روايات

رواية الجزيرة المهجورة الفصل الثاني 2 بقلم أسماء المراكبي

رواية الجزيرة المهجورة الفصل الثاني 2 بقلم أسماء المراكبي

رواية الجزيرة المهجورة الجزء الثاني

رواية الجزيرة المهجورة البارت الثاني

رواية الجزيرة المهجورة الحلقة الثانية

وصلوا ل مكان شبه جزيره كده عشان يستكشفوها “لأنهم بيحبوا المغامرات”
مالك بفرحه وصوت عالي: اخيرا احب اقولكم وصلناااا
أسر وأسيل: هيييه اخيراااا
مسمعوش صوت حور عشان نامت طبعا🙂
مالك خبطها ف كتفها وبيقول قومي بقا يشيخه انتي مشبعتيش نوم
حور وع وشها ابتسامه بلهاء: صباح الخير…. الله اي المكان ده
مالك بفخر: اقدم لكم الجزيره المهجوره

 

 

أسيل خافت وقالت : دي شكلها رحله ما يعلم بيها الا ربنا…. وكملت بصوت عالي جايبنا نستكف ولا نموت
ضحكوا عليها جميعا وأسر قال وهو بيفتكر: هتخافي من جزيره مهجوره انتي مش فاكره التعبان الكبير اللي كان هياكلنا كلنا😂
مالك: وبعدين هي مش مهجوره ولا حاجه دا انا اللي اخترعت الاسم دلوقت😂
حور: فين الكوخ اللي ف الجزيره دي عشان ننام بقا ونرتاح
مالك: نامت عليكي حيطه ي بعيدة هو انتي لسه عاوزه تنامي
حور: اماااال
مالك بصلها بصه شر وحرك العربيه يدورا ع الكوخ
وبعد فترة قليلة شافوا الكوخ ونزلوا من العربيه وهما بيفتحوا الباب عمل صوت مرعب أسيل: استخبت ورا مالك وكانت ع وشك العياط
مالك شدها وقالها متخفيش احنا الصبح ومفيش حاجه
دخلوا جوا ولقوا الكوخ مليان تراب وعنكبوت
حور: شكلنا هنبدأ رحله التنضيف ي شوباب

 

 

أسر بتعجب : هنبدأ!! مفروض انتي اختنا الكبيرة انتي اللي هتنضفي يروحي☺️
حور بصوت عالي: نععععمممم كلنا هنضف سوا ياحبيبي والا هنضف المكان اللي انا هقعد فيه واسيبكم كده
مالك: لا وعلى أي احنا ننضف معاكي بأدب وخلاص
أسيل: طبعا انا مش هنضف معاكم صح، لأني تعبانه🥺
حور: 🙂🙂
أسيل: خلاص خلاص هنضف بلاش البصه دي
بعد ساعتين تنضيف وخلوا الكوخ جميل وريحته بقت حلوه كلهم قعدوا ع الارض وبيشتكوا من تعب التنضيف
حور: ااااه الحمد لله نضفنا يلا بقا ننام ونبقى نستكشف بعدين
كلهم اتفقوا معاها وكل واحد طلع اوضته واخد دش وناموا
بعد المغرب^
حور صحت ولقت أسيل نايمه جمبها ومش سامعه صوت لحد قالت اكيد نايمين اما اقوم اعمل مقلب فيهم😈
وجابت ملايه بيضاء وغطت بيها نفسها بقت شبح بالظبط بعد ما قصت حته من الملايه عند عنيها عشان تشوف وراحت ع اسيل الاول
حور بصوت مرعب: ءءسيييلللل👻
أسيل: فتحت عيونها ف ثواني وقامت جري ل اوضه اخواتها وهي بتعيط
صحى مالك وأسر مخضوضين : في اي مالك ي أسيل
أسيل وهي بتاخد نفسها بصعوبه: ع ععفرييييت
وراحت حور داخله وهبدت الباب جامد : عوووو
كلهم طلعوا يجروا ويصوتوا
وبعدين حور وهي بتجري وراهم ع السلم اتكعبلت ووقعت والملايه وقعت من عليها
وقفوا جري كلهم وكانوا مصدومين وهجموا عليها ضربوها (بصراحه تستاهل😂) بس هي كانت بتضحك
وبعد شويه
مالك: منك لله قطعتيلي الخلف

 

 

حور: هاهاهاا😂
كلهم بصولها بقرف
أسر: المهم هنروح نستكشف اي الأول
حور: استنى اجيب الخريطه ونشوف هنبدأ منين
وراحت تجيب الخريطه ملقتهاش فضلت تدور كتير ف الشنط وف كل حته وبعدين نزلت وهي متردده: جماعه في حاجه حصلت
كلهم ب استغراب: في اي
حور: الخريطه
أسيل: مالها
مالك بصدمه وقد فهم اخته انها نستها: اوعي تقولي!!!
حور: بالظبط زي ما انت توقعت
أسر وأسيل بصوت واحد: توقع اي😳
حور: احم تقريباً كده نسيت الخريطه ع الترابيزه ونزلنا👈🏻👉🏻
مالك بغضب: ما لو كنت ركزتي شويه ي حوور
حور والدموع اتجمعت ف عيونها: اا انا آسفه اوي
مالك هدأ وبحنيه: خلاص ي حوري حصل خير
أسر بحيره: طب وهنعمل اي دلوقت
أسيل: مفيش غير حل مجنون اننا نستكشف من غير خريطه وربنا يستر بقا
كلهم خافوا ف الاول انهم يتوهوا بس وافقوا لأن مفيش حل تاني^

 

 

حور: خلاص احنا نطلع بكره بقا عشان دلوقت المكان مرعب اوي
أسيل: اتفق معاها
مالك: خلاص تعالوا نتفرج ع التلفزيون واهو نتسلى شويه
قعدوا مع بعض وشغلوا فيلم وجابوا فشار وبعد شويه حصل……
أسيل بخوف: اهو دا اللي ناقص😰
…. ي ترى حصل اي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الجزيرة المهجورة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى