روايات

رواية واصيتي الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم نونا رامي

رواية واصيتي الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم نونا رامي

رواية واصيتي الجزء الثاني والأربعون

رواية واصيتي البارت الثاني والأربعون

رواية واصيتي
رواية واصيتي

رواية واصيتي الحلقة الثانية والأربعون

مازن بغموض:
_متخافيش كده كده مش هعاقبك دلوقتى لما دراعك يخف
منه بخوف وتوتر :
_ه هتعمل اى يعنى
مازن بهدوء وجمود:
_هعمل بوصيه بابا
منه بعدم فهم وتوتر :
_مش فاهمه
مازن بهدوء وترقب :
_هتجوزك
منه بصدمه شديده:
_تت ت اى
مازن ببرود :
_زى ما سمعتى
منه بفرحه نجحت فى إخفائها :
_انا مش فاهمه حاجه وصيه اى
مازن وهو يخرج زفيرا طويلا:

 

 

_بابا قبل ما يموت كان موصينى عليكى أن اربيكى زيك زى ملك ولما تتمى العشرين سنه اتجوزك وانا هعمل بوصيته يعنى انتى وصيتى وانا على استعداد اعمل اى حاجه عشان يرتاح يعنى سواء برضاكى أو غصب عنك هنتجوز
منه بغضب وغيظ:
_اولا أنا محدش يقدر يجبرنى على حاجه ثانيا وانا كمان على استعداد اعمل اى حاجه عشان عمو يكون مرتاح يعنى لو اتجوزتك مش هيبقى عشان تحكماتك لا عشان عمى يكون مرتاح
ثم تكمل بأنفعال وهى تضع اصبعها امام وجهه وتقول بتحدى :
_فاهم
ليزيح مازن اصبعها ويقترب منها بغضب ومع كل خطوه يخطوها للامام ترجع منه خطوه للخلف حتى وصلت على الحائط ليحاوطها مازن بزراعيه ويقول وهو يجز على أسنانه وينظر فى عينيها ب حده ونظراته المهلكه:
_اولا صوتك يوطى وانتى بتكلمينى ثانياً تتكلمى معايا بأدب ثالثاً لو صباعك اتحط قدام وشي تانى هكسرهولك
ثم يكمل بفحيح مرعب :
_فاهمه
منه برعب وقد شعرت بقدميها لا تحملها و قد هربت منها الكلمات:
_ف ف فااهمه
لينظر لها مازن نظرة غامضه ويذهب ويقول ببرود:
_اعملى حسابك الفرح بعد يومين
•••••••••••••

 

 

فى غرفه حمزه يجلس بملل يفكر كيف يمكن أن يراها فقد اشتاق لها بشده ف طرقت له فكرة ونهض بحماس شديد على السرير ويقول بفرحه :
_ايوااا هو دا
ثم يذهب نحو المزهريه ويمسكها ويكسرها على رأسه دون تردد لتنكسر وتسقط دمائه بغزارة ليصرخ بألم ثم يتوجه بسرعه نحو السيارة وهو يشعر بالدوار ويتوجه نحو المستشفى ويقود بسرعه قبل أن يفقد وعيه حتى بدأت تتشوش الرؤيه أمامه وفقد وعيه وسقطت يده من على عجله القياده
•••••••••••••••
تستيقظ ملك من النوم بكسل على رائحه طعام شهيه تدغدغ أنفها لتعقد حاجبيها بأستغراب ثم تنهض من على السرير وتتوجه نحو المرحاض وتغسل وجهها وتخرج وتتوجه نحو الرائحه لتبتسم بقوه حين رأت ادم يقف فى المطبخ ويطهو الافطار بحرافيه ليبتسم هو الآخر حين راؤيتها ويقول بمشاكسه:
_صباح الخير يا كسوله كل دا نوم
ملك بعبوس ووجنتيها مكسوة باللون الاحمر اثر النوم :
_انا مش كسوله
ادم بضحك:

 

 

_ماشي يا كسوله تعالى خدى الاكل دا حطيه على السفرة
لتتوجه نحو ملك بضحك وتأخذ منه الاطباق وتضعها على السفرة ويجلسون ويبدأون ف تناول الطعام
ملك بأنبهار:
_الله الاكل تحفهه
ادم بغرور:
_امال اى دا انا الشيف ادم الشربينى
ملك بضحك :
_طب قوم شيل الاكل يا شربينى
ادم برفعه حاجب :
_لا دا مش عدل أنا عملت الاكل يبقى انتى تشيليه
ملك وهى تنهض وتحمل الاطباق :
_اقنعتنى
ثم تنتهى بعد فترة وتذهب وتجلس بجوار ادم وتقول بتوتر:
_احم ادم
ادم بأهتمام :
_نعم
ملك وهى ترجع خلصه هاربه خلف أذنها وتقول بتوتر :

 

 

_احم أنا اانا يعنى
ادم وهو يمسك يدها ويقول بلطف وهدوء:
_متتوتريش يا ملك أنا عمرى ما هقسي عليكى اتكلمى براحتك ومتعمليش حساب للكلام ولا تزوقيه اللى ف قلبك قوليه وبلاش خوف ولا توتر وانا هتفهمك وهسمعك وهتقبل كلامك بصدر رحب ولو خانك التعبير ف كلمه بالغلط مش هقفش عليكى لا أنا هخليكى تكملى وهفهمك أنا بحب اسمعك اوى يا ملك وبفرح اوى لما بلاقيكى جايه تتكلمى معايا ببقى نفسي كل حاجه حواليا تسكت عشان اسمعك كويس ببقى عايزك متوقفيش كلام ابدا وتقولى كل إلى ف قلبك أنا هنا عشان اسمعك عشان تحكيلى يومك ومشاكلك عشان احلها تشاركينى أحزانك واخفف عليكى صدقنى برغم كل دا انا لسه بحبك لا وبالعكس كمان أنا بقيت احبك اكتر من الاول لدرجه انى مش قادر اتخيل يومى من غيرك
لتنظر له ملك بدموع ولم تستطيع أن تنطق من جمال كلماته ولطف تعابيرة وحنانه الجميل نظراته الدافئه ولمسه يده المطئنه لتقول بحب شديد وهى تنظر فى عيناه :
_ادم أنا بحبك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية واصيتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى