روايات

رواية انا قبيحه الفصل الأول 1 بقلم نور الشامي

رواية انا قبيحه الفصل الأول 1 بقلم نور الشامي

رواية انا قبيحه الجزء الأول

رواية انا قبيحه البارت الأول

رواية انا قبيحه الحلقة الأولى

في احدي البيوت من الطبقه المتوسطه كانت تنظر هذه الفتاه الي اختها الصغري وهي ترتدي هذه الملابس الجديده وتضع بعض مساحيق التجميل علي وجهها وبجانبها والدتها وبنات خالتها فتحدثت والدتها بحده مردفا: تعالي يا بومه انتي ساعدي اختك وهاتي الجزمه بتاعتها وبعدها روحي المطبخ شوفي بجيت الواكل والله ما انا عارفه ازاي اسمك جميله كنا سميناكي بومه
نظرت جميله الي والدتها بحزن ثم ذهبت فتحدثت وصال بضيق مردفه: مينفعش اكده يا ماما دي اختي الكبيره وبعدين هي حلوه والله ليه دايما تكسري بخاطرها اكده
نبيله بحده: انا مش بكسر بخاطر حد هي ال كاسره خاطري كل ما يجيلها عريس يشوفها يهرب من وشها وجسمها جولتلها تتنيل تخس لكن لع هي مش بتعرف تعمل حاجه صوح حتي التعليم فشلت فيه سيبك منها وخليكي في نفسك دلوجتي
اما في الخارج كان يجلس هذا الشاب الوسيم ينظر الي والده بضيق حتي تحدث مردفا: والله يا حج عارف احنا جاين علي السمعه

 

 

دياب بابتسامه: تسلم يا حج صفوان اصلا ال يجوز بنته لابنك يبجي من المحظوظين
دخلت نبيله وسلمت علي الجميع وخلفها وصال التي تحمل العصير فتحدثت يسرا مردفه: ماشاء الله تعالي يا بنتي اجعدي جمبي فعلا مكدبش ال جال عليكي انك زي القمر
وصال بأحراج: شكرا لحضرتك انتي احلي
ابتسمت يسرا وتحدثت مردفه: أنس اي رأيك يا حبيبي في وصال
نظر انس بضيق ولكن حاول ان يتمالك اعصابه ويخفي تعابير وجهه وابتسم لها فتحدثت نبيله مردفه: لازم بجا ناكل لقمه مع بعض علشان يبجي عيش وملح
صفوان: لع والله مفيش داعي خلونا دلوجتي نتفق علي كل حاجه لو طبعا العروسه موافجه
ابتسمت وصال فتحدث دياب مردفا: وهي هتلاجي ناس زيكم فين بس يا حج اكيد موافجه
دخلت جميله بالجاتوه فنظر دياب ونبيله اليها بضيق ثم تحدثت وصال مردفه: دي اختي جميله
صفوان بابتسامه: اهلا بيكي يا حبيبتي تعالي اجعدي معانا
نبيله بلهفه: لع… جصدي يعني مفيش داعي هي بتحب تكون لوحدها اكده دايما
صفوان: لع والله تجعد معانا علشان كمان لو انتوا موافجين نلبس الشبكه انهارده ونعمل الفرح كمان اسبوعين اي رأيكم
دياب بسعاده: موافجين طبعا
يسرا بابتسامه: يلا يا حبيبي لبس خطيبتك الشبكه
نهض أنس ووقف امامها فقربت يديها له وهي تبتسم بسعاده واحراج ولكن فجأه بدلا من ان يلبسها هي خاتم الزفاف سحب يد جميله ووضعه في اصبعها وسط صدمه الجميع ثم تحدث مردفا: مش عايز دي.. عايز اخطب اختها
نظر الجميع اليه بصدمه وبالتحديد جميله التي تجمدت مكانها وهي تنظر الي اصبعها فتحدثت نبيله بحده مردفه: اي الكلام دا في اي يا حجه يسرا هو ينفع اكده
يسرا بأحراج: انس… مالك يا ابني انت اتجننت
ركضت وصال بسرعه الي غرفتها فتحدث انس بحده مردفا: يا هخطب دي يا مش خاطب خالص احنا هنمشي وبكره ان شاء الله هنستني قراركم يا ترجعوا الخاتم ودا هعتبره رفض يا احنا هنيجي بليل ونكمل الاتفاق
القي أنس كلماته ثم ذهب وخلفه ووالدته ووالده فنظرت نبيله الي جميله التي مازالت تقف مكانها وفجأه تلقت صفعه قويه

 

 

اوقعتها علي الارض فمسكت والدتها شعرها وتحدثت بغضب مردفه: عملتيله اي علشان يسيب اختك ويبصلك انتي… جوولي عملتيله سحر ولا عمل ولا نيلتي اي علي دماغك.. اصله مستحيل يكون طبيعي انتي مش شايفه نفسك… مش شايفه وشك شكله اي وجسمك وشعرك دا انتي جاهله مش بتعرفي تتكلمي كلمتين علي بعض
دياب بضيق: خلاص يا نبيله سيبيها دلوجتي وخلينا نفكر
صرخت نبيله بغضب وهي تضربها بقوه وتتحدث مردفه: نفكر في اي.. هنسيب عريس زي دا ازااي جولي هنطفشه من بين ايدينا بس برده مستحيل اجوزه البومه دي واقهر وصال
جميله ببكاء وألم: ماما بالله عليكي سيبيني… والله العظيم ما عملت حاجه.. جسما بالله ما كنت اعرفه
نبيله وهي تضربها: اقلعي الخااتم دا بجا واحده زيك تلبس خاتم زي دا اقلعيه
حاولت جميله ان تسحب الخاتم من اصبعها ولكن لم تستطع فأقتربت والدتها بغضب وسحبته بقوه حتي انجرح اصبعها وركضت بسرعه الي غرفتها واغلقت الباب وهي تبكي بشده اما عند انس صرخ في وجههم بغضب مردفا: علشان مش عايز اتجوز ولا اعيش هنا انا عايز ارجع القاهره عرفتوا عملت كده ليه
يسرا بحده: يا ابني ولو وافقوا هتعمل اي.. هتتجوز البنت دي… شكلها وحش وكمان مش متعلمه لع انا مستحيل اوافج
صفوان بضيق: البنت حلوه يا يسرا حرام تجولي عليها اكده انا ارتاحت ليها اول ما شوفتها وكمان محترمه
يسرا بعصبيه: ماشي يا صفوان انا مجولتش حاجه بس انا عايزه واحده حلوه لابني تستاهله
أنس بحده: بس بقاااا اذا وافقوا او لا انا اصلا مش مكمل الجوازه دي هفركش الخطوبه لو وافقوا علي اي سبب ولو موافقوش هرجع القاهره تاني
اما عند وصال تحدث والدها بدهشه مردفا: يعني اي يا بنتي
وصال بدموع: يعني عادي هي ملهاش ذنب وافجوا علي الجواز وانا والله مش زعلانه ومعنديش مشكله دي اختي الكبيره وهفرحلها
نبيله بعصبيه: لع دا مش هيوحصل…. انا هجولهم انها مش موافجه وخلاص بلاش الجوازه دي يا انتي تاخديه يا لع
وصال بضيق: بس انا موافجه يا ماما بالله عليكي متعمليش اكده
اما في غرفه جميله كانت تحاول ان تعالج جروحها كالعاده وهي تبكي بشده وتتحدث مردفه: هو انا يعني اخترت شكلي لكل ال بيعملوه فيا دا والله يارب اموت مدام انا وحشه وجاهله وفيا كل الصفات الوحشه ال زيي عايش ليه.. ربنا ياخدني واموت واخلص بجا من كل دا واريحهم مني

 

 

اما في اليوم التالي دخلت نبيله الي غرفه جميله وتحدثت بعصبيه مردفه: هتفضلي اكده جاعده واحنا نشتغل عندك جوومي حضري نفسك علشان عريسك هيجي كمان شويه مش سامعه صوتنا من الصبح واحنا بنتكلم
جميله بصدمه: بس انا مش موافجه
نبيله بسخريه: مش موافجه يا اختي اتنيلي علي دماغك اراهنك انه هيسيبك من تاني يوم خطوبه كلنا عارفين انه مش هيكمل معاكي بس اهه بنعمل ال علينا وخلاص علشان منبجاش ضيعناه من ايدينا
جاءت جميله لتتحدث ولكن فجأه سمعوا صوت مجيئ الضيوف فتحدثت نبيله بلهفه: البسي بسرعه ويلا
القت نبيله كلماتها ثم خرجت فظلت جميله تبكي بشده وهي ترتدي ملابسها لانها تعلم والدتها جيدا اذا خالفت حديثها سوف تقتلها حتما اما في الخارج تحدث صفوان بابتسامه مردفا: جولنا طلباتكم يا حج
دياب بضيق: ملناش طلبات يا حج صفوان لو كانت العروسه وصال كنا جولنا لكن احنا ملناش طلبات
نظر انس اليه بضيق واستغراب ولكنه لم يعلق وبعد فتره دخلت جميله وبجانبها وصال وانصدم اهل انس عندما نظروا اليها فوجهها يمتلي بالجروح وايضا يديها فتحدثت يسرا بلهفه مردفا: واه واه اي يا بنتي ال عمل فيكي اكده
نظرت جميله الي نبيله بخوف التي تحدثت بضيق مردفه: اصلها وقعت من علي السلم
صفوان بضيق: تعالي يا بنتي… يلا يا انس لبسها الدبله والاتفاق هنجوله بعدين

 

 

اقترب انس منها ومسك يديها وكان سيضع الخاتم في يديها مره اخري ولكنه انصدم عندما وجد اصبعها مجروح فتحدث مردفا: هو اي دا.. هلبسك الدبله ازاي… دا برده من الوقعه علي السلم
جميله وهي تمسح دموعها: ايوه من علي السلم
حاول انس ان يضع الخاتم برفق ولكن شعرت بدوار شديد في رأسها وفجأه وقعت بين احضانه فاقده وعيها وووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انا قبيحه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى