رواية مشاكل عائلية الفصل الخامس 5 بقلم سلسبيل أحمد
رواية مشاكل عائلية الجزء الخامس
رواية مشاكل عائلية البارت الخامس
رواية مشاكل عائلية الحلقة الخامسة
– اتفضلوا اتفضلوا نورتوا
– عرفنا على نفسك بقي يا أبني
= انا الضحيه في العيله ديه
– افندم؟
امه ذغدته: اتلم واتكلم عدل ربنا يفضحك
همس جمبها: مش جبتيني تخطبيلي بالعافيه واتكاترتوا كلكوا عليا اشربي بقي ياما
اتكلم ابوه عشان ينقذ الموقف: زين اصله بيحب الهزار
ابتسم من بين سنانه – بحب الهزار اها
= طيب انت عندك شقه يا زين تتجوز فيها؟
– لاء للاسف
فاطمه بأحراج: يوه بطل هزار بقي يا حبيبي عنده شقه ايوه فالبيت فوقنا علطول ومتجهزه
– الاه هي دي مش شقتي لوحدي؟ هتجوز فيها ليه يخربيت الظلم والافترا
فاطمه كانت على اخرها منه: خلاص يا ماما اهدي ليطق لك عرق وتجبيها فيا
اتكلموا جد شوية وهوا كان مخنوق لحد ما دخلت العروسه و زين بصلها عادي وهي بصتله بقرف
“طيب نسبهم يتكلموا بقي”
– انت ياريس
= انتي بتكلميني؟
– اها بكلمك بقولك اية الجوازة دي مش جايه معايا لا منها مصلحه عشان نتجوز ولا احنا ولاد عم ولا عريسي هرب فا جابوك تستر عليا فا اخلع احسن
= اية المصايب دي؟؟ انتي بتقري روايات كتير وبعدين شيفاني انا الى ماسك فيكي
– اها بقرأ كتير اوي وعارفه كل الشغل ده بس الجوازه دي معدتش عليا الصراحه معرفش اتحدفت عليا ليه
= عندك حق ابويا مش شغال مع ابوكي مثلا وفي صفقه واقفه على جوازنا يعني جوازه بلا هدف
– بالظبط جدع بدأت تفهمني
= اها اصلي بقرا روايات كتير انا كمان
– فعلا قريت ايه ؟
= ارض الكولا
– اية!
= استني عارفها والله عيب عليكي
– ارض زوكولا
= ارض زيكولا!!
– ايوه هي دي
= اممم لا واضح انك متابع
– عيب عليكي ، انتي اية روايتك المفضلة
= عشق الزين
– اها انتوا كلكوا كده يا بنات بس خلي بالك روايه مش قد كدا
برقت بصدمه: انت بتقول اية يا كابتن؟؟؟
– بقول جميلة رواية جميلة ختيلي بالك من العقاب طب ولا اية
خدودها احمرت فا زين كتم ضحكته: العقاب بتاع اللبن ده
– احم انت شغال اية بقي
ضحك لما غيرت الموضوع بس كمل معاها: مهندس ديكور بس بابا عاوزاني اسافر معاه واشتغل فجو الشركات وكدا
= وانت حابب اية؟
زين تنح عند السؤال ده وهي استغربت هو كان اول مره حد يهتم بالي هو عاوزة اها محدش فرض عليه شغل بس محدش سأله بتحب اية!
= احم انت معايا
– ايوا اها انا حابب مهندس ديكور
= خلاص كمل فيها فرصه سعيده بقي يلا هقولهم اني رافضاك
– اية ده في اية استني
= اية؟
زين اتوتر ومش عارف يقول اية: يمكن الجوازة ملهاش اسباب من بتاعت الروايات بس حرام والدتي و والدتك اتفقوا على اسامي العيال خلاص
– انت بتقول اية؟
= مترفضيش
– لا هرفض
= انتي اسمك اية؟
– ليلي يوه وانت مالك
= طب بصي يا ليلي لو رفضتي يبقي هتستني مني عقاب.
ليلي تنحت بعدم فهم وبعدين زين استأذن ومشيوا وهوا بيضحك على شكلها
” فالعربيه وهما مروحين ”
سيليا: البت سحرت لك ولا اية !! يعني اية موافق
فاطمه: بت سيبي اخوكي بدل ما اجيبك من شعرك ده قلب ماما بيسمع الكلام
زين بكدب عشان كارزميته: مش اوي كدا انا قولت هجرب ونتكلم ونتعرف
احمد همس جمبه: مش كنت بدبدب وبتندب حظك ورافض راح فين كل ده
زين ابتسم: مش دلوقتي بدل ما اناولك بضهر ايدي ها
محمود: اسمع يا زين انا مبحبش لعب عيال متصغرنيش قدامهم اقعد فكر وخد قرارك وانتي يا فاطمه احنا خدنا يشوفها وروحنا المعاد عشان كلمتك قدامهم بعد كدا القرار ل زين
زين باسه بحب: تسلم يا بابا
– بص قدامك هنعمل حدثه!!
سيليا: بس هي قموره صح
زين بتناكه: شكلها عادي.
سيليا همست لاحمد وهوا فهمها
احمد بتمثيل: لا بصراحه جميلة اوي اوي اوي
زين ضربه بغل وهوا سايق: احترم نفسك
سيليا بضحك: بنهزر يأخي هتموتنا بص فالطريق!!
وصلوا البيت وبعد تفكير كتير من زين خد رقمها وبعتلها عالواتس وليلي لسه مردتش عليهم فا كتبلها
#
– انتي حره لو رفضتيني يبقي اتلقي عقابك
= انت مgنون ولا اية
– اعتبريني مراد الالفي ف جنا***نه بس زين الجارحي في تنفيذ عقابه
ليلي ضحكت بس بعتتله دي ” 👍 ” وقالت
= ولا بيهمني
قفلت الفون وهي بتضحك وحاسه بأحساس جديد عليها.
بعد يوم ولسه محدش رد عليهم لان ليلي مش عارفه تعمل اية بس زين عارف هيعمل اية.
سيليا: انت اتجن**نت بجد شوف اخوك يا احمد
زين: فيها اية
احمد: تروح لها ازاي يعني لحسن تصوت وتقول عليك متحر**ش
زين: هو انت فاكرني مقطف زيك ياض
احمد: بقي كده؟ طب بالشفا يا نجم روح
وفعلا كلم والدها وطلب منه يوصلها وهيبقي معاه اخته سيليا كا تمويه وطلب منه ميعرفش ليلي لانه عايز يفاجئهاو وصل الجامعه بتاعتها
زين لسيليا بتوعد: هاروحها خليكي فالعربيه لحد ما نيجي
سيليا: هاجي معاك
زين ابتسم ب شر: تؤ خليكي عايز اخضها
سيليا: ربنا يستر.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مشاكل عائلية)