رواية عبدالرحمن وشمس الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم منار همام
رواية عبدالرحمن وشمس البارت السادس والثلاثون
رواية عبدالرحمن وشمس الجزء السادس والثلاثون
رواية عبدالرحمن وشمس الحلقة السادسة والثلاثون
آيه: جعانه
ادهم بنوم: فاضل ساعتين علي الفجر… ناميهم و اول ما تصحي هخلي ماما تعملك اكل
آيه: لا انا عايزه دلوقتي… فضلت تهز فيه.. يلا قوم يا ادهم
ادهم قعد علي السرير ونفخ بضيق
ادهم: يا حبيبتي انزل فين دلوقتي افرضي حد شافني هيبتي فين
آيه بضيق: مليش دعوه انا جعانه
ادهم:حاضر حاضر عايز تاكلي اي
آيه بحماس: بص كان فيه برطمان جبنة جنب البوتجاز تحت هتلي منه… وكمان فيه بصل اخضر فوق التلاجه… و مانجا شفتها امبارح هتلي اتنين
ادهم بصلها بزهول الاول وبعدين استوعب بصلها بهدوء
: حاضر يا حبيبتي
ادهم قام من السرير وهو بيتمتم بضيق نزل تحت ودخل المطبخ
ادهم فضل يخبط في الحلل وهو بيدور علي الي طلبته آيه
ادهم بضيق: مفيش حاجه من الي قالت عليها هنا… انا كان مالي
عباس: بتعمل اي
ادهم حط ايده علي رقبته بحرج
ادهم: آيه جعانه.. احم و مكنتش عايز اصحي ماما وكمان الخدامه لسه نايمه من شويه مينفعش اصحيها
عباس ابتسم: ومالك مكسوف كدا… دا بيتك تعمل فيه الي يعجبك… علي العموم هي قلتلك هتاكل حاجه معينه
ادهم: ايوه جبنة وبصل وبتقول في مانجا في التلاجه بس انا مش عارف فين
: تعاله… عباس طلع برطمان… وطلع منه حته بلمعلقه
: بص هي المانجا مش في التلاجه شمس بتشيلهم علشان عبدالرحمن بيسرقهم بليل وبيتعب لو اكل منها
ادهم ابتسم: طاب فين
عباس: دور في الرفرف الي فوق
ادهم فضل يدور لحد ما لقيهم و كان ابوه خلص….
: ادهم خلصنا
عباس: بس يا بـ الهناء وشفاء يا ريس… ادهم شال الصنيه و عباس كان رايح يطفي النور ويطلع
ادهم بلهفه: بابا استنا في سلك مقطوع
عباس ابتسم: ياااااها يا ريتني كنت مسك فيا السلك من زمان
ادهم: اي الكلام دا بعد الشر طبعاً
عباس ابتسم: روح يا ادهم اتاخرت علي آيه
ادهم: طاب سيب النور متطفهوش و انا بكره هصلحه
عباس: حاضر… ادهم طلع بلـ اكل لآيه
فوق
آيه قاعده علي السرير بتاكل بجوع… وادهم قاعد قصادها بيزحلها شعرها و هو بيبصلها بحب
آيه: يااااها تسلم ايدك الواحد كان هيموت من الجوع
ادهم ابتسم وقراب يبو*سها
: بـ الهناء يا روحي.. هنام بقا ولا اي
آيه بحماس وهي بتنزل تحت البطانيه
: ايوه هنام
ادهم شال الصنيه بعيد ورجع نام علي السرير وخدها في حضنه
….
تاني يوم نوسه و نسمه قعدين في الحوش بيقورو محشي
نسمه: اصلك انتي متعرفيش امينه دي من زمان وهي حاطه عينها علي عباس… بس اسكتلها… بعد جوزانا باسبوع جايه تتمايص عليه رحت عطياها العلقة التمام من سعتها و معرفش عنها حاجه غير انها اتجوزت.. وهو زي مسمعت من الست الي كانت قاعده معانا من شويه رجعت اطلقت تاني…. علشان كدا انا مبتقهاش
نوسه ضحكت: دا انتي اول ما المرا قلتلك نزلتي عليها حجاره من السماء
نسمه: امااااال… وبعدين بيني وبينك البت دي مايصه ومن صغري و مبحبهاش
نوسه: لا المرادي هتخاف تهوب نحيت هنا… دا احنا ناكلها
نسمه ضحكت: طاب هو ادهم بيحب المحشي يعنى ولا نعمله حاجه تاني
نوسه: ادهم بيموت في حاجه اسمها محشي
نسمه: و عبدالرحمن وايهاب
هنا دخل عبدالرحمن وباس راس امه
: حرام كدا يا ماما يعنى انتي هاريه مراتي في المطبخ من الصبح… ومرات ادهم و ايهاب لا
نسمه: مرات ادهم في الكليه وربنا يعينها المشوار لوحده يتعب… و مرات ايهاب تعبت وطلعت ترتاح شويه
هنا دخلت آيه وبصوت عالي من علي الباب
: خااااااااالتي جعااااااااانه
: آااااااايه
ايه اتنفضت لما سمعت صوت ادهم طالع من جوه… قربت من نوسه بخوف
: طاب مش تقوليلي انه جوه
نوسه: وفي حد يدخل يجعر كدا
آيه قربت بتوتر من البراند الي قاعد فيها ادهم وجدو وبتطل علي الزرع..وفي ناس شغاله فيه
آيه: ازيك يا جدو
جمال: الحمدالله بخير يا بنتي كيف كان يومك
آيه: الحمدالله كويس يا جدي…. ايه بصت لادهم الي بيبصلها بحده
ادهم بحدة: اطلعي علي فوق دقيقه وهحصلك
آيه بطاعه: حاضر
آيه طلعت ودخل عباس وكان باين علي هدومه انه جاي من الزرعه
: الي يشوف ناس كدا امبارح بليل وهي بتعمل اكل ميشوفهاش كدا
ادهم حط ايده علي رقبته بحرج علي رقبته وحب يغير الموضوع
ادهم بستغراب:كنت فين يا بابا
عباس سحب كراسي وقعد معاهم
:نفرين تعبو من العمال و في نقلت بطاطس لازم تتحمل بسرعه علشان تلحق توصل قبل الليل هحملنها انا وايهاب
ادهم بضيق: وحضرتك تتعب نفسك وتشيل ليه انا رحت فين… سكت شويه… ولا انا مش ابنك زي ايهاب
عباس بسرعه: لا ابدا والله بس انا قلت بلاش اتعبك واكيد انت مش هتعرف في الشغل دا.. حتا عبدالرحمن مقلتلوش والله
ادهم اتنهد: ماشي بس متحصلش تاني انا موجود ترن عليا
عباس ابتسم:بس كدا من عنيا حد لاقي يرتاح و ميرتحش
الجد: الحريم خلصو الغداء ولا لا
ادهم: بيجهزو فيه لسه
….
فوق ايهاب قعد جنب حور بهدوء وهي بتتالم
ايهاب: اي الي واجعك
حور بوجع: بطني وجعاني اوي
ايهاب حط اديه علي بط*نها
: طاب دي اعراض شهريه ولا اي
حور: لا بقالي يجي شهرين مفيش حاجه
ايهاب فط من مكانه ولبس الجلبيه بتاعته
: هنزل اجبلك اختبار واجي بسرعه… ايهاب نزل بلهفه
نسمه: رايح فين يا ايهاب الغداء خلاص جاهز
ايهاب بسرعه: مش هطول…… بعد شويه ايهاب رايح جاي في الاوضه بقلق… حور طلعت ايهاب جري بلهفه
: طلع اي
حور ابتسمت ولفة اديها علي رقبته.. با*سته علي خده
: حامل
ايهاب شالها ولف بيها بفرحه
:مبروك يا عمري…ه..هنزل اقلهم تحت
حور ابتسمت بحب..وايهاب نزل تحت اول ما نزل سمعو صوت زغريط نوسه ونسمه بفرحه
نوسه بدموع:مبروك يا حبيبي الف مبروك عقبال عبدالرحمن كمان….ادهم والكل بركله بفرحه و حور نزلت والكل بركلها..و تمنو لشمس و عبدالرحمن….بعد شويه كانت العيله كلها متجمعه علي الاكل
بعد مرور 17سنه
نوسة بدموع
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عبدالرحمن وشمس)