رواية اصحاب المزاج الفصل الثاني 2 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية اصحاب المزاج الجزء الثاني
رواية اصحاب المزاج البارت الثاني
رواية اصحاب المزاج الحلقة الثانية
((ادهم الصياد 35 سنه طويل جسد رياضي عيون عسليه وذقن اسود وكثيف..لديه فراسه بارد جدا لكنه مستفز ايضا لابعد الحدود يحب عمله وطموح جدا يحلم بتكوين امبرطوريتة الخاصه تحت مسمى الصياد..لم يستطع احد من منافسيه التغلب عليه واخذ اي مناقصه هو يريدها فهو بالنهايه ابن الصياد)))
ادهم ابتسم بسخريه وقال:انتي مديرة الشركه.
نور رفعت حاجبه باستنكار: ليه مش عجباك .
ادهم جلس وهو يضع قدم على الاخرى ويلتفت حوله يتفحص مكتبها ليقول بسخريه فيكي الخير والبركه..مقولناش حاجه
نور جلست بكبريائها المعتاد شبكت اصابعها ببعضاها لتقول : اتفضل سمعاك.
رفع حاجبه ليقول : انا اللي جاي عشان اسمع عرضكم اللي بابا مصر عليه ..و ايه سبب الشراكه اللي جت فجأه دي..
نور بسخريه ليه مش انت المدير..وعارف كل حاجه.
ادهم اعتدل بجلسته وهو يضع يديه على المكتب.ليقابلها.
ادهم اابتسم لانها حاولت استفزازه : انا مدير الشركه بس سر الشراكه دي لسه مش عارفه ليردف باسفزاز اكبر :ومش فاهم بصراحه شركه زي شركت الصياد كبيره وليها ثقلها .ليه.تشارك شركه زي شركة النور اللي لسه بالدايات..
نهضت نور بغضب :انت بتتكلم عن ايه عارف عمر الشركه بتاعتنا قد ايه عشرين سنه وبابا بناها وشيدها لوحده..
ادهم ببرود بس انا مسمعتش بيها الا من بابا…
نور باستفزاز: يبقى انت متعرفش حاجه .الظاهر انك لسه بتبتدي..
ادهم بضحكه عاليه :ايه …انا دهم الصياد اسألي عني اي حدا وهتعرفي مين ادهم الصياد..انما انتي وشركتك…اللي عاوزين تطلعوا على كتافنا وتظهروا عالساحه ومش عارف بابا ليه مصر عالشراكه معاكم ..ليردف بابتسامة اغاظتها اكثر :الظاهر شفقه اصل بابا حنين وقلبه رهيف.
نور : بغضب اطلع برااا
نهض ادهم بحده: انتي بتطرديني.
نور :بحده بقولك اطلع برااا…برااااااا
ادهم : انت عارفه انا مين..
نور :مش عارفاك ومش عايز اعرفك اطلع برااا لاندهلك الأمن .
ادهم باستفزاز: صدقيني هتندمي ..وهتعتذري عاللي عملتيه.
نور : اعلى مافخيلك اركبه..وامش اطلع براا..
ادهم ارتدا نظارته وابتسم ابتسامة خبيثه:..هنتلاقى قريب سلام…وغادر
نور :برااا جتك القرف انت واشكالك .. رخم رخامه…
((نور الشامي.30 سنه متوسطة الطول حادة الطباع…عيون بنيه نظراتها غامضه .. شعرها اسود قصير يصل لكتفيها..تحب العمل جدا..تهتم باخيها الصغير يزن بسبب سفر والديها الدائم وتحبه جدا وتعلقت به ..تتحمل المسؤوليه وتحب الشركه وحلمها الاستمرار بالشركه وان تكبر على يديها وتثبت لوالدها بانها تستطيع ان تكون اهم من اي رجل اعمال اخر..))
وبعد.مدة ادهم على الهاتف مع والده
ادهم بغضب مصطنع: ..لا يابابا .مفيش شراكه وده قرار نهائي وبعدين قولي انت مصر عالشراكه دي ليه ..محنا مش بحاجه للشراكه والحمد لله..الصياد شركه معروفه وليها مركزها وفي المقام الاول بين منافسينها..
الاب….
ادهم : خلاص يابابا دي شايفه نفسها ومش عارف على ايه ليضحك بسخريه ..دي طردتني ..
الاب…
ادهم: حتى لو اعتذرت مش هتتم الشراكه دي
الاب…….
ادهم بضيق : انت بتقول ايه يابابا..عاوز تخسرني كل اللي وصلتله عشان شراكه سخيفه..
الاب….
ادهم: ماشي ..ماشي ..بس تجي تعتذرلي الاول ..
الاب …
ادهم :لا تعتذر الاول.سلام يابابا هكلمك بعدين..
_________
يزن: ايه ياحبيبتي مش هنسهر سوى ..
حبيبه :لا خليها يوم تاني..
يزن بتذمر: ليه بس ..
حبيبه :هعمل ايه ست علا حاطاني بدماغها اليومين دول..
يزن :هي علا مش اختك الصغيره بتتحكم فيكي ليه..
حبيبه: ياحبيبي..مش عايزه حد يعرف بعلاقتنا وعلا لو شكت هتفتن لأبيه ادهم وتبقى مصيبه..
يزن :ليه تعب القلب ده و انا ممكن اجي اخطبك من بكرى.
حبيبه: وهي تمسح انفها وتغمض عينيها معلش مش وقته ..احنا لسه نخلص بالكليه..وبعدين
يزن :انت دماغك دي غريبه اويي.
حبيبه :بضحك ليه..
يزن : البنات تتمنى بس ابصلها وانتي تتبطري عالنعمه..
حبيبه بضحك :ايمتا هتبطل الغرور ده ..
يزن وهو يضرب كتفه بكتفه: ايه مش ده اللي حببك فيا..
حبيبه نظرت اليه بحب لتقول:..لأ..لتشير الى قلبه طيبة ده وحنيته خلتني احبك..
يزن :وانا بعشقك…وبعشق اهلك.
__________
نور: لا يابابا مش هعتذرله هو شايف نفسه على ايه ولا كمان بيقل من الشركه بتاعتنا..
الاب…..
نور بعند :وانا قلت مش هعتذرله ..
الاب.
نور بضيق: يعني ايه تسحب مني صلاحيات الاداره يابابا انا اللي تعبت ووصلت الشركه للي هيا فيه.
الاب…..
نور: يابابا هو اصلا حد مستفز وشايف نفسه .ومعرفش على ايه.
الاب…..
نور بتذمر: يابابا بعد كل …
الاب…
نور: يابابا..
الاب..
نور : بقلة حيله حاضر…حاضر..خلاص فهمت
____________
ايهم :عامله ايه
علا : بسعاده اابيه ادهم الحمد لله ..ازيك عامل ايه ..
ايهم : الحمدلله هو اخوكي مش هنا..اتصلت بيه وقالي مستنيك..
علا اكيد زمانه على وصول..تحب تشرب حاجه..
ايهم : بابتسامه تعرفي تعملي قهوه ..
علا : بسعاده حالاا يابيه ثواني وهعملهالك..لتردف بفخر اساسا ابيه ادهم ميشربهاش الا من ايدي..
ايهم : ماشي هدوق واحكم..
ليأتيهم صوت ادهم :خليهم اتنين ياعلااا
((ايهم الصياد ابن عم ادهم الصياد واصغر منه بسنه عمره 35 سنه يعمل في المباحث.جسم متناسق متوسط الطول جذاب عيون سوداء ذا نظرات حاده شديد الذكاء وقوي الملاحظه..وغير مهتم بالاعمال الاداريه..عكس ادهم تمام لكنهما كالأخوه ويحبان بعضهما فقد تربا معاً))
((ااما علاا نفسد عليها شوي : علا الصياد عمرها 18 سنه تحب بل تعشق ايهم منذ الطفوله بالرغم من فارق السن الكبير ولكنه لم يلاحظ مشاعرها البريئه..بل يراها كأخته الصغرى.. هي خجوله رقيقه ناعمه كتومه عيونها خضراء ونظراتها هادئه غير طويله قصيره… بيضاء وشعرها بني طويل))
__________
في اليوم التالي..
رؤى مساعدة ادهم الصياد:انسه نور البدر حابه تقابل حضرتك..
ابتسم بخبث:ادهم عندها معاد..
رؤى :لا حضرتك..
ادهم: طيب عندنا ايه النهارده..
رؤي: مفيش موعيد يافندم فيه اجتماع بعد الظهر مع رؤساء الاقسام..
ادهم بخبث:..طب نخليه دلوقتي..
رؤى :افندم..
ادهم :ايه مش فاهمه..بلغي رؤساء الاقسام ان الاجتماع هيكون بعد عشر دقايق..
رؤى بارتباك: طيب والانسه اللي براا هقولها ايه.
ادهم ببرود: تستنى لحد مايخلص الاجتماع بلغيها لو حابه تاخد معاد وتجي يوم تاني مفيش مشكله ليبتسم بانتصار ولو حابه تستنى كمان مفيش مشكله..
رؤى بتوتر: حاضر بعد اذنك..
مر ساعه واثنتان وادهم يحاول طرح مواضيع جديده في الاجتماع ليجعلها تنتظر والاخر تنظر الى الساعه بضيق..لتنهى فنجان قهوتها الرابع..وتطفئ سيجارته السابعه….لتنهض بغضب وهمت بالمغادرة لكنها توقفت فور سماعها لصوت….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اصحاب المزاج)