رواية قلب من حجر الفصل الحادي عشر 11 بقلم سارة بكر
رواية قلب من حجر الجزء الحادي عشر
رواية قلب من حجر البارت الحادي عشر
رواية قلب من حجر الحلقة الحادية عشر
كان يوسف واقفه و ينظر لمليكه التي كانت تنظره له بخوف و الدموع تنزل انهار علي وجهها… ثم نظر الي الكان جالس و ينظر لهم و يضحك و قال بغضب:(انت ازاي تعمل كده يا لوسفير ) ___ ابتسم له بستفزاز و قال:(نزلت مصر ينفع مسلمش عليك… ثم نظر الي الحوريه التي كان يقيدها بالحبل و قال: و كان لازم اباركلك كمان ) ___ اخرج يوسف مسدسه و قال بغضب:(لوووسفيير الانت عملتوا دا هتدفع تمنه غالي اووي انت فاهم )___ نظر لوسفير الي الرجال التي كانوا يقفوا في القصر و وجهوا السلاح في وجه يوسف و قال لوسفير وهو يضحك:(انت مش واخد بالك يا يوسف انك لوحدك وانا رجلتي كلهم معايا ) … (يوسف الألفيّ عمر مكان لوحده و رجلته ديما معاه ).. كان دا صوت فارس الذي دخل القصر و خلفه سراج و مراد و كثيراً من الملثمين و في يديهم السلاح
في الوقت دا السلاح اترفع علي الكل و مليكه كانت تنظر لهم و الخوف يملاء قلبها و الدموع تنزل من عيونها و دار في عقلها هذا الكلام (هي دي الحياه الاخترتها يا بابا كده انت مطمن عليا كده انت مأمن عليا مأمن علي بنتك الوحيده يا بابا ربنا يسمحك ربنا يسمحك )
نهض لوسفير من مكانه وقال وهو ينظر الي يوسف:( انت عارف يا يوسف اني انا اقدر اقلبها بحر دم لكن مش هعمل كده عشان شخص واحد بس… ثم لف وجه الي مليكه و اكمل: عشانها يا يوسف.. ثم نظر له و قال بحدي: اسمع تجيلي الجزيرة بكره انت و العقرب ) ___ حدق يوسف به وقال:(انت عارف يا لوسفير اني انا و العقرب مش بنتجمع أبداً مينفعش النار و البنزين يتحدو مع بعض ) ___ قال لوسفير بزعيق:(معايا انا يتحدو يا يوسف ) ثم اشار الي الرجال و خرجوا من القصر
اتجه يوسف الي مليكه لكي يفك قيودها و قال لها بلهفه:(انتي كويسه يا مليكه في حد قرب منك او عملك حاجه )____ اكتفت مليكه بالنظر إليه فقط و اتجة الي غرفتها…. نظر يوسف الي فارس سراج و مراد و قال لهم:( انتو مين القالكوا علي البيحصل هنا )___ دخلت حور القصر و قالت:(انت القولت ل فارس يا يوسف ) ___ نظر يوسف لها و قال:(انتي كنتي فين )___ قالت حور:(انا كنت خارجه من القصر عشان اروح مشيت خطوه واحده و لقيت العربيه بتدخل القصر و معاهم سلاح كلمت فارس ) ___ قال لهم يوسف بشكر:(انا متشكر جداً يا جماعه علي الانتو عملتوا )___ رد كلاً من سراج و مراد:(عيب يا يوسف احنا اخوات )___ قرب سراج من يوسف وقال له (شوف مراتك يا يوسف شكلها كان تعبان اووي )
بعد قليل خرج كل من في القصر و تبقي يوسف وحده نظر الي الغرفه و طلع لها لكي يراها … دخل يوسف الاوضه وجدها تجلس علي السرير في ركن و تضع وجهها بين كفيها و تبكي بصمت ___ قرب يوسف منها و قال بهدوء: (مليكه انتي كويسه ) __ نفضت مليكه يديه من عليها و نظرت له بغضب و ثار گ البركان(لا لا مش كويسه و مش هكون كويسه عمري طول منتوا في حياتي انا عملتلكوا اي لي بتعملوا معايا كده انا انا بريئه مليش علاقه بحد خالص و علاقاتي مع الناس كويسه لي ديما بيقع قدامي ناس معندهاش قلب لي انا اي زنبي هااا تقدر تقول انا زنبي اي في كل الحصلي داا تقدر ) __ تحكم يوسف في غضبه و قال لها بحنان(لو سمحتي يا مليكه اهدي و قوليلي براحه حد اذاكي ) __ قالت مليكه بدموع وهي تهز رأسها (اه انت اذتني اوي يا يوسف وانا معملتش حاجه وحشه ليك انت اصلا متعرفنيش اهئ اهئ طيب لي بتعذب فيا كده لي ) __ قرب منها يوسف و وضع يديه علي كتفها لكي يقربها منه و يشعرها بالأمان لكنها بعدت عنه بقوه وقالت بهستريا (لا لا لا ابعد عني بقي انا مش عوزاك تقربلي ابعد عني سبني في حالي بقي سبني )___ نظر لها يوسف بحزن و خرج من الغرفه وهو يشعر بألم في قلبه علي حال تلك البريئه نعم هي لا دخل لها في اي شئ لما هي تدفع ثمن غلط غيرها …. دخل يوسف اوضه الرياضه و ظل يلعب وهو يردد علي لسانه كلمه واحده هي “لوسفير” و في عقله شكل مليكه وهي مربوطه مثل الكلا*ب تحت قدمه
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في الصيدليه
كانت تجلس و تنظر إلي هاتفها لكنها انتبهت علي صوت ناعم يقول لها
_ لو سمحتي عوزه منوم
رفعت حلم عيناها وجدت امامها بنت جميله بريئه عيونها متورمه و حمره … احضرت لها ما تشاء لكن قبل ان تعطي لها قالت بتسأل (شكلك عامل كده لي ) __ عقدت الفتاه حاجبيها و قالت لها (شكلي عامل ازاي )__ ردد حلم بعفويه (مضروبه..ااا اقصد معيطه حزينه في حد زعلاك اقصد يعني و بعدين انتي عوزه منوم لي ) __ ضحكت الفتاه و قالت (انتي عفويه اوي و بعدين انتي اي حد يطلب منك حاجه بتسألي عوزها لي ) __ قالت حلم (لا بس حبه اعرف انتي عوزاه لي ) __ قالت الفتاه بحزن (فيا وجع كبير و مش عوزه احس بي و في نفس الوقت في كابوس مش قادره انام بسببه عشان كده عوزه منوم ) __ قالت حلم بفضول (كابوس اي و وجع اي الكبير د ا )__ عقدت الفتاه حاجبها (لا انتي فضوليه اوي اسمك اي )__ ردت حلم بابتسامه (ردت حلم اسمي حلم وانتي )__ اخذت الفتاه منها الشريط و قالت(نجمه) كانت هترج من الصيدليه لكن اوقفها صوتها (نجمه متخديش منه كتير و حولي تسيطري علي كابوسك داا )__ لفت وجهها و قالت لها بابتسامه (فرصه سعيده يا حلم سلام)
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في شقه المهندسين
رجع سراج وجد الشقه خاويه و الانوار مطفأه اخاخرج هاتفه لكي يعرف اين هي
_ يووو ردي بقي يا فريده …
و بعد خمس مكالمات ردت
_اي يا فريده انتي فين لحد دلوقتي
= اي يا سراج بتتكلم كده لي في اي
_ اي البرود الانتي في داا انتي فين
= سهرانه مع صحابي في اي
_ في اي اي انتي عارفه يا هانم الساعه كام لحظه تكوني هنا فااهمه
قفل سراج التليفون في وجهها و هو يشيط و يشتعل غضباً
بعد نصف ساعه
دخلت فريده البيت بغضب
_ انت ازاي تكلمني بالطريقه الزفت دي و كمان تقفل التليفون في وشي لي
= انتي ليكي عين تتكلمي في واحده محترمه تفضل بره البيت للساعه 1 بليل كنتي فين و مع مين
_ اي كنتي فين و مع مين دي قولتلك كنت مع صحابي سهرانين
= سهرانه يا هانم للساعه واحده بعد نص الليل و سيبه بيتك و مش سأله في جوزك انا كنت هموت
_ و مموتش خلاص بعد ازنك بقي هدخل اغير
مسكها سراج من يديها (انتي بقيتي بارده كده لي )__ شدة فريده يديها منه(سراج حبيبي عدي اليوم بقي )__ زفر سراج و قال لها (انا مسافر بكره راجع النجع )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
نرجع لقصر الألفيّ
بعد ساعه ونص تمارين جلس يوسف علي الارض بتعب و اخرج هاتف و قال بغضب (لوسفير وصل القصر و كانت مليكه تحت ايدو و فارس الغبي بين وشه قدامه اعمل اي )__رد عليه بهدوء (اهدء يا يوسف فارس كان اكيد خايف عليك ) __ رد يوسف بغضب (طيب و مليكه)__ رد عليه الاخر بغضب (مليكه انت الدخلتها في الحوار من الاول و بسبب الانت عملتوا في كتير هيجوا في الرجلين معاها ) ___ رد يوسف (مليكه ملهاش علاقه بحاجه خالص )__ رد الاخر بضحك (حبتها ولا اي قلبك دق ) __ وضع يوسف يديه علي قلبه و كانت مليكه تسيطر علي عقله ثم قال بغضب (قلبي حجر و الحجر عمره ميدق ولا يحب يا غيث سلام )
_____________________
كان فارس في غرفته حين دق هاتفه رد _ الو مين
= انا ميسون يا فارس
_ ازيك يا ميسون في حاجه ولا اي
= الحمد الله.. لا مفيش حاجه بس انت مشيت بلهفه كده و برن علي يوسف عشان اكلم مليكه مش بيرد في حاجه
_ لا لا مفيش حاجه ممكن يكون يوسف و مليكه نيمين بس انتي حبتي رقمي من اين
= من بنت معايا في الكليه لما مليكه تصحي بقي ابقي خليها تكلمني سلام
_ سلام يل ينسون
جلس فارس و وضع يديه علي قلبه و قال بفرح بحبك يا ينسون…
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في الجزيره
كان يجلس علي كرسي و يدو في خياله البنت الجميله التي انقذها و لم يعرف اسمها… دخل عليه دراعه اليمين وهو يقول له(لوسفير وصل للألفي ) نظر له بفرح و قال (حلو اتصفي يعني خلاص )__ رد عليه (لا يا عقرب لوسفير مش غبي انه يصفي يوسف بسهوله دي )__ نظر له العقرب بغضب ( مدام متصفاش يبقي عوزني انا و هو نتجمع مع بعض و دا مستحيل يا ريان )__ رد ريان (ماشي يا عقرب)
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في قصر الألفيّ
طلع يوسف غرفته وجدها نائمه علي السرير و دموعها مازالت علي خديها.. وضع يديه علي خدها و مسح لها تلك الدموع و كان يدو في عقله هذا الحوار (مليكه زي الملاك معتقدش انها عملت حاجه في حياتها يكون عقابها الجواز مني او من حسين عابد.. يا حرام يا مليكه انتي تستاهلي كل خير و تستهلي حياه سعيده بس دا كان في الاول قبل متدخلي جحيمي يا مليكه دخلتي جحيمي خلاص )
خرج يوسف من افكاره علي صوتها
_ في حاجه يا يوسف
نظر لها (لا مفيش انتي عامله ايه)__ نظرة بعيد و قالت (طلقني بقي يا يوسف) __ ثار يوسف و مسكها من شعرها (انا خلاص بقي زهقت منك انتي اي كل حاجه طلقني طلقني افهمي بقي انتي هنا مش بمذاجك انتي هنا في جحيمي و جحيمي قولتلك ميت مره مش هتخرجي منه غير علي موتك فاهمه ) تركها يوسف بقوه __ نظرة له و قالت بدموع (خلاص موتني او انا اموت نفسي اريح بقي )__ رد عليها و هو ينظر في عيونها (مش هيحصل يا مليكه ) __ نظرة مليكه الي المسدس التي كان في جنب يوسف و سحبته منه و وجهت عليا (هطلقني ولا اموتك يا يوسف ) __ نظر يوسف الي المسدس و قال لها (سيبي المسدس يا مليكه ) __وجهت مليكه المسدسه له و قالت بتحزير (طلقني بقي طلقتي ) و في لحظه ضربت مليكه الرصاص
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب من حجر)