روايات

رواية فيروزتي الفصل الخامس عشر 15 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الفصل الخامس عشر 15 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الجزء الخامس عشر

رواية فيروزتي البارت الخامس عشر

رواية فيروزتي الحلقة الخامسة عشر

الدكتورة طلعت :الحمد لله انك اتصلت عليا في الوقت المناسب والا كانت هتمـ…
زياد بغضب :أخرسي
الدكتورة راحت وزياد دخل لفيروز اللي كانت بتعيط بانهيار
زياد وهو بيقعد جنبها:انتي كويسة ياروحي؟
فيروز وهي بتبعد عنه بر،عب :خ..خ… خليك… ب…. بعيد
زياد :انا اسف بس….
فيروز :طـ.ـلقني يازياد
زياد بصـ.ـدمة :ايه فيروز متهزريش
فيروز :مش بهزر انا مش هقدر اكمل معاك بعد اللي عملته فيني دلوقت

 

 

زياد مسكها من خصرها وهو بيضغط عليه بقوة وبيبوسها من شفايفها لحد ماحس انها مش قادرة تتنفس وحس بطعم الد، م ع شفايفها بعد عنها وقال : انتي ليا انا وبس
وهي كانت بتعيط بأ، لم
زياد حس بوجع لما شافها بتعيط
زياد :انا… انا
فيروز بعياط :اطلععععع
زياد :فيروز :انا والله…
فيروز شافت سكـ.ـينة جنبها ومسكتها وحطتها ع ايدها
فيروز :همـ.ـوت نفسي احسن تطلع
زياد :ط طب أهو طالع ارمي السـ.ـكينة
فيروز :اول اطلع
زياد طلع وفيروز رمت السـ.ـكينة وفضلت تصـ.ـرخ بأعلى صوتها
بعد مدة زياد شاف من اللابتوب انه فيروز بتلملم هدومها في الشنطة زياد اتصل ع مامته
زياد بدموع :ماما فيروز هي هتسيبني ياماما تعالي ارجوكي
فتحية :زياد في ايه وانت فين اصلا ليه اختفيت
زياد :ياما تعالى بسرعة خلي جلال يجيبك انا محتجلك اوي
فتحية :طب اهدا انا هاجي
بعد مدة زياد كان بيحاول يقنع فيروز علشان متروحش
زياد بدموع :ف فيروز ارجوكي متروحيش انا اسف انا والله بحبك بس آدم قال عليكي كلام وحش وكمان شوفي
مد ليها الفون اللي فيه صورتها مع آدم
فيروز ابتسمت بسخرية :عارف ايه انا بحب آدم والصورة دي حقيقية ودلوقتي هروحله وهنطلع من البلد دي وهطلق منك يازياد

 

 

زياد بصدمة :يعني الصورة…
فيروز :اه حقيقية مالك مستغرب مانت صدقته وجيت عملت اللي عليك وزيادة
زياد بغضب وهو بيمسكها من شعرها :انتي ليا انا وبس فاهمة مش هتروحي ل مكان
فيروز بوجع :ااااه شعري
فجأة فتحية دخلت الاوضة وبعدت زياد عن فيروز
فتحية بحدة :اطلع يازياد
زياد :عايزة تروحله وانتي بتقوليلي اطلع… لا انا هربيها شكلها ما اتعلمت من اول مرة بس مالو نعيدها تاني
فتحية بغضب :زياااااااد اطلع
زياد طلع وهو بيبصلها بغضب وقفل الباب وراه
فيروز حضنت فتحية وهي بتعيط :انا انا مش عارفة هو ليه فجأة قلب كدا….. شايفة ياخالتي ابنك اتغير ازاي
فتحية بهدوء وهي بتقعدها ع السرير :حصل ايه احكيلي
فيروز حكتلها كل حاجة حصلت
فتحية :طب والواد دة انتي في بينك وبينو حاجة؟
فيروز :اه بس دة زمان قبل ما اعرف زياد وقتها كنت بحبه وهو بيحبني بس الصور اللي شافها زياد دي مش زي ما هو فاهم انا وقتها كنت تعبانة وروحتله ع بيته لقيته مش لابس تيشيرت كنت هطلع بس هو شدني عليه وبس… بس محصلش بيني وبينه حاجة ياخالتي وزياد فاهمني غلط ومسألنيش حتى هو بس جة وعمل اللي عمله
فتحية حضنتها وباست راسها:معلش ياحبيبتي هو شكله متوتر علشان ابوه وكمان الواد دة خلاه يتوتر اكتر هو بس خايف عليكي تروحي منه هو الواد الو.سخ دة اكيد سـ.ـخنو عليكي
فيروز بدموع :بس خلاص انا قررت
فتحية :ايه
فيروز :انا هسافر
فتحية :لا يابنتي

 

 

فيروز:خالتي انا محتاجة شوية وقت مع نفسي عايزة وغير دة انا…..
فتحية :انتي ايه
فيروز :انا حامل ياخالتي
فتحية بفرح:بجد طب امتى عرفتي
فيروز :اليوم لما زياد جابلي الدكتورة هي قالتلي انه مش لازم زياد يقـ.ـرب مني وبالذات الشهور الجاية وكمان مش لازم يـ.ـقرب زي ماعمل اليوم والا الطفل هيمـ.ـوت
فتحية :بس هو لما يعرف هيفرح وهينسى كل اللي حصل و….
فيروز بمقاطعة :لا ياخالتي زياد الفترة دي جانن جنانو وانا مش بقدر اخاطر ف هسافر الأحسن وارجوكي ماتقوليله حاجة عن اني حامل ياخالتي والنبي {بصو هو حرام نحلف بحاجة غير ربنا بس انا كتبتها عادي لأنها رواية مش حقيقة}
فتحية :ماشي يابنتي بس انتي مش شايفة انك بتغلطي في حق زياد انتي لازم تعرفيه
فيروز :هو هيعرف بس مش دلوقتي انا محتاجة اقعد مع نفسي ياخالتي والا هتحصل مشاكل كتيرة بيني وبين زياد ممكن تؤدي لانفصالنا غير دة انه علاقتنا متوترة الايام دي خالتي والنبي خليني اسافر وماتقوليلو شي عن الطفل دة
فتحية :حاضر يابنتي ربنا معاكي بس اول ماتولدي قوليلي
فيروز بابتسامة :حاضر
عند زياد كان واقف مع جلال
زياد اول ماطلعت مامته جري عليها بلهفة
زياد :هي هتقعد صح انتي قدرتي تقنعيها انا عارف
فتحية :لا يا زياد انت غلطت وفيروز من حقها تسيبك وانا بسمحلها تروح واوعك تفكر انك تمنعها
زياد : انا اه غلطت بس مكنش قصدي اللي حصل مش باءيدي انا وقتها كنت متعصب و…
فتحية :زياد خلاص فيروز هتسافر والموضع انتهى
فيروز طلعت وهي شايلة شنطتها كانت بتبص ع زياد بحزن
زياد بدموع :ياامي انتي بتغلطي أنتي بتفرقي اتنين بيحبو بعض هتاخدي ذنبنا
فتحية :بيحبو بعض اه.. طب إذا أنت كنت بتحبها ليه عملت اللي عملته يازياد… وبعدين انا مابفرقكم فيروز هي اللي عايزة كدا وانا معاها في القرار دة لأنك ماتستاهلش……. جلال روح وصل مرات اخوك ع المطار وارجع ع طول
جلال :حاضر

 

 

وطلع وصل فيروز ع المطار ورجع
جلال وصل القصر ملقاش زياد
جلال :يا أمي فين زياد
فتحية :هو في شقته
جلال :اها طب انا هبات عندو الليلة وهجبلك واحدة من الجيران تبات معاكي
فتحية :ماشي يابني
عند علياء.
علياء بصد،مة :ايه فيروز سافرت
جلال :اه انا مش فاهم اللي بيحصل دلوقتي هروح لزياد افهم حصل ايه وانتي اسألي فيروز
علياء :ماشي
بعد مرور 7سنين.. ..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى