رواية نصيب الورد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم الكاتبة تانيا محسن
رواية نصيب الورد البارت الحادي والعشرون
رواية نصيب الورد الجزء الحادي والعشرون
رواية نصيب الورد الحلقة الحادية والعشرون
21- العصفورة.
خرجت ‘توليب’ من اوضة ‘عبدالحميد’ و هي بتفكر إزاي تقدر تمنع في المستقبل من محاولة قتل ‘عبدالحميد’ مرة ثانية و هو بين ايدين ‘نرجس’ و ‘إيزابيل’ ..
لقت ‘حنان’ قاعدة مع ‘زهراء’ في صالون جناح ‘عبدالحميد’ منتظرين خروجها حتى يطمنوا عليه ..
شافتها ‘حنان’ و جريت ناحيتها ..
‘حنان’ : – هاه أخويا إزيه دلوقتي !!
نام بعدما أديتي له الحقنة !!
‘توليب’ : – ما أنتي شوفتيه لما خرج الدكتور من عنده و كان تمام و دلوقتي هينام إطمني !!
‘توليب’ – لنفسها – … ” لو قولت ل ‘حنان’ بمحاولة قتل’عبدالحميد’ هي حنينه و حساسه جداً هتخاف عليه و مش هتعرف تفكر معايا كويس إزاي ننقذه !! ” …
‘توليب’ : – ‘حنان’ ممكن تخشي و تندهي لي ‘فادي’ !!
عايزاه في موضوع مهم !!
‘حنان’ : – موضوع إيه ممكن أعرفه و لا هو سر !!!
‘توليب’ : – سر إيه !!!
أنا بس عايزه أقوله على أسم دواء علشان يروح يشتريه ل ‘عبدالحميد’ !!
‘حنان’ : – حاضر هدخل دلوقتي أندهوليك !!
# * # * # * # * #
.. في أوضة نوم ‘عبد الحميد’ ..
بعد خروج ‘توليب’ من الأوضة قعدت ‘نرجس’ تراقب ‘عبدالحميد’ و هي جاهزه للتمثيل بالصراخ عليه لما يبدأ يظهر عليه مفعول الدواء و يطب ساكت ..
‘نرجس’ لنفسها – … ” المفروض يأثر الدواء في جسمه خلال ثواني أو دقيقة بالكثير !!!
هو ليه مادخلش في غيبوبة !!!
هو إيه اللي بيحصل !!! ” …
شاف ‘عبد الحميد’ نظرات ‘نرجس’ عليه و شاف فيهم الخيبة ..
‘عبدالحميد’ : – مستنيه عندك عايزه إيه !!
و ليه بتبصي لي بنظرات غريبة !!
هو أنتي كنتي فاكره إني هموت !!
للأسف خيبت ظنك لإنه اللي حاصل ليا هو إرهاق بس و الأعماربيد الله !!
‘نرجس’ – بحذر – : – هو أنت حاسس بإيه دلوقتي !!
‘عبدالحميد’ : – حاسس براحة شديدة و بنعاس زي العسل !!
و دلوقتي يلا قومي مانعطلكيش عن والدتك !!
زمانها دلوقتي فرحانه إني موت من التعب !!
‘نرجس’ – بغل – : – كل الناس هيجي لها يوم و تموت !!!
‘عبدالحميد’ : – ما شاء الله عليكي يا مؤمنة !!
يلا أمشي !!!
قامت ‘نرجس’ بغضب من جنب ‘عبدالحميد’ لكن وقفت مكانها لما شافت ‘حنان’ بتدخل ..
قربت ‘حنان’ من أخوها ..
‘حنان’ : – الحمدلله على سلامتك يا أخويا و خليك مطمن أنا هأخذ الأمانة معايا و هحطها جوه عنيا !!
‘عبدالحميد’ : – الله يسلمك أنا مطمن !!
التفتت ‘حنان’ ناحية جوزها ‘فادي’ ..
‘حنان’ : – و أنت يا ‘فادي’ روح ‘أمل’ عيزاك !!
‘عبدالحميد’ – بعصبيه – : – و الست ‘أمل’ عايزاه في إيه إن شاء الله !!
‘حنان’ : – عايزه تقوله على دواء يشتريه علشانك !!
‘نرجس’ : – و هي بتفهم في الأدوية !!
هي بس خذت دورات إسعافات أولية !!
أسمع يا ‘فادي’ أوعى تصد …!!
قطعت ‘نرجس’ كلامها لما جت في بالها فكرة لو ‘أمل’ هي اللي طلبت الدواء فهتقدر هي و والدتها يغيروا نوع الدواء و يبقى دليل على’أمل’ إنها السبب في موت ‘عبدالحميد’ ..
‘فادي’ : – نعم !!!
‘نرجس’ : – لا و لا حاجة أنا نسيت إنها قالت لي إنها بتملك خبرة طويلة في الأدوية !!
روح شوفها و أسمع لكل طلباتها !!
أنا رايحه أنام باي !!
خرجت ‘نرجس’ مع ‘فادي’ و سابوا ‘عبدالحميد’ مع ‘حنان’ في الاوضة لوحدهم ..
بص ‘عبد الحميد’ بغضب ناحية ‘حنان’ ..
‘عبدالحميد’ : – و أنتي كدا بكل بساطة بتندهي جوزك ل الدكتورة !!
أسف دي طلعت مش ممرضة بشكل رسمي !!
‘حنان’ : – مالها ؟!!
‘عبدالحميد’ : – إنتي مش خايفه على جوزك؟ !!
‘حنان’ : – أخاف عليه من مين !!!
‘عبد الحميد’ : – من اللي إسمها ‘أمل’ !!!
جوزك طيب قوي و خايف عليه منها !!
هي هتقدر تلعب على عقله و بسببها علاقتكم هتتدمر !!
‘حنان’ : – ههههه مين ‘أمل’ !!!
‘عبدالحميد’ : – و مين غيرها أنا بحذرك !!
‘حنان’ : – يعني أنت شايف إنها ست جميلة ممكن تخطف إي راجل !!
‘عبد الحميد’ : – أكيد !!!
‘حنان’ : – يعني هي عجباك !!
‘عبدالحميد’ : – إيه عجباك دي !!
هو أنتي و خالتي متفقين عليا و لا إيه !!!
‘حنان’ – بمكر – : – لا أبداً بس أنا شايفه إنها ست عادية مش هتقدر تعلق إي راجل !!
‘عبدالحميد’ : – لو على التعليق فهيا هتتعلق بجوزك و بنفسك هتشوفي !!
قومي تعالي معايا و خلينا تشوفهم هم بيعملوا إيه !!!
قام ‘عبدالحميد’ من سريره و سحب بقوة وراه أخته ‘حنان’ من إيدها ..
دخلت ‘زهراء’ و شافت ‘عبدالحميد’ خارج مع ‘حنان’ ..
‘زهراء’ : – إنتوا رايحين على فين !!!
‘عبد الحميد’ أنت تعبان و لازم ترتاح في سريرك !!!
# * # * # * # * #
… قبل ثلاث دقائق …
خرجت ‘نرجس’ و قابلت ‘توليب’ في الصالة و قربت منها ..
‘نرجس’ : – إنتي إديتي إيه ل ‘عبدالحميد’ !!
‘توليب’ : – إديته الحقنة من الدواء اللي اديتهولي والدتك !!
ليه !!!
هو حصل له حاجة !!
‘نرجس’ – بإرتباك – : – لا ماحصلوش حاجة بس حبيت أطمن عليه !!
خرجت ‘نرجس’ من جناح ‘عبد الحميد’ و هي بتفكر ليه الدواء ماعملش حاجة مع ‘عبدالحميد’ ..
‘زهراء’ : – غريبة و هي من إمتى بتهتم بصحة حد !!
دا حتى ولادها عمرها ماخافت على صحتهم !!
‘توليب’ : – كل اللي بتقوليه صح !!
‘زهراء’ : – تقصدي ايه !!
‘توليب’ : – و لا حاجة بس من الكلام اللي بسمعه عنها !!
‘فادي’ : – إيوه يا ‘توليب’ !!!
إيه اللي إنتي عايزاه مني !!
‘توليب’ : – ‘زهراء’ !!!
ماتروحي تشوفي ‘عبدالحميد’ و تطمني عليه قبل مانروح !!
‘زهراء’ : – إيوه صح بنت الإيه نستني أدخل أشوفه !!
تركتهم ‘زهراء’ و دخلت لاوضة ‘عبدالحميد’ ..
قربت ‘توليب’ من ‘فادي’ و سحبته من ذراعه لركن الصالة علشان محدش يسمع كلامها ..
بدأت ‘توليب’ تتكلم بخوف و شدت أكثر في ذراع ‘فادي’ لخطورة الموضوع و ‘فادي’ فتح عنيه أكثر و أكثر و هو بيسمع كلامها ..
و في نفس الوقت خرج ‘عبدالحميد’ مع أخته و وقف قدام باب أوضة نومه و شاف ‘توليب’ و هي متعلقة بذراع ‘فادي’ ..
و حس بدمه بيفور في كل جسمه من قربهم من بعض ..
‘عبدالحميد’ : – إنتي يا عصفورة مش لاقيه ذراع غير ذراع ‘فادي’ تتعلقي فيه في كل مرة !!
# * # * # * # * #
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)