روايات

رواية مشاكل عائلية الفصل الرابع عشر 14 بقلم سلسبيل أحمد

رواية مشاكل عائلية الفصل الرابع عشر 14 بقلم سلسبيل أحمد

رواية مشاكل عائلية الجزء الرابع عشر

رواية مشاكل عائلية البارت الرابع عشر

رواية مشاكل عائلية الحلقة الرابعة عشر

سمعت صوت ورايا ولقيت حاجه صغيره كده جايه ناحيتي تتسحب: واقف لوحدك ليه؟
– وانتي مالك؟
سكتت وفهمت اني بردهالها كانت هتمشي فا مسكت ايدها بعفويه
بصتلي: ايدي!
سبتها واتنهد: اسف ، بس عشان مسكت ايدك مش عشان قولتلك وانتي مالك
= وانا اسفه بس مش عشان قولتلك ملكش دعوه عشان جيت اتطفل عليك
– لا مانا عارف انك بتحبي تيجي ورايا ومتطفله اها
وشها احمر ومعرفتش تتكلم: أ أنا انا باجي وراك
الضحكه فلتت مني: بهزر بهزر المهم يعني انتي عامله اية سبتي الخطوبة برضو
= اسر هيوحشني ، اختك هتخده مني
احمد بأندهاش: هو الى ضحك عالبت وهياخدها مننا نشن على حتة السكر بتاعت البيت وهيخدها بكل سهوله كده
هيشاركنا فيها!
ملك ضحكت: ده انت غيور اوي
احمد بأنكار: لا مش بغير ده حب
ملك: تؤ بتغير بدليل انك مش بتخلنا نتشري حاجه وبتروح انت تتعامل وتشتري
احمد: اها صح بأمارة ما اتفقتوا وروحتي تجيلي مولتو عند فيا ومكنش عاجبك
ملك ببرود: وانت مدايق ليه هو ده حب برضو
احمد بنفس البرود: لا ده خوفا عليكوا مش اكتر انتوا الاتنين اخواتي
وابتسم ابتسامه صفرا
ملك بغرور ومن جواها هتو**لع: اها اكيد طبعا
سابها وخرج وهي اتنهدت بزهق : ماهو اخويا فعلا اها
امال في اية؟ ميتفلق انا مالي اصلا احنا مجرد اخوات بس
___________________________
اسر: هتوحشيني اوي يا سيلو
احمد: جرا اية يا عسل
اسر: ولا مش كفايه واقف زي المرشد
احمد: اختي براحتي
زين: انتوا هتتخانقوا في اي يلا ندخل يابني
احمد قال بسرعه: ابق يقول لملك هتوحشني
اسر: خد يااابنال…
زين: هااا؟ هتعمل عقلك بعقله
سيليا: الناس هتتفرج علينا يخربيت دماغكم
اسر: متخافيش طول مانا معاكي
زين: اسرق كلامي حلو
اسر: تربيتك
زين: تربيه عره
سيليا ضحكت: انت بتقول ل ليلي كده
زين: احم رد
اسر: لا طبعا انا مفيش زي انا بس الى بقول كده
زين: طب انزل يلا يا حنين
اسر: سلام يا حبيبي
اسر نزل وركب العربيه ومشي وسيليا كانت بتشاور له باي
من البلاكونه دخلت لقت احمد فوشها
سيليا: ايييه! خضتني
احمد: مبدئيا كده امسحي الميكب ده
سيليا: ميكب اية! ده روج و ايلاينر و ماسكارا!
احمد: دي مسخره مش ماسكارا
سيليا ضحكت: انا اصلا مش بحبه ملك الى حطت لي هي و ليلي
زين: بتجيبوا سيره خطيبتي ليه
احمد: خطبيتك حطت ميكب لاختك
زين: وريني كده قمر زي القمر ماشاء الله
سيليا ابتسمت
زين: يلا امسحي بقي
سيليا: الله! في اية مانا فالبيت
زين: يابنتي انتي قمر لوحدك من غير حاجه رموشك ماشاء طويلة
احمد: وعينيك زي القمر
زين: وهي زبده كاكاو بجوز الهند وخلاص
سيليا فضلت تضحك عشان متسلمنها: انا والله بحبكوا برضو
احمد حضنها: جدعه اوعي تحبي غيرنا بقي وحبيني انا اكتر من زين كمان
زين: انا مش هتكلم بس كده كده بتحبني اكتر
