رواية أحببت والدي الفصل الأول 1 بقلم رؤيا محمد
رواية أحببت والدي الفصل الأول 1 بقلم رؤيا محمد |
رواية أحببت والدي الفصل الأول 1 بقلم رؤيا محمد
_انتِ متخلفه، في حد يحب ابوه؟
_اعمل ايه غصب عني مش بأيدي، بعدين احنا فرق السن بينا مش كبير وهو مش ابويا الحقيقي.
قولت ده حسيت بـ قلم على وشي من ياسمين صاحبتي
_اااااه بتضربيني يا ياسمين.
_لا بفوقك، عشان ده ابوكِ حتى لو مش الحقيقي فـهو ابوكِ، فاهمه يعني ايه ابوكِ.
رديت بعياط:
_والله غصب عني يا ياسمين غصب عني بحبه وبغير عليه..
_تاني هتقولي بحبه، بصي يا حبيبتى الحب الأول في حياة البنت بيبقى ابوها، يعني ممكن تكوني بتحبيه حب بنت لأبوها.
_تفتكري يا ياسمين.
_ايوه يا حبيبتي، انتِ بس حاولي تبعدي عنه عشان انتِ بس متعلقه بيه مش اكتر.
_حاضر، انا هروح بقا.
“انا ريحانه عندي ١٦ سنه إلي بتكلم عليه ده، بابا عامر عنده ٢٨ سنه هو مش بابا الحقيقي هو جابني من الملجأ وانا عندي ٨ سنين ورباني اهلي ماتوا من وانا صُغيره او مش ماتوا هُما ودوني الملجأ من وانا طفله وانا بعتبرهم ماتوا الصراحه وبعتبر بابا عامر وتيتا صفاء هما عيلتي، وبابا عامر هو اللِ رباني وكان بيهتم بيا هو تيتا صفاء، وايوه انا بحبه اوي اوي وبغير عليه مش غيره بنت على ابوها وهو كمان بيغير عليا اوي مانعني من اني اتعامل مع اي ولد، انا عارفه اني احبه ده غلط لكن غصب عني..بحاول افسر ده تملك، لكن بجد بحبه بحب الكلام معاه وبجد غيرته عليا ووجوده جمبي”…
روحت البيت ولقيت بابا قاعد مع طنط سوزي، طنط سوزي دي بتحاول تخلي بابا عامر يحبها بتحط ميكب قد كدا على وشها وبتحاول دايمًا تقرب منه، بصيتلها بضيق ودخلت سلمت على تيتا وعلى بابا ومسلمتش عليها وقعدت…
_عامر بأستغراب:مسلمتيش على طنط سوزي ليه يا ريحانه..
_بـضيق:معلش نسيت..
_اكملت بضيق:آهلًا يا طنط..
_سوزي بـأصتناع:آهلًا يا حبيبتي..
_ريحانه بدموع مكبوته:انا هطلع ارتاح يا تيتا عشان تعبانه ..
_عامر بـالهفه:مالك يا حبيبتي..
_ريحانة ببتسامة:مفيش يا بابا انا بس مُرهقه من الدروس..
_عامر براحه:ماشي يا حبيبة بابا اطلعي ارتاحي وانا هخليهم يحضرولك الأكل..
_لا أنا مش عايزه اكُل يا بابا..
_عامر بأصرار:لا هتاكلي يا ريحانه متزعلنيش منك..
_ريحانه بـحُزن:مش عايزه اكُل يا بابا لو سمحت..
_عامر بغضب وحدة:ريحانه بلاش جدال هتاكلي يعني هتاكلي..اسمعي الكلام..
هزيت راسي بهدوء وطلعت بسرعه قبل ما دموعي تنزل هـ هو زعقلي قُدامها، وهو زعقلي بجد دموعي نزلت بغزارة حاولت اهدي نفسي ودخلت اخد دُش ودموعي اختلطت مع المياه..خرجت لبست هدومي وقعدت اذاكر..
__________
_مامة عامر بعتاب:كده تزعقلها يا عامر انتَ عارف انك بذات لما بزعقلها بتعيط وبتزعل..
_عامر بـحُزن:يا ماما مـا هي مش راضيه تاكُل وهتتعب كده…
_ماشي يا بني بس براحه..
_عامر بندم:حاضر يا أمي هطلع اصالحها وأكلها قبل ما تنام..
_سوزي بتدخل:وتأكلها ليه يا عامر هي طفله لسه أنتَ مدلعها اوي على فكره.
_عامر بـأستفزاز:بنتي واعيش وادلعها..
قال كده ومشى وهو متجاهل سوزي، وطلع لـ ريحانه اوضتها..خبط على الباب وسمحت لهُ ريحانه بالدخول..
_حبيبة بابا بتعمل ايه؟
_بـحُزن:بذاكر يا بابا..
_ومكلتيش ليه يا ريحانه؟
_بـعتاب:مش عايزه.
_مفيش حاجه اسمها مش عايزه يا حبيبتي، استني انا هأكلك..
قعد عامر يأكل وكان قُريب ريحانه وهي سرحانه فيه وقلبها بيدق بشدة وبتلوم نفسها على ده، وبتستغفر ربها عشان عارفه انها مينفعش تحب بابها..بعدت عنه.
_بتوتر: خلاص انا هاكل لوحدي يا بابا انا مش صغيره..
_عامر:كُنت عايز اقولك على حاجه يا ريحانه..
_ريحانه بمرح والأكل في فمها:قول يا بوب..
_عامر بجديه ممزوجه بـحُزن:انا هتجوز سوزي..
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد