روايات

رواية ولو بعد حين الفصل السادس 6 بقلم خلود أحمد

رواية ولو بعد حين الفصل السادس 6 بقلم خلود أحمد

رواية ولو بعد حين الجزء السادس

رواية ولو بعد حين البارت السادس

رواية ولو بعد حين الحلقة السادسة

فضلت تفكر طول الليل وجمعت كل الكراريس اللي يوسف جابهالها فى شنطه ونامت
تانى يوم الصبح خالد فى شغله وعمر فى كليته وفايزه كانت فى المطبخ
ملك خدت الشنطه ونزلت وقفلت الباب وراها….
نزلت الشارع فضلت ماشيه في الشارع ومش عارفه تروح فين
العصر اذن وعمر وخالد رجعوا البيت
فايزه.. مش عارفه والله كنت في المطبخ ودخلت اوضتها ملقتهاش انا هتجنن يا خالد رجعلى بنتى
خالد.. اهدى بس هننزل انا وعمر ندور عليها يارب نلاقيها
عمر.. متقلقيش يا ماما
نزلوا يدوروا عليها
هى فضلت تمشي لغاية ما وصلت عند موقف عربيات
سواق التاكسي.. انتى مستنيه حد يا بنتى بقالك نص ساعه واقفه كده
ملك.. لا انا مش عارفه اروح فين

 

 

السواق.. ازاى بس فين بيتك طيب
ملك.. معنديش بيت
السواق بص عليها لقي لبسها كويس وشكلها منظم يعني مش باين انها عايشه في الشارع
ملك.. ممكن تودينى مكان اعيش فيه
السواق.. انا والله ما عارف اقولك ايه يابنتي لو كنت حالى يسمحلى كنت خدتك تعيشي مع عيالى بس انا عندى اربع عيال والتاكسي مش بتاعى والحال مش مظبط بس هوديكى بيت ايتام وامرى لله
ملك مكنتش فاهمه.. ماشي شكرا
السواق وداها ومشي
الحارس.. تعالى ادخلى جوا ودخلها للمديره
المديره.. اسمك ايه
ملك.. اسمي ملك
المديره.. وفين اهلك يا ملك
ملك.. مش عارفه انا كنت عامله حادثه وفي ناس خدونى عندهم بس انا مشيت عشان مش حابه اعيش هناك
المديره.. ماشي يا ملك اهم حاجه هنا الاحترام والالتزام بكل الاوامر وفي اوقات كتيره ناس بتيجي عشان تتبنى اطفال من هنا يعني ده مش مكان دايم ليكى واول ما تتمى ال 18 سنه بتمشي من هنا
ملك هزت راسها بموافقه
المديره خدتها ودتها اوضه مع شوية بنات
……………
خالد.. بقالنا 4 ساعات بندور معقول اختفت
عمر.. كده يا ملك كل ده عشان عليت صوتي عليكى
خالد.. ليه يا عمر لييييه مانت عارف انها بتزعل
عمر.. والله غصب عنى كان ضغط الامتحانات وبعدين مانا دايما معاها كده وعادى هى اكيد زعلت من يوسف ومشت
خالد.. اعمل فيكم ايه انتوا الاتنين حسبي الله ونعم الوكيل
عمر.. يا بابا كفايه بالله عليك انا حاسس بالذنب اصلا
فضلوا يدورا عليها لغاية ما الليل جه مفيش فايده وروحوا

 

 

………..
فايزه.. مفيش حل ازاى يارب انا مش عارفه اقعد حاسه ان في حاجه ناقصه هى صحيح مش من لحمى ودمى بس قلبى اتعلق بيها اوى.
عمر دخل اوضتها وفضل يفتكرها بيبيص على الكومودينو لقي ورقه
عمر.. ماما سابت دى جوا
فايزه.. فيها ايه اقرأها بسرعه
عمر كان بيحاول يقرا خطها والكلمات الغلط اللي مكتوبه
عمر بيقطع في الكلام.. انااا ماشيه يا ماما ويا بابا هروح مكان تاني عشااان يوسف مشي هو كماان وعمر بيروح الكليهه ومش بشووفه كتير ومفيش حد بيلعب ويلوننن معااياا انا حبيتكم اوووى ولما اكبر هاجى اشوفكم تاني ومش زعلانة من عمر عشان امبارح بحبكم اوى سلااام
فايزه دمعت.. يا حبيبة قلبي يارب رجعهالى تانى يارب
عمر طبق الورقه وحطها فى جيبه
خالد.. ربنا يحفظها اى كان المكان اللى راحته
فايزه.. ياارب
…………………
الايام عدت وملك كل يوم تعيط عشان اخواتها عمر ويوسف اللى اتعلقت بيهم جدا
عمر كان قاعد في يوم ويوسف رن عليه
يوسف.. واحشناااااي
عمر.. انت اكتر يا بنى ايه شهر بحاله انا قولت نسيتنى
يوسف.. الامتحانات ياعمر خلصت وخلصتنى معاها ياااه تعب والله تعببب
عمر.. ربنا معاك ياحبيبي اى الدنيا عندك
يوسف.. فللل هنا شوية مزز يلا 😂
عمر.. اااه قول كده هما دول بقي اللي لاهينك هتنزل امتى يلا
يوسف.. نازل اخر الشهر المهم كل اللي عندك عاملين ايه
عمر.. كويسين

 

 

يوسف.. مالك في ايه ماما كويسه؟
عمر.. ايوا والله كويسه
يوسف.. امال في ايه ملك مزعلاك هههههه
عمر بحزن.. ياريتها كانت هنا وزعلتنى
يوسف.. هاا!؟!! قصدك ايه
عمر.. ملك مشيت من هنا بعد ما سافرت بشويه
يوسف.. انتتت بتقول ايه ليييه
عمر حكاله كل اللي حصل
يوسف بحزن.. دا انا اشتريت لها الكراريس وكنت فرحان انى نازل عشان وحشني اللعب معاها ليه كده يا ملك ليييه طيب معرفتوش حاجه عنها خالص
عمر.. لا
يوسف.. ماشي ياعمر سلملي على ماما وبابا سلام
………………….
الجد عمران .. انا تعبت يا ابراهيم ابنى وحشني يعني كلكم حواليا وهو متلطم في بيوت الناس شغل وايجار ومصاريف وهو حقه كله هنا انا ندمت ومعدش في العمر بقيه
ابراهيم.. متقولش كدا يا بابا ربنا يطول في عمرك
عماد.. احنا حاولنا كتير معاه وروحناله كذا مره وانت شايف يا بابا
عمران.. انا هروحله بنفسي خلى منعم يجهز العربيه

 

 

ابراهيم.. احنا هنيجى معاك
عمران ابتسم.. يلا
………….
الباب خبط
فايزه.. افتح ياعمر انا بعمل الاكل
عمر فتح الباب.. جدو!!
عمران.. معقول لسه فاكرنى
عمر باس ايده طبعاً يا جدو اتفضل ازيك ياعمو ابراهيم .. ازيك يا عمو عماد اتفضلوا ادخلوا
دخلوا قعدوا في الصالون
عمر عارفهم لانه مشي من هناك وهو عنده 10 سنين ويوسف كان 4 سنين
عمر.. بابا جدو برا واعمامى معاه
خالد.. ياااه دى اخر زارنا فيها كانت من اربع سنين خير يارب
عمر.. مش عارف
فايزه خرجت سلمت عليهم وعملت قهوه وخالد قعد معاهم هو وعمر

 

 

ابراهيم.. ماشاء الله ياعمر بقيت راجل ملو هدومك اخى مره شوفتك كنت في اعدادي وانت عندنا في عزا سعاد الله يرحمها «سعاد مرات ابراهيم»
عمر.. ربنا يرحمها ويغفرلها ياعمى حازم ومروه عاملين ايه
ابراهيم.. الحمدلله يا بنى حازم مسافر بقاله 3 سنين ومعاه كارما وزين عقبالك
عمر.. ماشاءالله وانت يا عمو عماد اخبارك ايه وطنط خديجه
عماد.. الحمدلله ماشي الحال يا حبيبي ناقصنا وجودكم بس
عمر بص لخالد وسكت
عمران.. قولت ايه يا خالد قولتي ايه يا فايزه انا نفسي نتجمع تاني قبل ما اموت يا بنى احفادى عايزهم كلهم حواليا
فايزه.. ربنا يبارك في عمرك يا بابا بس الكلمه لخالد طبعاً
خالد.. انا مرتاح كده يا بابا وكمان انا مقطعتش الود بينكم وبشوف اخواتى وبزورك دايما
عمران.. دايما؟ كل كام سنه مره واحفادى مشوفتهمش غير لما بقوا رجاله حتى يوسف سفرته من غير ما اسلم عليه
ابراهيم.. احمم نهاية الموضوع اللى كانت السبب خلاص ماتت يا فايزه واحنا عارفين اللى فيها خلاص نلم شملنا بقي ولا ايه يا عمر
عمر عشان ينهى الموضوع.. ان شاءلله هنفكر في الموضوع ونرد عليكم
عمران.. طيب بالاذن بقي اتمنى زيارتى ليكم يكون ليها تقدير وتفكروا في كلامى
فايزه.. اكيد يا بابا زيارتك على راسنا

 

 

 

عمران.. ربنا يحفظك يابنتي والله كلك ذوق
مشيوا وفايزه وخالد قعدوا يتكلموا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ولو بعد حين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى