رواية وجدت الحياه حين فقدتها الفصل الثاني 2 بقلم رحمة محمد
رواية وجدت الحياه حين فقدتها البارت الثاني
رواية وجدت الحياه حين فقدتها الجزء الثاني
رواية وجدت الحياه حين فقدتها الحلقة الثانية
حياه كانت قعده قدام النيل بتفتكر اليوم الي باعها اخوها وسبها ومشي… عدا 7سنين علي اليوم دا بس كانت حسه انه حصل امبارح شعورها بالخوف والوجع زي ما هو
لسه مش مصدقه ان فعلا اخوها عمل فيها كدا وسبها 7 سنين حتي ميعرفش عنها حاجه
_ الجميل سرحان في اي
حياه بصت للصوت ببتسامه كانت فريده اقرب واحده ليها : مفيش ي حبيبتي
فريده اتنهدت واتكلمت بهزار : بت انتي وهو انتي لازم تجرجريني كل يوم علي المكان دا مينفعش تقعدي في بيتك وعدي عليكي ونمشي
حياه ضحكت : بحب المكان دا وبحب ابدا يوم بيه
فريده ضحكت : طب يلا هنتاخر علي المحاضره الاولي ولازم نروح المستشفى النهارده
حياه : طب يلا
وفعلا قامو الاتنين وراحو الجامعه حضرو المحاضره ولسه هيخرجو وقفهم اسر زميل ليهم في الجامعه
فريده ببتسامه : ازيك ي اسر
اسر : الحمدلله ي فريده (وبص لحياه) وحشتوني
حياه بصت ليه : شكرا ي اسر باي.. يلا ي فريده
وسحبتها بسرعه قبل ما يفتح نفس موضوع كل يوم انه بيحبها ونفسه هي تحبه برضو
ومشيو الإتنين واسر فضل واقف باصص ليهم لغايت ما قرب منه صحبه عمر
عمر بضحك : يبني اعترف انك خسرت الرهان بقا واخلص حياه عمرها ما هتشوفك غير صديق واخ بس
اسر ابتسم بخ”بث : انت عارف اني مبخسرش ي عمر كلهم زي بعض مع الوقت هتحن وتقع في حبي وساعتها (وكمل بضحك صوته عالي)
عمر ضحك : اما نشوف يعم الجامد
فريده بضحك : يخربيتك هتقلب علي وشي سيبي ايدي خلاص ي حياه بعدنا عنه
حياه سبتها ونفخت : انا زهقت كل يوم نفس الكلمتين وانا مش مستريحاله اصلا
فريده حبة تضا”يقها : لي دا حتي اسر قمور
حياه بضيق : قمور في عينك وبتاع بنات وبيسهر كل يوم في مكان ومعاه واحده شكل مستحيل اصدق ان دا يعرف يحب
فريده غمزت : ما يمكن يتوب علي ايدك ي جميل
حياه خبطتها علي دماغها : اسكتي وامشي ي فريده
وبعد فتره وصلو المستشفى
كان في دوشه كتير والممرضات بتجري
فريده وقفت ممرضه : في اي
الممرضه : دي واحد متصاب أصابه جامده في دماغه والدكتور مش موجود وحالته خطيره جدا
حياه اتكلمت بسرعه : دخلو العمليات بسرعه انا جاهزه اعمله العمليه
فريده بصدمه : ايييي جاهزه ازاي ي حياه
حياه : مش وقت اسئله لازم نلحقه (وبصت للممرضه) يلا بسرعه
وفعلا الممرضه عملت الي قالتلها عليه ودخلت حياه العمليات وفريده استنت برا كانت متوتره خصوصا ان دي اول عمليه لحياه وكمان صعبه
عدت ساعات واخيرا طلعت حياه من اوضه العمليات وهي متوتره وخايفه جريت عليها فريده
فريده : انتي كويسه عملتي اي
حياه بصت ليها ودمو”عها نزلت : نجحت العمليه نجحت
فريده حضنتها وهي فرحانه
وجه الدكتور وهو متعصب لما عرف الي عملته : انتي ازاي تدخلي العمليات من غير ما قولك هي حيات المرضه لعبه ي دكتوره
فريده وقفت قدامه : انت مالك داخل بزعبيبك لي يعم انت وانت كنت فين لما كان المريض محتاجك وحالته صعبه حياه عملت العمليه ونجحت كمان
الدكتور لسه هيرد بغضب
فريده : صوتك ميعلاش ي اسمك اي انت وروح شوف المريض
الدكتور جز علي سنانه ومشي
فريده لفت لحياه الي كانت واقفه ساكته وخدتها ومشيت
وبعد فتره رجعت حياه البيت
حياه ببتسامه وجريت حضنت حوريه : وحشتيني ي ست الكل
حوريه ببتسامه : وانتي كمان يقلبي عملتي اي النهارده
حياه بفرحه كبيره اوي : عملت اول عمليه ونجحت
حوريه بفرحه : بجد
حياه ببتسامه عريضه : ايوا كان الدكتور مش موجود والمريض كانت حالته خطيره جدا وعملتها انا ونجحت الحمدلله
حوريه عيونها لمعت بالدموع وكانت فرحانه بحياه وفخوره بيها : لو كان هشام موجود كان هيفرح اوي
حياه بصت ليها بحز”ن : وحشني اوي
حوريه حضنتها ومسحت دموعها بسرعه : ووحشني انا كمان ي حبيبتي هروح احضرلك العشا اكيد جعانه
وفضلت حياه تفتكر الي حصل معاها
*فلااااااش بااااااك
هشام ببتسامه : تعرفي انك خير كبير اوي ربنا بعتو ليا
حياه بصت ليه بعدم فهم : ازاي يعني
هشام ابتسم : هقولك يستي كان نفسي يكون عندي بنت زي القمر زيك كدا بس لسه ربنا ماذنش يعني تقدري تعتبريني باباكي من دلوقتي وحوريه مامتك موافقه
حياه وقتها بصتله ببتسامه : موافقه
وفعلا هشام خدها معاه وحوريه كانت مبسوطه اوي وخلوها تدرس لغايت ما حققت حلمها وبعد تلات سنين هشام ما”ت في حا”دثه
*باااااااااك
وخرجت من شرودها وحز”نها علي رنت تليفونها وووووو..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وجدت الحياه حين فقدتها)