رواية القدر الفصل الأول 1 بقلم صالح الديب
رواية القدر الجزء الأول
رواية القدر البارت الأول
رواية القدر الحلقة الأولى
كنت ماشي بعربيتي وقولت اعدي اجيب جرنال
وعديت… شوفت بنت.. جميله بنت بلد كده جمالها يخطف القلب بشرتها قمحاويه وعيونها بني
وخطفت قلبي بادبها والحجاب بتاعها
دخلت صباح الخير
ردت صباح النور ياا استاذ اتفضل اجيب لحضرتك اي
ولقيت نفسي بتوه في تفاصيلها وسحر كلامها
ولقيتها بتفوقني ياا استاذ
انا اسف معلش ممكن تجبيلي الاهرام والمصري اليوم
ردت حاضر من عنياا
.. ولقيت نفسي بسالها هو انتي هنا كل يوم
ايوه انا هنا كل يوم بس بمشي الساعه عشره علشان بروح الجامعه
بسم الله ماشاء الله بتشتغلي وبتدرسي كمان .. بتدرسي ايه
بدرس حقوق بس ليه كل الاسئله دي
لا مفيش حاجه مجرد سؤال عادي شكراا
ودفعت الحساب ومشيت
…… والغريب اني اول مره يحصلي داا ومشيت وانا بكلم نفسي هو اي اللي انا بعمله داا من امتي وانا بشغل نفسي بالحاجات دي
ورجعت رديت علي نفسي … متنكرش انك انشديت ليها وخطفت قلبك… من اول ما شوفتها
ومشيت ومش في دماغي غيرهااا
وروحت الشركه…. وخلصت شغل خمس ساعات في ساعتين علشان اعرف اشوفها تاني
وكان قلبي اتعلق بيها ومش هعرف اعدي يومي من غيرها…
ونزلت.. جري وكنسلت كل مواعيدي..
وصلت خلاص لمكانها ولقيت شباب بيعاكسوها….
وهي خلاص بتمشي… جريوو وراها ومسكوها.. ولقيت نفسي بدافع عنها وبكل قوتي بحميها.. ودارت الخناقه وفي وسط الزحمه انصبت اخدت سكين في دراعي
والعيال جريت وقعت ع الارض ولحقتني بدراعها..
الحقوني ياانااس
اهدي متخافيش اناكويس
ولقيتها بتعيط انا السبب كنت سبتهم ياخدوني كنت هتصرف انا ليه دافعت عني
انتي بتقولي اي اي حد كان في مكاني كان هيعمل داا واكتر
بس انت مصاب ولازم تروح المستشفى قوم معاياا
متقلقيش داا خدش بسيط وانا هعالجه
خدش بسيط اي داا انت دم ك اتصفي..
هوقف تاكسي بسرعه
تااكسي اي ياستي مش مستاهله انا معايا عربيتي وهعرف اسوق .. سنديني بس لحد ماا اوصل…
هسندك بس بادب .. متستغلش قلقي عليك واني برد الجميل
هههه ياامجنونه تفتكري انا ممكن اعمل كده منكرش ان انتي زي القمر… بس انا مينفعش اعمل كده ولا دي اخلاقي مع اني نفسي
نفسك طب اهووو
اه… اه اي داا ينفع كده
انا اسفه معلش حقكك عليا بس انت بتستهبل
يلا اهو وصلت العربيه هتعرف تسوق
اه
طب يلا اركب وانا هساعدك وهلف اركب جمبك لازم اطمن عليك
مش خايفه مني
اكيد لاء لان انت لو حد مش كويس مكنتش داا فعت عني
وانا اول مره اركب عربيه مع حد معرفوش…. يلا بقي اطلع ع المستشفى علشان اطمن عليك وارجع البيت بسرعه علشان اروح الجامعه
حاااضر
ومشيت بالعربيه حسيت اني دايخ وروحي بتروح مني
هي يلا بسرعه انت نزفت دم كتيير
ولقيت عنياا بتقفل…..
ومسكت فراامل…. ووقفت ومحستش بحاجه بعدهاا
صحيت لقيت نفسي علي سرير
وهي جمبي
ع الكرسي
اي داا انا فين واي اللي حصل
حمدالله على السلامه يا استاذ خضيتني عليك
انت فقدت د م كتير واغمي عليك
مكنش قدامي حل غير اني اسوق اناا
اي داا وقدرتي تنقليني
ايوه اومال اي ☺️☺️ اينعم جرجرتك بس نقلتك😔🙆🏻♂️
هههه مجنونه بس قمر
وبعدين بقي هسيبك وامشي انا اطمنت عليك اهوو
همشي بقي اخوياا الصغير لوحده فالبيت.. كفايه ضيعت علياا .. الجامعه
يااه هو انا نمت كل داا
ايوه يااسيدي عموما حمد الله على السلامه بس مش هينفع تخرج النهارده الدكتور قال هتخرج بكره ان شاء الله
يلا سلام وهعدي عليك بكره
استني بس
في اي تاني
انتي قولتي اخوكي الصغير لوحده اومال فين اهلك
داا حوار كبير مفيش وقت
وبعدين انت عايز تعرف ليه انت عملت معايا جميل وانا بردهولك
داا انتي دبشايه
اها دبش وصحابي بيقولولي يااجعفر
هههه وربنا عسل احلي جعفر داا ولا اي
طب سلام ياا خفيف
سلام……
هستناكي بكره
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القدر)