روايات

رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الرابع عشر 14 بقلم مروة موسى

رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الرابع عشر 14 بقلم مروة موسى

رواية قسوة الحب الجاهل الجزء الرابع عشر

رواية قسوة الحب الجاهل البارت الرابع عشر

رواية قسوة الحب الجاهل الحلقة الرابعة عشر

عبير دخلت الصبح بدري من البيت ووقفت في نص البيت وقالت بصوت عالي اخويا العريس فين ي مرفت

مرفت : في اوضته ي ست هانم

عبير طلعت للاوضة وفتحتها وكانت أوري لسه نايمة

عبير دخلت لقت عيسي نايم في مكان ومراته علي السرير

عبير: والله عال اوي مش نايم جمب مراتك ليه ي حبيب امك

عيسي صحي علي صوتها : انتي دخلتي هنا من غير ما تستأذني

اروي اتعدلت: مين دي وجت هنا ازاي

عبير: انا اخت جوزك ي حبيبتي ودخلت من الباب عادي عندك مانع

اروي بخوف منها: لاء معنديش

عيسي: اخرجي من غير شوشرة ي عبير وخالي اليوم يعدي بقي

عبير: ولو مخرجتش

عثمان من وراها: اطلعي ي قليلة الرباية

عبير: انا ي حج دا انا كنت جاية ابارك ليهم حتي

عثمان شدها وقفل الباب ونزل بيها لتحت

اروي: انا مقصدش وجودها في حاجة

عيسي: وحتي لو تقصدي دا اوضتك تسمحي للي يدخل بيها واللي ميدخلش فاهمه ومتخافيش منها ولو مش عاجبك كلامها ملكيش صالح بيها

اروي: حاضر ماشي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عزة : جاية ليه اتخانقتي اناي وجوزك ولا اي

عبير: يووه هو انا مقولتلكوش

عثمان: خير

عبير: احنا هنهد البيت وهنبني وهيقعد يجي شهرين يتبني يرضيك اقعد انا والعيال في مكان بعيد عن سراية ابويا

عاصم نازل هو ومراته : لاء ميرضنيش طبعا بس حسك عينك اشم انك زعلتي مرات عيسي فاهمه

عثمان: اهو اخوكي قال اللي علي لساني

عبير بتجاهل: بقولك اي ي كوثر هاتيلي طبق الطحينة من المطبخ لحسن الفول مش راضي يتبلع

كوثر: حاضر

اروي نزلت تاخد فطار لعيسي من تحت عشان يفطر فوق وياخد العلاج

عبير: متفطري معانا ولا احنا نش اد المقام

مي: مين دي ي ماما

عبير وهي بتاكل: دي مرات خالك عيسي ي حبيبتي زي امك بردوا

اروي: امك؟!

عثمان: خودي الفطار ي بنتي واطلعي لجوزك

بلال: اطلعي انتي وهبعت مرفت وراكي

عثمان: ايوا يلا وفعلا مرفت طلعت الفطار ليهم وبدأت هي وعيسي ياكلوا

عيسي: مفيش حاجة محتاجاها

اروي: لاء بالعكس شكرا لوجود كل حاجة متوفرة بس انت مديني فلوس كتير اوي

غيسي: عشان دروسك وعشان مواصلاتك كدا كدا بلال هيدفع ليكي رايح جاي بس لما يكون فلوسك زيادة احسن وليكي مني كل شهر زيهم

اروي: بس فاضل كتير منهم اوي

عيسي: الخير يحب الزيادة عندك دا الدولاب عينهم فيه ومعاكي مفتاحك من النهاردة له

اروي: يعني هتبقي فلوسك وكمان هقفل عليها

عيسي: كدا احسن

اروي: طيب انا هكمل مذاكرة

عيسي: تمام الحو بدأ يبرد وانا هشتري ليا كام هدمة كدا هجيبلك معايا

اروي: كتر خيرك والله

عيسي: اختي وامي حاولي تتجنبيهم

اروي: انا مليش دعوة بحد انا بنزل تحت للأكل واطلع فوق

عيسي وهو قايم: لو حصل حاجة اتصرفي كأنك مرات كبير البيت عيسي الأنصاري

اروي جريت عليه لأنه رجله فلتت واتوجع: حاسب سلامتك

عيسي بدا يتسند عليها: خير محصلش حاجة

اروي: محتاج اي

عيسي؛ مفيش نادي بلال

اروي: حاضر وذهبت لمناديته ودخلت

بلال: نعم ي حبيب اخوك

عيسي: بقالي اسبوع الماية ملمستش جسمي

بلال بتفهم: طيب اروي انزلي تحت شوية

اروي: حاضر وحضرت له المنشفة والهدوم

بلال ساعده يستحم وطلع مكانه تاني

عيسي: بتحبها ؟

بلال: ها تقصد مين

عيسي: اروي

بلال: لاء ربنا يخليكوا لبعض

عيسي بيرفع راسه: مش علي اخوك انا عاوز اقولك انها هتفضل جمبك لحد ما تشد حيلك وتتجوزها انت انا حاجزها ليكي

بلال بحب : بجد يعني هتبقي من نصيبي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عيسي: مستحيل أقف في وش سعادتك ي بلال

بلال: كنت زعلان اوي ان اول حد أعجب بيه بجد وميبقاش ليا

عيسي: تخالي بالك منها هي طيبة

بلال : وابوك ساعتها هيقول اي

عيسي: لما يجي ساعتها ربنا يحلها من عنده

عبير شافت اروي نازلة تحت : اهلا اهلا بالعروسة

عزة: نورتي ي حبيبتي انا حماتك اكيد عارفة

عبير: وانا عمتك اخت جوزك يعني

اروي بابتسامه: اهلا بيكوا

عبير: بقولك اي ي اسمك اي كباية ماية معلش

اروي: حاضر عنيا

دخلت المطبخ لقت مرفت وكوثر

كوثر بحب: صباح الخير ي حبيبتي

اروي: انتي مرات عمو عاصم

مرفت: عمو هههه

كوثر: مرفت اسكتي

ايوا انا مرات عاصم وانا اسمي كوثر

أروي: شكلك طيبة جدا انا هجيب كباية ماية لعمتي

كوثر : طبعا خوديها اهي طلعت وديتها لعبير

عبير بتشرب ورمت الماية من فمها للارض عند رجل اروي: اخييييه الماية طعمها كدا ليه ورمتها في وشها

اروي انصدمت من الموقف

عزة : تؤ تؤ ليه كدا ي بنتي تعالي ي ضنايا هنا

اروي: خلاص مفيش حاجة واسفه ان الماية معجبتكيش

عيسي من فوق: مرفت دروق ماية بسرعه

عبير: عيسي

مرفت: اهو ي بيه

عيسي: زي ما رمتك ارميها بالماية

اروي: لا طبعا مينفعش

عيسي بصوت عالي فزع اروي: بقولك اعملي والا هتتعاقبي

اروي بخوف رمت الماية علي عبير

عبير : ي بنت ال…

عزة: ليه كدا انت هتشوف نفسك علينا ولا اي

عيسي: انا لحد قريب ساكت لكن اللي هيمس شعره من مراتي بعد كدا هشيله من علي وش الارض

عبير : مش كفاية طول السنين اللي فاتت شيلينك يوم لما تتجوز تتنطط

عيسي: الحمد الله اني لسه بصحتي عشان لما تعالي صوتك علي اخوكي القلم دا يفكرك بأنك تهدي صوتك وضربها بالقلم

عبير: انت بتمد ايدك عليا ي عيسي

عيسي وهو بينظر لعزة: وامدها علي اللي يتشددك ليكي كمان

اروي خافت من الموقف طلعت فوق جري

بقلم مروة موسي

عبير: صدقني انت اللي بدأت الحرب

عيسي بتوعد: وانا اللي هنهيها ودا وعد مني

عزة: لما يجي عثمان انا هقوله

عيسي: هكون واقف وانتي بتشتكيله متقلقيش

كوثر طلعت لاروي فوق: اهدي متخافيش

اروي بدموع: عيسي عيسي ضرب اخته وهي معملتش حاجة غير انها رمت الماية غصب عنها

كوثر؛ هتسمعي كلامي كأخت ليكي

اروي: ايوا

كوثر: ملكيش دعوة باللي بين عيسي واخته عبير حاولي متبقيش في الوش بينهم ولما عيسي يقولك حاجة قوليله حاضر وبس

اروي: بس ليه هما كدا

كوثر: منا قولتلك خليكي احسن في الأمور اللي تخص جوزك وادعي لعيسي بكل خير

عيسي دخل علي عكاز: إزيك ي ام كوثر

كوثر وهي خارجة: الحمد الله وطول بالك كدا معلش

عيسي: محصلش حاجة

اروي: انا اسفه ان سببت مشاكل

عيسي: قولتلك حاولي تتلاشيهم

اروي: انا كنت نازل ولقيت اختك بتقولي هتيلي اشرب من جوا

عيسي بحدة وعيونه في عيونها: وانتي مش خدامه عندها عشان تأمرك انتي هنا مرات عيسي الأنصاري واخدة بالك مين عيسي الأنصاري

اروي غمضت عيونها وكاتمة شهقتها: حاضر

عيسي بعد واروي اترمت علي السرير وعيطت

عيسي :انا عاوزك تتعاملي كأنك واحدة مننا ي اروي بلاش تخالي عبير تسيطر عليكي بأمروها

اروي بعياط: انا عاوزة اختي ليان

عيسي: حاضر هبعتلك ليها

اروي: طيب ماشي ومسكت دموعها

عيسي: ليه بتعيطتي

اروي بطفولية: عشان انت اتكلمت معايا بحدة وانا مش بحب حد يكلمني كدا

عيسي ملس علي شعرها: خلاص هحاول بس تسمعي كلامي ماشي

اروي: هتوديني عند ليان

عيسي: بصراحة ايوا بس مش حالا وراكي درس نسيتي

اروي وهي بتقوم: ايوا صح عندك حق وقامت تجهز حالها وكتبها

ليان: زياااااد هات بصلتين من فوق وانت جاي

زياد: بقي زياد الانصاري واحدة زيك تقولي هات بصلتين

ليان: والله لو مش عاجبك عرفني

زياد: مش عجبني واطلعي هاتي

ليان: هو ابنك دا ناوي يجبلي جلطة

ام زياد: سلامتك من الجلطة ي حبيبتي

ليان: انا طالعه وخرجت من المطبخ وطالعه السلم ورجليها اتكعبلت

ليان: اه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زياد جري عليها: مالك رجلك بتوجعك

ام زياد: شيلها علي اوضتها ترتاح يبني

زياد شالها وحطها فوق : دي آخرة اللي يجي عليا ويعمل كشري وانا مبحبوش

ليان: رجلي بتوجعني اوي

ام زياد: هتلاقيها اتلوت ي بنتي استني ادعكها ليكي

ليان: لا لا ي طنط كتر خيرك

زياد: خليكي انتي انا هدعكها

ام زياد: خد الزيت دا حلو للرجل وانا هنزل لحسن الاكل علي النار وارتاحي يحبيبتي

زياد : افردي رجلك

ليان:لا هي هتبقي كويسة كتر خيرك

زياد بيفرد رجليها : متتكسفيش هاتي ورفع الهدوم وليان كانت محرجة

زياد وهو بيدعكها: الله دا رجب صاحبي طلع بيتكسف اهو

ليان: انا رجب صاحبك طيب

زياد: هتعملي أي وانتي ….مكملش كلامه ولقي الزيت مرمي عليه

زياد: الهدوم لسه جديدة ي بنت المج*نونه

ليان: رجب صاحبك بيهزر معاك اي ي زياد مبتهزرش

بلال: تيجي ناكل كريب من هنا

اروي: يسلام لو مكس فراخ

بلال: طيب يلا

الاء: هاي

بلال: خير

الاء: شايفاك ماشي معاها في اي

بلال: انتي مالك ي الاء خليكي في حالك

الاء: بلال انا لسه بحبك وصدقني لسه محتاجاك

بلال: يلا ي اروي نمشي

اروي: ليه تكسرها وهي بتحبك

بلال: الاء واحدة اعرفها من سنتين لكن كانت عاوزة تظهر علي اسم بلال الانصاري واكتشفت انها مش كويسة

اروي: اديها فرصة يمكن تكون غلطانه وتحاول تصلح غلطها

بلال: قولتلي هتاكلي اتنين ولا تلاته

اروي بابتسامه: لما اخلص واحد الاول

بلال بتوهان في ضحكتها: ياربي علي الجمال

عيسي قلق علي بلال واروي لأنهم اتاخروا حاول يتصل علي بلال لكن بلال تليفونه صامت

شوية ورجعوا البيت

عيسي :كنتوا فين

اروي: طلعنا من الدرس كلنا وجينا

عيسي لبلال: تليفونك فين

بلال: دا انا عملته صامت

عيسي: كانت وأول مرة تخرجوا ومتعرفونيش فاهمين

بلال: حاضر حقك عليا

عيسي: قلقت عليك

بلال بيبوس راسه: ربنا يخليك ليا

عيسي : بكرة هجيب ليكي تليفون وهدوم ان شاء الله

اروي: لاء مش محتاجة دا كله

عيسي :: يلا ي بلال تصبح علي علي خير ودخل اروي الاوضة

اروي: أسفه لو كنت سبب في تأخير بلال وقلقك عليه

عيسي: ولا يهمك بس كل حاجة محسوبة لبلال بالوقت وهو هيذاكر النهاردة المواد المختلفة االي بينكو وانتي كمان اقعدي ذاكري

اروي: هنام والصبح اذاكرها

عيسي: ي بشمهندسة اروي وراكي مذاكرة

اروي بتشجيع : بس كدا حاضر عنيا

عيسي: يلا وانا جمبك هسهر اخلص شغل ليا

 

 

 

 

 

 

 

عثمان داخل البيت: ي ولاد

عزة: تعالي ي حج ي ابو الغالي

عبير: يرضيك ابنك يمد ايده عليا وانت لسه حي وسطنا

عثمان: هاتيلي ي مرفت كباية ماية

عبير: انا بكلمك ي بويا

عثمان: عيسي ميعملش كدا غير لما تكوني غلطانه

كوثر: فين عاصم ي عمي

عثمان: وراه شغل كتير ومش هيرجع غير وش الفجر اطلعي انتي وعيالك واقفلي اوضتك

كوثر: حاضر تصبحوا على خير

عزة : هيجي منين الخير واحنا في غم

عثمان: انا عارف انك مش مرتاحة لوضع عيسي كدا وطول عمرك انتي وامك ناوين لعيسي علي حاجة وهو بيتلاشاكوا

بس انا مش هعديها المرة دي وهقرر الصح ليكوا كلكوا

عثمان بصوت عالي وجمهوري: عيسي عيييسي

اروي سمعت الصوت وقلقت والكتب وقعت منها

عيسي: متخافيش انا نازل وجاي

اروي: هاجي معاك .

عيسي: تعالي ونزل علي السلم وعثمان قدامه

عثمان: انت من النهاردة ومن اللحظة دي مش ابن الانصاري انت ……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحب الجاهل

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى