومنور دخلت
لقت انه جميل جدا من جوة ومجهز يكل حاجة دخلت تتفرج عليه
وفجأة الباب اتقفل لفت بخضة لقت عزيز 😒
واقف ورا الباب بيقولها : انتي بتعملي ايه هنا 😒
قربت منه وقالتله وسع وعديني انا كنت باتفرج ولفت نظري المكان
مسك ايديها وقالها دة مكاني انا بعيد عن الدوشة بتاعة الكل محدش يجرؤ ييجي هنا
اوعي تيجي هنا تاني
شدت ايدها ومسكت كرسي حدفته بيه وهو اتفاداه وهو بيضحك
وقالتله بعصبية بتتجرأ تمد ايدك عليا هوانا اعرف منين ياغبي انها اوضتك
اوعى من وشي وسعلها وفتح الباب وخرجت جريت على برة
لقت في وشها علي قالها بهدوء: مالك ياشرسة
ضحكت قالها بتعملي ايه 🤔
:باتفرج عالبيت ودخلت اوضة الخيوان اخوك دة واتخانقنا 😒
معلش حقك عليا هو عصبي بس قلبه ابيض
:دة غبي بس ازاي اخوك انت العكس هادي وعاقل 🤔
كل واحد ليه دماغه وطبعه اسمحيلي اخدك جولة في البيت وتبقى بداية صداقة بينا يابنت عمي
: الجولة ماشي الصداقة افكر 😁
وفرجني على الادوار وان كل دور مخصص لعيلة والشقق المقفولة للي بيتجوز من الشباب
ونزلنا وقت الغدا قال لي شوفي بقى هنا الغداء بيبقى جماعة مع بعض انما العشاء والفطار ده في بيتكم براحتك
قعدنا لقيت التوأم قمر وورد كانو لطاف جدا جدا وطلبوا مني اساعدهم لما ينزلوا يشتروا بقية الحاجه اللي ناقصه لجهازهم لانهم معجبين بذوقي وانا وافقت وقعدنا نضحك شويه لاني مش قادرة افرق مابينهم
ودة شجع باقي البنات يطلبوا مني نروح قاعة الحريم ندردش ونتكلم
واحنا رايحين فوني بيرن قلتلهم اسبقوني
رديت على خالي واتطمنت عليه وطمنته اني هانزل معاه الشغل واننا بخير وقفلت معاه
لقيت صرخة 😳
الكل جري على مصدرها
ولقيت 😱😳😱
ياترى ايه اللي حصل 🤔
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العز)