احمد: انا تؤامها
زين: انا اخوها الكبير
احمد: انا قدها
سيليا: بااااس بحبكوا اكتر من بعض والله
احمد بهمس: انا اكتر
سيليا: اها
زين بصلهم بنص عين: انا داخل انام انا واحد عندي شغل بكره مش صايع وبص لاحمد
احمد: انا راجل بسعي للعلم دلوقتي
زين ضحك: بتسعي عالسرير ولا اية
احمد: كله بمجهودي خلي بالك
زين: ال 20 من 40 فالعربي
احمد: ايش عرفك انت انا كده نابغه
زين: امال اية طبعا ، انا هنام تصبحوا على خير
احمد: good morning
زين: night ياحبيبي morning دي الصبح
احمد: بختبرك خلي بالك
زين: اها اها عارف
سيليا ضحكت: تصبحوا على خير..
________ ((بعد مرور سنه)) _________
اتغير خلال السنه حاجات كتير سيليا خلصت 3 ثانوي وكلهم وجابت 84% واحمد جاب 87% و ملك جابت 83%
يومها عملوا لهم حفله كبير واسر طلب يتجوز سيليا يومها ورتبوا كل حاجه والمفاجأه ان اسر و زين هيتجوزوا في نفس اليوم.
“نهار يوم الفرح”))
اسر بعت لسيليا مسدج
” مش قادر اوصفلك احساسي انهارده كنت مستني اليوم ده من اول اتولدتي وكبرتي قدامي عارف انك هتكوني اجمل عروسه جت ومش هيجي بعدك ، مستنيكي بعد ساعات.”
زين بص وهوا بيحلق: بعتلها يخويا المسدج ؟
اسر وهوا بيبص على الماسك بتاعه: اها اشيلة كفايه كده
الحلاق: لسه شوية اصبر
زين: معلش اصله مستعجل
اسر: الى بيكلمك ده كان هيعيط عشان خطيبته توافق وكان واقع لشوشته
زين: احم انا بقول تشيل الماسك
احمد خرج من الحمام وبص لاسر وضحك: شكلك مضحك
الحلاق: يلا يا استاذ عشان احطلك الماسك
زين واسر ضحكوا: اهاهاهاها
احمد: هو لازم؟
حطه جمبهم وقعدوا التلاته بعدها زين مسك الفون واسر مراقبه
اسر: اية مش قادر تصبر
زين: هبعتلها مسدج انت احسن مني ولا اية
اسر: انت بس خايف سيليا تقولها اني بعتلها مسدج فا بتقلدني
زين: اكيد مش هخليها تنكد عليا يوم الفرح
احمد ضحك بغرور: ياه احساس السنجله والحريه حلو فعلا
اسر: ليك يوم ها وقريب اوي هنشمت فيك
احمد بتوتر: لسه بدري اصلا
زين: بدري من عمرك
” عند البنات ”
سيليا: زين بعتلك اية!!
ليلي بفرحه: هقرأ اهووو
” الاستاذة لولي الى وقعتني على عيني ودخلتني فعالمها الخيالي وقبلت اكون بطل قصصها فالقصص انتي اجمل اميره وفالحقيقه انتي اجمل عروسه وهتكوني جميلة فنظري طول العمر انهارده و بكره ولحد اخر يوم فعمري هشوفك زي القمر بحبك واجهزي بسرعه عشان اول ما اخلص مش هقدر اصبر كتير”
سيليا: ياااااه! زين قال كل ده قمر اوي
ملك: طبلي يختي لاخوكي
سيليا ضحكت: شوف مين بيتكلم
قامت : الحمد الله
ملك: اهااا اخيرا خلصتوا
بعد الميكب بدؤا يلبسوا الفساتين و عند الشباب لبسوا البدل وبعد ساعات ركبوا عشان يجيبوا البنات كل واحد كان في عربية وبالمناسبة اشتروا ل احمد عربية
زين و اسر وصلوا سوا واحمد اتأخر جدا وكانوا قلقانين عليه
ومش عارفين يتحركوا ..
_____________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مشاكل عائلية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى