روايات

رواية تزوجتك لأجل ابنتي ولكن أحببتك الفصل التاسع عشر 19 بقلم باسنت أشرف

 رواية تزوجتك لأجل ابنتي ولكن أحببتك الفصل التاسع عشر 19 بقلم باسنت أشرف

رواية تزوجتك لأجل ابنتي ولكن أحببتك الفصل التاسع عشر 19 بقلم باسنت أشرف

و طبعاا وقفناا البارت اللي فاات ع ان الكل مشي من عند ( طنط رجااء) كل واحد رجع بيتوا
ف مكاان او مرة نرووحوا
بيت كبير يدل ع غنى اهلة فخم و شيك و كلااس من اللاخر يعني
ندخل البيت ده نلاااقي فية عائله ايمن و صالح اخووات رجااء و نجاه و ايمااان
ايمن *(  مراتو سمية وابنوا الكبير احمد متجوز اميرة بنت عمة صالح و معااهم ولد و بنت سامر و سمر /  ادهم ابن ايمن التااني متجووز بس لسة معندووش اطفاال مراتو مراام بنت غلباانة جداا
/ قمر بنت ايمن الصغيرة متجوزة محمد ابن عمهااا صالح وعندهاا نور )
صالح *(  مراتو رانياا وابنو الكبير محمد متجوز قمر / وبنتوا اميرة متجوزة احمد )
نروووح اوضة ايمن و سمية
سمية:  والله حراام عليك ي ايمن انت السبب
ايمن:  خلاااص بقى ي سمية اناا مكنتش اعرف ان ده اللي هيحصل ما تنت عاارفة ان اناا عاايز مصلحتهاا وبس
سمية: ماا انت السبب رجااء مكانتش بتحب نصاار من الاول و سيف جه واتقدم بس انت اللي موافقتش
ايمن:  كنت غبي كنت فااكر ان مصلحتهاا مع نصاار مش سيف
سمية:  اهوو حسبي الله ونعم الوكيل فيه رااح اتجووز و رماا عياالو و مراتوا لوحدهم
ايمن:  حسبي الله ونعم الوكيل
( طلع شكك صح ي بت ي منه عمو ايمن اللي خرب الدنياا مع طنط رجاااء )
memo-hane
******
في اوضة امير و مرااام
امير:  ماا خلااااص بقى ي مراام مش هنفضنااا من ام السيرة الفقر دي
مراام:  ي امير انت عاارف ان بقالناا 4 سنين متجوزيين ولغااية دلووقت مخلفنااش ف عشااان كده بقولك اتجووز
امير:  يعني انت مواافقة اني اتجووز علييكي و هتبقى موافقة
مراام:  لااا طبعاا اناا مقدرش اشوفك متجووز حد غيري بس هعمل اية طنط سمية مبقتش طيقااني خاالص عشاان مش بخلف
امير:  ميين قاال ان العييب عندك ماا يمكن عندي انااا
مراام:  بس احناا كشفناا والدكتور قال ان انت مفيكش حااجه و زي الفل
امير:  وانت عاايز اية دي حاجه بتااعت ربناا احناا مالنااش فيهاا تدخل
مراام:  يبقى تتجوز
امير:  يوووووووه اناا زهقت من ام دي عيشة نكد علطوول
ورااح واخد بعضوا وخاارج ورزع البااب ف وشهااا وهي قعدت تعييط بعد ماا هوو مشي
( نااااس نكدية اوووي والله معلش ي ضنااايا هنعمل اية )
( سوووري طبعاا اني دخلتلكواا ف نااس جديده انتوا متعرفوهااش بس معلش دوول اهل طنط رجااء برضواا ولاازم يكوون لهم دوور و بعديين لسة في نااس تااني هتدخل ف الرووواية مش دوول بس بس طبعااا الابطاال زي ماا هماا عشاان كل اللي هيدخل هيكوون لية علاااقة بالاابطاال )
*******
ف المستشفى حاامد اصر انوا يخلي سيف و رينااد يرجعوا مع بعض ماا هماا اتجوزوا بقى ف رينااد وافقت و سيف وافق
ف عربية سيف محدش فيهم بيتكلم لغااية ماا رينااد قررت تقطع الصمت ده
رينااد: اناا اسف
سيف باستغراب: ع اية
رينااد بحزن: اناا السبب ف انك سيبت خطيبتك مع انك كنت بتحبهاااا
سيف بابتساامه: لا والله علفكرة كل حااجه نصييب واحناا نصيبناا اننا نتجوزز واناا مش هتجوز سحر وانت سيبتي مرااد ف كل ده نصييب مش اكتر واحناا لاازم نرضى بيه
رينااد: يعني انت مش زعلاان
سيف: لاا طبعاا اكيد ربناا شاايف ان ده الاحسن ليناا طبعاا ف احناا لاازم نرضى بالمكتووب
رينااد: لا بس انت بجد طلعت عااقل اووي مش زي ما كنت بحسب
سيف: كنت بتحسبي اية
رينااد بعفوية : كنت بحسبك عيل وتاافهه و رزل وكده يعني
سيف: هههه ماخدتيش ولاا انطبااع حلوو عني
ريناا بحرج: لاا والله مش كده ده كاان ف الااول بس
سيف بابتساامه: لا ولا يهمك ي قمر انت عفووية ف الكلاام
رينااد: متزعلش
سيف: اووك اناا اصلااا مش زعلااان
طبعاا رينااد ف نفسهاا كده اخدت انطبااع حلوو عن سيف وحست بشعووور غريب اول مرة تحسوو
(  ماااا هووو الوااد متفاائل اوووي للحيااه ????)
***********
ف بيت ياااامن
هنلااااقي ان رنااا قارفاااه ف عيشت اللي جاابوا بسبب الحمل وهي اصلااا نكدية اوووي
يااامن:  و بعدييين معاااكي بقى ده انت كده هتتسببي ف مجااعه للبلد
رنااا:  مستخسر فيااا اكل ي ياامن
يامن:  لااا كلي بس مش بالطريقة دي ده انت لووو حاانل ف دينااصور مش هتااكلي بالكمية دي
رناا:  اااه ي يااامن مش عاايزني اكل اناا وابنك اناا الحق علياا عاايزة ابنك يطلع راايق كده و قمر
ياامن:  ي حبيبتي بالطريقة دي هيطلع فيل مش راايق
رنااا:  خلاااص ارتااح مش هااكل تاااني
ياامن:  ايووه كده
رنااا:  ااااه ده بدل ماا تقوولي كلي برااحتك ي حبيبتي بتقوولي ايووة كده ماااشي ي يااامن انااا مااشية وسيباالك البيت
يااامن:  استهدي بالله كده ي رناا واقعدي
رناا:  لااااا مش قااعدالك فيهاا ابداا
ياامن:  اقعدي ي رنااا كلي براحتك ي ماااما اهووو الاكل كلوووا قداامك كلي برررااحتك
رنااا:  هشششش متتكلمش بقى خليني اعرف اكل براااحتي
يااامن:  عليية العوووض ومنه العووض فيكي
( رجاااله فقر والله مستخسر ف مراااتوا الااكل الحقييير اللي اسموا يااامن ????)
*******
ف بيت اسر
ريم:  خلاااص بقى ي ليوله يلااا تعاالي عشاان تاكلي
لين:  لاااا ي مااما مث عايزة اكل
ريم:  لااا ي حبيبتي لااازم تااكلي
لين:  مث عااوزة
ريم:  خلاااص وانا مش هسيبك ترووحي تلعبي نع اياد و روماا
لين بعبوث طفولي:  هووووف خلاااث هاكل
اسر:  ايووة كده ناااس مش بتيجي الا بالعيين الحمراا
ليين:  بث ي بااابي مث تقوول كده
ريم:  كلووا و احترموا الاكل و متتكلمووش
اسر:  حااضر
ليين:  مااثي
بعد الاكل
ريم:  يلااا ي لينو لاازم تشربي اللبن
لين:  مبحبووث
ريم * لاا لاازم تشربيية عشاان تبقي قووويه جدااا
ليين :  هوووف ي ماامي مث عااوزة
ريم:  ليين اسمعي الكلاام و متغلبنييش
لين:  هوووف اي القرف ده
اسر:  يلااهوي اي اللي قاارف سيااده حضرتك ي برنسيسة لين
لين :  مث بحب اثرب اللبن ي جدعاان مث بحبووا ي جودعاان
اسر:  جوودعاان مرة واحده
لين:  لااا مرتين
اسر:  بطلي لمااضه شوية
لين:  مااثي تأمر بااي حااجه تاانية ي باابي
اسر:  لاا شكراا يااختي هعووز منك اية ي مفعووصة انت
لين:  ثكراا
اسر:  العفوو ياختي
ريم:  خلاااص بقى ي اسر يلاا ي لينووو عشاان تنامي ي قلپي
لين:  هتااخديني معااكي بمررة عند تيته رجااء
ريم:  اه ي حبيبتي هااخدك معااياا اوك يلاا عشاان انيمك
ليين:  يلااا
يتبع……….
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى