رواية زينب الفصل التاسع عشر 19 بقلم هي جنته
رواية زينب الجزء التاسع عشر
رواية زينب البارت التاسع عشر
رواية زينب الحلقة التاسعة عشر
آسر وزينب سمعو صوت تكسير في غرفة
خالد طلعو يجرو عليه زينب اول لما دخلت
لقت خالد مرمي علي الارض مغمي عليه وكل
اللي في الغرفه متكسر نزلت علي الارض
شالت راسه وقعدت تفوق فيه
:خالد حبيبي فوق ياخالد إلحقني يآسر خالد مش بيرد
آسرحاول يفوقو ببرفان مفاقشى: ارفعي معايا خليني اخده للمشفي
زينب: استني ثواني هلبس وهاجي معاك
آسر: بس متتأخريش
زينب راحت غرفتها لبست ملحفتها ونقابها
والجوانتي والشراب واخدت شنطتها وجرت
علي خالد ولما وصلو دخلو بيه للدكتور
وبعد مده خرج الدكتور : انتو قرايبه
زينب: انا مراته
الدكتور : ازاي جوزك يوصل للمرحله دي
زينب : مرحلة ايه يادكتور
الدكتور: ازاي جوزك يدخل في غيبوبة سكر
وانتي متخديش بالك منه ولا من صحته
زينب :خالد عندو السكر
الدكتور : وكمان متعرفيش ان جوزك عندو السكر
زينب وهي منهاره : والله مأعرف والله ماأعرف
آسر : يادكتور لسه متجوزين قريل وهو
مقالهاش انه عند السكر
الدكتور: علي العموم هو في غيبوبه دلوقتي
وادعوله يقوم منها بالسلامه
زينب وقفت منهاره و مش مصدقه ان جوزها
وحبيبها راح في غيبوبه وقف جنبها آسر
واخدها في حضنه : اعمل ايه دلوقتي يآسر انا
منغيره ولا حاجه ومعرفش اتصرف في أي حاجه
آسر : انا معاكي ياحبيبة اخوكي هفضل واقف
جنبك مش هسيبك
زينب: ربنا ميحرمني منك أبدا
آسر : لو كنتو سمعتو كلامي من زمان وقبلتو
اني اساعدكم مكناش وصلنا للمرحله دي وانك
تقبلي علي نفسك وعلي اخواتك تعيشو عيشه زى دي
زينب : ياحبيبي كفايه عليك انك بتكافح
عشان تعملك بيت وانت عارف ان ماما
استحاله تاخد منك قرش
آسر: ماهي اللي مربياني وصرفت عليا وهي
اللي وصلتني للمرحله اللي انا فيها دي
زينب : ياحبيبي هي نفسها تشوفك احسن من
أي حد ومردتش تقولك علي ظروفنا عشان
تبني نفسك وتعملك حاجه للزمن تتسند عليه
ولما انت تكبر احنا هنبقي مبسوطين وكمان
حالة ايه انا لو مكنتش قابلت خالد كان زماني
لسه عندي فوبيا من الرجاله ولا كنت عمري حبيت حد
آسر : يارب يحبك زى مبتحبيه يازوزو
زينب: يارب
عند مراد
: اتصلي علي زينب واعزميها عندك علي الغدا
ريري: نفسي اعرف اهتمامك بالبنت دى ليه
مراد: خليكي في نفسك
ريري وهي بتقرب منه: مراد انا بحبك وعمري مأخرتلك طلب
بس زينب انا شايفه انها بنت محترمه مش زى
اللي البنات اياهم ولا زيي يمراد بالله عليك سيبها
مراد بعصبيه : قولتلك ملكيش دعوه وخليكي
في نفسك انتي مبتفهميش
ريري: طب قولي هي عملت ايه وانا هساعدك
مراد: عايز انتقم منه هو اللي اخد حبيبتي
منى وهو السبب في موتها و خانها وراح
اتجوز واحده تانيه
ريري : مين… خالد …..حبيبتك مين …ليلي
مراد وهو بيتكلم بطريقه مش طبيعيه : ايوا
ليلي انا اللي حبيتها قبله وهو اللي اتجوزها
ومن حبي فيها اخدتها غصب عنه ووو و( وبحزن وبحركهلا اراديه برقبته )وعنها هي كمان
ريري 😳 يالهوي دا مختل عقليا
عند خالد في المستشفي
الدكتور بيطمن علي خالد
زينب : يادكتور لو سمحت طمني عليه هو
هيفوق امتي من الغيبوبه
الدكتور : اطمني يامدام ان شاء الله هيبقي
كويس وهيفوق امتي الله اعلم دا بيعتمد علي
الشخص ذات نفسه وعلي نسبة السكر
زينب: طب لو سمحت ممكن اخده البيت
الدكتور: لا طبعا مينفعش عشان دا محتاج رعايه خاصه
زينب وهي بتبكي : لوسمحت ارجوك يادكتور
انا مش بحب المستشفي بالله عليك اكتبلي
علي خروج وانا هتابعه في البيت انا واخده
دورة تمريض عشان امي مريضه وحضرتك
تيجي تتابعه في البيت
الدكتور: خلاص ماشي بس تمشي علي التعليمات
زينب :حاضر
زينب اخدت خالد في سيارة اسعاف مجهزه البيت
الكل كان قلقان وخايف عليه وبدأت زينب برعاية خالد
ولما سمع مراد بحالة خالد : حلو جاتلي لحد
عندي مش محتاجك ياست ريري
وراح الفيلا قال يطمن علي خالد والكل موجود
مراد: السلام عليكم يامدام زينب
زينب وعليكم السلام اتفضل ياستاذ مراد
مراد : ممكن اشوف خالد
زينب طلعت هي وآسر معاه
مراد بيتباكي: حبيبي ياخالد انا مش عارف
اللي حصلك دا من ايه دا عمره ماشتكي من حاجه ولا كان عندو السكر
زينب: خالد عمره ما كان عندو سكر ؟
مراد : ايوا عمره مجاله سكر
زينب استغربت ازاي اومال دا جاله من ايه
الله المستعان
مراد وعيونه من زينب :انا هستأذن وهبقي آجي اشوفه تاني
آسر: متتعبش نفسك احنا موجودين هنخلي بالنا منه
مراد: دا اخويا ازاي متعبش نفسي بعد إذنكم
مراد راح لراويه
مراد: معتش محتاجك يابومه البت هتبقي في
ايدي قريب ولا الحوجه ليكي
راويه : ازاي مش فاهمه
مراد وهو بيبتسم ابتسامه صفرا: خالد خلاص
دخل في غيبوبه وآسر هنتهز فرصة انه مش
موجود في البيت وهروح لها وهشوفها
وهعمل فيها اللي عملته في ليلي
راويه في نفسها وهي خايفه علي زينب ربنا
يسترها عليكي يازينب ويكفيكي شره
بعدها بكام يوم
عند زينب آسر: انا هروح اودي ماما وسعاد
المستشفي وبعد كدا هروح اشوف الشركه
عمي عبدالله قالي اني لازم اروح واباشر العمال
زينب : ماشي روح انت وانا هخلي بالي من
خالد وربنا يسترها
آسر : خلي بالك من نفسك استودعك الله
آسر بيكلم حد في التليفون : اانت جاهز ….
خلاص ماشي ربنا معانا
مراد قاعد في عربيته قدام الفيلا وبعد متأكد
ان محدش في الفيلا دخل
مراد: ازيك يامدام زينب
زينب وهي خايفه : وعليكم السلام اتفضل
مراد: هو محدش هنا ولا ايه
زينب: لا مفيش حد اتفضل
طلعو عند خالد
مراد: لسه خالد مفاقش خساره كان نفسي يشوف المسرحيه
زينب : مسرحية ايه
مراد : المسرحيه اللي هتحصل هنا
زينب: اااه زي مسرحية ليلي
مراد بدهشه : ليلي هو انتي تعرفي حاجه عن ليلي اصلا
زينب وهي بتقعد علي الكرسي بكل ثقه:
اعرف كل حاجه من اول لقاء مابينكم لحد
ماهي ماتت بحسرتها هي وابنك
مراد بصدمه : ابني مين اللي قالك امي صح
هي اللي حكاتلك كل حاجه
زينب: معرفش امك اصلا عشان تحكيلي تحب
اقولك ليلي محبتكش ليه عشان انت انسان
اناني مبتحبش غير نفسي وكانت شايفه
غيرتك من خالد من قبل متحب خالد وكنتو
انتو الاتنين قدامها تقدر تقولي هي ليه فضلت
خالد عنك عشان هو انسان عارف ربنا
ومجتهد انما انت انسان فاشل لا انت عارف
ربنا ولا حتي عارف مصلحتك والدليل علي
كدا انها اول منخطبت لخالد انت انحرفت
الانسان اللي عارف ربنا مينحرفش عن طريق
ربنا عشان واحده ولا عشان اي حد ربنا قال
تعالى (مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ)
( ومن اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا ونحشره يوم القيامة اعمي قال رب لما حشرتني اعمي وقد كنت بصيرا قال كذلك أتتك آياتنا فنسيتها وكذلك اليوم تنسي )
انت بعدت عن ربنا بقت حياتك عذاب وضنك
وهم وياريت حياتك بس لا انت خليت حياة
الناس حواليك ضنك وهم لدرجه البنت اللي
بتقول انك بتحبها وطبعا دا كلام انت عمرك
ماحبيتها لان اللي بيحب مبيئزيش حبيبة انما
انت مأذيتش ليلي لا انت اغتصبت بنت
شريف عفيفه كانت بتحب جوزها وجوزها
بيعشقها وعمره محب غيرها حتي لو كانت شبيهه ليها
مراد: بيعشقها اومال اتجوزك ليه
زينب : خالد اتجوزني عشان بنته اجبرته علي
جوازي انا عمري مكنت لخالد زوجه احنا زي
الاخوات تحت اسم زواج
مراد: ليه عايزه تفهميني بالرغم انك شبهها بس محبكيش ولا لمسك
زينب بحسره : عمره محبني ولا لمسني ولا هيعملها لانه عايش لبنته ولحبه لمراته
مرادقعد علي الارض بيبكي : بس انا كنت
بحبها وايوا جيتلها هنا وجوزها مش موجود
وحاولت معاها وهي قاومتني بكل مافيها من
قوه والاخر اغتصبتها ايوا انا اغتصبتها واللي
كان في بطنها مني بس خالد السبب هو اللي
اخدها مني وانا بحبها وانا لازم اموته واموتك
عشان ليلي ترتاح في قبرها وطلع مسدس بس
مأموتك هشوف وشك الاول وهي غمضت
عيونها لقي حد خبطه علي راسه بالفازه وقع
علي الارض اغمي عليه
ودخل آسرومعاه قوه من المباحث لقي زينب
مصدومه وواقفه مغمضه عيونها و مراد علي
الارض سايح في دمه وخالد واقع بالعافيه
زينب فتحت عيونها بالراحه شافت خالد
واقف بياخد النفس بالعافيه وبيبكي طلعت
تجري علي واخدته في حضنها
الظابط امر العساكر ياخدو مراد وياخدو كل
الكاميرات والتسجيلات للنيابه وقال لاسر
ممكن حضرتك تبقي تيجي انت ورايه ومدام
زينب عشان ناخد اقوالكم
آسر حاضر ان شاء الله
طلعو كلهم وفضل خالد وزينب وهو بيبكي في حضنها
خالد: ماتت يازينب وانا مكنتش حاسس
بالعذاب اللي هي عاشته ماتت بقهرتها ياريتها
قالتلي كنت جبت حقها ياريتني كنت بعدته عنها
زينب: كفايه ياخالد ليلي عاشت بتحبك
وماتت بتحبك ولو مش خايفه عليك كانت
قالتلك بس خوفها عليك سكتها واهو الحيوان
دا هياخد جزاته ربنا ينتقم منه في الدنيا والاخره
خالدبإنهيار: كان نفسي اموته يازينب لما سمعتك
انتي واسر بتتكلمو وعرفت اللي حصلها كنت
هموت ووبعدها محستش بحاجه قلبي
واجعني عليها
زينب اداته حقنه مهدئه وسابته ينام
ونزلت تحت لقت راويه وآسر امها والاولاد
اخدت ليان في حضنها وباستها
ليان: بابا عامل ايه يازوزو
زينب : الحمد لله يالي لي هينام شويه
وهيصحي وهيبقي كويس
شكرا ياراويه لولا وقفتك معانا مكناش عرفنا
نجيب حق ليلي
راويه : انا اللي عايزه اشكرك يازوزو علي اللي
انتي عملتيه معايا وفتحتي عيوني علي
طريق ربنا وحب ربنا وطريق الاستقامه نفسي
ابقي زيك يازينب وهل ربنا هيسامحني علي
كل اللي عملته وعلي ذنوبي والمعاصي
والكبائر اللي عملتها
زينب : حبيبتي ربك غفور رحيم وياقلبي
التوبه تجب ماقبلها توبي الي الله واستغفري
الله ربنا قال( فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا) ربنا يغفرلي ويغفرلك
راويه : زينب ممكن احضنك
زينب نزلت ليان من علي رجلها وقامت
وقفت : طبعا حبيبتي تعالي
حضنو بعض وراويه انهارة بالبكاء
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زينب)