روايات

رواية الجزيرة المهجورة الفصل العاشر 10 بقلم أسماء المراكبي

رواية الجزيرة المهجورة الفصل العاشر 10 بقلم أسماء المراكبي

رواية الجزيرة المهجورة الجزء العاشر

رواية الجزيرة المهجورة البارت العاشر

رواية الجزيرة المهجورة الحلقة العاشرة

اتجمعوا كلهم حواليه وبيشوفوا الخطط اللي فيها ملقوش غير
مكانين بس اللي موجودين ع الخريطة
أسر بشك: المكان الأول اللي ع الخريطه ده شبه ارض الجنيات صح ولا اي
اسيل: وريني كده….. ايوه هو ياريت يكون في جنيات هناك
حور: بس دي كلها خرافات ي اسيل
اسيل: اها فعلا على اساس ان كل اللي بيحصل ده منطقي
حور بغباء: اه صح
مالك: طب والمكان التاني ده ايه
كلهم: مش عارفين بصراحه
مالك: زين ممكن تودينا عند ارض الجنيات دي
زين: احنا قربنا نوصل اصلا
مالك: هو انت عرفت منين اننا عاوزين نروح هناك
زين: كل حاجه هتعرفوها ف وقتها
حور: اي الرجل الغامض ده
بعد دقايق⏰⏰
زين: وصلنااا
كلهم نزلوا بعد ما مالك وقف السفينه
مالك: ها هنعمل اي بقا
حور: مفروض بقا ندور ع اي دليل عشان نوصل للمكان اللي بعده
زين: اول مره كانت اي اشارتكم
مالك: كانت اننا نتبع الاسهم الزرقاء
زين: سهله هتعملوا زي ما عملتوا ف الاول
حور: طب تعالوا نشوف
وفعلا بدأو يدوروا لمدة ساعه واخيرا لقوا سهم مشوا كتير عشان يلاقوا السهم التاني…. بس السهم التاني كان بيشاور ع كهف مخيف
حور: هو احنا لازم ندخل هنا ده مرعب اوي
مالك: اكيد لما ندخل هيقيد جواه نور
اسيل: انا مش مطمنه ليه
اسر: يلا بس ندخل قبل ما الشمس تغيب
دخلوا الكهف والنور مقدش حصل حاجه تانيه مرعبه
اسيل: اععععع الكهف اتقفل ازاي
جالهم صوت من اللا مكان: يـمـگـنـ عـشـانــ خـالـفـتـوا الـقـاعـدة
حور بخوف: قاعده اي اللي خالفناها السهم هو اللي جابنا هنا
الصوت المخيف: مـحـدش قـالـگـم تـيـجـوا هـنـا مـنـ الـبـدايـه
أسيل بخوف: احنا اسفين بس ساعدنا عشان نمشي
الصوت المخيف:هـفـتـحـلـگـم الـبـاب ومـش اشــوف وشـگـم هـنـا تـانـي ابــدا مـفـهـووووووم
مالك: هنمشي ازاي بس قواعد اللعبه كانت اننا نكمل للأخر اتبقالنا جولتين وهنمشي
الصوت المخيف: هـسـيـبـگـم بـس بـشـرط
مالك: اي هو
الصوت المخيف: مـش اشــوف وشـكـم هـنـا تـانـي ومـتـلـومـوش الا نـفـسـكـم
اسر: هيحصل متقلقش احنا مش عاوزين نيجي هنا تاني اصلا
مالك ضربه ف كتفه : انت هتهزر
اسر: ي خويا مش كده الاه
النور قاد ف وقتها
حور: اي الرعب ده…وبعدين بصت ع الدهب اللي ف الكهف :اي الحلاوة ديي💃🏻
اسيل بضحك: حلوة ردة الفعل دي
مالك: ها وبعدين بقا اي اللي مفروض نعمله
اسر طلع الخريطه : هو تقريبا احنا قريبين عشان موجود علامه ✖️ على الخريطه قبل السهم الأزرق ف اكيد الكنز هنا
فضلوا يدورا كتير جدا لحد ما تعبوا
حور: متبقاش غير المكان ده وبعد كده هنمشي حتى لو ملقناش حاجه
مالك: هنمشي ازاي ي ذكيه والكهف مقفول علينا ولازم نلاقي حاجه نفتحه بيها
اسيل: طب ما نقول افتح ي سمسم
بعد ما قالت كده لقت ازازه اتحدفت ع راسها
اسيل وقعت: اااي اي ده مفروض الكهف يتفتح مش ازازه تخبطني
اسيل مسكت الأزازه فتحتها لقت جواها ورقه مضومنها
^^عاوزه تفتحي الباب قولي****
…. باب الكهف اتفتح……. ولو عاوزه تلاقي الكنز قولي*….. ^^
اسر: مكملتش ليه
اسيل: الورقه مقطوعه
حور: بدل ما الباب اتفتح اكيد هتكون الورقه بره
طلعوا كلهم بره الكهف بس هما ميعرفوش مصيرهم
**ف مكان تاني**
زين: ياربي ع ذكائهم باقي الورقه المقطوعه اهو ف
الكهف….. هاخدها اوديهالهم وأمري لله
الصوت المخيف … “فاكرينه” : مش خايف الا يعرفوا انت مين
زين: متقلقش ي سمران مش هيعرفوا اني جني الجزيرة دول مخهم مش هيجيبها اصلا
الصوت المخيف اللي هو سمران: صح يصديقي بالذات البنت حور دي أذكى واحده فيهم
زين: فعلا وبتصدق كل حاجه
سمران: دي خافت اوي انت لو كنت شوفت ريأكشن وشهم😂
وقعدوا يضحكوا هو وزين
{فاجئتكم مش كده}
نرجع ل ابطالنا
اول ما طلعوا من الكهف لقوا سهم تاني واسهم تانيه كتير تابعوهم ووصل بيهم للكوخ بتاعهم بعد مده “وكان زين وصل قبلهم وحطلهم الورقه ع التربيزه ”
حور : اي ده احنا جينا للكوخ تاني
مالك: يبقى كان أول اللغز هنا وآخره هنا معقوله!!
أسر دخل هو واسيل عشان يشوفوا باقي الورقه وبعدها دخل حور ومالك
اسر:الحقوا نص الورقه اهو ع التربيزه
اسيل: بس ازاي انا فتحت الأزازه ف الكهف اي اللي جاب باقي الورقه هنا
حور: مش مهم توقعي اي حاجه المهم مكتوب اي وهتلاقي الكنز فين
اسيل مكتوب هنا : اتبقالكم اخر جوله واكيد عرفتوا انها هنا يلا بالتوفيق
حور: اي الرخامه دي طب ليه كل اللف والمرمطه دي ما كان من الاول
*ازازه اتهبدت ع الارض*
حور بخوف: ءءانا اسفه والله اللعبه كانت ممتعه
سمران وزين بيضحكوا وهما متخفين طبعا
اسيل وحور راحوا يدورا ف مكان ومالك وأسر ف مكان تاني ف الكوخ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الجزيرة المهجورة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى