روايات

رواية صقر الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم مي محمد

رواية صقر الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم مي محمد

رواية صقر الصعيد الجزء الثالث

رواية صقر الصعيد البارت الثالث

رواية صقر الصعيد
رواية صقر الصعيد

رواية صقر الصعيد الحلقة الثالثة

– قام من مكانه وذهب الي عمله فهو مهندس ف احدي المصانع الخاصة به
ف المصنع ”
هيفاء بدلع .. فهد بيه نورت اهلا وسهلا
فهد بجمود.. اهلا بيكي ، ياريت نبتدي الشغلللل
هيفاء بأحراج.. اآه طبعا
دخل فهد المكتب وكان صديقه ادهم بداخل
ادهم قام بستغراب.. ايييه دااا انت جيت
فهد وقف .. امال مجيش ، فيه اي ياا ادهم
ادهم بابتسامه.. نورت ياصاحبي بس انهردا مش صبحيتگ المفروض ، ولا انا بيتهيألي
فهد قعد .. اه بس جيت اشوف المصنع ، فيها حاجه دي

 

 

ادهم.. لاا ياعم ، بس مطولش البنت ملهاش ذنب يافهد
فهد .. طيب ياخوياااا
– عند ملك صحيت علي خبيط الباب دارت نفسها بملاية السرير.. اتفضل
دخلت الحاجه حكمت وجدتها بهذا المنظر ضحكت وقالت.. انتي كويسه يابنتي عاد
ابتسمت ملك .. اه الحمدالله
حكمت قربت منها وفي يدها شي وقالت .. انا جبتلك هدوم زي فهد مقال ليا يابنتي ، البسي براحتك ، عن اذنك
ملك.. شكرا
حكمت بابتسامه.. علي ايه يابنتي دا بيتك عيزاكي تلفي كيف الحصان فيه ، وتاخدي راحتك كيف بيتكم
ملك بحزن.. حاضر
حكمت قربت منهاا وقالت.. معلش يابنتي انا عرفاكي اتظلمتي ف الحكاية دي ، بس صدقيني يابنتي فهد امنيح قوي وهتحبيه
ملك بحب ولا تعرف اي سبب لتلك المشاعر .. ان شاء الله
حكمت.. تمم انا هنزل عاد
ملك بحب.. اتفضلي
نزلت الحاجه حكمت ابتسمت ملك وقامت لبست احدي العبايات الصعيدية .. والله حلوة ههههه
ونزلت تحت شافها بدر
تعالي يابتي
قربت ملك بخوف من ذالك الراجل.. نعم
بدر بابتسامه.. اجعدي يابتي عاد
قعدت ملك وخايفه منه وعيونها ف الارض
بدر بحنيه.. انا عارفك زين يابتي خايفه ، بس اسمعي عاد انتي دلوك بنت ابني فهد ابني الوحيد يابتي يعني انتي اميرة أهني عاد ، لازم تتعودي علي بيتك الجديدة وتاخدي حريتك يابتي تمم
ملك بحب وأحترام .. حاضر ياعموو
ضحك بدر عليها وقال.. عمو كيف عاد انا زي ابوكي يابتي قوليلي يابوي ، هتطلع من لسانك زي السكر
ضحكت ملك بخفه .. حاضر يبابا
بدر قبل جبينها بحب.. ربنا يخليكي يابتي ، يكون فهد مزعلك ف حاجه
هنا دخل فهد وفضل واقف يتابع المشهد
ملك بسرحان.. لا خالص يابابا هو كويس جدا معاي

 

 

بدر بنبساط.. تمم يابنتي طمنتيني
ملك بحب.. عن اذنك
قامت ولكن كان فهد امامها .. فضلت واقفه متنحه فيها وهو نفس الشئ
بدر بضحك.. فيه اييه ياود ملك بالبنت
ملك بصت للاسفل بكسوف
فهد ورفع الدبله .. والله مراتي
فرحة تتراقص داخل قلب ملك لا تعرف سببهااا ولكن فرحت عندما نطق كلمت مراته
بدر..طيب ياولدي خدها وروحه فوق عاد ، انتو لسه عرسان
فهد.. تممم يلا ياملك
طلع وهي خلفه
اغلق الغرفة وهي متوتره
قرب منها وقال بخبث.. بابا قال احنا عرسان ، واخدك بالك انتي ياعسليه
ملك بكسوف بصت ف الارض
قرب منها وقال.. بما اننا اخوات لسه ، ايه رأيك نتعرف علي بعض
ملك قعدت بنبساط.. طيب ابدأ انت الاول
فهد بحب.. تمم ، اسمي فهد خلصت دراسة ف امريكا وعشت ف المانيا سنين وجيت من فترة كده وانتي
ملك.. انا سافرت باريس مرة كانت تبع شغلي والحمدالله رجعت واهو اجوزت
قالت كده بوجع گانها تخفي شئ ما
فهد بتسأل .. ملك انتي عمرك حبيتي قبل كده
ملك بوجع وحسرة.. لا
فهد بعدم اقتناع .. متأكده
ملك بكدب.. ايوه
ثم أكملت ف سرهاا.. ايوا محبتش كان وهم وخلص
خلاص ، مش لازم افتكره راح وسابني ، ضحك عليا
نزلت دمعه منها
فهد.. انتي كويسه

 

 

ملك قامت.. كفايه اسأله ، انا تعبانه وهنام
فهد بعدم اقتناع.. تمم
تمددت علي السرير ومثلت النوم
وهو قلع الچاكت وتمدد بجوأرها
– عند ادهم صديق فهد
قاعد بملل لا يفعل شئ سوأ يشرب من ذالك المشروب الذي حرمه الله
اغمض عيونه .. ويتذكر شي كفااااااية كفااااية بقبييي
فتح عيونه ونزلت دمعه منه وقام بتعب نزل ف البسين
الدادة بخوف عليه.. يابني اطلع هتتعب كده
ادهم بيعوم وبس
الدادة.. يابني اطلع بقي ، والله هتتعب ياادهم ، اطلع يابني بقييي
وبعد وقت طال طلع ومش قادر يسند نفسه.. د د داده الحقيني ووقع علي الارض
ندهت الحرس واخذوه الي
غرفته وبقي بيتنفض من البرد
الدادة .. ياحبيبي يابني ، جسمك تلج اوي
اخذت فونه وطلبت احدي الارقام
استيقظ فهد صباحا على رائحه ورد جميله نهض توجه الى الاسفل فوجد
ملك جالسه على طاوله الطعام ظل فهد يتطلع اليها كانت
ترتدى قميصه فقط كان يصل اعلى ركبتها بقليل
وتتدلى ارجلها من الطاوله وتترنح للامام والخلف بشكل جميل ترفع شعرها لاعلى
بعشوائيه وتتساقط بعض
خصلاته على وجهها وعنقها بشكل جذاب تضع وعاء به بعض حبات الفراوله على قدمها وتتناول منه وهى شارده
وعلى وجهها ابتسامه ساحره ظل يتطلع اليها الى عينيها
الناعستين وشفتاها الورديه المغطاه بلون الفراوله الاحمر
ثم اقترب منها وضع كلتا يديه بجوارها كل يدى فى اتجاه فحاصرها بين ذراعيه طبع قبله صغيره على جبينها ثم قال
فهد : صباح جميل بطعم الفراوله .
ملك بابتسامه : صباح كل حاجه حلوه .
فهد بهمس وهو يتلاعب بخصلاتها : هو انتى كل يوم هتصحى حلوه كده .

 

 

ملك وهى تضع فراوله فى فمه : انت اللى كل يوم هتفرحنى كده .
فهد يمسك يدها ويقبلها : انتى احلى حاجه حصلت فى حياتى واقل حاجه اقدر
اقدمها انى انور وشك بالضحكه
دايما انتى الفرحه اتخلقت علشانك اصلا ملك بحب : هو انا قلتلك قبل كده انى بحبك .
فهد يقبل وجنتها ويهمس
بجوار اذنها : بحب اسمعها كل يوم ولا اقولك خليها كل ساعه او ممكن حتى كل ثانيه .
ملك بضحكه : والمقابل .
فهد بمكر : لا متقلقيش هوفيكى حقك . ثم حملها فجأه شهقت ملك وتمسكت جيدا بعنقه : يا مجنون هتوقعنى .
ضحك فهد : دا انا شايل بنوته عندها 4 سنين .
وكزته ملك فى كتفه فضحك بشده وخرج من الفيلا وهم ان يلقيها فى مياه البحر لكنه لمح لمعان عنيها بالدموع
فتوقف واجلسها على الشط وجلس بجوارها ونظر اليها
بقلق : حبيبتى مالك فى حاجه ضايقتك .
ملك تمسك يده وتقربها منها تطبع قبله طويله على كل يد ثم تنظر لعيناه وتقول : فهد انت بجد بتحبنى !!!
تطلع اليها فهد لحظه وقد فهم فجذبها لحضنه وهو يهمس فى اذنها : بحبك اكتر من اى حاجه فى
حياتى بحبك اكتر من حياتى نفسها ولو لقيت كلمه اكبر من بحبك توصف احساسى هقولهالك ثم ابعدها ونظر لعينها
الدامعه وقال : انا بعشقك يا ملك انتى فرحتى وانتى
حبيبتى وامى واختى وصاحبتى انا مش عايز اى حاجه ولا اى
حد غيرك انتى جنبى بحبك اوى وهفضل احبك لاخر نفس فى عمرى .
تساقطت دموعها فامتدت يده على وجهها ومسح دموعها وقال : متخافيش انا هفضل جنبك وعمرى ما هبعد عنك
ابدا انا مقدرش اعيش من غيرك .
ثم اقترب منها وعيناه مركزه على شفتاها الورديه بنكهه الفراوله ثم اغمض عيناه واقترب اقترب ثم سمع صوت فزع
له وفتح عيناه وجد نفسه فى غرفته محتضنا وساده السرير
جلس فهد على حافه السرير
وهو يحدث نفسه : ايه الحلم ده مش ممكن هيحصل لا انا هحبها ولا هى هتحبنى دى
لعبه يعتبر وهتنتهى كده كده ثم اغمض عيناه قليلا متذكر
شكلها وهى جالسه على الطاوله فابتسم وقال معقول تكون

 

 

جميله كده وشعرها الاسود الفحمى هل محتمل ان يكون هكذا وان كان هكذا فسوف
اصبح عاشقا لهذه الخصلات
الفحميه الثائره . ابتسم من افكاره ثم نفض راسه بشده حتى يخرج هذه الافكار ثم
قال : ده مش ممكن يحصل ابدا
ابدا . ثم توجه للحمام لعل المياه تزيح ذلك الاجهاد النفسى عنده
وبعد وقت خرج من الحمام
وسمع صرخات ملك من الاسفل .. ملككككككك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صقر الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى