روايات

رواية فتاة العناق الفصل الأول 1 بقلم شيماء

رواية فتاة العناق الفصل الأول 1 بقلم شيماء

رواية فتاة العناق الجزء الأول

رواية فتاة العناق البارت الأول

رواية فتاة العناق الحلقة الأولى

~العناق هو ان تأتي بعطر وترحل بعطرين~
_ايوه موقع فضفضة مع بيت للفضفضة ليه لاء .
لمعت عينيها بحماس وهي بتهمس لنفسها الكلمات دي
بدأت تشتغل على فكرتها وصل وقت الغدا خرجت من اوضتها وهي مبهورة بلي عملته قعدت قصاد اهلها
كملت اكلها فانتبهت لصوت باباها :
_لسه مش لاقية شغل يا اروى .
ابتسمت امها بتريقة :
_وهي من امتى بتنجح في حاجة يا حج .
ضغطت اروى على الشوكة لي بين ايديها بتحاول تمسك نفسها طول عمرها فاشلة فنظرهم
_انا جاتلي فكرة .

 

 

ركزو كلهم مع صوتها الهادي فشربت من كاسة المية لي قصادها وكملت :
_جاتلي فكرة انا هفتح موقع اسميه فضفضة ومحتاجة
المخزن لي تحت تدهوني هفتح محل
انتو عارفين اننا عايشين قصاد البحر وكل لي يجيلو بيبقى مخنوق ونفسو يتكلم احنا في مجتمع مليان عقد هخصص مكان للبنات ويجو يفضفضولي مقابل مبالغ رمزية ووحدة وحدة هطور المشروع والشباب
سكتت وكملت :
_هسمعلهم بس هنجح صدقني هما هيلاقو غريب يفضفضولو وانا هكسب فلوس .
فجأة ضحكات اخواتها عليت نزلت راسها بخنقة
_عن اذنكم .
قالتها بعياط وكانت هتمشي دخل اخوها الكبير فسكتو كلهم لانهم عارفين انه صعب واروى بالنسبالو ايه
مسك ايدها بحنية مد ايده بيمسح دموعها بالراحة وابتسملها :
_مالها بنتي مخنوقة .
شالت ايدها من بين كفوفه ومشيت لاوضتها بتبرطم ودموعها بدأت تنزل :
_غبية كنتي فاكرة هتنجحي طول عمرك فاشلة انتي خدتي على كده خلاص ماتتعشميش يقدروكي .
اتنهدت تطلع الغصة لي خانقاها ولبست عشان تخرج
قابلت اخوها الكبير هادي جمب بااب اوضتها ابتسمتله بهدوء وقالت:
_انا نازلة شوية للمكتبة لي جمبنا ممكن .
قرب منها وعدلها طرحتها بيقول بهدوء :
_تعالي انا رايح المعمل تحت تعالي نقعد جمب البحر شوية وقوليلي كنتي بتعيطي ليه الصبح .

 

 

رفعت عينيها لي بدأت تلمع بالدموع لفوق وهزت راسها بلاء وهي بتبتسم
_لاء ماتشغلش بالك يا هادي انا كويسة .
مسك كفها ونزل معاها لتحت وقف عند بياع غزل البنات وجابلها واحده واختار كرسي بعيد عن الناس شوية وقال بصوت واطي :
_ها مالك يا اروى وايه الفكرة لي اقترحتيها المرادي انا فظهرك
سندت على الكرسي وجاوبت بفتور وهي بتستلذ غزل البنات
_سيبك كده كده مش هنجح ما انا ف.
مقدرتش تكمل وخبت وشها بين ايديها بتعيط بحرقة كتمت جواها سنين من لما فشلت في الثانوية العامة
وهي متحملة تريقة اي حد من عيلتها سواء افراد اسرتها او في اي تجمع بص ليها هادي بأسف هو الوحيد لي عارف انها كانت بتتعالج عند دكتور نفسي بسبب فوبيا الفشل لي بقتلها عقدة .
هادي اتنهد وقرب منها مسكها من كتافها بيبص لعينيها جامد وقال بصوت ثابت :
_بطلي عياط يا اروى انتي عارفة انو اي حد حاول يقلل من قيمتك يا اما بيغير منك يا اما مش قادر يوصل للي انتي وصلتيلو او مقدرش يملك حاجة غالية عندك ده وقتك الفرصة جاتلك اعملي لي انتي عايزاه من غير ماتبصي الحد كملي فطريقك هيكون مليان شوك بس في الاخر هيصفى وتوصلي لمرادك طريق النجاح صعب محدش بيشوف جراحنا لي اتصبنا بيها عشان نحقق حلمنا كلهم بيشوفه الظاهر وبس انه ده نجح مش انتي لي بتستسلمي
فاهمة .
قال كلمته الاخيرة بزعيق رفعت نظرها ليه مهما عملت مش هتوفيه حقه دايما كان طوق نجاة ليها من غرقها فبحر الاستسلام .
مسحت دموعها وهو ابتسم برضا بعد مااتحولت نظرات الضعف لي فعينيها لاصرار وهمسلها
_ايوه هي دي اروى لي مربيها على ايدي .

 

 

بدأت تشرحله فكرتها فالاول حس بٱنها غريبة بس دعمها وقال :
_حطي رقمك فاخر الموقع لو حد محتاجلك هيتصل .
وكمل بحزن وهو بيبص للبحر وبيهرب بنظراته منها :
_في ناس كتير كان نفسها فلحظة ضعفها تلاقي لي يطبطب عليها وملقتش .
روحها عالبيت وهي جواها كتلة حماس وفتحت الموقع بعد ماتعذبت فيه وطلع زي ما هي عايزة بالضبط بعد ما هادي اتواصل مع خبير انترنت .
كانت قاعدة قصاد البحر في مخزن باباها لي اتعدل كله
وبقا راقي وعليه طرابيزات زرقة بلون السما وموسيقى هادية والشبابيك مفتوحة بصت لتلفونها بفرحة وهي بتستقبل اول مكالمة جالها صوت بنت بيرجف
_الو معايا موقع فضفضة .
حمحمت اروى وجاوبت بهدوء عشان تطمن البنت:
_ايوه حضرتك قوليلي نفسك في ايه.
البنت في الطرف التاني خدت نفس وفتحت الباب بعد ماقرت القواعد لي متعلقة بره بطريقة شيك .

 

 

وفصلت الخط وقالت وهي قصاد اروى :
_عايزة حضن .
وانفجرت بالعياط راحت اروى ناحيتها بتحاول تتحكم في دموعها بعد ماسمعت صوت البنت لي مليان وجع

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة العناق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى