روايات

رواية عقد زواج مشروط الفصل الثالث 3 بقلم سارة أحمد

رواية عقد زواج مشروط الفصل الثالث 3 بقلم سارة أحمد

رواية عقد زواج مشروط الجزء الثالث

رواية عقد زواج مشروط البارت الثالث

رواية عقد زواج مشروط الحلقة الثالثة

ترد المرأه بسخريه:انا اميره محمود
واعرف عنك الكتير بس اظاهر كده عمتك جنات خبت عنك انك..
ولم تكمل حديثها لا كنان يصيح فيها بعنفوا”ن وغض”ب نا”ري جعل الجميع يرتجف مكانهم
فجذب يد اميره بحده وجرها امامه لي خارج المستشفي
وروعه واقفه في مكانها بزهول وفضول عجيب….وهي تنظر لي سراب اختفاء كنان واميره وهي مبرقه عينها وتضع يدها علي فمها في حاله صدمه…تقترب منها نورا حتي تهدأها فتقف امامها لكن روعه لا تشعر بها او تحرك ساكن فتهزها نورا بكل قوه حتي ترجعها لي الواقع….
نورا:فوقي يا روعه مالك كده متخشبه في مكانك ومتنحه كده ليه….

 

 

روعه:انا مش فاهمه حاجه خلص والست دي زي ما اكون شوفتها قبل كده قلبي انقبض اول ما شوفتها….وكلامها كله الغاز وغض”ب كنان اول ما شافها اثار
جوايها القلق والريبه انا مش مرتاحه …..
نورا:اهدي بس يا روعه دي بيان عليها ست مجنونه متخديش في بالك ومتخليش حاجه تعكر فرحتك بنجاح العمليه…
روعه بعفويه:عندك حق انا فرحانه اوي الحمد للله ان ربنا نجي عمتي انا مليش غيرها ويلا نروح نشوفها من زجاج العنايه المركزه…
وتحركت روعه خطوه لكن نورا تجذبها من يدها وهي تنظر لها بمك”ر…
نورا:خدي هنا يا حلوه علي فين…؟
روعه بتعب:فيه ايه تاني يا نورا عوزه ايه…؟
نورا بفضول:ايه حكايه ان الدكتور كنان جوزك….
تتنهد روعه بحزن:ليه بس النكد ده بصي يا ستي الدكتور عشان يوافق يعمل العمليه كان عوز مني…
وقصت عليها الحكايه ونورا تسمعها وتبرق عينها من الزهول والعجب….
في الجانب الاخر قد خرج كنان من المستشفي هو منزعج وعصبي وهو يجذب اميره من يدها ويسير بيها لي جراش المستشفي ويقف امام سيارتها بضيق
كنان:انا عوز اعرف دماغك دي فيها ايه ازاي تجي المستشفي عشان تشوفي روعه مش كفايه الا حصل منك زمان لي المسكينه دي وكانت هي ضحيه افعالك…عوزه منها ايه تاني…..
اميره بحده:مش من حقك تمنعني عنها ومفيش قوه علي وجه الارض هتمنعني عن روعه انت سامع دي الذكره الوحيده الا بيقي ليه….وكمان باي صفه هتقف في وشي
كنان بسخريه:بصفتي جوزها…واي قرب لكي منها صدقني هتشوفي مني وش هيخليكي تكر”هي نفسك
وتحذير اخيرا يا اميره زمرده الصغيره ملكيش دعوه بيها لا هي ولا هلال لو قربتي منهم هدم”رك
وانتي عارفه ازاي….

 

 

تضيق اميره عينها بحده:بس ليس الحساب مفتوح ما بينا والجولات ليسه طويله يا كنان يا ابن جوزي سلام….
وصعدت لي سيارتها وقادت بجنون
كنان:محدش هيقدر يلمس روعه او زمرده وهلال طول ما انا عايش هقف لكي يا اميره الهم والش”ر
مهما كان التمن….وهدفعك تمن كل الا حصل زمان….
يعود كنان لي المستشفي وهو يحمل هم مواجهه روعه
فيجدها امام غرفه العنايه تقف تراقب عمتها…
فتره نورا قادما نحوهم فتنظر اليه باح:تقار واخيبت امل….
نورا:مكنش العشم انك تعمل كده يا كنان ده انا كنت بعتبرك مثالي الاعلي انا عمري كله ٢٢سنه وكمان روعه اصغر مني بسنه هي يبدو عندها ٢١سنه ازاي تستغل حاجتها وتفرض عليها انها تتجوزك غصب
وتحكم عليها انها تفضل معاك وانت اكبر منها في السن…واد ابوها
ينزعج كنان من كلام نورا وينظر لي روعه بغض”ب ولوم انها قصت عليها السر الذي بينهم فتجاهل نورا تمام ويتجه نحو روعه التي ترتجف خوفا منه…
روعه:يارب ساعدني ايدني القوه عشان اصدم ادامه…
فتدعي روعه القوه..والشجاعه عكس ما تشعر بيه بداخلها من توتر وزعر لكن هناك شعور غريب يتملكها نحو كنان شعور عجزت هي عن تفسيره
يجذبها كنان من يدها بحده ويقول بغض”ب

 

 

كنان:انا كنت هخليكي جانب عمتك لحد ما تتعافي وكنت هاجل سفرك معاي لي امريكا عشان تنفذي العقد بس خلص انا لغيت ده وعقابك انك هتسافري دلوقتي معاي….
تتوجع روعه من اصابع كنان المغرو”سه في كتفها فتبكي بالم
روعه:اي كتفي بيوجعني ابعد عني
يدرك كنان ما يفعله ويتركها…
ويبتعد عنها ويدعي البرود لكنه يغل”ي من داخله….
كنان:يلا امشي ادامي….
ترفض روعه ان تذهب معه…
روعه بتحدي وعناد:انت اكيد مجنون عشان تفتكر اني اسيب عمتي واسافر معاك وبعدين ده مش جواز انا مستحيل اسافر معاك وانا بلغي العقد….واعلي ما فيه خيالك اركبه…
يبتسم كنان باعجاب لي شجاعه تلك الصغيره وتحديها لهو…
فيقترب منها ويهمس لها بسخريه

 

 

كنان:مش يقولك مسكينه وبريئه اوي انتي مضيتي علي عقد زواج امريكي وهو اتوثق من اول ما مضيتي يعني فيه شروط جزائيه ضخمه في حاله رفضتك تنفيذ اي شرط من الشروط
روعه بعدم اهتمام:ولا يهز فيه شعره كم يعني الشرط الجزائي
يبتعد عنها كنان ويضع يده في جيبه وينظر لها ويبتسم بخ”ث
كنان:مش كتير دول ٥٣مليون دولار
معاكي المبلغ
تصطدم روعه من المفاجاءه وتبرق عينها وتتجمد مكانها وتتحجر الدموع في عينها

كنان:مش كتير دول ٥٣مليون دولار
معاكي المبلغ

 

 

تصطدم روعه من المفاجاءه وتبرق عينها وتتجمد مكانها وتتحجر الدموع في عينها وتبكي نورا حزننا علي حال صديقتها فتجري عليها وتضمها وهي تقول
ربنا علي الظالم والمفتري سافري يا حبيبتي وانا هاخد بالي من عمتك وكأنك هنا انا وانتي واحد
منظر روعه مز”ق قلب كنان وكان يتمني ان يأخذها في حضن”ه لكنه تحكم في نفسه وادعي البرود وحاول الهروب من نظرات اللوم والعتاب واك”ره التي يراها في عيون روعه…
وقال بحده وقسوه:يلا ادمي عشان هنسافر كمان ساعه يلا هنطلع علي المطار انا مجهز كل حاجه والطياره الخاصه جاهزه يلا
القي كلماته وذهب وهو يصيح بحده….
كنان:يلا يا روعه مفيش وقت
تودع روع صديقتها بدموعها وتوصيها علي عمتها…
روعه:نورا بلله عليكي تخالي بالك من عمتي انا هتصل بيكي كل ساعه
تضمها نورا بحزن :متقلقيش عليها هي في عيوني…خالي بالك من نفسك…وقبلتها وانطلقت مع كنان وهي خائفه منه ومن المجهول وهي تفكر ماذا ينتظرها هناك و كيف ستنفذ تلك الشروط فهي لم تفكر في حقيقه تلك الشروط كانت
مشغوله بعمتها لكن الان ماذا سوف يكون مصيرها..يمر الوقت وتصل الطائره لي مطار نيو جرسي واول ما نزلت روعه لي ارض امريكا قلبها
يخفقه بشده والتوتر سيدها

 

 

تصل السياره لي المطار وتصعد روعه وكنان لي السياره وهي في حاله زهول تصل السياره لي قصر كنان الفخم وتقف امام باب القصر فيقول لها كنان
كنان:انزلي يا روعه هو انتي هتفضلي متنحه كده كتير
تنزل روعه من السياره والزهول والانبهار عنوانها وظلت عيونها تراقب القصر بانبهار وزهول من روعه تصمم القصر الحديث الطراز
والحديقه الباهره الالوان..فتدخل لي القصر وهي تتامله..
لكنها تقف بصدمه امام صوره وتشهق بصدمه ده مستحيل وفجاءه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقد زواج مشروط)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى