روايات

رواية غلطة ولكن الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة ممدوح

رواية غلطة ولكن الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة ممدوح

رواية غلطة ولكن الجزء الثالث

رواية غلطة ولكن البارت الثالث

رواية غلطة ولكن الحلقة الثالثة

بما انى عارف بيتة ف الطريق ميتوهش وصلت للبيت وخبطت الباب
فتح وقال
_ليلى
_يادى النيلة ليلى مين بقاا ارحمنى ياخى وسع كدا دخلنى
_ادخلك فين انتِ اتجننتى!
انتِ عارفة لو حد شافك هنا اي ال هيحصل
_ولااا انا مبخفش من حد وسع بقا
زقيتة ودخلت
_انتِ بجد شكلك اتهب…لتى ع الآخر
_يبنى افهم انا محمد حجازى والله..
_محمد حجازى؟
انتِ عرفتى محمد منين اصلا
_انا محمد
_يارب ارحمنى
_طيب ب امارة وحمة الفراولة ال ف قفاك
_يشيخة ع الاساس ان دا سر محدش يعرفة؟

 

 

_طيب ب امارة انك بتحب الافوكادو بس مبتشربهوش
_عادى بردو كل الناس عارفة المعلومة دى
_طيب خد التقيلة بقا انتَ مبتحبش الجبنة
_يشيخة
عرفتيها لوحدك ولا حد ساعدك فيها .. ما امة محمد عارفة الحوار دا
_خد التقيلة بقا
_والله ما فى حاجة تقيلة غير خيبتك
_اسمع بس منى
_اممممم
_ب امارة البت ليلى ال انتَ بتحبها جارتك
_اي..
ليلى؟
سَكت شوية وقال
_اي ال بتقولية دا ي لي….
قطعتة وقولت
_اة .. انتَ قولت اسمها اي!!؟!!
بصينا بعض وقولت
_ليلي ال هو انا دلوقتي !!!!!!!
قومت بسرعةةة وقولت
_اناا لازم افهم اي ال بيحصل دا!
يونس بصلى جامد وقال
_ليلى انتِ جبتى الكلام دا منين؟
_ينهارررر ابيض عليااا وعلى ال حواليااا
يغب**ى افهم بقا احنا ف مصيبةةة ليلى مين انا محمد
سكت شوية وقال
_احية..
قولت وانا بلطم
_الف حمدالله ع السلامة اخيراً فهمت..أول مرة ف حياتى اعرف ان ف حد اغبى منى لاء ومين دكتور يونس وفخر مصر..
_اخرس بقا يبنى انتَ
احنا ف المصيبة

 

 

_سجدت شكر لله يرجالة اعترف انى محمد
_ولااااا
انتَ بذمتك لو مريم جت وقالتلك انا يونس صاحبك هتصدقنى!
_واصدقها لى مانت قدامى اهو
_مين فينا ال غبى دلوقتي ؟
ما انتَ يبنى قدامى انا بقيت ف شكل ليلى بجد..ومريم هتبقا كذلك ف شكلى..
شهقت بسرعة وقولت
_مريمممممممم
سبتة وطلعت اجرى فتحت الباب وجريت
_خد يالااا..
طلعت اجرى وراة
_ي ولااا خددد يمحمدددد
لقيت الناس كلها بتبصلى ف اتحمحمت وقولت
_مفيش حاجة يجماعة
لقيت ام حماده جاية عليا وبتقول
_مش دى ليلى بنت الحاج عبد الجواد
بلعت ريقى بصعوبة وقولت
_لا…اااا…اة..
_لاء ولا اة يبنى وبعدين طالعة تجرى من عندك لي؟
بصتلى بزغرة وقالت
_هو ف اى علشان تطلع تجرى كدا
اديرت وقولت بصوت واطى
_منك لله يمحمد فضحتنا
بصتلى وقالت
_ربنا يهديك يسى الدااكتور
سابتنى ومشيت وانا طلعت الشقة وعمال افكر ال بيحصل دااا بجد ولا لاء وبحاول القى حل..

 

 

كنت واقف ببص ع بيت مريم ومستنيها تنزل دا المعاد ال بتنزل فى..وانا مش عارف اي ال بيحصل دا وهواجهها ازاى بشكلى دا..هل هتعرفنى انى محمد حُب عُمرها ولا مش هتصدق..
كنت تحت بيتها شايفها وهى نازلة من البيت..بس الغريبة إن لقيت شاب مستنيها تحت واخدها ومشيو..
الدم غلى ف عروقى وجريت وراهم لحد ما مسكت الواد دا وزقيتة ع الارض وقعته وفضلت اضرب فى
مريم بزعيق
_انتِ مين وفيييى ايييى
حاولت تشيلنى وتبعدنى عنه لحد ما لقيتة زقنى ع الارض وقام وقال
_انتِ مجنونة يبت انتِ…انتِ مين وبتعملى اي وازاي تعملى فيا كدا
قومت وانا بنفض البيجامة البينك ال اتبهدلت من الأرض وادركت انى دلوقتي ليلى مش محمد..
_انا بكلمك انتِ مين
بصيت لمريم ال كانت شبهه القمر وسرحت ف عيونها
_يماما…بقولك عاوزة اي من محمد
برقت عينى وقولت..
_مين!
_محمد خطيبى
رجعت خطوتين لورا وانا ساكت..ورديت وقولت وانا بستجمع قوتى
_خطيبك؟
_اة خطيبها
_طب ودينى لوريك ياض
_انا ياض!
_اة ياض وعيل كمان
_تعرفى انتِ لولة ما واحدة ست كنت دفن…تك مطرحك
سكت لوهلة بفكر وبعدين قولت

 

 

_اة عيل..
ال يسيب مراتة ام ال ف بطنة ويهرب لا وكمان بيخطب يبقا عيل..
_ينهارك ابيض يمحمددد..
البت دي بتقول اي
ارتبك وقال
_والله ما اعرفها
_ابقا انكر ابنك بقا قدام القانون هااا
بصيت لمريم وقولت
_وانتِ يحلوة خلى بالك بقا وخيرها ف غيرها..
سبتهم ومشيت وهما تقريباً فركشو..
روحت وانا مبسوط ان بعدت اي حد عن مريم..
روحت البيت لقيت الباب مقفول خبطت ولقيت الراجل دا طلعلى
_انتِ كنتِ فين يبت؟
_انا
_امى..ياربب قربت اتشل منك
_كنت..كنتت…
_اخلصىىى
_كنت عند مريم
_اى؟
مريم مين
_اااااااا…صحبتى يبابا انتَ نسيت ولااى
ردت الست دى من ورا وقالت
_بالبيجامة؟
_بصيت ع شكلى ورجعت قولت
_بتحصل عادى
_ادخلى وحسك عينك تنزلى من غير ما تستأذنينى تانى
قال بصوت عالى
فاهمة؟
_فاهمة والله
دخلت بسرعة ع جوا واترميت على السرير محستش بالدنيا
صحيت تانى يوم ع مفس الصوت ال صحيت علية امبارح

 

 

_قومى يبت الساعة بقت ٩
قومت بسرعة وقولت
_الشغل راح عليا..
سكت شوية وادركت انى ليلى مش محمد
_مالك ساكتة لى متقومى
_اقوم لى؟
_اصل ف حاجة كدا النهارده لازم كدا يحبيبة ماما نعملها سوا..وبالنسبة للشغل ف انا اتصلت ب المدير واخدتلك منة اجازة بنفسى
_خير
_خير!
والله ما شوفتى تربية
_شكراً …عاوزة اي
_البيت
بصيت حواليا وقولت
_مالة جميل احسن من بيتنا ال ف الحارة..
_بيت مين !
اخدت بالى انى عكيت فِ ال قولتة ف قولت
_اةةة…قصدى بيت مريم يحاجة
_يادى مريم..المهم
_خير
_خير تانى؟
_يست الكُل اخلصى
_اخلص؟ نهارك شبة وشك…اصوت!
_اي دا انتِ لسا مصوتيش؟

 

 

_يالهوووووى
_خلاص يحاجة عاوزة اي
_البيت..
_مالو بردو
_عاوز يتنضف
_لى ماهو جميل اهو
_جميل!
صبر ايوب يا رب ماشي هنعتبرة جميل بس لازم يبقا جميل اكتر
_لى بقا
_اصل
_اصل اي
_جايلك عريس…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غلطة ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى