روايات

رواية ولو بعد حين الفصل العاشر 10 بقلم خلود أحمد

رواية ولو بعد حين الفصل العاشر 10 بقلم خلود أحمد

رواية ولو بعد حين الجزء العاشر

رواية ولو بعد حين البارت العاشر

رواية ولو بعد حين الحلقة العاشرة

ليال.. ااااه ابعد عني بقولك ابعدددد حرام عليك

سامح.. هتتجوزيه غصب عن اهلك يإما مو. تك على ايدى

ليال.. اموت ولا اتجوزه مش عايزاااه بقولك

سامح خرج وقفل الباب عليها بالمفتاح

منى طلعت جرى.. في ايه يا سامح افتح للبنت انت بتعمل ايه

سامح.. متتدخليش انتى عشان متصرفش معاكى تصرف وحش

ليال بتخبط جامد علي الباب.. إفتحى يا ماااما افتحيلى عشان خاطري

منى.. ياقلب ماما متخافيش

ليال نزلت علي الارض وقعدت تعيط وتخبط علي الباب براحه معدش عندها قوه من كتر الضر. ب

……………. عدى 3 ايام وهى محبوسه لسه

عمران اتصل بسامح.. العروسه قالت ايه

سامح.. نقول مبروك عروستنا موافقه طبعاً يا عمران باشا

عمران.. الف الف مبروك ان شاءلله هنكون عندكم بكرا بنقرأ الفاتحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سامح.. تشرفوا وتنوروا

منى.. ليه يا سامح كده البنت مش موافقه

سامح.. الكلمه اللي بقولها تمشي متتدخليش عشان ده شغل

منى.. شغل؟! يعني انت هتجوزها بالغصب عشان شغل

سامح.. ايوا واحمدى ربنا انى وصلتها للتعليم والشكل والمستوى ده وهى في الاخر مش بنتى

منى.. من امتى وانت بتفكر كده يا سامح احنا من يوم ما جبناها واحنا اعتبرناها بنتنا

سامح.. بنتك انتى خدى المفتاح خرجيها النااس جايه بكرا ولو عملت حاجه كده ولا كده محدش هيندم غيرها فهميها كويس

منى.. تعالى ياقلب ماما تعالى

ليال حضنتها.. ماما

منى.. النااس جايه بكرا يقرأو الفاتحه يا قلبي معلش ياحبيبتي هنعمل ايه انا حاولت كتير مع بابا وهو مصلب دماغه والولد حلو وصغير في السن وعيلته كويسه فين المانع

ليال.. مش حاباه ومش مرتاحه

منى.. يمكن ده الخير ليكي

ليال قعدت علي السرير بضعف.. يعني مفيش حل

منى.. مش عارفه ربنا يسهل الامور يارب انا خارجه اعملك حاجه تاكليها

ليال.. مش جايلى نفس يا ماما انا هنام

امها خرجت وهى مسكت التليفون وكانت متردده جدا بس اتصلت

حسام.. الو.. الوووو

ليال مسحت دموعها.. الو يا حسام

حسام.. ليال عامله ايه

ليال.. مش كويسه يا حسام بابا حدد معاد قراءة الفاتحه

حسام.. اممم

ليال.. حسام تعالى نهرب قالته وهى بتعيط

حسام.. ايه انتى بتقولي ايه مش هينفع طبعا انا لسه صغير مقدرش اصرف عليكي واتحمل مسؤولية واهلى مش هينفع اسيبهم

ليال.. هنتصرف سوا يا حسام انا مش عايزة اتجوزه عشان خاطري بالله عليك يا حسام

حسام.. مش هينفع يا ليال آسف

ليال بيأس.. كنت عارفه انك مش هتعمل كده انت طلعت مش راجل للاسف انا بلعن نفسي مليون مره انى عرفت حد زيكك حد زبا. له واستغلالى

حسام كان ساكت وهى قفلت الفون ومسحت رقمه وقعدت تعيط بحرقه كل ما تفكر فى الكلام اللى سامح قاله

.. ……….. تاني يوم

عمران وخالد وفايزه ويوسف راحو بيت ليال

عمران عرف منى وسامح عليهم وقعدوا يتكلموا

خالد.. طب نقرا الفاتحه بقي

سامح.. يلا بسم الله ……

خلصوا وقعدوا يهزروا شويه

فايزه.. امال فين عروستنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منى .. بتجيب العصير وجايه هقوم اناديلها

منى.. ليال مخرجتيش ليه عيب كده اهل الولد برا

ليال.. يا ماما مش عايزة اخرج

منى.. مش هينفع ياحبيبتي عشان خاطري بلاش احراج يلا جيبى العصير وتعالى

ليال.. اووف جايه

منى ابتسمت.. جايه حالا

ليال خدت الصينيه كانت لابسه فستان اسود باكمام شفافه وحاطه ميكب خفيف داخله باصه قدامها واول ما دخلت عندهم رفعت عينها لتنصدم صدمة عمرها اعصابها سابت والصينيه وقعت على الارض وكل حاجه اتكسرت سرحت دقيقه وكل ده بيتردد قدامها .. ملك حبيبتي الاكل جهز.. تعالى يا ملك شوفي الهدوم اللى جبتهالك.. ملك شطوره وهتعمل الواجب .. ملك ملك ملك دمعه نزلت من عينها

