روايات

رواية حبها بداية إلتزامي الفصل الأول 1 بقلم ملك أحمد

رواية حبها بداية إلتزامي الفصل الأول 1 بقلم ملك أحمد

رواية حبها بداية إلتزامي الجزء الأول

رواية حبها بداية إلتزامي البارت الأول

رواية حبها بداية إلتزامي الحلقة الأولى

تـشرق أشعة الشمـس عـلى ذلك الوسيم الذي تمتاز عينيه بلون السمـاء وبشرته التـي تتنـاسق تمـاماً مع لـون الـحليب تنسدل خصلات شعره القصير على عينيه والتي تتميز بلون أشعة الشمـس ، أنه بطل الرواية والذي يدعى ”
_أدهم أستاذ أدهمممم
يفتح عينيه ببطئ شديد ينظر إليها ثم قال _ ريهام أنتِ بقيتي مزعجة أوي فعلاً.
أبتسمت وهي تتقدم نحوه_ وانت بقيت جميل اوي فعلاً.
أقترب منها وهو يضمها بين ذراعيه فنظرت إليه وقالت_ أستاذ أدهم أنا ….
ليقطع حديثها دخول والدة أدهم المفاجئ ، نظرت إليها ثم تحدثت _ أنتِ بتعملي أي هنا؟
ريهام_ أنـ انـ أنا هـ…
فاطمة_ أتفضلِ برا وأنزلي جهزي الاكل وياريت متنسيش أنتِ هنا اي يا ريهام “”مجرد خدامة “”
نظرت ريهام الى أدهم الذي هز رأسه موافقاً على حديث والدته ، تترقرت عينيها بالدموع ثم خرجت مغادرة الغرفة.
فاطمة_ممكن تفهمني اي اللي أنت بتعمله ده؟
أدهم ببرود_ بعمل أي؟
فاطمة_ بتلعب ببنات الناس وكل يوم مع واحدة شكل حتى الخدامة مسبتهاش أنت متخيل أنت بقيت مقرف أد أي؟
أدهم_ سيبينا من محاضرة كل يوم فضلا انا داخل أخد شاور وهاجي وراكي.
فاطمة _ هقول اي بس أنا تعبت خلاص ربنا يهديك .
أدهم_ممكن أسالك سؤال؟
فاطمة _نعم؟
أدهم_ هما مش بنات الناس دول بيخرجوا معايا بمزاجهم
فاطمة_ ايوه بس….
أدهم_ مش ريهام بتنام في حضني كل يوم بمزاجها؟
فاطمة_ ايوه يا بني بـ…..
أدهم_ أنتِ زعلانه عليهم ليه بقى ؟ هما لو كانوا كويسين فعلاً مكانوش خرجوا مع شاب ! ومن ورا أهلهم وريهام لو كانت كويسة مكانتش نامت في حضني .
فاطمة_ ماشي أنا فهمت اللي أنت عايز تقوله أنت معاك حق ولكن أنت هتتحاسب على نفسك يا أبني مش عليهم فكر فيها كويس ربنا هيسألك أنت ليه كنت بتعمل كدا ليه كنت بتعصيني ؟ مش هيسألك عنهم هما .
لم يستطيع أدهم أن يجيب على حديثها ودلف إلى الحمام.
_______________ꨄ︎
فـي مكـان أخـر تجـلس بطلتنا ذات العيون البنية ، وشعرها المموج كـ روبانزل، وبشرتها ناصعة البياض ، وقصر قامتها نعم ذات 150ث 😂.
كانت ترتدي حجابها الشرعي (الخمار) وجلباب فضفاض وشرعت في اداء صلاة الظهر نعم أنها بطلتنا التي تدعى….
_حورررر يا حوريةة يلا هتتأخري على الشغل .
حينها انتهت من الصلاة وأرتدت حذائها الابيض “” وخرجت من غرفتها مودعة عائلتها
حورية_ ماما أنا نازلة هتوحشيني.
فريدة_خلي بالك من نفسك يحور .
حورية_حاضر، سلام يا بابا.
مختار_ سلام يا حورية في رعاية الله.
أتجهت حورية إلى عملها…في محل “”الياسمين “” وهو محل خاص ببيع الازهار.
_______________ꨄ︎.
فـي مـنـزل “.أدهم مصطفى”.
يقف بطـلنا أمـام المرأة ويضع العطر الخاص به “Boos” ويرتدي البدلة الرسمية للعمل وها هو ينزل الدرج .
أدهم_ أنا رايح الشغل متأخر.
ريهام_ مع السلامة يا أدهم بيه.
فاطمة_ مش هتاكل؟
أدهم_متأخر اوي على الشغل!
فاطمة_تمام في رعاية الله .
رنين يعلن عن اتصال من هاتف أدهم””
أدهم_ الو
ميرنا_ اي يا أدهم أتأخرت ليه؟
أدهم_جاي في الطريق يعيوني حقك عليا.
ميرنا _ مستنياك قدام محل “ال….” عارفه
أدهم_ اه عارفه ثواني وأكون عندك.
_________________ꨄ︎
أدهم _أنا عند محل الياسمين أهو أنتِ فين؟
ميرنا وهي تحضنه من الخلف _أدهم وحشتني .
أدهم_وحشاني اكثر.
“ومرت نصف ساعة وهم يتحدثان ”
حتى قاطع حديثهم صوت أنوثي عذب _ لو سمحت يا كابتن .
نظر أدهم ولم يستطع أن يبعد أنظاره عنها .
حورية_ روح الجهة اليمين عشان الميه متجيش عليك.
أبتعد أدهم وأذا بها تسكب بعض المياه المتسخة أثر تنظيف المحل.
ميرنا_أدهم أنت معايا؟
أدهم_ بقولك اي يا ميرنا تعالي أشتريلك باقة ورد .
ميرنا_ ده بجد؟
أدهم_أكيد تعالي.
دلفوا الى داخل المحل “” .
سليمان_تعالي يا حورية أقفي مع الزبائن.
حورية_ حاضر يا عم سليمان …أتفضلوا.
أدهم_ أنا عايز لها باقة ورد .
حورية وهي تنظر لميرنا_ اي الالوان اللي حضرتك بتفضليها؟
ميرنا_ الاحمر والاصفر.
حورية_ حاضر ثواني.
ظلت ميرنا تلفت هنا وهنا تتجول في المحل وترى الازهار وأنما أدهم لم يبعد نظره عن حورية حتى أنها أرتبتك من نظراته لها .
حورية وهي تمسك بباقة من الورد _ بص كده الباقة دي حلوة؟
أدهم_ زي حلاوتك بالظبط .
حورية وهي تنظر للأرض_ أحم أحم يعني حلوة؟
أدهم_ أحلى من أي حاجة شافتها عيني.
حورية وهي تتهرب منه_ يا انسه ميرنا تعالي شوفي الباقة .
ميرنا وهي تتقدم نحوها _ الله دي لطيفة اوي عجبتني .
أدهم_ هاتلها كمان باقة ورد.
حورية_ رقية تعالي أقفي أنتِ معاهم عشان انا تعبانه شوية.
علم أدهم أنها تتهرب منه ولكنه لم يتوقف عن النظر إليها.
رقية_ تعالي شوفي دي كمان يا انسه ميرنا.
ظلت رقية وميرنا يتجولان حول باقات الازهار وأدهم كما هو لا يبعد نظره عن حورية.
ميرنا_ أنا هاخد ال 4 دول عجبوني
أدهم_ تمام روحي على الحساب وانا جاي وراكي.
ألتفت ادهم لحورية ثم حدثها قائلاً _ علفكرا انا دخلت عشانك.
حورية باستهزاء_والله وهتشتري كمان بالمبلغ ده كله عشاني؟
أدهم _مبلغ أي؟ ده قليل جنبك ده أنا ادفع نص عمري عششان أخذ واحدة زيك.
حورية موجهةة حديثها لرقية_ اصلا انا مقولتلكيش قبل كده يا رقية بتاع البنات ميلزمنيش.
نظر لها أدهم بغضب بالغ وعرف ما تقصده ثم أتجه لدفع الحساب .
أدهم_الحساب كام؟
سليمان_ 1860ج.
أدهم_أتفضل أسحب المبلغ من الفيزا كارد.
خرج أدهم وميرنا ثم نظرت حورية لرقية وأنفجروا ضاحكين.
فـي مطـعم “الأدهمي”
يزن_أستاذ أدهم اللي مو على باله صحبه أبداً.
أدهم _يزن عامل اي أخبارك؟
يزن_منيح وأنت كيفك ؟
أدهم_ الحمدلله ، بقولك اي عندكم في سورية لما تيجي تشقط بنت بتشقطها أزاي؟
يزن ضاحكاً _ يعني بنبدأ نغازلها.
أدهم_ طب ما انا عملت ده
يزن_وشو قالتلك؟
أدهم_ قالتلي بتاع البنات ميلزمنيش.
يزن ضاحكاً _ ليك هي قالتهالك صريحة ما بدها.
أدهم_ مش أدهم اللي يتقاله لأ من بنت هوريها هتحبني وهي اللي هتعترفلي بي ده كمان.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبها بداية إلتزامي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى