رواية بنت بياع الورد الفصل الأول 1 بقلم فرح طارق عمارة
رواية بنت بياع الورد الجزء الأول
رواية بنت بياع الورد البارت الأول
رواية بنت بياع الورد الحلقة الأولى
بنت بياع الورد اسم غريب مش كده انا اسمي ورد محمد مهندسه ديكور عندي25طبعاً اسم بابا اتلغي عشان بيبيع ورد ،وطبعا ده كان لقبي من وانا صغيره يا بنت بياع الورد
ورد: وبعدين بقااا يا بابا….اطلع استريح فوق
عم محمد والد ورد: لا خليني يا ورد انا بحب اقعد هنا في المحل
ورد: يا بابا اسمع كلامي صحيح هو انت اخدت علاجك
عم محمد:لا
ورد بعتاب: ما هو مش هينفع كده يا بابا لازم تاخد علاجك……تعالي، وبدأت بإسناد والدها فتحت ورد باب الشقه التى تتكون من ثلاث غرف غرفتها وغرف والدها وغرفه الصالون كان منزلهم بسيط فهم من الطبقه البسيطه، أعطت ورد والدها الدواء ثم نزلت لتكمل عملها بالمحل
_ورد عامله ايي يبنتى
ورد بإبتسامه: دكتور مالك…ازيك عامل ايي
مالك بعتاب: بردوا دكتور ايي دكتور دي ما تقوليلي مالك عادي وبعدين ما انتي مهندسه اقولك بقاا يا بشمهندسه ورد
ورد بإبتسامه: لاا
مالك وهو يبادلها نفس الابتسامه: طيب يبقي تشيلي الالقاب…..صحيح انتى مشتغلتيش ليي مهندسه ايي اللي مخليكي شغاله هنا في محل الورد
ورد بحزن: مش هينفع عشان بابا مش هينفع اسيبه لوحده وغير كده ما انت عارف محدش بيشغل حد إلا لو فيه وسطه ،المهم انت اخبارك ايي واخبار عمو سراج ايي
مالك: الحمد الله تماام…..انتى اخبارك ايي بقالي كتير مشوفتكيش وعم محمد ايي أخباره
ورد بإبتسامه: كله تمام الحمدلله
مالك وهو ينظر في المحل: اومال فين عم محمد
ورد: بابا فوق في الشقه أصله تعبان
مالك بقلق: تعبان!!!…. تعبان عنده ايي
ورد بحزن: عنده القلب
مالك بحزن: ربنا يشفيه يا ورد وبعدين متقلقيش انا جمبك ومعاكي ولو عوزتي ايي حاجه انا موجود
ورد بإمتنان:شكرا يا مالك
مالك:علي ايي بس يا ورد…….عم محمد يعتبر هو اللي مربيني بردوا..يلا عايزه حاجه
ورد:لا شكرا يا مالك
نسيت اعرفكم بمالك (مالك شاب طويل عريض المنكابين ذات عيون بلون العسلي وشعر اسود ناعم لديه بشره بيضاء معجب ب ورد يعمل طبيب مثل والده سراج الدين كان جار ورد بالمنطقه ثم غادروا المنطقه وانتقلوا إلي إحدي المناطق الراقيه)
ذهب مالك وبعد ذهابه مباشره
_ويا تري الجميل كان بيكلم مين
ورد بضيق:شهااب!!…..عايز ايي وايي اللي جابك
شهاب: عايز ورد يا وردتي
ورد بضيق: انا مش وردتك ولم نفسك احسنلك سامع
شهاب: ولو ملمتش نفسي هتعملي ايي
ورد بغيظ من تصرفه: مبحبش اتكلم عن افعالي كتيير
شهاب وهو يقترب منها: ولا اناا
ورد: عايز ايي يا شهاب
شهاب: عايزك انتي يا ورد….ورد انا بحبك
ورد:حبك برص…..قال بتحبني قال
شهاب: تتجوزيني يا ورد
ورد:لاا انت اتجننت ولا اييي…شهاب ابعد عني وياريت متجيش هنا المحل تانى بعد اذنك يا اما مش هيحصلك طيب
شهاب:يعنى هتعملي ايي مثلا هتروحي تقولي لعم محمد ابوكي الغلبان اللي عنده القلب اللي بمجرد ايي حاجه ممكن تسوء حالته ولا هتصوتي وتلمي الناس وابتسم لها بسخريه وساعته هحط كلام من عندي ونتجوز اييي رأيك وبعدين انتى عماله تتكبري علياا ليي ده انتي حيله بنت بياع ورد ثم تلقي صفعه علي وجه
ورد بغضب:تتكلم عدل وانت بتتكلم علي ابويا سامع وبعدين فيها ايي لما ابويا يكون بيبيع ورد علي الاقل شغلانه شريفه ومحترمه الدور والباقي على اللي منعرفش بيجيبوا فلوسهم منين
شهاب بغضب: صدقنى يا ورد هتدفعي ثمن القلم ده غالي…..غالي اووى يا ورد ثم ذهب
ورد: المركب اللي تودي…..في داهيه
_لوسمحتى عايز عم محمد
ورد بإستغراب: بابا…مين حضرتك؟؟
كان الذي يتحدث رجل كبير في السن عمره يتجاوز الخمسين عام لديه لحيه بيضاء يظهر عليه الثراء
_انتى ورد
ورد بإستغراب: ايوه…….مين حضرتك بقاا
_انا اعرف والدك هو فين
ورد:فوق……هو في حاجه حضرتك
_لاا انا عايزه بس
ورد: طب اتفضل ثوانى بس هقفل المحل وهوصل حضرتك، اغلقت ورد باب المحل وذهبت لتوصل ذلك الرجل الغريب الغامض،فتحت ورد باب المنزل وكان عن محمد يجلس علي الاريكه
عم محمد: سالم بيه!!
سالم: ايوه يا محمد……. وحشني اخبارك ايي
ورد بتسأول: مين سالم بيه يا بابا
عم محمد: ده سالم بيه صاحب اكبر شركات السويفي للمقاولات……بقولك يا ورد روحي اعمللنا حاجه نشربها
ورد بإبتسامه:حاضر…..تحب تشرب ايي يا سالم بيه
سالم:قهوه مظبوطه وياريت بلاش سالم بيه متبقيش زي ابوكي قوليلي اونكل سالم
ورد بإبتسامه:حاضر يا اونكل سالم عن اذنكم ذهبت ورد لتحضر لهم القهوه وبدءسالم ومحمد بالحديث
سالم:اللي انت شايفه يا محمد ولو حصل ايي حاجه ده عنوانى
عم محمد: كتر خيرك يا سالم بيه
ورد:اتفضل القهوه بتاعه حضرتك اهيه
سالم: شكرا يابنتى،تناول سالم القهوه وذهب
ورد بفضول:هو مين أو سالم ده وكان عاايز ايي يا باابا
عم محمد: ابدا كان بيسأل عليا اصلنا كنا صحاب زمان
ورد بشك:اهاا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت بياع الورد)