رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الثالث عشر 13 بقلم مروة موسى
رواية قسوة الحب الجاهل الجزء الثالث عشر
رواية قسوة الحب الجاهل البارت الثالث عشر
رواية قسوة الحب الجاهل الحلقة الثالثة عشر
بلال: وانتي يخصك اي هي قالت مش عاوزة تيجي اتفضلي يلا
ام ليان: انا ولقت تليفونها بيرن
عثمان: افتحي
ام ليان بتوتر: ها لاء دا رقم غريب
عثمان: طب هاتي وشد التليفون من ايديها وفتح
عبد العزيز: ها عملتي اي جبتي البت ولا لاء ياويلك لو مكنتيش جبتيها
عثمان قفل السكة في وشه
ليان: الظاهر ان علاقتك انتي وخالي مقطوعة
اروي: نفسي مرة تشوفي مصلحتنا فين مش مصلحة خالي فينا
ام ليان: مفيش الكلام دا انتي وهي لسه صغيرين وانا خايفة عليكوا
ليان: خايفة علينا ليه واحنا بقينا في مكان احسن من جحيم بيتنا
اروي : فاكرة لما قولتلك نفسي في لعبة خالي رد قال اي وأنا كنت لسه طفلة عندي ٨ سنين منساش خالي قال اي فاكرة قال بلاش دلع عليها لعبة اي ام لعبة دي النهاردة لعبة بكرة صابع روج بعده تليفون بعده مصاحبة واحد رايحة جايه معاه
ليان: فاكرة انتي لما كنت في الكلية وواحد جه أتقدم ليا ومعرفوش ولما خالي عرف انه اكبر مني بسنة وجاي يتقدم من البيت من بابه
فاكرة خالي قال اي شك فيا وفي شرفي وقال لازم تكشف وتشوفيها لحسن تكون ماشية علي حل شعرها
وانتي بعدم ثقة فيا دمرتيني
اروي: احنا لو اتكلم مش هنخلص من ذكريات خالي وافعالك وراه ولحد حالا لسه مسلمة عقلك الباطل له عشان مش عاوزنا نكون احسن من ولاده بس هو مش شايف اد اي احنا انحرمنا من طفولتنا
ليان: طفولتنا وشغفنا وحتي من أبونا اللي مات واحنا لسه عيال مطلعوش علي وش الدنيا
وحرمنا من حنية أمنا بدري اوي
اروي بدموع: بعد اذنك احنا وانا خصوصا مش هرجع معاكي
ام ليان: انا عاوزة مصلحتكوا وملصحتنا كلنا
عيسي من فوق: انا واقف وسامع الكلام كله مش همك حتي منظر عيالك يوجع القلب تطلعي برا
عثمان: عيسي اسكت
عيسي بعصبية: اطلعي برا بقولك
اروي مسكت في ليان جامد وليان مسكت بتلقائية قي زياد
زياد حس اد اي هي ضعيفة جدا
ام ليان: صدقيني انتي وهي هترجعوا والجزمة فوق دماغكوا
عيسي: ان شاء الله يلا خدي خطوات السلامه معاكي
عزة بخبث واقفة وسمعت كل اللي حصل: شكلها هتلعب علي تقيل ي ابن الانصاري ورحمك امك لتشوف اللي عمرك ما شوفته عشان تبقي تقول علي بنت اختي لاء
زياد : اهدي ممكن
ليان: ح حاضر
بلال لأروي: انتي كويسة
اروي: ايوا يلا ي ليان نمشي
عيسي من فوق: ممكن كلمتين ودخل عشان رحله متتعبوش من الوقفة
اروي طلعت تشوف عاوز اي منها
زياد: عاوز اقولك علي حاجة
ليان: اتفضل
زياد: أي الاحترام دا ي بنتي
ليان: ي مصبر الوحش علي الجحش
زياد: بس كدا دا اللي عاوزة تظهري ليان القوية مش الضعيفة وانا معاكي في كل خطوة هتخديها لحد ما توصلي لبر الامان
ليان بحنان وسعادة: شكرا لوجودك صديق جميل في حياتي
زياد: متعودين علي كدا
ليان: طب قوم من جمبي عشان محطش الرصاصتين دول في عيونك
زياد: والله انا اللي نفسي اجيبهم في لسانك
ام ليان: انا عملت اللي عليا وبصراحة حاسة اني جيت عليهم
عبدالعزيز: اه هما لعبوا في دماغك اكيد لاء انتي كدا هتزعليني منك
ام ليان: سيبهم يخويا بقي في حالهم
عبدالعزيز: دا نجوم السما أقرب ليهم
عبير: كدا فهمنا الجو ياما
عزة: اتفرجي علي امك بس هتعمل اي
عبير: انا عارفة انك بتحبي الغم زي نور عينك
عزة: اما خليت عيسي يبوس جزمتي مبقاش عزة
كوثر سمعتها والطبق وقع منها
عزة : انتي هنا بتعملي اي
كوثر: مفيش ي حماتي انا كنت جيبالك طبق شوربة وسخن اوي علي ايدي وقع
عزة : طب غوري امشي من خلقتي حالا
كوثر؛ حاضر حاضر ومشيت
عيسي: اقفلي الباب وراكي
اروي قفلت الباب واستنت كلامه
عيسي: وجودك من هنا لحد ما تخرجي مش مضمون
اروي وهي بتفرك في ايديها: عارفه
عيسي لاحظ خوفها منه: متخافيش بس كل اللي اقدر أقدمه ليكي انك تكوني زوجة ليا وبس اسم وبس كحماية ليكي ونفس الوقت ابويا يحل عني شوية لحد ما تخلص مشاكلك ولحد ما اشوف اللي تناسبني
اروي: بس دا مينفعش
عيسي وهو بيفرد رجله: هتعيشي معايا هنا كأنك اخت ليا وبس مذاكرتك هتلاقيها ليها وقت وهدوء
مصاريفك عليا من هنا لحد ما المشاكل تنتهي
والطلاق في اي وقت منفذ ليكي حتي لو حبيتي واحد مش هكون عائق بينكوا مسموح ليكي كل حاجة
اروي: مقابل انك ترضي ابوك تعمل دا كله
عيسي: وانت مفكرة دا شوية بالنسبة لأهلي علي الاقل هكتم بق ناس بتتكلم
اروي: ولو موفقتش
عيسي: هرجع اقولك تاني انك حرة ومش مجبر علي فعل كدا
اروي: حتي لو طلبت الطلاق تاني يوم
عيسي: منا قولتلك لسه اللي هتناسبني مجتش يعني هتبقي بالنسبة ليا وسيلة عشان اكتم اهلي
اروي بتفكير في كلامه ووضعها وفي نفس الوقت حماية ليها من خالها لان اختها محمية من زياد وتخلص السنة علي خير عشان كليتها اللي بتحلم بيها كمهندسة : تمام وانا موافقة .
عيسي: كلها بكرة واجبلك شبكتك واجيب المأذون واجيلك بس بشرط
اروي: أي هو .
عيسي: تنزلي تقولي للحج عثمان انك اللي موافقة
اروي: اشمعنا
عيسي: من غير اشمعنا .اتفضلي
اروي نزلت والكل كان متجمع ماعدا عزة
اروي: يلا ي زياد يلا ي اروي
عثمان: لسه بردوا مصممه انه لاء
اروي: انا موافقة ي عمي
ليان: اروي
اروي: متقليش انا مستوعبة الموقف
عثمان: يبقي مفيش يلا حالا المأذون
بلال: انتي موافقة خلاص
اروي: ايوا
بلال بوجع: عيسي موافق؟!
اروي: كانت هترد لكن عيسي بيتسند وبيحاول ينزل
عيسي: موافق علي أي بس؟
عثمان: علي جوازك من اروي
عيسي بخبث: بس انا لسه ..
عثمان: مفيش بس المأذون ي عاصم
ليان لأروي بصوت واطي: انا واثقة فيكي وفي عيسي وانه هيخاف عليكي
اروي: ان شاء الله نخلص من اللي احنا فيه بسرعه
ليان: أهم حاجة مذاكرتك وبس
اروي: حاضر
مرفت: الحقي ي ستي ستي ستي
عزة: كك ست أسطر في اي
مرفت: استاذ عيسي واروي المأذون برا
عزة: بتقولي اي ي زفته الطين انتي
مرفت: تعالي شوفي حتي معايا كدا
عزة طلعت لقت الكل متجمع: وقعت ومحدش سمي عليك ي عيسي
المأذون :مين وكيل العروسة
زياد: انا جوز اختها وملهاش اخوات صبيان انا هبقي وكيلها
ليان: بس لو حصل مشكلة هتبقي انت اللي في الوش ودول اهلك وناسك
زياد: لحد حالا لسه مش واثقة فينا ان ولاد الانصاري يهموهم مصلحة غيرهم
اروي: خلاص ي ليان اتفضل ي مولانا
بلال: متأكدة
عيسي حس بحب اخوه لها: لو عاوزين نرجع في رأينا ماشي
عثمان: ي مولانا الوقت بيضيع انجز
المأذون: حاضر ي عمدة
وبدأ يكتب كتب الكتاب
القيمة كام ي عثمان بيه
عيسي؛ بعد إذنك ي حج بس كضمان حقها اللي تطلبه
اروي: انا مش عاوزة حاجة
المأذون: بس مينفعش
عيسي: خليه ٥٠٠ الف جنية
عثمان: موافق بس اكتب يلا
المأذون: تمت مبروك ليكوا
عثمان بسعادة: والله مفرحتش كدا من بقالي كتير
عاصم: ربنا يتمم فرحتنا علي خير
دايما وان شاء الله يكون بيت عامر بينا كلنا وبوجودك ي حج
عثمان وهو بيبارك لعيسي: يارب مبروك ي ابني عشت وشوفتك عريس
ليان: مش هقول مبروك عشان مش جوازة دي مجرد حماية ليكي بس خالي بالك من نفسك
اروي: حاضر متقلقيش
زياد: يلا نتكل علي الله بقي
عزة: دا اتجوز بصحيح
عبير: انا لازم اليومين دول احضر البيت عشان اشوفها واشوف طبعها
عزة: بيت ابوكي مفتوح ليكي في اي وقت
عبير: انتي قولتلي ان فيه مشاكل بينها وبين خالها
عزة: ايوا ودا هيكون صالح لينا
عبير: أهم حاجة تكوني حريصة علي مشاعر اخويا حبيبي عيسي
عزة: وانتي هتقوليلي اد اي انتي بتخاف عليه
بس هتيجي بحجة اي
عبير: البيت كدا كدا الشهر الجاي هيتهد ويتبني وخير البر عاجله
عزة: يسلم دماغك مستنايكي ي حبيبة امك
زياد: متوترة ليه وقلقانة
ليان: ها لاء مفيش حاجة
زياد: لاء فيه ممكن تحكيلي
ليان: خايفة من عيسي وليان معاه
زياد: اااه فهمت متخافيش عيسي مستحيل يقرب من اروي
ليان: اتمني ي زياد بخاف عليها دي بنتي مش اختي انا يعتبر االي مربياها
زياد: متقلقيش انا عارف عيسي هو اللي هتلاقيه طالب منها يتجوزا عشان يسكت ابوه ويبعد زن عزة عنه
ليان: يارب يكون خير
زياد: خير زي ما انا خير ليكي
ليان برفع حاجب: مالك كدا بيفلت منك كلام والله هرميك من الشباك
زياد وهو بيتجه ليها: بجد طب اهو وباسها
ليان : ينهر اسود والله لق*تلك
زياد جري نزل تحت وليان وراه
ام زياد: الفراخ نامت منمتوش ليه
ليان: حضرتك مربتيش ابنك
ام زياد: دا انتي متعرفيش زياد دا يتحط علي الجرح يطيب
ليان: قصدك يولع دا دا
زياد: انا بحب انكشها فقمت عامل كدا اهو وباسها تاني
ليان : شوووووووفتتتتييي الجببببااااان عمل اييييي
ام زياد : لا غلطانه ومش متربي
ليان: حصل
زياد: طيب انا غلطان
ليان: لاء
ام زياد : جدع خليها المرة الجاية مش هتبقي زهرية المرة الجاية هتبقي رصاصة
زياد: خلاص حقك عليا تحبي تتعشي برا وعلي حسابي عشان تقولي زياد ياما هشتكني ودلعني
ليان: كريب وبيتزا
زياد: مش خسارة في لسانك اتجري قدامي
عيسي: هنام هنا وانتي علي السرير واتغطي
اروي: طيب هذاكر الاول
عيسي: براحتك والبيت كله تحت امرك
اروي: هذاكر مع بلال عشان يشجعني واراجع له الفيزيا بالمرة
عيسي: اتفضلي ودول فلوس في شنطتك خليهم معاكي لو عجبك حاجة او عوزتي حاجة هاتيها
اروي: شكرا ليك
دخلت علي بلال وقعدت معاه
بلال: هتذاكري النهاردة يوم فرحك
اروي: ايوا عادي فيها أي
بلال: لا مفيش هو انتي مجبورة علي عيسي
اروي: حساك مهتم بالموضوع شوية بس هقولك اللي فيها انا وعيسي مفيش حاجة بينا ولا هيكون فيه
انا اتجوزت عيسي عشان اخلص السنة دي واشق طريقي في امان وهو اتجوزني عشان ابوه يحل عنه بس دي كل الحكاية
بلال بسعادة: بجد
اروي: بجد وكمان هو هيسيب حريتي في كل حاجة شغل ودراسة وحياة شخصية كل حاجة بجد عيسي جدع اوي
بلال: عندك حق عيسي ابن حلال وكويس وانا مطمن من النقطة دي اوي
اروي: يلا نذاكر حاجة ي دكتور
بلال: حاضر ي بشمهندسة امرك
ذاكروا لحد الساعه ١٢ وبعدين اروي دخلت الاوضة بتاع عيسي لقته لسه صاحي وقاعد علي كرسي بيكتب حاجات
اروي :لسه منمتش تعبان
عيسي: لاء كلها يومين واقوم وشغل البلد اتراكم عليا
اروي: طيب تصبح علي خير
عيسي: بلال طيب صح
اروي: ايوا بلال طيب وكويس
عيسي: وانتي من اهل الخير
زياد: خلاص ي عم الجميل اتصلحت
ليان : اقولك علي حاجة
زياد: ؛والله لو لسانك طول لرميكي في الترعة
ليان: لاء لاء بس شكرا علي الوقت اللطيف دا حاسة أني كنت في سجن وخرجت منه
زياد: ليكي عليا كل اول شهر خروجة
ليان: يعني ابن الانصاري ابن كبرات البلد وتقول كل شهر
زياد: الناس الطماعة دي بقي
ليان: انا انا ي زياد
زياد: انت جميل من يومك ي جميل اتجري قدامي
الصبح طلع علي أبطالنا
عزة في الاوضة لعثمان: عملت لعيسي الفرح زي العجين حطيت الدقيق علي الماية وكلفتها
عثمان: ملكيش دعوة وخلاص
عزة: جرا اي ي حج الواحد مبقاش يعرف يكلمك ليه
عثمان بحدة : اللي في بالك لو حصل لعيسي وأهل مراته هتكوني متلزمنيش
عزة : انت بتقول اي ي عثمان
عثمان: بقول اللي سمعتيه ي ام عاصم فاهمه
عبير دخلت الصبح بدري من البيت ووقف في نص البيت ووووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحب الجاهل)