كلهم اتفزعوا وقاموا يوسف مسك ايدها.. انتى كويسه

سحبت ايدها بسرعه .. هااا اءء انا كويسه كويسه

منى ولا يهمك ياقلبى حصل خير هنادى عبير تنظف تعالى سلمى على الجماعه

ليال راحت بتوتر سلمت على عمران وخالد وعلى فايزه وقعدت وهى في عالم تاني اصلا

يوسف كان كل شويه يبصلها

قعدوا يتكلموا وبعدين عمران قالهم.. نستأذن بقي يا جماعه

سامح.. شرفتونا

سلمو على بعض ومشيوا ليال دخلت اوضتها جرى وقفلت الباب …

قعدت بصدمه على السرير.. ازاااى ازااااى معرفتهوش يمكن عشان شكله اتغير بس هما كمان مش عارفينى نسيونى!!!! ولا عشان شكلي اتغير مسكت راسها جامد . انا هتجنننن هتجوز اخويا !!!!!! يوسف اخويااا ازاى ازاى نسيونى وهو نسااانى انا بكرهه بكرههههه بكرهك يا يوسف طب طب ازاى ده جده وبقي غنى وانا كنت عندهم مكنش كده انا طلعت متخلفه وزعلانه عشانهم كل السنين دى هو السبب في كل اللى حصلى انا مش مسمحاه هو اللى مشي وسابنى وخلانى مشيت روحت الملجأ وعيشت اسوء ايامى هو السبب ان دول يتبنونى والاقي سامح بيضر. بنى دايما وبيعاملنى وحش انا مش مسحمااااك يا يوسف مش مسحمااااك وفضلت تكسر في كل حاجه قدامها

منى.. افتحي يا ليال يابنتي اهدى هتأذى نفسك ليااال افتحي عشان خاطري

ليال.. مش عاااايزه اشوف حد انا بكررررهكممم كلكممم

فضلت كده لغايه ما نامت

………………… عدى اسبوع على هذا الحال

يوسف.. انا رايح عند ليال يا جدو هنجيب الفستان وكده

عمران.. ماشي يا عريس

كانو اتفقوا على ميعاد الفرح وكتب الكتاب بعد اسبوعين

سامح.. قومي يابت انتي البسي يوسف جاى ياخدك تجيبوا الفستان

ليال.. انا ليا اسم

سامح.. مش عايز امد ايدي عليكي علشان هو جاى بس لما ترجعى حسابك معايا

ليال قامت لبست ونزلت

فتح لها باب العربيه وركبت

يوسف.. عامله ايه

ليال مش قادره تتخطى الذكريات بتاعتها معاه وهما صغيرين نفسها تحضنه وتقولى وحشتيني بس هى للاسف كرهته.. كويسه

يوسف.. ردك بارد

ليال.. هبقي اسخنهولك

يوسف.. هه دمك خفيف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ليال.. ممكن متتكلمش معايا خالص طول الطريق

يوسف هز راسه وشغل اغنيه

نزلوا عند اتليه الفساتين فضلت تقيس وهو يقول وحش اخر واحد عجبه جداً كانت شكل الاميره فيه

فضل يلف حواليه وبيبصلها بإعجاب.. نايس

قلبت عينها بملل.. اوكى

خلصوا وخرجوا

يوسف.. تيجي نتغدى

ليال.. مش عايزة وروحنى بقي عشان اتخنقت

يوسف.. منى؟

ليال.. ايوا

يوسف.. احمم ليه بس انا عملت ايه

ليال.. من ما تعمل مش طايقه اشوفك ولو تعرف تلغى الجوازه دى اكون شاكره جداً ليك

يوسف.. ندى لبعض فرصه طيب

ليال دمعت من الخنقه.. انت مبتفهمش قولتلك لا مش طايقاك ولا عايزه حاجه تربطنى بيك اووف بقي اتخنقت

يوسف زعل من كلامها وراح ركب بصمت ومتكلمش معاها طول الطريق كان واقف في الاشاره في عيل ماشي بغزل بنات

يوسف سرح شويه وافتكر ملك لما كانت بتجرى ورا الراجل في الشارع ابتسم

ليال بصت لقته بيبتسم وهو بيبص من الشباك

ليال.. شكلك اتجننت بتضحك مع نفسك

يوسف.. لا افتكرت موقف لحظه وجاى نزل من العربيه وجاب من الولد

يوسف.. خدى

ليال.. شكرا وبدأت تاكل منه وهو بيبصلها وبيضحك

ليال.. في ايه

يوسف ضحكته اختفت.. اختى كانت بتحبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ليال سكتت وبصت قدامها .. احمم وهى فين اختك

يوسف.. ما علينا المهم عجبك ودور العربيه وساق وصلها البيت ومشي

…….. عدى أسبوعين وجه ميعاد الفرح ليال بتعيط على طول وعيلة يوسف متحمسين جداً جداً

عمر.. خلصي يا مروه كل ده بتلبسي كلهم تحت مستنين

مروه.. يلا خلصت اهو خرجت وهى بتعدل شعرها

عمر.. ماشاء الله ايه الجمال ده

مروه.. حبيبى انت اللي عيونك حلوين

عمر باس راسها وخرجوا

………

منى ليه الدموع دى بس

ليال.. مفيش يا ماما

بتاع الميكب.. كده هنحط ميكب تاني ولا ايه يلا العريس على وصول

ليال مسحت دموعها والبنت بدأت تظبطلها الميكياج

عيلة يوسف وصلوا ومعاهم المأذون

سامح نزل ومعاه ليال كلهم لما شافوها انبهروا كانت جميله جدا وهاديه يوسف مسك ايدها ومشي

يوسف.. اي القمر ده

ليال مردتش عليه

راحوا قعدوا والمأذون بدا بكتب الكتاب وهى كانت سرحانه

مضت على الورق وكانت بتبتسم ابتسامه مزيفه

المأذون.. بارك اللهلكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

كلهم باركولهم وفايزه كانت بتزغرط وبعدين ركبوا عربايتهم وراحوا القاعه

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ولو بعد حين

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى