روايات

رواية نصيب الورد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد البارت الثالث والعشرون

رواية نصيب الورد الجزء الثالث والعشرون

رواية نصيب الورد
رواية نصيب الورد

رواية نصيب الورد الحلقة الثالثة والعشرون

23- ندم.

حس ‘عبد الحميد’ بمطارق صُغيرة منتشرة و بتضرب في كل مكان في ظهره لكنه تحامل على نفسه و جري وراء ‘توليب’ يوقفها قبل ما تخرج ..
مسك ‘عبد الحميد’ ذراع ‘توليب’ و دفعها للجدار ..
‘عبدالحميد’ : – تقصدي إيه بكلمة أطلقك !!
قولي لي أنتي مين !!!

حست ‘توليب’ بندم على تسرعها و كشف حقيقتها قدامه فبدأت تتنفس ببطء حتى تتمالك نفسها و تهدي اعصابها و تعرف تقول كلام تنقذ نفسها..

‘توليب’ : – أنا ‘أمل’ هكون مين يعني !!!
أنا بس فكرت لو كنت مكان مراتك فأكيد كنت هطلب الطلاق لإنك بتاع نسوان !!
يا نسوانجي !!!

رفع ‘عبدالحميد’ إيده يصفعها على إهانتها ليه طول الوقت لكن لما شافها غمضت عينيها و رفعت أكتافها و إيدها من الخوف مسك أعصابه و نزل إيده ..
‘عبدالحميد’ : – كويس إنه باقي لك ساعات قليلة و تغوري لمكان ما جيتي !!
يلا امشي من قدامي !!

خرجت ‘توليب’ بسرعة من عنده و دخلت أوضتها و رمت نفسها على السرير و بكت على ضياع فرصتها من تقربها من ‘عبدالحميد’ ..
قامت ‘زهراء’ من نومها على صوت بكاء ‘توليب’ فقربت منها و حضنتها و فهمت منها إيه اللي حصل ..
‘زهراء’ : – كل شيء مكتوب يا ‘توليب’ مش إنتي السبب !!

# * # * # * # * #

قعدت ‘حنان’ جنب جوزها ‘فادي’ على السرير و هي حزينة لسفر ‘توليب’ في الصباح ..
‘حنان’ : – مسكينة ‘توليب’ ماكانتش تقصد حاجة !!
هي متعودة عليك إنك زي أخوها !!
و دلوقتي كل اللي خططناه علشان نقربهم من بعض راح على الفاضي !!
‘فادي’ : – نامي دلوقتي و إطمني ‘توليب’ مش هتسافر !!
‘حنان’ – بلهفة – : – ليه !!!
‘فادي’ : – بكرة الصبح هروح ل ‘عبدالحميد’ و هحكي له على حاجة !!
و هتشوفي إزاي هيتغير بعدها و يبدأ يغير من معاملته ليها !!
‘حنان’ : – قولي هتقوله إيه !!
‘فادي’ : – على موضوع خطييير و لما أتكلم معاه هسأله لو هو ينفع أقول لك أو لا !!
‘حنان’ : – كده هتبدا تخبي عليا !!
‘فادي’ : – ما تزعليش أوعدك إني هأخذ إذن من ‘عبدالحميد’ إنه يسمح لي أقولك !!
و دلوقتي سيبيني أنام علشان ألحق أصحى بدري و أمنع سفر صحبتك !!
‘حنان’ : – هو أنت ليه منعتني أقول ل ‘عبد الحميد’ إنها مراته !!!
مش دي كانت فرصة كويسه !!
‘فادي’ : – فرصة !!!
لو كنتي قولتي ل ‘عبد الحميد’ بحقيقة ‘توليب’ و هو بالحاله اللي كان فيها كان طلقها و زعل مننا إننا كلنا إتفقنا عليه !!!
و دلوقتي هتسمحي لي أنام و لا اسيب صحبتك تطير من أخوكي !!!
‘حنان’ : – لا لاااا خلاص نام و يارب يتحقق اللي أنت بتقول عليه !!
‘فادي’ : – آمين يلا نامي !!
‘حنان’ : – تصبح على خير يا أحلى زوج في الدنيا !!!

قربت ‘حنان’ من ‘فادي’ و طبعت قبلة على خده ..

إبتسم لها ‘فادي’ و غرق في النوم بسرعة ..

# * # * # * # * #

في الصباح صحت ‘زهراء’ و شافت ‘توليب’ قاعده على سريرها و باين عليها إنها فضلت سهرانه طول الليل ..

‘توليب’ – لنفسها – … ” حتى بعدما عرفت بحقيقته مش قادره أكرهه !!! ” …

قربت ‘زهراء’ منها ..
”زهراء’ : – ‘توليب’ !!!
ماتفقديش الأمل في ربنا !!

هزت ‘توليب’ رأسها بصمت و إبتسمت ل ‘زهراء’ تطمنها إنها بخير ..

بعد عشر دقائق إتصل موظف الإستقبال و بلغ ‘توليب’ إن العربية جاهزة اللي هتوصلها للمطار ..

حضنت ‘زهراء’ ‘توليب’ بقوة و هي بتبكي لفراقها ..
‘زهراء’ : – مش لو كنتوا سيبتوني أكلم ‘عبد الحميد’ بالحقيقة كنا خلصنا من هم قصتكم !!!

مسحت ‘زهراء’ دموعها ..
‘زهراء’ : – إسمعي أنا هروح له دلوقتي و أقوله على الحقيقة إنك مراته !!
‘توليب’ – بحزن – : – و تدي له فرصة إنه يطلقني !!
لا يا ‘زهراء’ أرجوكي أوعديني إنك مش هتفتحي بقك بكلمة واحدة عني ل ‘عبد الحميد’ !!!
أنا راضيه أعيش حياتي على ذمته و لو على الورق بس !!
‘زهراء’ : – أوعدك يا ‘توليب’ !!
بس إنتي كمان توعديني إني لما أرجع القاهرة هنفكر مع بعض بخطة ثانية نجمعك فيها مع ‘عبدالحميد’ أو نقوله على الحقيقة و خلاص !!
‘توليب’ : – أوعدك لكن ماأظنش إننا هنلاقي فرصة ثانية !!!
خلاص أشوفك على خير و أرجوكي خليكي هنا !!
أنا مش هقدر أستحمل أشوفك و أنا بودعك !!
‘زهراء’ : – اللي تحبيه يا ‘توليب’ !!
‘توليب’ : – هاتي لي مفتاح البيت أخذ منه شنطتي !!
و هبقى أسيب لك المفتاح مع ‘حنان’ لما أروح أشوفها و أودعها !!
يلا سلام !!!
لا إله إلآ الله !!
‘زهراء’ : – محمد رسول الله !!
إطمني أنا حاسه إننا هنتقابل قريب إن شاء الله !!!

# * # * # * # * #

خرجت ‘توليب’ من الفندق و طلعت العربية و طلبت من السواق يأخذها على البيت حتى تأخذ شنطة ملابسها ..

نزلت الدموع من عيون ‘توليب’ و شافت لباب الفندق تودعه لقت ‘عبدالحميد’ واقف بكامل أناقته و شياكته بيراقبها ..
حست ‘توليب’ إنهيار مقاومتها للبكاء لفراقها عنه فإنفجرت تبكي ..

‘عبدالحميد’ – لنفسه بغيرة – … ” لبست أغلى بدلة عندي علشان بس تعرفي إنتي خسرتي إيه !!
هو إيه في ‘فادي’ علشان ماتقدريش تبصي لغيره !!! ” …

شاف ‘عبدالحميد’ ‘توليب’ و هي بتبكي بحرقه و حس بالغضب بيتوزع في كل عروقه ..

‘عبدالحميد’ : – آه دي بتعيط على فراقها من ‘فادي’ !!
و قدامي !!!
تستاهلي إني قدرت أفصلك عنه و حرقت قلبك !!
و لسه لما أرجع القاهرة هفضل وراكي لحد ما أطمن إنك سبتيه و يرتاح بالي إني حافظت على بيت أختي !!

أشر ‘عبدالحميد’ بعصبيه للسواق إنه يمشي لكن شاف ‘فادي’ وقف قدام العربية و راح ناحية السواق يكلمه ..

جري ‘فادي’ ناحية ‘عبدالحميد’ و طلع درجات السلم ..
‘فادي’ : – صباح الخير !!!
أرجوك كلم السواق إنه مايمشيش غير بعدما تسمع كلامي عن ‘أمل’ !!
‘عبدالحميد’ : – للأسف مااقدرش أنا حجزت لها بالعافية مكان في الطيارة و هتفوت عليها الرحلة !!
‘فادي’ : – أرجوك إسمعني !!
‘زهراء’ محتاجة ليها !!
‘عبدالحميد’ : – خالتي صحتها كويسة و مش محتاجه لممرضة !!
و لو هي محتاجه بصحيح أنا هطلب ممرض لعمي و يبقى هو كمان يشوفها !!
‘فادي’ : – ‘عبد الحميد’ خلينا نطلع على مكتبك و سيبني أقولك الكلام اللي أنا عايزك تسمعه مني !!
‘عبدالحميد’ : – للدرجة دي بتحب عشي …!!
‘فادي’ – مقاطع – : – أوعى تغلط عليها !!
‘عبدالحميد’ : – ممم أنت بتحبها بس أنا مش هسمح لك تتجوزها و تجيب لأختي ضرة تنكد عليها في عيشتها !!
‘فادي’ : – ضرة ايه !!!
هي زي أختي بالضبط !!
‘عبدالحميد’ – بتهكم – : – وااو دا أنت صدقت نفسك إنها بقت من شجرة عيلتك !!
ماتضيعش وقت مش عايز معاد الطيارة يفوتها !!
‘فادي’ : – أعترف إنك حاسس ناحيتها بحاجة !!!

إبتسم ‘عبد الحميد’ بسخرية و إلتفت يبص للناحية التانية يهرب من المواجهة ..
‘عبد الحميد’ : – خيالك واسع !!
‘فادي’ : – قصدك الخيال واضح و أنا شايف كل هجومك كان عليها بس !!!
‘عبد الحميد’ : – أنا ماقربتش ناحيتك علشان إنت صاحبي و علشان أختي ‘حنان’ ماتزعلش مني !!
‘فادي’ : – أنت عارف إن دي مش هي الحقيقة !!
الحقيقة إنه مافيش ست كانت هتسكت لو عرفت إن جوزها بيخونها !!

دي هي لو شمت بس خيانة منه كانت طربقت الدنيا عليه و على عشيقته !!!
‘عبد الحميد’ : – أختي مش زي إي ست !!
أختي ست عاقلة !!!
‘فادي’ : – و لو كانت ست عاقلة فهي هتستخدم كل الأسلحة اللي تعرفها حتى الأسلحة المحرمة و هتبرر لنفسها إنه حلال إنها بتحمي بيتها !!!
‘عبد الحميد’ – بنفاذ صبر – : – ‘فادي’ ما تعطلنيش !!!
قولتلك هي هتمشي يعني هتمشي !!!
‘فادي’ : – خلاص إسمعني هنا !!
إديني من وقتك دقيقة واحدة !!!
‘عبد الحميد’ : – يوووه يلا قول اللي عندك و خلصني !!!
‘فادي’ : – حاضر هخلصك !!
إسمع !!!

شرح ‘فادي’ ل ‘عبد الحميد’ إزاي ‘نرجس’ و ‘إيزابيل’ قرروا يقتلوه بحقنة قاتلة ..
و إزاي قدرت ‘توليب’ بذكاءها السريع تلاقي خطة بسيطة تنقذ فيها حياته ..
‘عبدالحميد’ – بغضب متصنع – : – قصدك هي ضحكت عليا الناس علشان تضرب لي حقنة فيها ميه مقطرة بس !!!
‘فادي’ : – إيه يا ‘عبد الحميد’ يعني أنت شايف حياتك أرخص من نكته عاديه !!!
‘عبدالحميد’ – بإبتسامة – : – مالك أنا بس كنت بهزر معاك !!
و الحقيقة أنا صدقت إنها إدتني دواء مسكن لإن التعب راح مني بعدما أخذت الحقنة !!!
‘فادي’ : – طب يلا روح راضيها و أطلب منها ترجع لشغلها مع خالتي !!

إفتكر ‘عبد الحميد’ إحساس آلام الشديد في ظهره لما دفشته ‘توليب’ على الجدار ..
‘عبدالحميد’ – بإرتباك – : – لا لا مااقدرش !!!
الحقيقة أنا خايف لو تنازلت و طلبت منها تقبل إعتذاري إنها تسمعني كلام تمسح بيها كرامتي !!
أنا بقول تروح لها أنت و تعتذر لها بالنيابة عني !!!
‘فادي’ – بإبتسامة – : – حاضر !!!

نزل ‘فادي’ و راح للعربية ..
‘فادي’ : – يلا أنزلي خلاص أنا شرحت ل ‘عبد الحميد’ بكل حاجة !!
‘توليب’ : – لا أنا هسافر !!
كرامتي فوق أي حاجة !!

و إنفجرت ‘توليب’ تبكي أكثر ..
‘توليب’ : – دا هو طردني !!
‘فادي’ : – أعذريه !!
هو ماكنش فاهم !!!
‘توليب’ : – لا أنا مش هرجع و أسمح له يطردني مرة ثانية !!
‘فادي’ – بمزح – : – و هي دي أول مرة يطردك فيها !!

صعبت ‘توليب’ عليها نفسها و أزدادت حدة نبرة بكاها ..

فهم ‘عبدالحميد’ إنها بترفض ترجع للفندق فحس بالندم لانه تسرع في حكمه عليها رغم إنه شاف بنفسه أخلاقها و طيبتها وقتما أنقذت عمه ‘جمال’ ..
و رفضها إنها تأخذ أي مبلغ على مساعدتها ليهم طول الأيام اللي فاتت ..
و دلوقتي أنقذت له حياته من القتل ..

نزل ‘عبدالحميد’ من الدرج و راح للعربية و طلع جنب السواق ..
‘عبدالحميد’ : – خلينا نطلع للبيت رقم ** نجيب شنطة خالتي و مرافقتها لإنهم هيسكنوا في الفندق !!

فرحت ‘توليب’ و سكتت ..
لكنها ماقدرتش توقف نهيج أثار بكائها ..

# * # * # * # * #

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى