رواية شر الحليم الفصل الثاني 2 بقلم ولاء حامد
رواية شر الحليم الجزء الثاني
رواية شر الحليم البارت الثاني
رواية شر الحليم الحلقة الثانية
عماد استغرب وذاق من كل طبق لقمه ولقى الأكل من أجمل ما يكون
عماد لنفسه: الله الأكل جميل يعني لا زايد ملح ولا محطوط توابل زياده ولا سكر مكان الملح معنى كده إيه إن نهى قاصده انها تعمل اكل وحش ولا حد متعمد اووووف وبعدين في الحيره دي بقى
خلص أكل وحمد ربنا نزل دخل عند أمه
عماد بإبتسامه بشوشه: صباح الخير يا ست الكل
روحيه: يسعد صباحك يا قلب أمك اومال منزلتش إننا ومراتك تفطروا معانا ليه انهارده كان يوم نسمه وعملت فطار تاكل صوابعك وراه والله يا ابني بفكر اعفي مراتك من عمل الأكل وتشطب هي المواعين والمطبخ
عماد بشرود لنفسه: نهي عامله أكل احسن من أكل نسمه مليون مره وكل مره نسمه تنتقد الأكل بطريقه غريبه كأنها عارفه علة الأكل قطع شروده صوت امه
عماد: ها بتقولي ايه يا ماما
روحيه :مالك يا ضنايا سرحت في إيه
عماد بتعب وغيره: ولا حاجه يا ست الكل متشغليش بالك انا زي الفل اسيبك بقى واتوكل على الله اتأخرت
روحيه :هاتروح على لحم بطنك يا ضنايا
عماد ببسمة وجع: لا يا ست الكل فطرت عملت ساندوتش وكوبايه شاي
روحيه: روح يا ابني ربنا يستر طريقك ويكفيك شر أولاد الحرام ويهديلك بالك
عماد وهو قايم: اللهم امين
وصل شغله وقاعد بشرود ومش عارف يوصل لحاجه
يوسف خبطه على كتفه: ايه يا عم اللي واخد عقلك دانتا لسه مكملتش سنه جواز وبقيت شايل الهم وسرحان
فاق عماد من شروده: بتقول حاجه يا يوسف
يوسف بإستغراب: مالك يا عمده اللي واخد بالك ومشيلك الهم
عماد بتعب: والله ما عارف الاقيها منين ولا منين ومبقيت عارف مين ظالم ومين مظلوم
يوسف بحيره : طيب اهدا كده وفهمني واحده واحده
عماد قص عليه كل شيئ
يوسف: بص يا عماد مش كل اللي بتشوفه العين حقيقي
عماد بعدم فهم: يعني ايه بقولك لما طلعنا كانت مرات اخويا على السلم ومراتي فوقها
يوسف بتوضيح: بس قولت بردوا ان مرات اخوك كانت هدومها زي ما هي ومفيهاش خربوش ومراتك حجابها مبهدل ووشها ورقبتها متعوره
هز عماد رأسه بتأكيد
اكمل يوسف: وبردو قولت ان مراتك لما بتعملك الأكل فوق بيكون زي الفل وعشره على عشره ولما بتعمله تحت بيطلع بايظ معنى كده ان مرات اخوك بتكره مراتك حاجي على بيتك يا صاحبي مراتك اصيله وبنت أصول افتكر في أول جوازك لما كنت مديون علشان تخلص الشقه اديتك شبكتها بنفس راضيه مع انك قولت ان مرات اخوك يوم عمليته لما تعب رفضت رفض قاطع تبيع جرام
عماد بتأكيد: فعلا حصل بس إيه علاقة داه بداه
يوسف: يعني معادن الناس بتبان وقت الشده ومن كلامك ان مراتك عمرها ما كسرت كلمه ليك وبشهادتك انها اصلا مبتعرفش ترد على حد يبقى بالعقل هاتقدر تضرب واحده زي مرات اخوك
عماد زادت حيرته: طيب أعمل إيه أنا تعبت
يوسف: اعزل نفسك وحافظ على بيتك وشوف رد فعل اللي حواليك لما تبلغهم بقرارك
هز عماد راسه بتفهم هاشوف واللي ربنا عايزه هايكون
نهى طول اليوم مخرجتش من شقتها طلعت سهير تخبط عليها بصت نهى من العين السحريه ومفتحتش مبقاش عندها طاقه لحد
شويه وطلعت نسمه وفضلت ترن الجرس وتسكع على الباب بردوا بصت نهى من العين السحريه ومفتحتش نسمه من ورا الباب خليكي مستخبيه يا عجله يا فشله
نهى مسحت دموعها ودخلت اوضة ابنها
نزلت نسمه عند حماتها لقيت سهير قاعده سرحانه
نسمه بمكر: ازيك يا ماما
روحيه: الحمد لله يا بنتي انتي عامله ايه اومال مالك ورودينا فين
نسمه ببرود: مالك في الدرس ورودينا في الحضانه
روحيه الله يعينك يا بنتي ويقويكي على تربيتهم
نسمه بخبث: اومال فين نهى مش انهارده دورها في الغدا
روحيه: لا انهارده هطبخ انا وسهير وبعد كده نهى هاتشطب المطبخ بس مادام مش بتعرف تطبخ حرام النعمه اللي بتترمى دي
نسمه بغل: يعني ايه
روحيه: يعني الطبيخ كل يوم على واحده مننا وهي هاتشطب المطبخ كل يوم
نسمه بخبث ولنفسها: حلو اوي جتيلي بيضه مقشره يا نهى وليكي عليا في يومي لخليكي تغسلي مواعين الجيران كمان
دخلت روحيه ونسمه يجهزوا الغدا
وطلعت نسمه شقتها صبرك عليا ومسكت تليفونها
نسمه: ازيك يا قلبي وحشتني
ياسر : وانتي اكتر يا روحي
نسمه بمياعه: بقولك يا قلبي عايزاك تجيبلي بسبوسه بالقشطه وكيكه شيكولاته اللي هي جواها شيكولاته دي
ياسر: تؤمري يا قلبي احلى كيك بركاني ليك طيب متخلي نهى تعملها مهي بتعملها حلوه جدا
نسمه بكزه اسنان: لا يا قلبي انا عايزاهم منك انتا وزي منتا عارف انا مبكلمهاش انا اه قبلت اعتزارها بس مش هاتعامل معاها الا في أضيق الحدود علشان خاطرك انتا وبس
ياسر: يسلمي قلبك الأبيض وعقلك الكبير
نسمه : تسلملي يا راجلي وسندي بقولك ابقى خبيهم دول منك لنسومتك ماشي
ياسر بإستغراب: ليه ما كلنا بناكل مع بعض من سنين وعمر ما حد جاب حاجه وخباها
نسمه بنفاذ صبر: يعني يا حبيبي بتكافئهم على اهانتهم وبدئت دموع التماسيح
ياسر : خلاص يا قلبي ولا يهمك هارن عليكي نزليلي السبت قبل ما ادخل البيت انتي تؤمري
نسمه بإبتسامه نصر : تسلملي يا قلبي
قفلت نسمه وبشر انا وانتي والزمن طويل يا نهى الكلب بقى انا بسبب واحده زيك يقولولي ياريتك كنتي نصها هبله وهاتفضلي طول عمرك هبله بس على مين ان ما سودت عيشتك
وصل عماد البيت واتفاجئ….
يا ترى عماد اتفاجئ بإيه…..؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شر الحليم)