روايات

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الجزء الخامس

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني البارت الخامس

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني
رواية خادمة قلبي الجزء الثاني

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الحلقة الخامسة

ملك و وليد بصوا لبعض و صرخوا هما الاتنين بخضة و قالوا عفرييييت يلهوي

ملوك سمعتهم كدا و صرخت جامد و قالت:- عفريب يا بابا عفريب و مسك في مالك أوي

ملك بزعيق:- انت اية اللي انت عاملة في نفسك دا يا وليد ما تراعي إن معاك عالم عايشة في البيت

وليد حط ايدة على وشه و قال:- في اية في وشي مخليكم خايفين كدا دول شوية ألوان بصي إنتي لنفسك في المرايا و انتي عاملة زي سيد قشطة كدا

 

 

 

 

 

ملك بصدمة:- مين دي اللي سيد قشطة يعنيا دا انا ملك ياض اصحي

وليد بلا مبالاة:- حصلنا القرف اية يعني ملك

ملك بصت لـ مالك بغيظ و قالت:- عشان مترجعش تتكلم بقي و نطت على وليد و هي بتضرب فيه و تشد شعرة و تقول :- سيد قشطة شيد قشطة و أهو محدش بياخد على تصرفاته بقي

وليد بصراخ:- شيلها من عليا يا مالك بدل ما اموتها.لك دلوقتي

و شدها من شعرها

 

 

 

 

ملك :- تموت مين يعنيا ااااه سيب شعري بقولك يدل وربنا ما هحلك النهارده

وليد شد شعرها اكتر و مالك واقف يهدي ملوك و قال:- روحي هاتي كوباية ماية من المطبخ يا لوكا بسرعة

ملوك جريت جابت شفشف ماية و اديته لـ مالك و مالك رشه عليهم بغيظ و هو بيقول:- كفاية يا شوية كلا.ب اية محدش مالي عنيكم وإلا ايه

ملك بصت لية و قالت:- أنت بتشتمني كمان خاصم بقي و دبت برجليها على الأرض و مشيت

مالك ضرب كف على التاني و قال:- والله العظيم عيلة مجنونة رسمي

❈-❈-❈

مالك قاعد في النص و على يمينه ملك و مديالة ظهرها و على شمالة وليد و مديله ظهره و ملوك قاعدة على رجل مالك في النص

مالك:- إحنا مش هنخلص من شغل العيال دا بقي فوقوا يا بهوات انتوا دلوقتي قدومة

 

 

 

 

 

ملك بزهول:- قدوة و لوت شفتيها بحركة شعبية و قالت قدوة اية يا مالك دا بنتك ما شاء الله تبارك الرحمن قدوة لأمها شخصياً

مالك بسخرية:- في دي عندك حق والله بس أرجع و أقول تربية منال

منال يشهقة:- و مالها منال يعنيا مهي حاطة جزمة قديمه في بوقها و ساكنة اهو حاكم أنا لو قمت دوروا على جروب عالم زهرة الفصل اللي بعده نزل هناك هتلاقوه في البوست المثبت على صفحتي هنزل عليكم انتوا الأربعة بايد المقشة دا اية العيلة دي اللي اتبليت بيها دي بس يا ربي و سابتهم و مشيت

مالك بص لـ ملك و قال:- ها يا حبيبتي مش ناوية تصالحي وليد

ملك بعناد:- ابدا عشان يبقي يقول عليا سيد قشطة تاني

مالك بلوية بوز:- يعني هي جديده عليكي يا ملك مهو بيقولهالك من زمان مش فارقه يعني

 

 

 

 

 

ملك بصدمة بصت لـ مالك و قالت:- أنت يتقول اية ؟! طب يا حبيبي النهارده هتنام على الكنبة و اديته ظهرها

مالك نفخ بغيظ و بص لـ وليد و قال:- ها يا كبير يا عاقل يا راجل البيت مش ناوي

وليد قطع كلامة يجدية و قال:- لا يا مالك مش هيحصل عشا تبقي تسخر مني أوي

ملك برقت أوي و قالت:- اسخر منك دا اللي هو إزاي يعني

وليد:- صوتك العالي يا هانم وإلا مش ملاحظة

ملك بحاجب مرفوع:- والله يعني أنت مقعدنا القعده دي عشان صوتي العالي انت أهبل يلا

 

 

 

 

وليد لسة هيرد عليها مالك حدف ملوك على الأرض و قام جري رواهم بالجذمة و هو بيقول:- انتوا حلال فيكم اللي منال بتعمله يا عالم عر.ر متعرفش حاجه عن الاحترام و الذوق و أنا بقي اللي دوروا على جروب عالم زهرة الفصل اللي بعده نزل هناك هتلاقوه في البوست المثبت على صفحتي هربيكم من أول و جديد صبركم عليا بس و رمي الجذمة في الأرض و دخل الاوضة و رزع الباب وراه

ملك :- هو اتعصب اية مش دي حرية الرأي وإلا أنا جيت في قاعدة غلط

وليد :- يظهر كدا إننا ملناش أكل عيش هنا يلا نهج و كل واحد يدخل اوضتة

ملك :- انت صح ياض يا وليد بس لو عدي عشر دقائق و مسمعتش صو.تي اعرف إن أخوك تمم المهمة بنجاح

وليد بهمس:- روحي و متخافيش انتي اندبنتدنت استرونج ويمن و رايحة تجاهدي في سبيل الله

ملوك:- انتي شكلك عاوزة تشجيع يا مامي ادخلي و أنا هدعيلك

 

 

 

 

ملك بصتلهم بقرف و دخلت الاوضة لقت مالك قاعد على الكرسي مستنيها

ملك بابتسامة مستفزة :- حبيبي احضرلك الحمام تاخد شاور بارد يهديك انت محتاج تهدي فعلا هحضرلك الحمام

مالك بصرامة:- تعاليلي هنا أنا قولت عاوزه اتزفت

ملك بلعت ريقها بصعوبة و قالت:- انت مقولتش دا دا دا كان مجرد اقتراح يا حبيبي

مالك بصلها جامد و لسة قايم ليها ملك بسرعة قالت:- آه مش عارفة لية حسيت فجأة إني دخت الحقني يا مالك

مالك بصلها و رفع حاجة و قال:- قديمة العبي غيرها

ملك بجدية:- أنا بتكلم جد دخت فجأة و قعدت على حرف السرير مالك بصلها لقي وشها أصفر فعلا جري ناحيتها و شربها ماية و قال:- ارتاحي دلوقتي شكلك عملتي مجهود كبير عشان الهانم ناسية أنها حامل و سابها و خرج

ملك :- طب والله العظيم كدا كتير حتى و أنا تعبانة بيهزق فيا ااه يا دماغي و نامت على السرير

مالك جاب أكل و دخل ليها لقاها نايمة و علامات الإرهاق على وشها قال:- لو تهدي و تعقلي بس شوية مسح على شعرها و باس على رأسها و سابها و خرج

❈-❈-❈

 

 

 

 

 

الكل قاعد ساكت و محدش فيهم فتح بوقه و خايفين يتكلموا مالك يهب فيهم

منال بهمس لـ منه :- إحنا عاملين زي اللي متعاقب من مدير المدرسة لية دا بيتي انا على فكرة

منه بهمس:- اهو عندك أهو اتصرفي معاه لكن أنا مليش دعوة خليني في حالي أحسن

منال لسة هتتكلم مالك جاله تليفون شاور للكل يسكت و رد بابتسامة:- عامل ايه يا بشا

ملوك بلوية بوز:- باس ليها الضحكة من الودن للودن و ناس ليها بوز ضارب شبرين قدام يا ساتر على الرجالة دي

منال:- معلش يختي استحملي مش هنخرب البيت يعني.

مالك بفرحة:- أنت بتتكلم جد ؟!

– :- زي ما بقولك كدا انا هركب الطيارة دلوقتي سلام

 

 

 

 

مالك :- سلام يا حبيبي لا اله الا الله

حازم :- محمد رسول الله

مالك بصلهم بسعادة و هما متجمعين و قال:- حازم راجع خلاص

وقفت بعدم تصديق و قالت بصوت غلب علية الفرحة حازم راجع انت متأكد يا مالك و بصت لـ منه و قالت حازم راجع يا منه يا وليد حازم راجع و زعرطت و هي بتقول بدموع:- إبني اللي مخلفتوش راجع

منه بعياط و ابتسامه في نفس الوقت:- حازم راجع بجد يعني دا مش هزار يا مالك بالله عليك

مالك :- و أنا ههزر معاكم في حاجة زي دي برضوا أنا عارف حازم بالنسبة ليكم اية

وليد واقف مش عارف يحدد موقفه اية بص لـ مالك و قال بصوت مهزوز:- حازم راجع يا مالك أخيراً هنرجع تاني زي زمان

 

 

 

 

مالك الابتسامة اختفت من على وشة و قال:- صحيح حازم راجع بس مظنش أنه حازم بتاع زمان اتنهد و قال:- حازم بتاع زمان ما.ت يا وليد

منه :- مش مهم إحنا هنرجعه زي ما كان المهم أنه أخيراً أخد خطوة و رجع تاني

منال سجدت سجدة شكر و هي بتقول:- الحمد لله يا رب هشوفك يا إبني قبل ما امو.ت

منه :- بعيد الشر عنك يا أمي متقوليش كدا

منال بقت تضحك و تعيط في نفس الوقت

مالك واقف فرحان و ملوك مسكت بنطلونه و قالت:- بابي أنزل شوية حازم هيرجع و يلعب معايا تاني وإلا هيزعق فيا زي المرة اللي فاتت

مالك نزل لمستواها و قال:- لا يا ملوك حازم هيلعب معاكي مش أنا قولتلك أنه كان زعلان عشان كدا زعق فيكي مش مامي لما بتزهق بتزعق علطول

ملوك هزت رأسها بنعم و قالت:- بس مامي مش بتضربني و حازم كان عاوز يضر.بني و عيطت

 

 

 

 

 

مالك حضنها جامد و قال:- مش قلنا إنه كان زعلان يا لوكا طب عارفة هو جايبلك حاجات كتير و لعب كتير و هو جاي ليكي انتي بس و مش جايب لحد فيهم حاجة

ملوك بتردد :- مش عاوزه حاجه أنا زعلانة منه و جريت عند أمها

ملوك دخلت عند ملك و مالك مراقبها من بره لقاها راحت نامت في حضن أمها

ملك فتحت عيونها بارهاق و باست على رأسها و شددت من حضنها و نامت تاني

مالك قفل الباب عليهم و خرج لقاهم قاعدين و بيبصوا لبعض بحزن

وليد :- أنا مش عارف ملوك هتتجاوز المشكلة دي امتي من آخر موقف لـ حازم معاها و هي بعيدة عنه و ساعة ما تسمع إسمة تخاف

 

 

 

 

 

مالك اتنهد و قال:- عشان كان هو المقرب و المفضل عندها و كانت علطول معاه و ملوك عند حازم كانت حاجة تانية خالص البنت لسة صغيرة و انصدمت فيه عشان كدا مش قادره تتقبله في حياتها من تاني

منال:- بس حازم مكنش يقصد كلنا عارفين أنه كان بيمر بأزمة جامدة و اتعصب على ملوك و هو مش في وعيه

منه :- بس ملوك برضوا لسة صغيرة و مش هتفهم كدا

منال :- منها لله اللي كانت السبب أشوفها بس تاني قدام عنيا ساعتها هطلع عليها القديم و الجديد

مالك سرح في اليوم اللي ملوك بقت تخاف فيه من مالك

فلاش باك

حازم قاعد مضمر من اللي حصلها و مش عاوز يشوف حد

 

 

 

 

 

ملوك دخلت عليه و قالت:- حازم العب مع ملوك و جابت العروسه حطيتها على رجلة

حازم كان قاعد سرحان و محسش بيها و هي داخلة ولا سمع كلامها كان نايم على السرير نص نومة

ملوك طلعت على السرير بصعوبة و نامت على صدرة و حطت اديها على وشه و بتلاغية

حازم انتبه عليها و بصلها و هو ضامم حواجبه لبعض و هي ابتسمت و قالت:- معايا بالعلوثة و اديته العروسة

حازم قال بهدوء:- ملوك اخرجي العبي عند ماما أنا هنام

ملوك :- لا فيش نوم لعب مع ملوك

حازم شخط فيها و قال:- اخرجي بره بقولك مش قولت محدش يدخل عليا انتي فين امك سيباكي كدا من غير ما تاخد بالها منك

ملوك عيطت بصوت عالي و بقت تشاور على الباب

 

 

 

 

 

حازم :- اسكتي بقولك مش عاوز عياط أنا مش ناقص وجع دماغ و اخرجي عند أمك

ملوك عياطها و صوتها بيعلي و حازم متوتر و مطرب نفسياً رفع ايده و قال:- أنا مش قولت اسكتي وإلا انتي شكلك عاوزة تنضر.بي

ملوك بصتله بصدمة و عياطها بيزيد و حازم رفع ايدة كان خلاص هيضربها ملك دخلت و قالت بصدمة:- حازم بتعمل اية أنت بتضرب البنت

حازم شال ملوك و ادها لـ ملك بعنف و قال:- خديها من هنا انتي واحدة مهملة مش فالحة في حاجة سايبة بنتك تدخل عند أي حد و خلاص خديها و اخرجي أنا مش عاوز اشوف حد و كام مره قولت كدا مش عاوز حد يجي جمبي و يكلمني

ملك أخدت ملوك و قالت:- تشكر يا حازم و محدش هيجي نحيتك تاني لا أنا ولا بنتي

 

 

 

 

ملوك كانت بتعيط و ملك بتسكتها قالت:- بس يا روحي بس خلاص حازم الوحش ضربك.

ملوك هزت راسها نافية و قالت:- لا زعق في ملوك و قال مش تيدي تاني حازم وحش مش بيحب ملوك و ملوك مش هتحبه تاني

ملك حضتنها و قالت:- بس خلاص حازم زعلان شوية و هيلعب مع ملوك تاني بس خلاص

مالك جه في الوقت دا و ملوك جريت عليه و عيطت تاني مالك سألهم بفزع بتعيط لية حد فيكم زعلها

ملوك بتعيط و شاورت على اوضة حازم و مالك بص لـ ملك باستفهام فـ ملك هزت راسها بايجاب و قالت:- أيوة زعلها و زعلني انا كمان و دخلت اوضيتها و قفلت على نفسها و عيطت

مالك نفخ بضيق و قال:- هلاقيها منكم وإلا منه سكت ملوك و ادها لـ منال و راح لـ ملك يراضيها

مالك :- ينفع كدا تزعلي منه و انتي عارفه اللي بيمر بيه

ملك :- بس متوصلش أنه يقول عليا مهملة و مش فالحة في حاجة أنا كان ممكن أرد عليه دوروا على جروب عالم زهرة الفصل اللي بعده نزل هناك هتلاقوه في البوست المثبت على صفحتي و ارزعة قلم يفوقة من اللي هو فية بس مرضيتش أدخل عشان ميرجعش يغلطني قدامك أنا عاوزة حقي

 

 

 

 

 

مالك حضنها و قال:- مش دا حازم اللي انتي بتعتبرية اخوكي و اخوكي دلوقتي بيمر باذمة ينفع نستحملة لحد ما يعدي منها على خير وإلا نقف لبعض على الواحدة

ملك :- أنت مشوفتش كان بيكلمني إزاي يا مالك دا كان شوية و هيجي يضربني أنا و البت انا دخلت لقيته هيمد ايدة عليها يا مالك ملوك خايفة منه أوي

مالك حقك عليا أنا يا ملك خلاص متزعليش و باس على رأسها و قال:- عارف إنك مستحملة كتير نخلص بس من الغمة اللي جت علينا دي و اعوضك باذن الله انتي و ملوك

ملك بصتله بشكر و حضنته جامد و هي بتعيط و يتقول:- والله لما يعدي اللي هو فية دا لهفكرة بملك بتاع زمان عشان شكلة نسي أنا عملت اية في الصفرة اللي كانت عاوزة تاخدك مني

مالك بضحك :- يا شيخه بقي افتكري لينا حاجة عدلة

ملك بصتله و قالت:- إلا صحيح قلي عملت فيها اية بنت سلطع ملطح دي ؟

مالك ضحك على تعبيرات وشها و قال:- بعد ما زوجتي الحنونه البلسم ر.نيتها العلقة التمام و مشيت رجعت لقيتها بتستحلف ليكي و قال اية هتعمل محضر في القسم

ملك بفضول :- و انت عملت ايه

 

 

 

 

 

 

مالك :- هديتها انتي هبله عنها هي و الزفت شريكها و قولت لها ترجع مكان ما جيت و اتاكدت من دا بنفسي و وصلتها المطار

ملك :- أحسن برضوا أهي رحمت نفسها من اللي كنت هعمله معاها

باااك

وليد هز رجلة و قال:- مالك يا إبني سرحت في اية

مالك :- في اللي حصل لـ حازم تفتكر يكون نسي

منال :- ينسي اية بس هو بيحاول ينسي لكنه مش نسي

منه :- آسفة إني هقطع عليكم جو الحزن اللي انتوا فيه وليد أنا جعانة

وليد بصلها بصدمة و قال:-

تفتكروا اية اللى حصل لـ حازم ؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة قلبي الجزء الثاني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى