رواية العهد القديم الفصل الثالث عشر 13 بقلم هي جنته
رواية العهد القديم الجزء الثالث عشر
رواية العهد القديم البارت الثالث عشر
رواية العهد القديم الحلقة الثالثة عشر
طلع عادل ومحمود ووراهم هدي ومي وراحو محل الدهب
عادل …اختاري اللي انتي عايزاه وانا هحاسب عليه
هدي..اخترت دا
مي ..ياهدي دا ارخص خاتم في المحل وكمان
زوقه مش حلو اختاري واحد احلي منه حتي
هدي ..ﻻ دا كويس مش هاخد غيره
عادل ..طب خدي الخاتم دا اكبر واشيك
هدي خﻻص مش هاخد غير اللي اخترته
محمود..خﻻص يابني حاسب عليه امرك لله
ويﻻ بينا نتغدي في مطعم انا عارفه بيعمل اكل كويس قوي
هدي ..ﻻ عايزه اروح عشان كريم مع ماما
محمود وهو بيكلمها بينه وبينها ..هدي اهدي
بقي عايز اكلم مي واخد رأيها في موضوع
الجواز متبوظيش الليله
هدي ..خﻻص بنتغدي وناكل ايس كريم كمان كدا كويس
محمود..ربنا يخليكي ليا ياحلي اخت ف الدنيا
دخلو المطعم واتغدو وبعد كدا محمود
قال…بعد اذنكم هاخد مي ونروح نشتري حاجه ومش هنغيب
مي ..ﻻ مقدرش اروح معاك في اي مكان
هدي مسكت ايدها وميلت عليها وقال..روحي
ومش هتندمي بسرعه قبل الواد يطير من ايدك
مي سمعت الكﻻم وبرقت في نفسها يعني ايه ممكن …..
محمود ..يﻻ يأنسه بدل مغير رأيي
قامت مي وهي مكسوفه ومحرجه بس مش
زي احراج هدي وعادل اللي قاعدين مش
بيتكلمو ومش عارفين يقولو ايه بس هدي
كانت بتفتكر يوسف وقعداتهم مع بعض علي
عكس عادل اللي ﻻول مره يقعد مع
بنت كانت قعدته مختلفه وكمان خطبها
وهيجوزها حتي لو مع ايقاف التنفيذ بس اسمه متجوز
نرجع لمحمود ومي
محمود..مي …
مي..نعم
محمود..انا كنت عايز اقول
مي ..ها
محمود……………..
مي ..ايوا يادكتور عايز تقول ايه
محمود .. مش عارف ابدأ منين …….بصي
من اول يوم شوفتك فيه عجبني ادبك
اخﻻقك تمسكك بدينك وتمسكك بنقابك في
زمن كتر فيه الفتن وكمان انا انصدمت لما
اتخطبتي وكنت هاجي علشان اخليكي
تفركشي بس جا موضوع مرض يوسف
ومقدرتش اتكلم في اي حاجه وكنت بموت لما
لقيت الحيوان دا بيعتدي عليكي وكنت هموته
لوﻻ سمعت صوتك وانت بتقولي سيبه
يامحمود اول مره اسمع اسمي بالحﻻوه دي
بصي من اﻻخر بحبك وعايز اتجوزك
ايه رأيك وكمان مش عايز اشوفك اﻻ بعد كتب الكتاب
مي ……………..
محمود ..انتي سكتي ليه مش موافقه
مي …مقدرش اقول رايي الا لما اسأل ماما اﻻول
محمود …ماما ماما مين ؟
مي ..ماما نعمه ولو وافقت انا موافقه
محمود …بجد بجد انتي موافقه
مي ..قلت لما اسأل ماما اﻻول
روحو البيت كلهم ومحمود جري علي نعمه
محمود..نعمه يانعمه
نعمه …خير ياحبيبي في ايه شكلك مش طبيعي
محمود ..العروسه قالت مش هتقول رايها اﻻ
لما تسأل مامتها اﻻول
نعمه …مامتها مين
مي وهي بتحضنها…انتي ياماما قولي رأيك لو موافقه انا موافقه
نعمه بهزار …بﻻش منه ياحبيبتي اصله متعب وهيتعبك
محمود …نعم ياختي هو مين اللي متعب
يعني ايه انتي مش موافقه
نعمه …دي بنتي وخايفه عليها وبصراحه انا
مش موافقه ونعمه ومي وهدي وعادل كلهم
بيضحكو علي شكل محمود وهو متعصب
نعمه..ربنا يسعدكو ياوﻻد ان شاءالله كتب
الكتاب مع عادل وهدي وهتبقي هنا وعلي الضيق والفرح لما تعمل شقتك
محمود وهو بيحضنها ربنا ميحرمنيش منك ياحلي ام ف الدنيا
هدي…. بعد إذنكم هدخل اريح
عادل عيونه عليها وقام وقال …بعد إذنك ياماما همشي انا اصلي تعبان شويه
نعمه ..طب اقعد معانا شويه
عادل …معلش ياماما بعد إذنك
جا يوم كتب الكتاب والكل بيجهز علشان كتب
الكتاب ما عدا هدي قاعده تلعب مع كريم
نعمه..هدي قاعده كدا ليه اخلصي علشان
الكوافيرا زمانها جايه عشانك انتي ومي
هدي…. ماما انا قلت مش هتوضب ملهوش ﻻزمه
نعمه انتي حره انتي دماغك ناشفه زى ابوكي مش هقدر عليكي
هدي قامت اتوضت وصلت ركعتين لله
وقعدت تدعي ليوسف وتبكي
وصل المأذون وصل عادل وصاحبه حازم
ومديحه واتنين تﻻته من قرايبهم بس وكتبو الكتاب
مديحه …مبروك ياوﻻد ربنا يسعدكو انا
دلوقتي اموت وانا مرتاحه اني نفذت وصيه يوسف
هدي..ربنا يباركلنا فيكي ياماما ويطول عمرك
ويحسن عملك
نعمه…ربنا يسعدكو ياحبايب قلبي
مديحه… يﻻ ياعادل خد مراتك وروح علي شقتكم
وهاخد كريم اليومين دول علشان تاخدو راحتكم
عادل…ﻻ ياماما احنا هناخد كريم معانا
منقدرش نبعد عنه حازم لوسمحت وصل ماما
هدي سمعت كﻻم عادل بقت فرحانه قوي
محمود..قعد هو مي في الصالون وكانت في كامل زينتها
محمود..بسم الله ماشاء الله ايه الجمال دا ومسك ايدها
بكت مي …
محمود:ليه بتبكي انا زعلتك في حاجه انتي شكلك مغصوبه صح
مي ..مغصوبه الله يسامحك انا بحبك
يامحمود بحب من اول يوم اشتغلت فيه
عندك بحبك كنت بتمني انك تخطبني من
زمان ولما قلتلك اني هتخطب كنت بتمني انك تقولي بﻻش توافقي اوارفضي
مسكها محمود وحضنها وباسها من راسها
_______________________
في شقه هدي قصدي شقة عادل
دخلو الشقه عادل شايل كريم وهو نايم قعد بيه علي
الكرسي …وهدي دخلت غيرت هدومها وخلعت النقاب
عادل…. سبحان الله كريم شبه يوسف قوي ربنا يحميه
هدي خديه (وهو بيرفع راسه لقاها من غير
نقاب وبشعرها اﻻسمر الناعم الجميل وعمﻻه
ديل حصان مقدرش يشيل عينه من عليها) ونيم……يه
هدي راحت تاخد كريم ايدها لمست ايد عادل
عادل حس بكهربه مشت في جسمه كله
احساس غريب اول مره يحسه وضربات قلبه زادت قام بسرعه
دخل اوضة اﻻطفال وقفل علي نفسه
هدي ..عادل عادل انتي مش هتتعشي
عادل ..ماشي هغير وهاجي …
لبس بيجامة شقه وطلع قعد علي السفره
هدي ..عادل انا عارفه كدا بظلمك معايا
عادل من غير ما يبص لها ….مش مظلوم وﻻ حاجه
وهو بيقول في نفسه ربنا يصبرني علي اﻻيام
اللي جايه شكلها هتبقي صعبه…خﻻص شبعت
الحمد لله تصبحي علي خير
قام دخل اوضته وقال يارب عيني علي اللي جاي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العهد القديم)