رواية فتاة العناق الفصل الرابع 4 بقلم شيماء
رواية فتاة العناق الجزء الرابع
رواية فتاة العناق البارت الرابع
رواية فتاة العناق الحلقة الرابعة
بصت وراها وقلبها بيدق شافت والدتها وعينيها لي بطلع شرار وهمست بعصبية :
_كنتي فين انطقي انتي هتشليني
بلعت ريقها ودخلت وقفلت اوضتها من غير ماترد وغيرت لبسها وطلعتلها قعدت قصادها عالكنبة اتنهدت ورفعت راسها تبص لوالدتها :
_انا ولا مرة كدبت عليكي فهحكيلك .
حكتلها لي حصل وهي خايفه من رد فعل مامتها لي بدأت تقرب منها رجعت لورا خايفة اتفاجأت بوالدتها حضنتها وطبطبت على ظهرها
يمكن دي اول مرة من لما كبرت والدتها تحضنها حست نفسها عايزة تعيط مسحت على شعرها وابتسمت :
_خليكي دايما قوية انتي ناجحة بس اختاري الطريق الصح .
_ماما .
قالتها بخنقة وهي بتكبح دموعها بصت عليها مامتها
_انتي ليه بتعامليني كده .
قعدت مامتها قصادها بتتنهد واروى كملت :
_ليه ولا مرة سمعتيني ولا مرة نصحتيني دايما بتشوفيني فاشلة مانفعش لحاجة .
لمعت عينيها وماادتلهاش فرصة تتكلم :
_انا هنجح هثبتلكم اني ليا نفع في الكون ده وهتشوفه.
وقامت سايباها فضلت الليل كله بتفكر وتخطط هتحسن مشروعها ازاي لغاية اما استسلمت للنوم .
خرج من المستشفى بعد محاولات الدكاترة في انه يفضل لبكرا فضل يدور في الشوارع بيحاول يلاقي مكان يروحله
لمعت في راسه فكرة فضل ماشي ماشي بص للورشة وقرأ اعلان بأنهم محتاجين حارس كمل مشي لغاية اما وصل خد نفس وسحب كرسي لقاه برة وقعد واول ماحط راسه النوم غلبه .
صحيت الصبح بنشاط مش طبيعي وخرجت لقت الكل بيفطر دورت بعينيها وشافت هادي لي مادهاش اي اهتمام
قعدت فطرت حاولت تتكلم معاه:
_هادي انا نازلة للمحل ممكن توصلني .
_انا هتأخر انهاردة في الورشة ياماما ماتستنونيش ع الغدا مع السلامة.
نزل من غير ما يرد عليها حتى بصت لاخوانها وابوها لي قال بنزق :
_ده لي فالحة فيه تزعلي لي حواليكي وبس .
بصتله بنظرة مكنش قادر يفسرها وقامت طلعت
وقفت قدام البحر تاخد نفسها لازم تكون قوية عشان تسند لي محتاجينها فاقت على صوت مسدج تيليفونها وقرأت
“انا وصلت للمحل بتاعتكم بس هو مقفول ”
خدت نفس ومشيت بتردد لغاية اما وصلت لقتها نفس البنت بتاع المرة لي فاتت مشيت ناحيتها وطبطبت على ظهرها وقالت :
_حقك عليا اتأخرت الا اسمك ايه
فركت البنت ايديها جامد وجاوبت
_ولا يهمك ممكن ندخل جوا قمر اسمي قمر
مشيت واول ماوصلت لقت هادي قاعد برا مع حد مديها ظهره قربت منهم و اول ماظهر وشه اتجمدت مكانها شدت على ايد البنت من غير ماتحس ولمس رقبتها لي لسه ايديه معلمه عليها مشيت ناحيتهم وقالت :
_ده اخويا لي عاليمين بس مين التاني .
همست البنت بينها وبين نفسها
“لقيتها ”
_خير يا هادي في حاجة .
مردش عليها مد ايده وسلم على لي كان واقف قدامه بابتسامه :
_فرصة سعيدة زي ما اتفقنا تيجي بكرا وتستلم شغلك .
بصت لاخوها بحزن وفتحت الباب من غير ماتديه اهتمام دخلت البنت وقعدت قصادها قالت البنت بحرج :
_ممكن اتعبك وتجيبيلي مشروب النعناع بتاع المرة لي فاتت.
ابتسمتلها وهي كلها فضول نعرف قصتها تعرف سر الحزن لي جوا عينيها :
_اتفضلي ياستي .
_هو انا ممكن اتكلم معاكي شوية .
ضربت عالطاولة بايديها وهي بتزعق لما سمعت صوته :
_انت لسه مزروع هنا عايز ايه .
كانت بتتنفس بانفعال هي مدايقة من الصبح حاس بضغط جامد وهطلعه عليه رفع حاجبه منزعج من طريقتها وقال وهو بيرفع العقد بتاع المحل قصادها :
_عايز حضن .
نعم !
نطقتها اروى والنبت لي معاها بنفس الوقت
وهي ضرب الطاولة بعصبية :
_واضح انك اعمى خدمة الحضن للبنات وبس .
قلب العقد بين ايديه وقال بتريقة:
_وفايدتها ايه انك تسمعيني وبس هستفاد ايه انتي وحده نصابة عايزة تلهفي فلوس الناس وعاملة نفسك الدكتورة النفسية لي مافيش منها اتنين .
طلع بيديها ظهره :
_مش عايز من وشك حاجة اصلا .
مشي وهي بتبص عليه بغضب مدت ايدها وشربت الميه دفعه وحدة خدت نفس
_هو انا ممكن اطلب منك حاجة .
انتبهت اروى على صوت البنت قعدت تاني طبطبت على ايدها بحنية وجاوبت:
_اسفة انفعلت شوية اه اكيد .
ضغطت البنت على شفايفها وهي بتهرب بعينيها
_ممكن تخلي اخوكي يتجوزني انتي كاتبة فالعقد هتعملي لي تقدري عليه وتحلي مشاكلنا.
بعد ما طلع من عندها هو كان عايز يعتذرلها بس اول مايشوفها عفاريت الدنيا بتتنطط في وشه.
_واضح انو هنتقابل كتير .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة العناق)